Författare Ämne: enkelgravskulturen  (läst 2932 gånger)

Utloggad maria78

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
enkelgravskulturen
« skrivet: november 01, 2012, 19:16 »
Hejsan!
Behöver er hjälp. Skriver just nu om MN kulturgrupper i Sydskandinavien, problemet är att jag inte hittat någon bra litteratur om enkelgravskulturen. Vad vet ni om kulturgruppen?

Utloggad maria78

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: enkelgravskulturen
« Svar #1 skrivet: november 01, 2012, 23:27 »
Vad förutom region  skiljer EGK från SYK?

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: enkelgravskulturen
« Svar #2 skrivet: november 01, 2012, 23:39 »
"Enkelgravskulturen" verkar vara ett danskt fenomen (jag har inget minne av att jag hört talas om det förut), så jag skulle leta bland den danska litteraturen om neolitikum. 

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: enkelgravskulturen
« Svar #3 skrivet: november 02, 2012, 07:23 »
Enkelgravskulturen är väl bara vad stridsyx- eller båtyxkulturen kallas i Danmark. Snörkeramisk kultur (tyska: Schnurkeramische Kultur, engelska: Corded Ware culture) är ett annat namn på samma sak eller kanske något lite mer omfattande. Snörkeramikerna brukade anses vara de första som talade indoeuropeiska i Baltikum-Polen-Tyskland-Skandinavien. De anses ha varit ett ryttarfolk och det kan ha varit de som införde tamhästen till våra trakter.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: enkelgravskulturen
« Svar #4 skrivet: november 02, 2012, 08:32 »
Gravskicket i enkeltgravkulturen avviker något från stridsyxekulturens gravar. Vissa föremålsformer skiljer sig också något åt.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad maria78

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: enkelgravskulturen
« Svar #5 skrivet: november 02, 2012, 09:21 »
Tack för era svar! Jag har dansk litteratur men har tyvärr svårt att ringa in skillnaderna mellan SYK & EGK. Gravskicket är en skillnad, de döda ligger åt motsatt håll inom de båda kulturerna. Hur är det med gravgåvor? stridsyxan förmodar jag förkommer hos båda, bärnsten och keramik likaså? Lämningar efter boplatser?

(när det gäller litteratur om EGK har jag främst använt mig av the prehistory of Denmark- Jorgen Jensen)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: enkelgravskulturen
« Svar #6 skrivet: november 02, 2012, 10:04 »
Vad gäller enkeltgravkulturen så ligger ju de döda i en hel del fall under en hög medan man i stridsyxekulturen mestadels begravde folk under flat mark. Dock förekom ju även dödshus i stridsyxekulturen. Om det kan man läsa i Jonathan Lindströms fantastiska bok De dödas tempel.

http://www.norstedts.se/bocker/utgiven/2011/Host/lindstrom_jonathan-de_dodas_tempel-inbunden/
Ju äldre desto bättre.

Utloggad maria78

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: enkelgravskulturen
« Svar #7 skrivet: november 02, 2012, 11:38 »
Jag har läst den :)