Författare Ämne: SD släpper åtgärdsprogram mot fornminnesbrott  (läst 3235 gånger)

Utloggad filur

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SD släpper åtgärdsprogram mot fornminnesbrott
« skrivet: oktober 11, 2012, 17:02 »
Upptäckte precis när jag läste igenom motioner ifrån allmänna motionstiden att Sverigedemokraterna släppt ett åtgärdsprogram mot fornminnesbrott innefattande 12 förslag till riksdagsbeslut/åtgärder.

Vad tycker ni om det?

http://data.riksdagen.se/fil/677A6354-E68D-4B28-9521-19DC9F3B5D31

Ska bli sjukt kul att se detta debatteras i kammaren och se hur de övriga partierna förhåller sig  :P

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: SD släpper åtgärdsprogram mot fornminnesbrott
« Svar #1 skrivet: oktober 11, 2012, 17:23 »
Allt behövs göras för våra fornminnen, får hoppas att de andra partierna inte går på MP:s "bortforslande av onda kungar"- policy.

Lite från motionen:

Utnyttja intresserad allmänhet och målmedvetna hobbyplundrare som allierade

Alla fornminnesplundrare är inte organiserade ligor ute efter försäljning av stulna fornminnen på en svart marknad för ekonomisk vinning. En del plundrare är istället av typen arkeologiskt och historiskt intresserade entusiaster som passerar gränsen för vad som är tillåtet i sin jakt på historiska souvenirer – ”hobbyplundrare”.  Eftersom att dessa drivs av ett gott intresse, om än med olagliga uttryck, bör dessa kunna omvändas till allierade i kampen för att bevara vårt kulturarv . Detta om deras intresse kan tillgodoses på ett sådant sätt att det istället används för att skydda fornminnen.  Utifrån premissen att den stora allmänheten faktiskt är intresserade av att bevara kulturarv torde också delar av denna kunna användas för att skydda våra fornminnen.

 


Denna tanke har väl driftats ganska mycket i detta forum?


Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: SD släpper åtgärdsprogram mot fornminnesbrott
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2012, 12:21 »
Lovvärt och välformulerat, även om jag reserverar mig mot punkterna 5 och 6. Det är bra att det åtminstone finns ett parti som driver denna fråga, även om jag inte håller med dem i allt.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: SD släpper åtgärdsprogram mot fornminnesbrott
« Svar #3 skrivet: oktober 12, 2012, 13:25 »
Lovvärt och välformulerat, även om jag reserverar mig mot punkterna 5 och 6. Det är bra att det åtminstone finns ett parti som driver denna fråga, även om jag inte håller med dem i allt.

Det trista är ju att dessa frågor nu antagligen blir "pestsmittade" för övriga partier :/

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: SD släpper åtgärdsprogram mot fornminnesbrott
« Svar #4 skrivet: oktober 12, 2012, 13:31 »
Det verkar ju som om kultur överhuvudtaget inte är så gångbart i dagens politiska värld. Se bara på Håkan Juholt, han talade sig varm för kulturen, och så gick det ju som det gick.

http://www.dn.se/debatt/alla-ska-kunna-ta-del-av-kulturen--oavsett-planbok
Ju äldre desto bättre.