Författare Ämne: Asatron, en tro för aristokratin?  (läst 25824 gånger)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Asatron, en tro för aristokratin?
« Svar #20 skrivet: oktober 16, 2012, 14:20 »

Du menar alltså att Richard Dawkins är en "verkligt troende person"? Det tror inte jag, även om det finns de som hävdar att ateism är en religion.

Jag skrev alltså om troende människor, och deras livsåskådning;  inte om livsåskådningen hos Dawkins eller andra icke religiösa. Språkförbistring? Under den tid denna tråd handlar om blir det väl hur som helst meningslöst att försöka skilja människornas livsåskådning från deras religion.

Du skrev om "Asa-tron" som en religion. Det går ju stick i stäv med betäckningar som 'trolösa hedningar' och 'barbarer' - utan gudstro.  Denna livsåskådning beskrivs ju även av citat från goter och vikingar i möte med utländska skribenter.

Av den orsak torde jag påminna om att den forn-nordiska mytologin baserades på en "natur-filosofi" - likt dagens naturvetenskap, eftersom du inte verkar ha reflekterat över att den forn-nordiska människan var ateist.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Asatron, en tro för aristokratin?
« Svar #21 skrivet: oktober 16, 2012, 14:45 »
Du skrev om "Asa-tron" som en religion. Det går ju stick i stäv med betäckningar som 'trolösa hedningar' och 'barbarer' - utan gudstro.  Denna livsåskådning beskrivs ju även av citat från goter och vikingar i möte med utländska skribenter.

Av den orsak torde jag påminna om att den forn-nordiska mytologin baserades på en "natur-filosofi" - likt dagens naturvetenskap, eftersom du inte verkar ha reflekterat över att den forn-nordiska människan var ateist.

Som Kalle Anka skulle sagt: KVACK?! Du verkar läsa mina inlägg som Dawkins läser Bibeln. Eller får jag representera alla som inte håller med dig i den här tråden? "Du skrev om 'Asa-tron' som en religion"?! Jag har inte nämnt "Asa-tron" överhuvudtaget. Och vad jag har, eller inte har, reflekterat över när det gäller om naturreligion är att likställa med ateism - dylika spekulationer från din sida betackar jag mig för. Jag tror jag drar mig ur den här tråden innan jag gör nåt riktigt dumt.

(Gjorde för övrigt en forumssökning på "Boreas" och "religion". Förgäves sökte jag efter ett facit till allt jag undrat över när det gäller religion. I en tråd - "Kristendom i skolan" - hävdar du att Bibeln knappast hör till det svenska kulturarvet. Jag tror inte vi har nån framtid ihop, du och jag.)

Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Asatron, en tro för aristokratin?
« Svar #22 skrivet: oktober 16, 2012, 17:49 »
"Du skrev om 'Asa-tron' som en religion"?! Jag har inte nämnt "Asa-tron" överhuvudtaget.


Har du redan glömt att du just skrivit:


Under den tid denna tråd handlar om blir det väl hur som helst meningslöst att försöka skilja människornas livsåskådning från deras religion.

Denna tråd handlar om "Asa-tron", vilket du här refererar till, klart och tydligt.
Alltså påstår du att "Asa-tron" var en "religion" - under tiden i fråga.

Sen registrerar man att du använder begreppen "religion" och "livsåskådning" som om dom var identiska. Då har du tyvärr missförstått båda två.

Därför en jämförelse med Dawkins där jag frågade om han också - likt vikingarna - har en "religion", eller en "livsåskådning".  Poängen var alltså att vi kan omtala "Asa-tron" som en mytologi och (möjligen) en livsåskådning - men inte som en religion. Vikingarna kan i princip ha varit lika ateistiska som Mr. Dawkins.

Det var det min kommentar till Carl Thomas handlade om - vilken du hoppade på. Nu kan du även läsa mer om saken i mitt svar till Kungsune, ovan.

Vad du sen menar om "naturreligioner" eller "kristendom i svensk översättning" - och vad annat du vill betacka dej för - hör tyvärr inte saken till. Det borda du kunna inse - och sen utvisa en större grad av aktsämja när du varsamt skall välja dina ord och uttryck.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Asatron, en tro för aristokratin?
« Svar #23 skrivet: oktober 16, 2012, 20:49 »
Jag är faktiskt mållös.
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Asatron, en tro för aristokratin?
« Svar #24 skrivet: oktober 17, 2012, 08:11 »
Därför en jämförelse med Dawkins där jag frågade om han också - likt vikingarna - har en "religion", eller en "livsåskådning".  Poängen var alltså att vi kan omtala "Asa-tron" som en mytologi och (möjligen) en livsåskådning - men inte som en religion. Vikingarna kan i princip ha varit lika ateistiska som Mr. Dawkins.


Enligt en definition framförd i Wikipedia innebär begreppet ateism följande:

Citera
Ateism innebär avsaknad av eller avståndstagande från tro på någon gud, gudar och högre makter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ateism

Enligt en sådan definition torde järnålderns männsikor inte varit ateister (även om enstaka individer kan ha varit det). Enligt samma definition är Richard Dawkins ateist.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Asatron, en tro för aristokratin?
« Svar #25 skrivet: oktober 17, 2012, 08:26 »
Om det finns en uppdelning i kulten och vilka makter man tillbad efter samhällsstatus, hur kan man tydligast se den i ett arkeologiskt material? Hur kan man skilja en sådan uppdelning mot en som är rent regional eller skiljer sig i tid? Ofta kanske de här faktorerna glider in i varandra.
Finns det också en kult som vi inte har uppmärksammat? Trodde man på makter som inte kommit med i de skriftliga källorna? Hur kommer man åt dessa? Finns det till exempel ortnamn som kan tänkas peka ut sådana?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Asatron, en tro för aristokratin?
« Svar #26 skrivet: oktober 17, 2012, 10:43 »
Enligt en definition framförd i Wikipedia innebär begreppet ateism följande:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ateism

Enligt en sådan definition torde järnålderns männsikor inte varit ateister.

Vad vet han det?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Asatron, en tro för aristokratin?
« Svar #27 skrivet: oktober 17, 2012, 11:30 »
Vad vet han det?

Skriftliga källor och arkeologiska belägg pekar på att man på olika sätt dyrkade övernaturliga makter under järnåldern. Det motsäger ju att man skulle ha varit ateister.

Överhuvudtaget verkar ateistiska samhällen ha varit mycket ovanliga i äldre tider.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Asatron, en tro för aristokratin?
« Svar #28 skrivet: oktober 17, 2012, 11:34 »
Tveksamt tycker jag. Det är namn på saker. Det finns andra och äldre namn på andra saker. Inte är det hemliga troselement, inte heller är de fördolda för kyrkan.

Bättre upp önskar jag.

Vattenösningen av barn och korstecknet (hammartecknet) är exempel på kristnad hedendom som är levande i den kristna liturgin. Ställa ut gröt till tomten, spotta tre gånger, ta i trä. att inte tala om trollen, vårfrudagen och valborgsmässoafton (Freyja), midsommarafton, alla helgon (disablot) att önska vid ny och nedan, spotta på metkroken, offra pengar och annat i skålgropar och källor, inte vissla på sjön; det finns MÄNGDER. Att veckodagarna fortfarande heter som de gör tar jag till intäkt för att forn sed var betydligt mer seglivad i vårt land än i t.ex. Tyskland. Vi blev ju också kristnade sist av alla. Asatro eller forn sed är inte en religion på samma sätt som kristendom utan snarare ett sätt att förhålla sig till sin omgivning och vardag. Så är mitt sätt att se på det att kloka gubbar och gummor är traditionsbärare med rötterna i sejden. Asatron eller den forna seden har alltid legat strax under ytan på det officiella samhället och om folk sanningsenligt berättade vad de hade för sig vi t.ex. källor, vägskäl och fullmåne, skulle det (enligt mitt förmenande ;)) Visa sig att den aldrig helt har försvunnit. Vilket skulle bevisas.......
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Asatron, en tro för aristokratin?
« Svar #29 skrivet: oktober 17, 2012, 11:37 »
Skriftliga källor och arkeologiska belägg pekar på att man på olika sätt dyrkade övernaturliga makter under järnåldern. Det motsäger ju att man skulle ha varit ateister.

Överhuvudtaget verkar ateistiska samhällen ha varit mycket ovanliga i äldre tider.

Man talar i slika sammanhang ibland om att det t.om. skulle finnas en "religiös gen", varför man väl får insortera ateism under vidskepelse......
Hell thir regin donaraz!

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Asatron, en tro för aristokratin?
« Svar #30 skrivet: oktober 17, 2012, 12:50 »
Skriftliga källor och arkeologiska belägg pekar på att man på olika sätt dyrkade övernaturliga makter under järnåldern. Det motsäger ju att man skulle ha varit ateister.

Överhuvudtaget verkar ateistiska samhällen ha varit mycket ovanliga i äldre tider.

Nja... i någon av kungasagorna (kommer inte ihåg vilken) så omtalas ju någon som uttryckligen enbart "tror på sig själv", dvs man lyfter i texten fram att det under denna tid fanns de som faktiskt endast kan beskrivas som just ateister.

...ska leta på källan när jag kommer hem.


Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Asatron, en tro för aristokratin?
« Svar #31 skrivet: oktober 17, 2012, 13:05 »
Enstaka individer har det nog alltid funnits som haft en avvikande mening. Frågan kvarstår dock om hur religiösa folk i gemen var.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Asatron, en tro för aristokratin?
« Svar #32 skrivet: oktober 17, 2012, 13:09 »
Intressanta är olika lokala väsen, gudar och makter. Och hur man kommer åt dem, kanske via ortnamn o dyl. Ibland dyker ju även någon av dessa mer lokala väsen upp i skrifterna som t ex Irpa, som tycks ha varit specifik för en del av Nordnorge:

Citera
Ett annat exempel är gudinnan Irpa, som bara dyrkats i ett landskap i Nordnorge, där namnet dröjt kvar.

http://www.popularhistoria.se/artiklar/pa-jakt-efter-nordens-hedendom/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Torgerd_och_Irpa
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Asatron, en tro för aristokratin?
« Svar #33 skrivet: oktober 17, 2012, 13:11 »
Nja... i någon av kungasagorna (kommer inte ihåg vilken) så omtalas ju någon som uttryckligen enbart "tror på sig själv", dvs man lyfter i texten fram att det under denna tid fanns de som faktiskt endast kan beskrivas som just ateister.

...ska leta på källan när jag kommer hem.

Kan det vara Arnljot "gelline"?

Denne man trädde inför konungen, hälsade honom och frågade, om konungen ville mottaga hans hjälp. Konungen sporde om hans namn och ätt och från vilket land han var. Han svarade: "Jag har min släkt i Jämtland och Hälsingland, och jag kallas Arnljot 'gelline' Jag kan tala om det för Eder, att jag hjälpte Edra män, som I haden sändt till Jämtland för att kräva skatt där. Jag lämnade dem ett silverfat, som jag sände Eder till tecken på att jag ville vara Eder vän" Konungen frågade, om Arnljot var kristen eller icke. Han sade då det om sin tro, att han trodde på sin kraft och styrka. "Denna tro har varit nog för mig hitintills"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Asatron, en tro för aristokratin?
« Svar #34 skrivet: oktober 17, 2012, 13:27 »
Artikel i Sydsvenskan som hänvisar till Anders Andrén och forskningsprojektet "Vägar till Midgård" och som tar upp en del frågor om fornnordisk tro och livssyn.

http://www.sydsvenskan.se/arkiv/reportage/nytt-ljus-over-nordens-hedningar/
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Asatron, en tro för aristokratin?
« Svar #35 skrivet: oktober 17, 2012, 14:14 »
Skriftliga källor och arkeologiska belägg pekar på att man på olika sätt dyrkade övernaturliga makter under järnåldern. Det motsäger ju att man skulle ha varit ateister.

Överhuvudtaget verkar ateistiska samhällen ha varit mycket ovanliga i äldre tider.

Arkeologiska belägg för esoteriska gudar under vikingatiden?!   

Här dyker ständigt nya sensationer upp. 

Har du en referens - eller är det här något man skal hålla hemligt?   :D
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Asatron, en tro för aristokratin?
« Svar #36 skrivet: oktober 17, 2012, 14:18 »
Kan det vara Arnljot "gelline"?

Han var det ja, tackar!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Asatron, en tro för aristokratin?
« Svar #37 skrivet: oktober 17, 2012, 14:19 »
Arkeologiska belägg för esoteriska gudar under vikingatiden?!   

Här dyker ständigt nya sensationer upp. 

Har du en referens - eller är det här något man skal hålla hemligt?   :D

Visst trodde man på någon form av övernaturliga makter under järnåldern. Arkeologiska fynd av t ex gudabilder, skriftliga källor (både mer samtida och sådana från medeltiden) pekar ju ganska entydigt på detta. Om järnålderns nordeuropeer inte trott på några övernaturliga makter av något slag så skulle de ju varit ganska unika bland äldre kulturer.

Hur ser du på järnålderns nordeuropeer egentligen? Att de skulle ha varit ateistiska pacifister?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Asatron, en tro för aristokratin?
« Svar #38 skrivet: oktober 17, 2012, 15:33 »
Visst trodde man på någon form av övernaturliga makter under järnåldern. Arkeologiska fynd av t ex gudabilder, skriftliga källor (både mer samtida och sådana från medeltiden) pekar ju ganska entydigt på detta.

Törs du vara konkret - vilka "gudabilder"?

Citera
Om järnålderns nordeuropeer inte trott på några övernaturliga makter av något slag så skulle de ju varit ganska unika bland äldre kulturer.

Definitivt inte. Ingen av dom klassiska mytologierna tror på en 'övernatiurlig' makt, typ Gud. Inte Hinduismen, inte Jainismen, inte Buddismen, inte Taoismen, inte Shinotismen.

Hur står det s till med dom "primitiva naturreligioner"? Ven uppfann dom - om inte västliga antropologer från kristna land? Vet t.ex. Borneo-indianerna att den 'livskraft' (pranja) do påår finns i allt levande, består av "övernaturliga andeväsen"?

Hur tror du samma antropolog skulle förklara en bornero-indiansers uppfattning av hur ljuset kan komma ut ur en glödlampa?

Nonsens finns överallt. Inte minst inom antopologin.

Citera
Hur ser du på järnålderns nordeuropeer egentligen? Att de skulle ha varit ateistiska pacifister?

Har du inga andra referensramar att ty till? Något bättre kan du väl...
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Asatron, en tro för aristokratin?
« Svar #39 skrivet: oktober 17, 2012, 15:50 »
Törs du vara konkret - vilka "gudabilder"?

Hade vi inte en tråd om vilka fornnordiska gudar som finns avbildade nyss?

Definitivt inte. Ingen av dom klassiska mytologierna tror på en 'övernatiurlig' makt, typ Gud. Inte Hinduismen, inte Jainismen, inte Buddismen, inte Taoismen, inte Shinotismen.

Det beror väl på vad man menar med övernaturlig. Jag använde mer det moderna begreppet. Däremot ansåg ju forntidens folk säkert att gudarna och andra makter var helt naturliga och självklara inslag i tillvaron.

Vad gäller Shintoismen förekommer det ju en hel del ande- och gudaväsen, taoisterna (särskilt inom den folkliga taoismen) har med en mängd äldre kinesiska gudar och väsen och hinduismen har ju faktiskt en hel del olika gudar och deras avatarer.

Hur står det s till med dom "primitiva naturreligioner"? Ven uppfann dom - om inte västliga antropologer från kristna land? Vet t.ex. Borneo-indianerna att den 'livskraft' (pranja) do påår finns i allt levande, består av "övernaturliga andeväsen"?

Hur tror du samma antropolog skulle förklara en bornero-indiansers uppfattning av hur ljuset kan komma ut ur en glödlampa?

Nonsens finns överallt. Inte minst inom antopologin.

Har du inga andra referensramar att ty till? Något bättre kan du väl...

Nu kan man ju inte generalisera angånde s k naturreligioner, de varierar starkt. Många av dem tror ju dock på någon form av makter, andar, gudar, väsen, vilka hos en del kan sägas vara personifieringar av en högre livskraft medan andra ser dem som mer separata entiteter.
Ju äldre desto bättre.