Författare Ämne: Skriftliga källor om Uppåkra?  (läst 8345 gånger)

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Skriftliga källor om Uppåkra?
« skrivet: oktober 23, 2012, 10:23 »
Sven lagman har nämt en källa - Egil Skallagrimssons saga.
Anders Andrén tror sig ha hittat flera:
I boken "Centrala platser centrala frågor- samhällsstrukturen under järnåldern,1999, sid 138-139 anger han följande,fastän Uppåkra inte nämns vid namn:
1. Saxo II:147
2.Saxo II:150
3. Snorres Eddaa 163-165.
4.Tre högars marknad kan enligt Andrén vara i Uppåkra
5.Mogens Madsen 1587 (??!!)
I alla fall de två första kan vara värt att titta på.

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Skriftliga källor om Uppåkra?
« Svar #1 skrivet: oktober 23, 2012, 12:36 »
Det enda jag kan bidra är att Lund omnämns flera gånger innan staden, på sin nutida position, skall ha anlagts.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #2 skrivet: oktober 23, 2012, 12:42 »
En skriftlig källa är Knut den Heliges Gåvobrev 1085 ekr där Lilla Uppåkra och det andra Uppåkra nämns.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #3 skrivet: oktober 23, 2012, 22:28 »
KarlFredrik:
Har du några citat för punkt 1,2,3 och 5?

Sparar tid om man inte behöver söka :-)

Att Uppåkra kan ha varit tre högars marknad stämmer på antalet högar. Idag finns det två högar kvar men det har funnits två högar till. En försvann antagligen under tidig järnålder i Uppåkra och en en annan försvann på 1700-talet från kyrkogården.

Resten av fynden i Uppåkra  pekar på en handels- och hantverksplats under 1000 år. Finns nog ingen tydligare plats för tre högars marknad, gissar jag som amatör.

Thomas I

Utloggad Fiskgjusen

• Medlem
  • Antal inlägg: 22
« Svar #4 skrivet: oktober 24, 2012, 12:53 »
En skriftlig källa är Knut den Heliges Gåvobrev 1085 ekr där Lilla Uppåkra och det andra Uppåkra nämns.

Thomas I
Enligt Claes Gejrot vid Svenskt diplomatarium, Riksarkivet, anses Knutsbrevet numera inte vara äkta.
(Muntligt framfört vid ENES-seminariet i Uppsala 3 okt 2012)

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #6 skrivet: oktober 24, 2012, 20:23 »
Fiskgjusen:

Citera
Enligt Claes Gejrot vid Svenskt diplomatarium, Riksarkivet, anses Knutsbrevet numera inte vara äkta.
(Muntligt framfört vid ENES-seminariet i Uppsala 3 okt 2012)

Frågan om äktheten är diskuterad långt tidigare, (Sigurd Kroon,1989), och det sägs att brevet tillverkats eller omformulerats 1145 ekr " i biskop Eskils kansli i Lund"(Fornvännen 87(1992)). Samtidigt nämns uppgifter om ett tidigare brev "av 1000-tals modell".

Vad är skillnaden mot övriga skriftliga källor på listan beträffande källäget?

Thomas I

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
« Svar #7 skrivet: oktober 24, 2012, 21:31 »
På forskarsymposiet 1985 var en mängd historiker närvarande och Birgitta Fritz, docent från Riksarkivet skriver bl.a.: "Själva originalhandlingen på pergament med sitt hängande sigill har gått förlorad. Men härpå återgår två avskrifter från medeltiden, varav en mycket tidigt, och tre från 1600-talet." Hon skriver också: "Tilläggas bör att den äldsta avskriften, den i Necrologium Lundense från förra delen av 1100-talet, vid något tillfälle under medeltiden har ändrats på några punkter för att bringas i överensstämmelse med kyrkans privilegier sådana de senare gestaltade sig. Vidare att 1085 års brev åberopas i ett kungligt gåvobrev till lundakyrkan 1135 och har stadfästs år 1186 och 1203."

Jag tror att det väl sammanfattar faktaläget vad gäller brevet.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #8 skrivet: oktober 24, 2012, 21:47 »
Sven Lagman,

Jag läser samma kapitel ur "Gåvobrevet 1085" och det är inte kristallklart för mig som amatör. Enligt Birgitta Fritz är brevet inte förfalskat om jag förstår det rätt?

Edit: Jag har läst om kapitlet och de citat som Sven Lagman återger. Att Knut den Heliges gåvorbrev är en förfalskning är inte troligt! Gisses vilket otydligt språk och konstig disposition Birgitta Fritz använde!

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #9 skrivet: oktober 30, 2012, 20:41 »
Knut den Heliges gåvobrev tycker jag indikerar att Uppåkra var uppdelat före 1085 ekr i två byar, Nedre Uppåkra och "det andra Uppåkra"?

Samtidigt var det det den "danska" kungamakten som ägde området, åtminstone 1085 ekr?

Jag tycker fortfarande att det mest märkliga är att Uppåkra inte nämns i fler skriftliga källor kring år 1000 ekr och under tidig medeltid med tanke på platsens betydelse under 1000 år.

Samtidigt råder det även ett skriftligt mörker kring Järrestad och Vä i Skåne. Nämns Sorte Muld, Gudme eller Tissö i någon skriftlig källa kring övergången från järnålder till tidig medeltid?

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #10 skrivet: november 01, 2012, 16:52 »
Inget direkt om Uppåkra men ett namn på en Kung av Skåne som nämns i freden mellan danerna och Karl den Store 811 ekr: "Osfrid från Schonen"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A5nes_historia

Thomas I

Utloggad Fiskgjusen

• Medlem
« Svar #11 skrivet: november 15, 2012, 11:36 »
Frågan om äktheten är diskuterad långt tidigare, (Sigurd Kroon, 1989), och det sägs att brevet tillverkats eller omformulerats 1145 e kr i biskop Eskils kansli i Lund (Fornvännen 87, 1992). Samtidigt nämns uppgifter om ett tidigare brev "av 1000-tals modell".
Jag har nu frågat Claes Gejrot om saken och han hävisar till Sigurd Kroons nämnda artikel i Scandia 2/1989. Gåvobrevet är enligt Kroon från 1100-talets mitt, men antedaterat till 1085. (1100-talet var ju för övrigt, i ett europeiskt perspektiv, brev- och dokumentförfalskarnas gyllene tidsålder!).
 Länk till Kroons uppsats:
http://nile.lub.lu.se/ojs/index.php/scandia/article/view/441

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #12 skrivet: november 15, 2012, 16:41 »
Fiskgjusen: Sven Lagman har skrivit en kommentar, i denna tråd, som förklarar källäget för gåvobrevet.

Thomas I

Utloggad Fiskgjusen

• Medlem
« Svar #13 skrivet: november 17, 2012, 17:00 »
Fiskgjusen: Sven Lagman har skrivit en kommentar, i denna tråd, som förklarar källäget för gåvobrevet.

Thomas I

Skulle forskningen alltså nöja sig med 1985 års konferenspublikation? Det låter ju helprilligt.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #14 skrivet: november 21, 2012, 22:09 »
Jag har läst några wiki källor angående aristokrater som kanske är kopplade till Uppåkra och som det skulle vara intressant att få bekräftade.

Ulf Torgilsson(993 ekr-1026 ekr) var Jarl av Skåne och gift med Estrid Svensdotter. Ulf blev mördad av Estrids bror, Knut den Store?

Ulf Torgilssons pappa var Torkel Styrbjörnsson(960 ekr-1000 ekr) som var skånsk prins?

Sven Tveskägg var kung i Danmark  under 985 ekr-992 ekr och 993 ekr -1014 ekr.

Stämmer uppgifterna?

Uppåkra utmanas som maktcentrum inte bara av Lund utan även av Löddeköpinge mot slutet av 900-talet ekr?

Dalby kommer fram senare mer som en konkurrent till Lund som religiöst centrum?

Thomas I