Författare Ämne: Framtidsarkeologi  (läst 11726 gånger)

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Framtidsarkeologi
« skrivet: augusti 16, 2005, 15:56 »
Det skulle vara intressant att höra vad andra på forumet har för funderingar om detta ämne? Om den materiella kulturen ska vara utgångspunkten för hur man ska tolka samhällen kan man ju fundera på hur vi  kommer att uppfattas. Ett tolkningsområde är ju då gravläggningarna. Hur kommer folk i en avlägsen framtid att tolka vår kultur utifrån gravskicket?
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Framtidsarkeologi
« Svar #1 skrivet: augusti 16, 2005, 19:34 »
Jag gissar att förutsättningen är att alla skriftliga källor om vår samtid på något sätt har försvunnit samt att endast gravarna är bevarade. I annat fall skulle man nog kunna utläsa en hel del utifrån boplatslämningar.

Till att börja med kan man se att det är långt ifrån alla som får en egen gravplats utan istället gravläggs kollektivt i en minneslund. Är detta ett uttryck för en annan ideologi (eller religion?) än de som får ensam- eller familjegravar? Detta kremeringsgravskick blir vanligare under 1900-talet och ökar stadigt i antal jämntemot skelettgravar i träkistor under århundradet. Kan detta indikerar ett relgions- och/eller ideologiskifte i form av en längre process?

Det enhetliga gravskicket gällande kistbegravningar påvisar en föreställning om att inga materiella tillgångar är nödvändiga i efterlivet. Alla är lika inför döden. Det enheltiga gravskicket över landet påvisar en likartad föreställningsvärld. Män och kvinnor gravläggs sida vid sida vilket indikerar ett visst mått av jämnlikhet.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Framtidsarkeologi
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2005, 08:51 »
Man kan vända på perspektivet också, varför inte se arkeologi som science fiction.....
Länktips: http://arkserv.arch.gu.se/mikroarkeologi/Archaeology_science-fiction.pdf

Sedan finns det i  extramaterialet på tårtan DVDn en fantastiskt rolig film (Den perforerade epoken) om hur några arkeologer om ett par hundra år gör en arkeologisk undersökning i den filmstudio där Tårtan spelades in. Man finner ett unikt rörligt bildmaterial som speglar 1970-talets samhälle...... Min recension av hela DVDn finns på http://www.moviemix.nu/filmrec.asp?ID=1799
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Framtidsarkeologi
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2005, 11:18 »
Citat från: "Gorm"

Till att börja med kan man se att det är långt ifrån alla som får en egen gravplats utan istället gravläggs kollektivt i en minneslund. Är detta ett uttryck för en annan ideologi (eller religion?) än de som får ensam- eller familjegravar?
/Johan


De framtida post-processualisterna kommer att tolka detta som ett utslag av jämlikhetsideologi, neo-marxisterna som en av överbyggnaden instigerad kamouflerande ideologi som syftar till att dölja de reella klasskillnaderna och processualisterna som ett utslag av överbefolkning (de massiva urbana lämningarna)och konkurrens om markanvändning.

De konservativa kommer att säga att Aristoteles och Platon redan sa allt som behövde sägas.

Naturvetarna kommer att säga att "Det där kan ni väl syssla med på fritiden?" alternativt  "Får ni verkligen betalt för det?".

Allmänheten kommer att säga "Har ni hittat nåt?".

 :wink:

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Framtidsarkeologi
« Svar #4 skrivet: augusti 17, 2005, 11:37 »
Citat från: "David"
Allmänheten kommer att säga "Har ni hittat nåt?".

 :wink:


Klockrent!  :lol:  :lol:  :lol:

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Framtidsarkeologi
« Svar #5 skrivet: augusti 17, 2005, 15:18 »
Ja, det sista där var underbart David! Jag fick mig ett gott skratt, det  var härligt, tack! Jo, men det förutsätter att vi inom arkeologin inte har utvecklats ett smack, och det får jag ju hoppas att vi har.

Johan skrev:Alla är lika inför döden. Det enheltiga gravskicket över landet påvisar en likartad föreställningsvärld. Män och kvinnor gravläggs sida vid sida vilket indikerar ett visst mått av jämnlikhet.

Svar: Alla har inte samma uppfattning om döden idag, det ger ju perspektiv på hur vi ser på gravmaterialet vi ställs inför idag.
Män och kvinnor sida vid sida, på vilket sätt indikerar det ett "visst mått"?

Jag tänker mig inte egentligen att vi ska hitta på hur en framtida arkeologi ska se ut utan mer en reflektion över hur vi själva ser bakåt i förhållande till hur vi tänker oss framtida diskussioner i förhållande till det vi lämnar efter oss. SHARK-gänget på Södertörn grävde ju ut ett torp för inte så länge sedan och hittade (om jag kommer i håg rätt) en hel samling sulor. Och då var det en av arkeologerna som på skoj sa att detta troligtvis var en offerdeposition... vilket var kul, men som samtidigt satte våra egna tolkningar i ett sammanhang. Eller som jag, som bor på landet, ser hur bönderna har sina stora sophögar i skogen. Där finns allt från traktordäck, ishockeyspel, julgransglitter taggtråd, trasiga dunkar, slaktavfall, plastsäckar och lantbruksredskap. Det packas till "boplatslämning". Vad kommer (om det grävs upp) det säga om vår tid. Detta är ju saker som de är för lata för att göra sig av med på annat sätt, eller inte tänker betala för på miljöstationerna. Det vet vi idag. Men i framtiden, när microfilmerna och plastCD-skivorna fallit i bitar och böckerna dött ut genom mögelangrepp och bränder, när folk slutat berätta och våra boplatser rasat (eftersom att materialet dessutom inte är beständigt på minsta vis) och nya sjukdomar tagit vid. När religionen formats om och språket inte känns igen (typ du ba kolla vicken ball öhhh).  Nina
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Framtidsarkeologi
« Svar #6 skrivet: augusti 17, 2005, 15:29 »
Det slog mig just att det pågår experiment med frystorkning som miljövänligt alternativ till kremering.... En etnolog här på museet ingår i någon form av referensgrupp kring detta om jag inte missminner mig. Hur kommer de spåren att se ut kan man fråga sig? (Jag kommer osökt att tänka på blå bands fjällmat...)
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Framtidsarkeologi
« Svar #7 skrivet: augusti 18, 2005, 08:56 »
Citat från: "nina"
Alla har inte samma uppfattning om döden idag, det ger ju perspektiv på hur vi ser på gravmaterialet vi ställs inför idag.
Män och kvinnor sida vid sida, på vilket sätt indikerar det ett "visst mått"?


Nu spekulerar jag så du behöver inte märka ord. Vad jag menade var att ett likartat gravskick kan innebära flera saker; ett klasslöst samhälle, jämnlikhet mellan könen och en gemensam världsuppfattning är bara några förslag och dessutom så behöver ju det ena inte utesluta det andra. Jag har inte sagt att man skulle tolka det så. Det är svårt att rakt av jämnföra vår världsuppfattning idag med forntiden eftersom vi idag har många fler förklaringar till olika fenomen. Vad säger då att man inte hade massor med tolkningsförslag i forntiden? Självklart kan vi (återigen) inte veta säkert. Jag anser att man inte hade denna tolkningsmångfald för 1500 år sedan. I alla fall inte generellt. Du får gärna argumentera för och emot att man hade olika världsuppfattningar under t ex viningatid (kanske i en ny tråd igen?) samt hur detta speglas i gravskicket. Nu finns det ju faktiskt vissa skriftliga (och ofta källkritiskt problematiska) källor som man kan använda sig av.

Att ickekristna människor idag "låter sig" bli begravda enligt kristen sed är problematiskt på samma sätt som de som gifter sig inför Gud i kyrkan för att "det är tradition" vilket jag inte alls är särskillt förtjust i. Var det kanske så även i forntiden? Att traditionen i viss mån var överordnad religionen på vissa plan? I sådant fall kan man ju argumentera för att man kan varit kristen långt innan skelettgravskicket (om vi utgår ifrån att det indikerar att personen var kristen eller de som lät begrava honom/henne) infördes. Lite OT kanske. *jobbigt*. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Framtidsarkeologi
« Svar #8 skrivet: augusti 18, 2005, 11:39 »
Du får förlåta om jag hänger upp mig på ord. Det är absolut inte meningen att märka ord, men i ett sådant här forum där allt skrivs så finns nyanserna inte med på samma sätt som om vi hade suttit sida vid sida och diskuterat. Utrymme för tonlägen och förtydligande går lite förlorade. Och jag förstår att du spekulerar. Det gör vi i princip allihop?
Det jag menade var bara hur man kunde se ett visst mått, jag begriper vad du menar, men vill poängtera att just vid ett ifrågasättande blir man själv tydlig. Kanske använder man i bland begrepp slentrianmässigt, men vad innebär dem för andra? Ett visst mått ser ju olika ut för olika personer. Och jag tyckte att det var intressant hur du såg på detta eftersom att jag tolkade ett visst mått som "delvis". Och om du ser på innehållet som "delvis", så undrade jag vilka delar som ingick. Trots allt så är ju arkeologins samordning dålig i just sådan här ärenden. Nämligen tolkningar. Hälsningar Nina
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Framtidsarkeologi
« Svar #9 skrivet: augusti 18, 2005, 11:52 »
Ok, jag uttryckte mig otydligt, "ett visst mått" bör nog undvikas. :) Vidare så menade jag "delvis" också, dvs att det enhetliga gravskicket kan tolkas som jämnlikhet mellan könen men det kan också betyda andra saker, eller både och. En företeelse (som t ex gravskicket) borde ju kunna betyda flera saker som t ex status och religionstillhörighet. Jaja, hur skulle du själv tolka detta?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Framtidsarkeologi
« Svar #10 skrivet: augusti 18, 2005, 14:57 »
Ja, jag tycker att det är jättesvårt faktiskt. Vi vet ju inte vilka material som finns kvar vilka som är beständiga, eller jo, det vet vi kanske. Men t ex det organiska materialet i förhållande till det som nedbryts under lång tid så är det svårt att föreställa sig vad som blir kvar ändå. På sätt och vis är det ju mycket lättare när det arkeologiska materialet knyts direkt till förhistoriska personer, vilket blir svårare när gravarna bara innehåller...ja, vad de nu innehåller (komposterat försvinner och askan mals ju ganska ordentligt. Det är bara de som begravs obrända som kanske finns kvar om inte försurningen trollar bort dem i ett kick. Då kommer gravmaterialet vara ringa och man kanske tror att det var verkligen få människor på denna tid???).

Frågan är hur vi kan knyta övrig materiell kultur till föreställningar om liv och död när det inte dyker upp i gravsammanhang- antagligen finns det massor, men att idissla runt på det tar ju en stund. Men som det ser ut så tycker jag att gravarna i dag säger att det inte finns något liv efter döden. Den slutsatsen skulle kanske jag dra. I alla fall så är det inget större liv angående gravläggning och de liminala gränserna mellan liv och död. I och för sig så stämmer ju det ganska väl överens med sättet som vi förhåller oss till döden. Det är inget vi vill prata om, och människor som är behärskade vid begravningar anses starka och samlade. Det finns ett ideal runt hur vi hanterar döden. Folk som blir deprimerade eller hysteriska är jobbiga. Döden är avsaknad av liv. I detta ligger mycket ångest ("Var det här allt"?). Stor del av vår kultur går ut på ungdomsideal, eviga liv ("Oh vad du ser ung ut, inte en dag över..."!) osv just därför att vi kanske (inte alla men många) tror att det faktiskt tar slut. Kulturen skulle se annorlunda ut om vi trodde på livet efter döden på riktigt.  Trots en officiell kristen religion så ser det inte ut så i den generella materiella kulturen. Inbillar jag mig.

Vi gjorde en ingrävning (Södertörns Högskola) där vi fick fundera över vad vi ville säga framtiden med vårt material samt diskutera hur beständigt det var och hur tolkningar eventuellt skulle se ut. Det låter kanske enkelt men det var svårt, och fantastiskt roligt. Det var mycket intressanta val som både B och D kurserna presenterade. Därav mina funderingar om framtidsarkeologi. För att det sätter ens egna tolkningar i perspektiv. Och hur ens beteende verkligen kan te sig obegripligt här idag! /Hälsningar Nina
If you are going through hell, keep on going!