Författare Ämne: Bidrag till tv-spel  (läst 2110 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Bidrag till tv-spel
« skrivet: november 01, 2012, 14:52 »
Kvällsposten har följande:
http://www.expressen.se/sok/?q=Martin%20Borgs

21 miljoner som kunde användas bättre!

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Bidrag till tv-spel
« Svar #1 skrivet: november 02, 2012, 08:49 »
Nu märker man ju tyvärr att du inte är speciellt insatt.

För det första handlar detta alltså inte om TV-spel. Detta är Lajv (levande rollspel) och rollspel, som faktiskt inte bara är ett kulturuttryck i formen att man lär sig skådespela utan också att man måste sätta sig in i andra personers liv för att kunna spela rollen. Rollspelande ökar alltså sympatin för andra människors liv på det sättet. Å andra sidan så blir många lajvare dessutom hantverks och historieintresserade eftersom många lajv är historiska eller utspelar sig i en historiskt inspirerad fantasyvärld. Mycket av dagens slöjdintresse och även arkeologiintresse beror på lajv- och rollspelskulturen i dagens Sverige. Bl.a. Historiska Världar drevs till stor del av och för lajvare (http://www.historiska.se/misc/gemensam/externawebbplatser/historiskavarldar/)

Slutligen är detta alltså personer som hellre sätter sig och umgås framför ett rollspel på helger, eller tillverkar egna kläder etc. istället för att gå ut och supa, slåss eller liknande destruktiva händelser. Man lägger alltså 21 miljoner för att stödja en kreativ process i samhället.

Tyvärr möter lajv- och rollspelskulturen motgångar så fort som människor utifrån försöker sig förstå sig på varför man hellre skulle vilja spela spel istället för att supa och slåss på helgerna. Det har blivit ett stort rabalder ungefär vart 5:e år då någon förståsigpåare ger sig på något de absolut inte förstår sig på. Se t.ex. satanistdebatten under 90-talet (http://sv.wikipedia.org/wiki/De_%C3%B6vergivnas_arm%C3%A9).

Karl Fredrik, försök sätta dig in i ämnet istället. :)

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Bidrag till tv-spel
« Svar #2 skrivet: november 02, 2012, 10:59 »
"Martin Borgs, jobbar som slöseriombudsman på Skattebetalarnas förening."  ;D

Jag drar mig till minnes en lajvare jag kände i slutet av 90-talet, han var lite bekymrad över att en gammal vän inte ville prata med honom längre: "Han tror att jag har sagt en massa dumma saker till honom, men det var ju inte jag! Det var ju dvärgen X, min karaktär!"  :-X
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Bidrag till tv-spel
« Svar #3 skrivet: november 03, 2012, 20:29 »
Sindre,jag tror du feltolkarmig lite här, det var fråga om att bidraget kunde missbrukas av mindre seriösa.
Givetvis finnsdet seriös lajvverksamhet liksom annan ungdomsverksamhet -det var inte det jag reagerade på utan luddiga regler för bidrag.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Bidrag till tv-spel
« Svar #4 skrivet: november 04, 2012, 02:43 »
Så är det för alla former av bidrag. Inget speciellt med det här fallet, förutom att den självutnämnde "slöseriombudsmannen" fokuserat på en grupp som är lätt att hänga ut i t.ex. skvallerpress.