Författare Ämne: Bronsåldersfyndens tio i topp  (läst 7627 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Bronsåldersfyndens tio i topp
« skrivet: november 13, 2012, 16:18 »
I en artikel i populär arkeologi listar arkeologen och journalisten Kristina Svensson sina tio favoriter från bronsåldern. Håller ni med om hennes val? Vill ni kanske hellre se andra fynd på listan?

Bragbysvärdet

Sköldarna från Fröslunda

Fyndet från Hågahögen

Hästutrustningen från Eskelhem

Guldskålen från Nättraby

Gudinnestatyetter (bl a från s:t Olof i Skåne)

Gullåkraluren

Kultföremålet från Balkåkra  (Balkåkragongen)

Bronshästarna från Tågaborgshöjden

Stockhultsfyndet

http://www.popularhistoria.se/artiklar/bronsaldersfyndens-tio-i-topp/
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Bronsåldersfyndens tio i topp
« Svar #1 skrivet: november 13, 2012, 18:18 »
Det är en lista som väl motsvarar vad jag har läst om. Jag tycker ändå att de danska bronsåldersfynden står i en helt egen klass med ekkistegravarna.

Danskarna har även hittat möbler:

http://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/bronzealderen-1700-fkr-500-fkr/en-klapstol-fra-bronzealderen/

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Bronsåldersfyndens tio i topp
« Svar #2 skrivet: november 13, 2012, 18:46 »
Det är en lista som väl motsvarar vad jag har läst om. Jag tycker ändå att de danska bronsåldersfynden står i en helt egen klass med ekkistegravarna.


Om vi ska lista vilka länders bronsåldersfynd som är bättre än de svenska så tycker jag nog ändå att de egyptiska bronsåldersfynden står i en helt egen klass...  ::)

Varför göra jämförelsen över huvud taget, framför allt då ämnet är en lista över svenska fynd?

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Bronsåldersfyndens tio i topp
« Svar #3 skrivet: november 13, 2012, 19:00 »
AndreasE: Jag tycker att listan är helt OK med svenska skygglappar men Sverige och Danmark fanns inte under bronsåldern.

Dagens Danmark ligger betydligt närmare dagens Sverige än Egypten.

Jag värderar också mänskliga spår högre än kultföremål och där slår ekkístegravarna allt annat. En stol från bronsåldern är också enastående.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Bronsåldersfyndens tio i topp
« Svar #4 skrivet: november 13, 2012, 19:27 »
Jag reagerade mest på att din kommentar kändes väldigt "off topic". Varför proklamera att du tycker att de danska fynden är "bättre" än de svenska i en tråd som handlar om en lista över svenska fynd? (Att varken Sverige eller Danmark fanns på bronsåldern antar jag att vi alla känner till, men det hör väl varken hit eller dit) Känns mest som ett sätt att provocera.

Sen finns det ju massor av intressanta "mänskliga spår" även här, som tex fantastiska boplatser (tex Apalle och Nibble), spännande mänskliga kvarlevor (som tex Granhammarsmannen) och otroligt tidiga spår efter järnhantering.

Sorry, kanske lite vresig så här efter jobbet.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Bronsåldersfyndens tio i topp
« Svar #5 skrivet: november 13, 2012, 19:35 »
AndreasE:

Citera
Sorry, kanske lite vresig så här efter jobbet.

Ingen fara. Jag är inte bättre själv:-)

Thomas I

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Bronsåldersfyndens tio i topp
« Svar #6 skrivet: november 14, 2012, 08:36 »
I en artikel i populär arkeologi listar arkeologen och journalisten Kristina Svensson sina tio favoriter från bronsåldern.
Bragbysvärdet

Listan fanns faktiskt i tidskriften Populär Historia. Råkade skriva fel i hastigheten.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Bronsåldersfyndens tio i topp
« Svar #7 skrivet: november 14, 2012, 08:37 »
Sen finns det ju massor av intressanta "mänskliga spår" även här, som tex fantastiska boplatser (tex Apalle och Nibble), spännande mänskliga kvarlevor (som tex Granhammarsmannen) och otroligt tidiga spår efter järnhantering.

Plus alla fantastiska hällristningar.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Bronsåldersfyndens tio i topp
« Svar #8 skrivet: november 14, 2012, 10:04 »
Detta spår är oslagbart i Skandinavisk kontext:

http://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/bronzealderen-1700-fkr-500-fkr/egtvedpigen/

Återigen har jag inget emot listan med den svenska kontexten.

Thomas I

Utloggad Villanova

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Bronsåldersfyndens tio i topp
« Svar #9 skrivet: november 14, 2012, 14:43 »
Håller med ovan. Mossliken mfl (om man nu kan klassificera ett lik som fynd..) ligger klart i topp gällande ny kunskap om bronsåldersmänniskan.

Det mest inressanta i Egtvedpigens fall, är varför man avlider i en ålder av endast 18 år ?
Livet var nog då mer helvete än paradis med tanke att hon dessutom hade kvarlevor av en 5-åring i knät....
 

Novis

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Bronsåldersfyndens tio i topp
« Svar #10 skrivet: november 14, 2012, 19:54 »
Visst är Egtvedflickan ett fantastiskt fint fynd, framför allt på grund av att det finns så mycket organiskt material bevarat i hennes och några andra ekkistegravar. Men att det skulle vara "oslagbart" vet jag inte om jag kan hålla med om. Rent generellt är det fruktansvärt svårt att rangordna arkeologiska fynd. Det finns utan tvekan andra "fynd" som sammantaget berättat mer/andra saker om livet på bronsåldern. 

(tekniskt sett är Egtvedflickan inget mosslik, och de allra flesta mosslik är från äldre järnålder, inte bronsålder)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Bronsåldersfyndens tio i topp
« Svar #11 skrivet: november 14, 2012, 21:09 »
Det är ingen objektiv värdering av bronsåldersfynd utan en fråga om personligt intresse.

Jag värderar ekkistegravarna högst eftersom det fanns 3000-3500 år gamla bevarade kläder i flera av dom.

Egtvedflickans kläder väckte anstöt när graven öppnades på 1920-talet. Hon hade också ett kärl med någon typ av öl(står mer på Natmus-sajten) i graven.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Bronsåldersfyndens tio i topp
« Svar #12 skrivet: november 14, 2012, 21:16 »
Jag värderar ekkistegravarna högst eftersom det fanns 3000-3500 år gamla bevarade kläder i flera av dom.

Fair enough.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Bronsåldersfyndens tio i topp
« Svar #13 skrivet: november 14, 2012, 21:57 »
Bohusläns oerhörda rikedom av bilder i form av hällristningar står väl i en klass för sig?

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Bronsåldersfyndens tio i topp
« Svar #14 skrivet: november 15, 2012, 08:43 »
Håller med Marty om att hällristningar saknas i listan. Sedan funderar jag på de harpixkakor som hittats lite var stans i landet, de är riktigt kul tycker jag.

En annan djävligt fräck sak är det översvämmade bronsålderslandskapet i Huskvarnaviken. Det är verkligen en kunskapskälla att sätta tänderna i.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/