Författare Ämne: Ny fornminnesapp till iPhone/iPad  (läst 9084 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ny fornminnesapp till iPhone/iPad
« skrivet: januari 12, 2013, 13:04 »
På Riksantikvarieämbetet jobbar vi med att öppna upp våra databaser så att tredje part kan utveckla nya spännande e-tjänster på rådatan. Det som gör detta möjligt kallas för K-samsök.


Senast ut är appen Fornminnen som är utvecklad av IT-företaget Per & Per AB. Appen funkar både på iPhone och iPad och har online-läge vilket gör att dem inte är beroende av täckning för att funka.


Riksantikvarieämbetet har gett support på hur de kan använda datan men är inte inblandade i själva appens utformning och funktioner.


Ladda ner: https://itunes.apple.com/se/app/fornminnen/id582327948?mt=8
Gästblogginlägg: http://www.ksamsok.se/2012/12/21/gastblogg-fornminnen-for-ipad-och-iphone/


/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Ny fornminnesapp till iPhone/iPad
« Svar #1 skrivet: januari 13, 2013, 13:29 »
Då ska man ha råd att köpa en iphone/ipad (som jag knappt vet vad det är) för dyra pengar först och det är ingenting jag prioriterar så länge den telefon jag är tvungen att ha  fortfarande fungerar. Enligt mitt förmenande omintetgör ny teknik mer än den tillför.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Ny fornminnesapp till iPhone/iPad
« Svar #2 skrivet: januari 13, 2013, 20:46 »
Androidmobiler kan använda Kringla-appen.
Jag tycker det är bra med lite konkurrens så får vi se vilken app (Kringla, Fornfynd, denna - och fler?) som fungerar bäst (beroende på vad man vill ha). Och vill man inte ha ngn app så behöver man inte, men jag har haft en del nytta för att hitta fornlämningar in situ.
/Jan

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny fornminnesapp till iPhone/iPad
« Svar #3 skrivet: januari 14, 2013, 08:23 »
Då ska man ha råd att köpa en iphone/ipad (som jag knappt vet vad det är) för dyra pengar först och det är ingenting jag prioriterar så länge den telefon jag är tvungen att ha  fortfarande fungerar. Enligt mitt förmenande omintetgör ny teknik mer än den tillför.

Samtidigt går det ju snabbare och enklare att få fram fakta. Man slipper släpa med sig en massa papperskartor ut i terrängen och man har också tillgång till en skriven information. Nog tillför den här sorten av applikationer en hel del och gör det lättare att hitta det man söker.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Ny fornminnesapp till iPhone/iPad
« Svar #4 skrivet: januari 14, 2013, 12:23 »
Men det är ju just "tillgång till en skriven information" som är haken med det hela; digitaliserad information får inte användas som källa och kan inte kallas för urkund. Det tryckta mediet har författare, förlag, tryckeri, tryckår, källförteckning, sakregister med mera. Jag tror att det finns betydligt mer desinformation än information på nätet.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny fornminnesapp till iPhone/iPad
« Svar #5 skrivet: januari 14, 2013, 13:30 »
Men det är ju just "tillgång till en skriven information" som är haken med det hela; digitaliserad information får inte användas som källa och kan inte kallas för urkund. Det tryckta mediet har författare, förlag, tryckeri, tryckår, källförteckning, sakregister med mera. Jag tror att det finns betydligt mer desinformation än information på nätet.

Tja, man bör väl inte ta vad som helst från nätet och använda som info. Men det finns ju även där en massa artiklar och annat med författare, utgivningsår, källförteckning, sakregister och liknande. Man kan ju som exempel ta Fornvännen som ju numera finns att tillgå även digitalt. Fler och fler andra tidskrifter blir ju också tillgängliga via nätet. Dessutom finns ju fornminnesregistret digitalt och en massa annan information också som blir mer och mer svåråtkomlig i tryckt form.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Ny fornminnesapp till iPhone/iPad
« Svar #6 skrivet: januari 29, 2013, 19:59 »
laddade ner den och betalade och blev besviken...det är ju endast punkter och inte ytor och linjer, och när man gick över så snyggt i fmis..."enkelt att hoppa vidare till Riksantikvarieämbetets Fornsök" ...funkade inte alls...nä, lite bättre hade jag väntat mig. Tydligen har dom endast kopplat ihop Google earth med inskrivna koordinatpunkter och lite brödtext. Nån som vet nåt bättre?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Ny fornminnesapp till iPhone/iPad
« Svar #7 skrivet: februari 02, 2013, 15:39 »
laddade ner den och betalade och blev besviken...det är ju endast punkter och inte ytor och linjer, och när man gick över så snyggt i fmis..."enkelt att hoppa vidare till Riksantikvarieämbetets Fornsök" ...funkade inte alls...nä, lite bättre hade jag väntat mig. Tydligen har dom endast kopplat ihop Google earth med inskrivna koordinatpunkter och lite brödtext. Nån som vet nåt bättre?


Skriv gärna en kommentar på app store så kanske de lyssnar. :)
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :