Författare Ämne: Nationella symboler i förändring?  (läst 8658 gånger)

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Nationella symboler i förändring?
« Svar #20 skrivet: oktober 10, 2012, 11:03 »
Framför allt Karl XII-statyn är så pass förknippad med Stockholm att det skulle vara märkligt om den togs bort. (Hur skulle man då förklara det där med "Lejonet bland krukorna" - "Krukan bland lejonen"?)
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Nationella symboler i förändring?
« Svar #21 skrivet: oktober 10, 2012, 21:12 »
Visst reser vi en staty för att vi vill uppmärksamma/hedra någon?? Jag förespråkar inte att vi ska riva ner några statyer, de kan väl stå där de står, många är ju "landmärken" idag, dvs mötesplatser, och jag tror att de flesta människor inte har någon som helst annan koppling än just att statyerna står där de står. Vill någon ta bort en staty så ok, jag kan min historia och behöver inga statyer för att hålla fast vid den. Flaggan har ju faktiskt, förutom den historiska delen, en modern/nutida betydelse som symbol, oavsett vad den betytt tidigare. Tror knappast att de flesta som svingar flaggan vid olika evenemang, eller hissar den i sin flaggstång tänker på historiska krig eller liknande. Det är numera en symbol för nutida samhörighet..

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nationella symboler i förändring?
« Svar #22 skrivet: oktober 11, 2012, 07:55 »
Vill någon ta bort en staty så ok, jag kan min historia och behöver inga statyer för att hålla fast vid den.

Skojar du?


Hursom, detta är från motionen från de begåvade miljöpartisterna:

De två envåldshärskarna ledde landet under olika perioder av Sveriges stormaktstid. Krig, misär och ett skoningslöst förtryck präglade denna epok. Sveriges stormaktstid var en mörk tid, i vårt land såväl som i andra länder som drabbades av svensk aggression. 

Fantastiskt.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Nationella symboler i förändring?
« Svar #23 skrivet: oktober 11, 2012, 12:02 »
Trista, historielösa muppar de där miljöpartisterna.....
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Nationella symboler i förändring?
« Svar #24 skrivet: oktober 11, 2012, 12:17 »
Hursom, detta är från motionen från de begåvade miljöpartisterna:

De två envåldshärskarna ledde landet under olika perioder av Sveriges stormaktstid. Krig, misär och ett skoningslöst förtryck präglade denna epok. Sveriges stormaktstid var en mörk tid, i vårt land såväl som i andra länder som drabbades av svensk aggression. 

Det är i och för sig sant, på sätt och vis, fast bara en del av sanningen. Men man ska väl vara helt ren nuförtiden för att inte betraktas som genomskitig. Jag undrar vilken kung värd namnet som skulle duga i deras ögon - alltid finns det väl nån mindre vacker sida att fokusera på.

Jag kan väl tycka att det finns viktigare saker för riksdagsledamöter att ägna sig åt.
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad medundersåte

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
SV: Nationella symboler i förändring?
« Svar #25 skrivet: oktober 15, 2012, 00:46 »
Hursom, detta är från motionen från de begåvade miljöpartisterna:

De två envåldshärskarna ledde landet under olika perioder av Sveriges stormaktstid. Krig, misär och ett skoningslöst förtryck präglade denna epok. Sveriges stormaktstid var en mörk tid, i vårt land såväl som i andra länder som drabbades av svensk aggression. 
Jag har aldrig sett Gustav II Adolf beskrivas som envåldshärskare, var i all världen har de fått det ifrån?. Karl XII var en tidigmodern kung och inte en modern diktator, såväl hans som Gustav II Adolfs möjlighet att påverka krig och misär åt ena eller andra hållet var högst begränsad. Att det skulle rått ett skoningslöst förtryck är rent sanslöst, Sverige var ett utpräglat rättssamhälle med starka gemensamma religiösa värderingar. De två miljöpartisterna ger uttryck för en fördomsfull kronologisk imperialism.

Från Wikipedia:
Citera
Invid Tartu universitet restes 1928 en staty av Gustav II Adolf. Den avlägsnades under sovjettiden, direkt efter andra världskriget men 1992 restes en ny, gjord efter en gipsmodell som fanns i Göteborg.
Lite lustigt med tanke på att de vill ta bort statyn av Gustav II Adolf i Sverige, nämner bortsläpandet av sovjetiska Leninstatyer och att de båda är barn till estniska flyktingar...

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Nationella symboler i förändring?
« Svar #26 skrivet: oktober 15, 2012, 02:20 »
Jag har aldrig sett Gustav II Adolf beskrivas som envåldshärskare, var i all världen har de fått det ifrån?. Karl XII var en tidigmodern kung och inte en modern diktator, såväl hans som Gustav II Adolfs möjlighet att påverka krig och misär åt ena eller andra hållet var högst begränsad. Att det skulle rått ett skoningslöst förtryck är rent sanslöst, Sverige var ett utpräglat rättssamhälle med starka gemensamma religiösa värderingar. De två miljöpartisterna ger uttryck för en fördomsfull kronologisk imperialism.


Utmärkt poäng.

Från Wikipedia:Lite lustigt med tanke på att de vill ta bort statyn av Gustav II Adolf i Sverige, nämner bortsläpandet av sovjetiska Leninstatyer och att de båda är barn till estniska flyktingar...

Underlig fenomen. Esterna som orkade bli kvar hemma och försvara landet  tycker alltså det dimentralt motsatta av dom som flydde undan, till möjligheternas land i väster. På den bakgrund blir ju förtroendet för dessa framgångsrika karriär-politiker strax något mattare...
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”