Författare Ämne: Fornminnen i Västra Götaland  (läst 7622 gånger)

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Fornminnen i Västra Götaland
« skrivet: september 23, 2005, 08:36 »
Västra Götalands länsstyrelse har lagt ut FMIS-data (den digitala ersättaren till FMR) i sitt GIS Västra Götaland:

http://www.o.lst.se/o/GIS_kartor/Gis_och_fornminnen.htm

Just nu saknas det i stor utsträckning besrkivande texter av kulturlämningarna, men de skannade inventeringsböckerna ska länkas till posterna förstår jag.

/David

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Fornminnen i Västra Götaland
« Svar #1 skrivet: september 23, 2005, 09:47 »
Mycket trevlig och användbar funktion. Kommer det att finnas någon liknande GIS-lösning i FMIS? Kommer det att finnas möjlighet att få tillgång till rådata (koordinater mm)?

Inte visste jag att det fanns en (?) gånggrift mitt inne i Falköping. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Jesper

  • Medlem
  • Antal inlägg: 77
Fornminnen i Västra Götaland
« Svar #2 skrivet: september 23, 2005, 12:03 »
I FMIS kan man ju alltid göra ett datauttag. Filerna (punkt, linje, polygon) kan man sedan arbeta med själv i t ex. ArcView eller MapInfo.
/Jesper

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Fornminnen i Västra Götaland
« Svar #3 skrivet: september 23, 2005, 14:25 »
Fantastiskt - där kan man ju sitta hur länge som helst!!! Tack David!!!

Skall nu iväg och titta på en domarring och några bautastenar som finns på min väg till affären... Hade jag ingen aaaning om! :D

//

Hemma igen - jodå, efter lite letande hittade jag till slut två domarringar mitt inne i den tätaste av skogar...

Och så två bautastenar - här förbi Lurut måste jag ha kört flera hundra gånger utan att ha sett dem där de står ca 15 meter från vägen...
Det skulle vara en kvarts arbete med motorsåg att ordna ett vackert blickfång för trafikanterna från Vårgårda som måste stanna vid stoppskylten ut mot vägen mellan Alingsås och Trollhättan. :twisted:


Två dolda bautastenar bara 15 meter från vägen...

Bengan

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Fornminnen i Västra Götaland
« Svar #4 skrivet: september 23, 2005, 23:08 »
Åh! Skojigt att se att det kommit ut på nätet!

Citat från: "Gorm"
Inte visste jag att det fanns en (?) gånggrift mitt inne i Falköping. :)


Fanns? En?  :)  Det finns åtminstone 12 väl synliga säkra gånggrifter inne i staden. Totalt har det funnits ca 50 neolitiska stenkammargravar i Falköpings stad och socknar.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Fornminnen i Västra Götaland
« Svar #5 skrivet: september 23, 2005, 23:32 »
Ojdå, tempusfel. Så kan det gå när man skriver i talspråk. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Olle GBG

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Fornminnen i Västra Götaland
« Svar #6 skrivet: september 24, 2005, 19:06 »
Bengan.
Fantastiskt med stenarna vid vägen,undrar om dom står i sitt original skick? Isåfall måste du nästan kännt vibbarna från "igår". Underbart foto.

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Fornminnen i Västra Götaland
« Svar #7 skrivet: september 25, 2005, 01:10 »
Ja, det är alltid en speciell känsla att likt en till Ganglere utklädd Gylfe vandra runt bland förfädrens resta stenar.  :)
Men istället för att få svar på frågor så tenderar de att bli fler...

GIS säger ingenting om att stenarna skulle vara flyttade, bara att de markerar gravar. Men faktum är att stenen som står lite på sniskan har ett borrat hål nere till vänster. Sådana borrade man ofta i stenar på 1930-talet då man rensade åkrar från sten för att sedan med häst eller mannakraft dra undan dem, en aktivitet man fick  statliga bidrag för att utföra. Om samma metod använts här är ju möjligt, annars blir ju hålet svårt att förklara. Just här finns det annars ovanligt lite sten och få gärdsgårdar, om ens några.

GIS ledde mig dessutom till en offerkälla som ligger någon knapp km längre norrut, vid Lundagården - trevligt namn! I källan gjorde man offer ända fram mot 1800-talets slut, bästa kraften var enligt sägnen om midsommarafton. Utan GIS skulle jag aaaldrig ha hittat den - förr skall man enligt samma sägen ha hittat dit ända borta från Floby, fem mil bort... En källa med stor kraft, således.


Än porlar vattnet vid den gamla offerkällan

Bengan

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Fornminnen i Västra Götaland
« Svar #8 skrivet: oktober 20, 2005, 23:57 »
Såg att man lagt ut fler funktioner i GIS nu såsom hämtning och sökning efter koordinater, areamätning, längdmätning mm. Det här lovar gott!

Idag hittade jag att det 196 m öster om Borga kyrka (söder om Edsvära) har legat en större gård eller anläggning. Borga gård skall ju ha ingått i Margareta Fredkullas hemgift som hon fick av pappa Inge den äldre för 900 år sedan.
Kul!   :D

Någon som vet när inventeringsböckerna kommer?

Bengan

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Fornminnen i Västra Götaland
« Svar #9 skrivet: december 04, 2005, 01:44 »
[schild=4 fontcolor=000000 shadowcolor=FFFFFF shieldshadow=0] Nu har man lagt in länkar till de scannade inventeringsböckerna! [/schild]

Bengan