Författare Ämne: Var försiktig ifall du hanterar gamla bonader  (läst 4442 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Var försiktig ifall du hanterar gamla bonader
« skrivet: oktober 24, 2012, 11:06 »
Man bör iakttaga en viss försiktighet om man hanterar gamla bonader; de kan innehålla giftiga ämnen, bl a arsenik.

Citera
Giftigt innehåll i färgstarkt bonadsmåleri
--
Gamla bonadsmålningar kan innehålla farliga ämnen som arsenik. I ny forskning från Göteborgs universitet har målerikonservatorn Ingalill Nyström analyserat färg och teknik i gamla sydsvenska bonadsmålningar

http://forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pressmeddelanden/giftigtinnehallifargstarktbonadsmaleri.5.624551a313a0929443bd3b.html
Ju äldre desto bättre.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Var försiktig ifall du hanterar gamla bonader
« Svar #1 skrivet: oktober 24, 2012, 11:31 »
Även att slipa ett fönster målat med "vanlig" gammal oljefärg innebär ofta hälsofara - bly och andra ämnen frigörs.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Var försiktig ifall du hanterar gamla bonader
« Svar #2 skrivet: oktober 24, 2012, 18:07 »
Lite asbest ska väl en karl tåla? :) Fast jag tror nog att det är mer suspekta ämnen inblandade i moderna byggen och material än vad det var förr på det hela taget(?)
Hell thir regin donaraz!

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Var försiktig ifall du hanterar gamla bonader
« Svar #3 skrivet: oktober 24, 2012, 19:01 »
Lite asbest ska väl en karl tåla? :) Fast jag tror nog att det är mer suspekta ämnen inblandade i moderna byggen och material än vad det var förr på det hela taget(?)

Beror lite på vad du menar med förr, men visst är det nog ett korrekt antagande.

Det mest udda material jag stött på var i en riktigt gammal trossbotten - där hade man isolerat med myrstack. Tämligen ofarligt dock :)

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Var försiktig ifall du hanterar gamla bonader
« Svar #4 skrivet: oktober 24, 2012, 23:03 »
Myrstackar i gamla trossbottnar har jag också hört talas om. Det var kanske ett vanligt isoleringsmaterial förr?

Arsenikfärgämnen "scheelegrönt", "schweinfurtergrönt" var inte alltför ovanligt som tapet- och textilfärg i början av 1800-talet.
Dessutom användes arseniksyra (och nitrobensol!) ibland vid framställning av anillinfärgämnen, som i sig är relativt harmlösa, men om reningen var bristfällig kunde även de bli mycket farliga.

Jag är inte så säker på att "det var bättre förr" när det gäller kemikalier. 

Förresten så används arsenik fortfarande i stor skala för att bevara biologiska samlingar i museer. Det är nämligen det enda gift som inga organismer tycks kunna anpassa sig till. Man (åtminstone jag) är alltid mycket noga med att tvätta händerna när jag hanterat t. ex. fågelskinn i ett museum.


Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Var försiktig ifall du hanterar gamla bonader
« Svar #5 skrivet: oktober 26, 2012, 00:37 »
Jag renoverade mitt hus från flytspackel som lagts under åren 1978-80, just dessa år var flytspackel baserat på slaktavfall  :'(  vilket innebar att ifall jag skulle få en vattenläcka så sklulle flytspacklet börja ruttna - vilket i sin tur skulle börja angripa allt trävirke...

Thomas
Historia är färskvara.