Författare Ämne: Lansering av boken Guide till Runriket  (läst 4747 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Lansering av boken Guide till Runriket
« skrivet: november 14, 2012, 10:28 »
Välkommen till lanseringen av nya boken "Guide till Runriket" skriven av arkeologerna Lars Andersson och Rune Edberg.

Dag: Onsdagen den 28 November
Tid: 17.30 - 19.00
Plats: Huvudbiblioteket i Täby centrum
Pris: Fri entré
Målgrupp: Vuxna

http://crm.nanoq.info/upload/63/F29570B1-3BBB-4BB8-BD7D-34E22A6D026D/A05F1F67-7C32-4D87-96BB-5B74930FDC65.pdf
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Fiskgjusen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
SV: Lansering av boken Guide till Runriket
« Svar #1 skrivet: november 27, 2012, 09:57 »
Här ett brev som en av bokens författare sänt ut:

Se upp – piratutgiven bok

Beträffande boken Guide till Runriket, utgiven av Stockholms läns museum (ISBN 978-91-87006-50-0)

Undertecknad som är bokens huvudförfattare (6 1/2 av bokens 8 kapitel) har inte godkänt utgivningen. Villkoret för att låta museet använda mina texter, som skrevs redan 2007, var att jag skulle få göra nödvändiga ändringar och kompletteringar i korrekturet till boken.

Denna överenskommelse har museet brutit. I boken återfinns nu en rad större och mindre fel och andra brister. Detta är sorgligt och pinsamt särskilt eftersom boken riktar sig till en intresserad allmänhet som har rätt att kräva att det ska gå att lita på vad fackmän skrivit.

Jag har inga som helst ekonomiska intressen i boken, utan det är min ideella rätt till att bestämma om vad som får publiceras under mitt namn som det gäller.

Jag protesterar mot den piratutgivna boken, och jag avråder alla från att köpa, använda eller på annat sätt befatta sig med den.

Uppsala 26 november 2012

Rune Edberg
Fil. dr i arkeologi,
forskare och populärvetenskaplig författare.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Lansering av boken Guide till Runriket
« Svar #2 skrivet: november 27, 2012, 10:05 »
Kondolerar.  :-[
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Fiskgjusen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
SV: Lansering av boken Guide till Runriket
« Svar #3 skrivet: november 27, 2012, 12:02 »
Stockholms läns museum meddelar nu på sin hemsida att lanseringen är inställd. Samma besked på Täby biblioteks webb.

Utloggad Fiskgjusen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
SV: Lansering av boken Guide till Runriket
« Svar #4 skrivet: november 27, 2012, 13:30 »
Stockholms län museum har nu ställt in två planerade lanseringar av denna bok (först 25 oktober, sedan 28 november 2012). Den är dock ännu inte indragen, men det är väl än tidsfråga.