Författare Ämne: Tidernas värsta kulturmord?  (läst 29320 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Tidernas värsta kulturmord?
« skrivet: november 16, 2012, 13:47 »
Bland alla tiders värsta kulturmord måste väl räknas spanjorenas förstörande av den litteratur som skapats av de infödda folken i Mexico och Centralamerika. Resultatet av århundradens visdom, litterära prestationer och komplex mytologi förstördes på kort tid av fanatiska kristna präster och missionärer.

I en artikel i Populär Historia kan man läsa:

Citera
Om hela den europeiska litteraturen som skrivits före år 1500 skulle förstöras, vore detta en omätlig katastrof. Själva tanken verkar ofattbar. Föreställ er en värld utan Iliaden och Odysséen, Dantes Gudomliga komedi och Platons och Aristoteles filosofiska verk. Tänk om alla dessa tankar, skaldestycken och historiska dokument hade förintats på bokbål. Ray Bradbury har framkallat denna ångestvision i sin bok Fahrenheit 491.
En sådan mardröm blev faktiskt verklighet vid mitten av 1500-talet. Något skedde som var värre än kejsar Shi Huang Tis bokbål i Kina på 200-talet f Kr, värre än branden i biblioteket i Alexandria på 600-talet. Epos, poem, filosofiska och historiska verk från en kultursfär med lika stor mångfald som den europeiska tillintetgjordes.
--
Den litteratur som förstördes var den som skapats av de folk vilka bodde i Mexico och Centralamerika

http://www.popularhistoria.se/artiklar/historiskt-bokbal-krossade-hogkultur/

Man kan bara tänka sig de förluster som i och med detta åsamkades mänsklighetens kollektiva minne.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #1 skrivet: november 16, 2012, 14:26 »
Artikeln innehåller många fel. Till att börja med så är det fyra bevarade mayakodexar, Grolier nämns inte. Inte heller är påståendet "Stenar med inhuggna tecken som vi endast anar betydelsen av" sant. Epigrafiker anser sig idag behärska ca 80% av alla glyfer och de härstammar alla från klassisk och förklassisk tid (dvs 600-1600 år före spanjorernas ankomst). Inte heller skrevs Chilam Balamböckerna ned under överseende av missionärerna. Texterna är dock anpassade till kristen retorik om man ska tro William Hanks. De som skrev dessa böcker var de som skolades i klosterskolor men som i hemlighet skrev ned texterna, dock långt efter erövringen. Inte heller nämns det att det är "tack vare" Diego de Landa's "försvarstext" som Knorosov kunde börja dechiffreringen av mayas skriftspråk. Hans eftermäle är därmed kluvet, dels brände han kodexar men han lämnade även ledtrådar.

https://haecceities.wordpress.com/2010/09/07/the-books-of-chilam-balam/

Nya intressanta belägg för spanjorernas tidiga påverkan: https://haecceities.wordpress.com/2012/11/13/effects-of-the-spanish-conquest-at-san-miguelito/
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #2 skrivet: november 16, 2012, 15:22 »
Har man något begrepp om hur många maycodexar som egentligen brändes?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Tidshjulet

  • Medlem
  • Antal inlägg: 31
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #3 skrivet: december 08, 2012, 01:07 »
Jag skulle inte kalla det tidernas värsta kulturmord. De handskrifter som förstördes i Orienten. Jag tänker på biblioteket som förstördes av Alexander den store i Persien (i akemenidernas huvudstad estakhr), palatset Taq kisras bibliotek som förstördes under en arabisk invasion, de otaliga bibliotek och handskrifter som har förstörts i österlandet av mongolernas barbarhänder, dessa utsökta konstverk som ändå skildrar en konstepok många blundar för av okunnighet, av politiska skäl och helt enkelt därför att många verk har gått förlorade. Samma förlust kan vi känna av deras arkitektur, den obestridligen fagraste som någonsin stöpts på denna jord. Men, om nu inget av det här faller dig i smaken, kan biblioteket i Alexandria nämnas.

http://varldslitteratur.se/  är en bra sida

hälsar
tidshjulet

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #4 skrivet: december 08, 2012, 01:35 »
Tja,   eller varför  inte nämna den förstörelse som mongolerna genomförde i Damaskus, eller andra bagdad?
Det finns många kulturmord,  suck.

Utloggad Tidshjulet

  • Medlem
  • Antal inlägg: 31
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #5 skrivet: december 08, 2012, 02:43 »
Givetvis har det tyvärr skett fler bokbålar i Orienten. Visdomens hus är sålunda ett bra exempel.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #6 skrivet: december 08, 2012, 15:55 »
Korsfararna brände rabiska bibliotek i Mellersta östern, och ett ovanligt fint arabisk bibliotek förstördes i Cordoba i Spanien vid återerövringen.
I modern tid kan nämnas kulturrevolutionen i Kina och invasionen av Irak.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #7 skrivet: december 17, 2012, 08:40 »
Det finns dock en stor skillnad. Mycket av den arabisk/muslimska kulturen och litteraturen överlevde trots allt. Och Islam som religion överlevde. I Mexico, Central- och Sydamerika var förstörelsen av ett mer djupgående slag. Det mesta av både litteraturen och den kultur och religion den avspeglade försvann helt. Ser man till Amerika i stort så försvann också hela folk, med språk, konst, vetande och levnadssätt. Så relativt sett så kan man kanske ändå hävda att kulturmordet i Amerika var det värsta.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #8 skrivet: december 17, 2012, 21:40 »
Ja, i Amerika kan man tala om "kulturförintelse" - vilket inte gör de andra kulturmorden mindre allvarliga - mycket har gått förlorat. Hos oss kan man ta reformationens förstörelse av klosterbiblioteken och konsten som ett lokalt "mini-kulturmord" med betydelse just för Skandinavien.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #9 skrivet: december 18, 2012, 00:13 »
Vi har ju också ett pågående kulturmord här i landet - se på hur vi fortfarande behandlar Samerna och deras kultur -ö samt inte minst Samerna själva som folk.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #10 skrivet: december 18, 2012, 07:41 »
Vi har ju också ett pågående kulturmord här i landet - se på hur vi fortfarande behandlar Samerna och deras kultur -ö samt inte minst Samerna själva som folk.

Thomas

Menar du att vi, idag, begår ett kulturmord på samer?


Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #11 skrivet: december 18, 2012, 16:33 »
Supergeten, javisst gör vi det. Det har vi sysslat med under mycket lång tid.
 
Jag kan till och med ta det ett steg längre och säga att enligt min uppfattning begår vi folkmord på Samerna - och det kommer naturligtvis många att protestera emot. Folkmord ses ju av de flesta som t.ex. nazisternas förintelse av Judar, alltså att handgripligen, under mycket kort tid, direkt avliva ett folk. Det är bara en av många varianter av begreppet folkmord.

 Folkmord är också att ockupera ett folks land och därefter försvåra för folket att behålla sin särart, kultur, ägande av land, mm – samt att assimilera in detta folk i det egna folket så att det tillslut försvinner som folk, en process som kan ta hundratals år. Det har vi också sysslat med mycket lång tid. Genèvekonventionen specificerar folkmordsbegreppet.

•   Folkmord är alltså även att ett majoritetsfolk assimilerar in i sig ett minoritetsfolk under t.ex. 500 år. Resultatet är det som räknas, folket försvinner. Om man använder gaskammare – eller lagstiftning saknar betydelse för detta begrepp.

Vi ser ju t.ex. samernas land som vårt land och samerna har fått, av oss, vissa speciella rättigheter. Deras äganderätt till sitt eget land finns inte eftersom de saknade papper om äganderätt, de ansåg att landet ägde dem - så de kunde inte ha några papper, dessutom var de på denna tid inte ens skrivkunniga.

Samerna ser sitt land som deras land - som vi har ockuperat. Vi är i majoritet, Samerna en mycket liten minoritet. Vi förstår inte deras kultur och sedvänjor och vi försvårar deras kultur genom vår lagstiftning. Vi bygger vägar, vattenraftsdammar, sågar ned deras vinterbetesskogar, delar upp deras land i tomter, bygger jordbruk och städer - samt skapar lagar som försvårar jakt och fiske, vi inskränker de rättigheter Samerna tidigare fått av oss - och numera kräver vi även betalning vintertid när deras renar betar vintertid - där de har betat i tusentals år. Det har våra domstolar godkänt.

Om vi ser det hela stort så har ju faktiskt råvarorna från lappland (lapparnas land) med sin skog, malm och vattenkraft byggt upp det moderna Sverige och Sveriges ekonomi. Det var vår ”olja”. Speciellt efter andra världskrigen när allt var besvärligt ute i Europa fanns det bara ett enda land i Europa som kunde leverera råvaror regelbundet och i stora mängder.

Det finns naturligts väldigt många olika uppfattningar om detta, speciellt blad svenskar som bott i lappland i många generationer, det är deras land också numera. Men, kokar vi ned vem som bodde var, hur Lappland/Norrland blev ”svenskt” och hur vi, genom seklerna, har behandlat samerna – så begår vi faktiskt folkmord på Samerna – enligt Génevekonventionen.

Det är alltid segraren som skriver historia – och den historia som skrivs blir ofta sanningen för majoritetsbefolkningen.
 
Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad fire4h8

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #12 skrivet: december 18, 2012, 18:42 »
Genèvekonventionen specificerar folkmordsbegreppet.
Nej: http://www.icrc.org/eng/war-and-law/treaties-customary-law/geneva-conventions/

•   Folkmord är alltså även att ett majoritetsfolk assimilerar in i sig ett minoritetsfolk under t.ex. 500 år. Resultatet är det som räknas, folket försvinner. Om man använder gaskammare – eller lagstiftning saknar betydelse för detta begrepp.

Folkmordskonventionen, http://www.hrweb.org/legal/genocide.html, som du nog snarare menade, definierar folkmord så här:
Citera
(a) Killing members of the group;
(b) Causing serious bodily or mental harm to members of the group;
(c) Deliberately inflicting on the group conditions of life calculated to bring about its physical destruction in whole or in part;
(d) Imposing measures intended to prevent births within the group;
(e) Forcibly transferring children of the group to another group.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #13 skrivet: december 18, 2012, 23:28 »
fire4h8, det är betydligt mer omfattande än så, det du hänvisat till är bara "rubriker" som rör delar av vad folkmord innebär.

Jag läste igenom det hela för ett antal decennier sedan - och det har kanske blivit några förändringar sedan jag sist studerade detta?

Kontentan i min punkt är att folkmordsbegreppet är stort - och handlar alltså inte enbart handlar om momentan avrättning av människor - det handlar även om assimilering - och folmord är att ta död på ett folk - oavsett tid detta tar.

En majoritetsbefolkning har ett kollektivt ansvar för den minoritetsbefolkning som de delar land med.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #14 skrivet: december 19, 2012, 07:52 »
fire4h8, det är betydligt mer omfattande än så, det du hänvisat till är bara "rubriker" som rör delar av vad folkmord innebär.

Jag läste igenom det hela för ett antal decennier sedan - och det har kanske blivit några förändringar sedan jag sist studerade detta?

Kontentan i min punkt är att folkmordsbegreppet är stort - och handlar alltså inte enbart handlar om momentan avrättning av människor - det handlar även om assimilering - och folmord är att ta död på ett folk - oavsett tid detta tar.

En majoritetsbefolkning har ett kollektivt ansvar för den minoritetsbefolkning som de delar land med.

Thomas

Du likställer att samernas kultur försvinner, fast de som folkgrupp finns kvar, med folkmord sålunda?

Mina förfäders kultur för ca tre,fyra generationer sedan är helt utraderad. Mina förfäder assimilerades in i ett industrisamhälle. Utsattes även de för folkmord/kulturmord eller kan sådant bara ske med minoriteter?

Finns det förövrigt något som hindrar dagens samer att leva som de gjorde för tre hundra år sedan? Om de skulle vilja alltså.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #15 skrivet: december 19, 2012, 08:48 »
Måste invända lite
 
Ja visst, samerna har utsatts för en hel del tvingande åtgärder, många av dom på ganska vidriga.  Och visst har ansträgningar för att få in samerna i mallen gjorts, inte heller alltid snyggt gjort.
 
Men hur är det med övriga svenskar?  Har dom strykts medhårs av staten? Är den gemene svensken framgullad med med mannagröt på silversked?    Eller har han betalat allt för stora delar av sin skörd i skatt för att kunna mätta alla munnar i familjen?  Har han med hot om dödsttraff förbjudits jaga i skogar som man tidigare kunant nyttja?   Kunde de fritt utöva valfri religion eller riskerade de då att brännas på bål?   Hur fri var svensken egentligen när han fick en pik eller karbin i handen och skeppades ut till slaktfält i Europa vetandes att mest troligt har han hostat eller skitit ihjäl sig inom ett år och att familjen där hemma då blev utkastade ur hemmet till ett liv i tiggeri och misär.
 
Jag skulle bestämt vilja påstå att över tid är det ingen större skillnad i elände vare sig man varit svensk eller same.  Det är ingen ursäkt för några illdåd alls, men det sätter saker i ett riktigare perspektiv.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #16 skrivet: december 19, 2012, 19:19 »
Yngwe, vad en majoritetsbefolkning gör med sig själv är en sak – vad de gör mot en minoritetsbefolkning är något helt annat.

Krig och samhällsutveckling påverkar hela befolkningen både positivt och negativt. Sverige var länge ett mycket fattigt land där det fanns mycket orättvisor och lidande. En femtedel av vår befolkning emigrerade till andra länder av detta skäl – de ville ha ett bättre liv.

Men, bara för att du lider - måste även jag lida – det är jantelagen.

Vi behöver inte gå bak i vår historia, vi kan diskutera även nutid – och se hur vi, majoritetsbefolknigen, ständigt minskar samernas möjlighet att bevara sin kultur. De är även hotade som folk – men det är en betydligt svårare diskussion för då måste vi först definiera vem som är Same. Enligt lagen, i alla fall för några decennier sedan, var Same den som ägde renar – enligt vår lag alltså. Ungefär som att säga att Svensk är den som arbetar på Volvo (kanske Kines numera).

Jag har ju själv bidragit till att hota Samerna som folk genom att mina barn är häften Samer och hälften Svenskar – eller är det så som jag tycker, de är både 100% Samer och 100% Svenskar? Inte antingen eller - utan både ock.

Båda Svenskar och Samer har haft det svårt under seklernas gång – men en minoritet får alltid en sämre situation gentemot majoritetsbefolkningen.

När jag första gången kom till fjällen fick jag åka båt från Porjus, gå över en mårka, åka ny båt, övernatta, åka båt igen, gå över en mårka, byta båt, gå över en kraftverksdamm, byta båt och åke fem mil – så var jag framme. Det var alltså orört land till största delen – men inte helt, det låg en kraftverksdamm i Suorva. Idag går det väg istället – och dammen har byggt högre + fler dammar har byggts i området. Det som var avsatt som Stora Sjöfallets Nationalpark och som blivit skyddat för all framtid för sitt unika område – försvann snabbt och är idag exploaterat nästan till max. men fortfarande lika vackert och imponerande, lite beroende på var man står och tittar. Vi behövde energi – och faan ta alla nationalparker!

Samerna fick flytta – utan ersättning - eftersom vi ägde marken, landet och vattnet. Jag vet Samer som blivit tvångsförflyttade sex gånger.

Tänk dig själv. Du måste flytta eftersom ”grannen” säger så till dig. Allt du äger försvinner, huset däms över, en stor del av dina renars bete försvinner, klimatet förändras – och du får ingen ersättning utan måste bygga dig ett nytt hus igen – för sjätte gången. Hur skulle du uppleva detta känslomässigt? Skulle du tänka att : visst, det här är bra för Sverige och vi får billig energi? Knappast.

Vi kan, om du så vill, gå över till småviltsjakt på fjället som medför att Samerna fått det ännu svårare att överleva i sin kultur (lagändring för några år sedan) – eller annat ämne, det finns massor av olika saker att gå in på – som alla minskar samerna möjlighet att överleva i sin kultur, ofta små ”nålstick” bara – men med tillräckligt många nålstick förblöder man.

Som när polisen en dag meddelade en för mig närstående äldre Samekvinna att hon var Polisanmäld för tjuvjakt. Man hade hittat hennes ripsnaror – och lagen hade ändrats utan att hon visste om det… Hon fick inte längre snara ripor - enligt majoritetsbefolkningens lag.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #17 skrivet: december 19, 2012, 22:16 »
Carl-Thomas, bara en fundering på dina exempel, anser du att de som tvingades flytta eller hon som blev polisanmäld pga av sina snaror drabbades hårdare för att de var samer, än de gjort om de inte var samer??

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #18 skrivet: december 19, 2012, 22:43 »
Dersa, Samerna har, enligt vår lag,  vissa unika rättigheter. De få,r genom vår goda vilja, t.ex. jaga och fiska i fjällen samt bo där. De äger inte marken - och de får ingen ersättning när vi tar marken ifrån dem. Vi bara tar den eftersom vi anser att det är vår mark.

Om ditt hem tas ifrån dig får en du skälig ersattning så att du kan bygga upp ett nytt hem. Detta får alltså inte samerna när det gäller fjällen. Gäller det deras normala boende i "villan" - så gäller samma regeler för dem som för oss.

Om du jagar som alla dina förfäder har gjort - och plötligt blir polisanmäld för tjuvjakt beroende på att du jagar på just det sättet så är det en personligt kännbar sak. I detta fall lades polisanmälan senare ned helt och hållet så det blev inga böter eller annat - och hon hamnade inte heller i kriminalregistret. Hon fick alltså en åtalseftergift. OM man gått vidare med denna anmälan hade hon fått böter - och hamnat i kriminalregistret, fått vsårt at få lån, kan inte resa in i vissa länder osv - nu var väl detta inte aktuellt i hennes fall - men resultatet hade blivit så eftersom jaktbrott ses som ett allvarligt brott.

Eftersom vi i majoriyetsbefolkningen inte får lov att bygga ett ghem i fjällen kan vi alltså inte hamna i den situation som samer gör - men det skulle vara mycket intressant om det kunde hända - eftersom min tro är, påm grund av vad jag sett hända i verkligheten, att grannen Samen skulle inte få ersättning - men vi skulle få det.

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #19 skrivet: december 19, 2012, 23:19 »
Yngwe, vad en majoritetsbefolkning gör med sig själv är en sak – vad de gör mot en minoritetsbefolkning är något helt annat...

Thomas

Vad "majoritetsbefolkningen gör mot sig själv" kan ju bara gälla i en demokrati, och en hyfsad sådan i Sverige har inte ens hundra år på nacken....    Och vad är förresten en majoritetsbefolkning? Innefattar det skåningar,  och Idre-folk?
 
Och att minoriteten lider, är det nödvändigtvis på grund av majoriteten?  Och lider de ens mer än majoriteten?
Det är lätt att ge minoritetssituationen skulden för allt, och det är dessutom lätt att svära över utveckling och önska sig det förgågna tillbaka. Men då får man komma ihåg att det man också önskar sig tillbaka är svält, kolera, kallbrand, hög barnadödlighet och annat elände. 
 
Självklart är dina barn 100% både och, och det är nåt som berikar alla.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"