Författare Ämne: Ting i Mälardalen kontra Skåne  (läst 2020 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Ting i Mälardalen kontra Skåne
« skrivet: oktober 09, 2012, 10:03 »
Mats G Larsson presenterar några tingsplatser i Mälardalen i sin bok "färder till Sveriges födelse"
Han nämner skeppssättningar och runstenar vid några tingsplatser.
Hur är det med tingsplatser i Skåne? Jag har bara hört om ett - Lund. Rimligen bör det ha funnits flera i Skåne,men var?

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Ting i Mälardalen kontra Skåne
« Svar #1 skrivet: oktober 09, 2012, 10:49 »
Karl Fredrik. Vanliga tingsplatser under järnåldern i Skåne är Järrestad och Östra/Västra Vemmenhög, enligt vad jag har läst. Uppåkra har säkert haft en liknande funktion.

Tinget utanför Lund är nog Landstinget för hela Skåne fram tills 1300 talet ekr.

Thomas I

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Ting i Mälardalen kontra Skåne
« Svar #2 skrivet: oktober 09, 2012, 11:46 »
Tackar för upplysningen. Undrar om det kan ha funnits ett i Foteviken också. Forum hos Saxo kan ju även betyda  ting angående slaget och förklarar varför 1134 kung Niels hade med sig så ¨många präster och biskopar.
Visseligen var kung Niels och hans son bannlysta efter något äventyr i Syditalien, vilket gör att präster och biskopar fick slåss med klubba , män i ett rent fälttåg hade det lönat sig att ha tränade soldater. Hade Niels tänkt att hålla ting för att avsätta Erik Emune (Konung vräkasom tidigare valts till kung i Skåne)blir det en annan femma, då behövdes både adel och präster.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Ting i Mälardalen kontra Skåne
« Svar #3 skrivet: oktober 09, 2012, 12:25 »
Enligt Lantmäteriets kartsök finns det 11 fornlämningar med namn som börjar på Ting- i Skåne.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Ting i Mälardalen kontra Skåne
« Svar #4 skrivet: oktober 09, 2012, 13:41 »
I Västra Vemmenhög finns både Tingsslätt, Tingbacken och Galgebacken.

Utanför Hammarlöv finns det en bronsåldershög kallad Tingshögen.

Thomas I