Författare Ämne: Lite hjälp till ett projekt  (läst 9652 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Lite hjälp till ett projekt
« Svar #20 skrivet: oktober 01, 2012, 18:26 »
Jag sticker ut huvudet och säger Kiviksgraven för Sverige och bronsåldern.

Garderar med Balkåkra-fyndet.

http://www.historiska.se/historia/bronsaldern/Vardagsliv/Solen-och-stjarnorna/

Thomas I

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Lite hjälp till ett projekt
« Svar #21 skrivet: oktober 01, 2012, 22:48 »
Jag sticker ut huvudet och säger Kiviksgraven för Sverige och bronsåldern.

Garderar med Balkåkra-fyndet.

http://www.historiska.se/historia/bronsaldern/Vardagsliv/Solen-och-stjarnorna/

Thomas I

Kivik helt klart!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Lite hjälp till ett projekt
« Svar #22 skrivet: oktober 01, 2012, 22:52 »
Jag skulle säga att Hågahögen är minst lika värdig som Kiviksgraven. Men egentligen så är nog de stora boplatser som undersökts lite här och där de senaste 20 åren rent arkeologiskt viktigare än de båda, om det ledande är hur mycket kunskap som de har gett.

Generellt så tycker jag att det är otroligt svårt att ranka olika fynd eller lokaler. Det är så väldigt individuellt vad man tycker är viktigt, och det beror på så många olika faktorer.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Lite hjälp till ett projekt
« Svar #23 skrivet: oktober 02, 2012, 07:40 »
AndereasE. Jag tolkar sindres fråga som ett underlag för att berätta om intressant arkeologi för helt ny publik. Frågan är om det finns några intressanta cliff-hangers i spelsammanhang för olika arkeologiska fynd.

Kiviksgraven är väl forfarande Sveriges största gravmonument, från bronsåldern, även om det är rekonstruerat och där finns de intressanta stenarna inne i gravkammaren.

Thomas I

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Lite hjälp till ett projekt
« Svar #24 skrivet: oktober 02, 2012, 07:48 »
Så när det gäller Uppåkra så skall det vara med då det är ett viktigt fynd som allmänheten inte vet om?
Men andra arkeologiskt viktiga fynd är...tråkiga?

;)

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Lite hjälp till ett projekt
« Svar #25 skrivet: oktober 02, 2012, 14:23 »
Jag tycker Hågahögen är intressant, men jag vet inte om jag skulle hålla med Andreas om att den är mer värdig än Kiviksgraven. Men som sagt, det varierar ju förstås efter ens intresse och det var ju därför jag öppnade tråden, för att få ett mer nyanserat inlägg än vad jag själv kunde ge. Hågahögen (http://mis.historiska.se/mis/sok/fyndlokal.asp?lokalid=21604&in=1&show=&showF=1&samlomr=0&tabpage=1&npage=8) blir ett bra inlägg helt enkelt.

:)

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Lite hjälp till ett projekt
« Svar #26 skrivet: oktober 02, 2012, 15:49 »
Som tvättäkta OCH glad amatör  försöker jag svara på alltihop; 

 Vilket är det mest kända fyndet från Norges järnålder (ex. Osebergsskeppet)?   Exakt
Vilket är det mest kända fyndet från Norges medeltid?                            Stavkyrkorna
Vilket är det mest kända fyndet från Norges bronsålder?                            ?
Vilket är det mest kända fyndet från Norges stenålder?                               ?
Vilket är det mest kända fyndet från Danmarks järnålder?                     Jellingestenen (Möjligen Trelleborgarna eller Danevirke)
Vilket är det mest kända fyndet från Danmarks medeltid?                             ?
Vilket är det mest kända fyndet från Danmarks bronsålder?                        Träsk-liken
Vilket är det mest kända fyndet från Danmarks stenålder?                         ?
Vilket är det mest kända fyndet från Finlands järnålder?                            ?
Vilket är det mest kända fyndet från Finlands medeltid?                             ?
Vilket är det mest kända fyndet från Finlands bronsålder?                       ?
Vilket är det mest kända fyndet från Finlands stenålder?                       Varggrottan, möjligen
Vilket är det mest kända fyndet från Sveriges järnålder?                        Birka   (tyvärr)
Vilket är det mest kända fyndet från Sveriges medeltid?                        Heliga Birgitta   (eller ARN  ;-)   )
Vilket är det mest kända fyndet från Sveriges bronsålder?                        Trumman från  Balkåkra
Vilket är det mest kända fyndet från Sveriges stenålder?                        Bäckaskogskvinnan

Hmmm,  -  var det Balkåkra?   


Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Lite hjälp till ett projekt
« Svar #28 skrivet: oktober 02, 2012, 19:33 »
Vad är "Träsk-liken" för något? Låter spännande och som upplagt för ett uppslag till en rysarefilm. Är det bara mosslik du tänker på är de från järnåldern.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Lite hjälp till ett projekt
« Svar #29 skrivet: oktober 02, 2012, 22:08 »
Svensk Medeltid: Lindholmen borg utanför Svedala.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lindholmens_borgruin

En tuff dansk drottning höll en svensk kung i fängelse här under några år. Det var här som förhandlingar om fördraget om Kalmarunionen startade ett par år innan undertecknandet i Kalmar.

Sindre, du har väl bra koll på Gotland eftersom jag gissar att du jobbar där? Jag har dåligt samvete över min dåliga överblick av vad som finns där.

Thomas I

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Lite hjälp till ett projekt
« Svar #30 skrivet: oktober 03, 2012, 09:12 »
Svensk stenålder: Gångrifterna i Falbygden och andra megalitgravar och de fynd som görs i dem.

Svensk bronsålder: Hällristningarna från Bohuslän och andra delar av landet. En fantastisk bildskatt som dessutom växer med nya upptäckter varje år.

Svensk järnålder: Birka. Även landets många fornborgar, från de Öländska ringborgarna till alla höjdborgar i östra och västra Sverige.

Norsk järnålder: Gokstads- och Osebergsskeppen.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Lite hjälp till ett projekt
« Svar #31 skrivet: oktober 03, 2012, 19:47 »
Jag tycker Hågahögen är intressant, men jag vet inte om jag skulle hålla med Andreas om att den är mer värdig än Kiviksgraven.

Nu sa jag ju verkligen inte att Hågahögen var mer värdig än Kiviksgraven... Jag använde orden "minst lika värdig som Kiviksgraven".

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Lite hjälp till ett projekt
« Svar #32 skrivet: oktober 03, 2012, 23:48 »
Min favorit-bronsålders-miljö är nog Uggarde rojr på Gotland. Stensträngar och rösen (bl a ett av Sveriges största) i mängder. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Lite hjälp till ett projekt
« Svar #33 skrivet: oktober 04, 2012, 00:51 »
Nu sa jag ju verkligen inte att Hågahögen var mer värdig än Kiviksgraven... Jag använde orden "minst lika värdig som Kiviksgraven".

Ber om ursäkt att jag missuppfattat. För mig betyder "minst lika" värdig att du menar att den är "åtminstone lika" värdig, det vill säga att dess lägsta gräns är lika värdig. :)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Lite hjälp till ett projekt
« Svar #34 skrivet: oktober 04, 2012, 20:09 »
Ber om ursäkt att jag missuppfattat. För mig betyder "minst lika" värdig att du menar att den är "åtminstone lika" värdig, det vill säga att dess lägsta gräns är lika värdig. :)

Rent språkligt håller jag med dig i din tolkning, men jag använder uttrycket som synonymt med "lika bra", men med lite mer emfas. Jag trodde att de flesta använde det så, men kan ha fel.

Sen kan jag tycka att "åtminstone lika bra" inte antyder att det man talar om nödvändigtvis är "bättre" än det man jämför med. 

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Lite hjälp till ett projekt
« Svar #35 skrivet: oktober 04, 2012, 20:15 »
AndreasE. Jag har uppfattat frågan som att lämna förslag, inte att väga olika förslag mot  varandra!

Thomas I