Författare Ämne: Bryr vi oss om vårt kulturarv under vatten?  (läst 3901 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Bryr vi oss om vårt kulturarv under vatten?
« skrivet: september 25, 2005, 22:17 »
Det skrivs mycket om landarkeologi men vad med den maritima arkeologin? Här i Skåne struntade/struntar myndigheterna helt i alla fornlämningar under vatten. Stiftelsen Fotevikens maritima centrum/Fotevikens Museum kämpade under hela 90-talet med att rädda och dokumentera mängder med vrak från medeltiden -1700-talet runt Falsterbohalvön. En uppskattning som jag själv gjort i en utredning för RAÄ utifrån kända förlisningar från år 1700 och framåt samt påträffade lämningar är att det kan ha förekommit mer än 1300 förlisningar i området sedan 1100-talet. Museet blev kraftig motarbetat av länsstyrelsen, där det inte fanns någon sakkunnig i ämnet, men vi lyckades trots detta skapa en plattform. Från år 2000 kunde så arkeologerna på Malmö kulturmiljö ta över ansvaret.

Jag tycker att dessa sedan dess försökt utveckla marinarkeologin på ett bra sätt. Men vad göra när det inte finns pengar men väl en lag som inte högsta beslutsfattarna bryr sig om (med detta menar jag inte Malmö kulturmiljö)? I somras frilades en större vrakrest efter ett skepp, dendrodaterat till runt 1400, uppe på stranden i Skanör. Inga pengar ställdes tillförfogande och nu plockas vraket sönder av naturen och av souvenirjägare. Leif Brost på Bärnstensmuseet i Kämpinge har i detta läge velat göra något annorlunda av enskilda vrakdelar i stället för att de helt ska försvinna. Se:
http://www.trelleborgsallehanda.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050805/TRELLEBORG/108050643&SearchID=73221479232928

Med utgångspunkt från detta intressant fall kunde det vara kul att höra vad forumet har att säga om hur vi behandlar vårt vattendränkta kulturarv.

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Bryr vi oss om vårt kulturarv under vatten?
« Svar #1 skrivet: september 26, 2005, 08:23 »
Problemet är ju som vanligt en balansgång mellan att det inte finns pengar till att bevara ett fornfynd eller en fornlämning och att man enligt lagen inte får förändra ett fornfynd eller en fornlämning. Hur ska man lösa detta? Ska man se till att ge mer pengar till kulturvården så att lagtextens krav kan uppfyllas eller ska man urvattna lagen så att den passar vad ointresserade politiker anser sig ha råd med?

Problemet med marinarkeologin är ju att där saknas många gånger kompetens i ämnet bland de som fattar besluten ... ett problem som tyvärr väl till stor del all arkeologi plågas av, men som är ännu mer uppenbart i marinarkeologins fall.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Askve

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
Bryr vi oss om vårt kulturarv under vatten?
« Svar #2 skrivet: september 26, 2005, 21:14 »
Det är synd.
Synd att det som absolut inte går att återskapa,inte får den betydelse och respekt som det förtjänar.
Konstnärer och "ibland" hantverkare som fortfarande är aktiva och produktiva idag,får ekonomiska resurser att bedriva sina verksamheter idag,de kan nog göra det i morgon också.
Hantverkare,och då även skeppsbyggare, som var inbillska nog att leva och verka för,kanske 600 år sedan,och vars skapelser inte går att återskapa så lätt i morgon,har nog inte så mycket att hämta i den "lätt njugga" behandlingen av historian "innan de stora strejkerna på 1910-talet.
Vi kväver själva vår  historia när vi ställer "ett årtal mot ett annat",Breitenfeldt 1631 mot Ådalen 1931.
Vilket är viktigast?
För mig är inget "viktigast" rent historiskt,men.......
Min Morfar var med vid Ådalen år 1931,så mitt intresse av denna historiska händelse kan helt sonika vara av rent egoistisk natur,vem vet?

För övrigt anser jag att ansvaret och medlen för allt historiskt/arkeologiskt arbete som sker i vårat vackra land,skall ligga hos dem som besitter kunskap och engagemang.
Totalansvaret måste dock alltid ligga hos sittande regering,detta enbart som en ren säkerhet,det är lättare att bli av med en regering än en sakkunnig som verkligen behövs. / Askve
ellre en skeppssättning än en motsättning. / Askve

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Bryr vi oss om vårt kulturarv under vatten?
« Svar #3 skrivet: september 29, 2005, 09:50 »
Kan det kanske vara så att en anledning till att dessa vrak mm behandlas som de gör är att de inte är tillgängliga för folk som saknar dykarcert? Folk brukar i regel bry sig mer om sådant de har tillgång till rent fysiskt. Det är dock tråkigt att detta skall gå ut över vattenlämningarna, lagen bör ju följas vilket inte alltid är fallet.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :