Författare Ämne: Fund: Dagmarkors på Bornholm  (läst 9337 gånger)

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
Fund: Dagmarkors på Bornholm
« skrivet: september 26, 2012, 16:11 »
På Bornholm er fundet et 9 cm langt Dagmarkors af sølv sammen med en del andet sølv.

http://bornholmsmuseum.dk/arkeologi/aktuelt.htm

Der er allerede uenighed om, hvor det stammer fra....

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Fund: Dagmarkors på Bornholm
« Svar #1 skrivet: september 26, 2012, 20:46 »
Størrelsen ses nok bedre her

http://tidende.dk/?Id=39634

 8)

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Fund: Dagmarkors på Bornholm
« Svar #2 skrivet: september 20, 2013, 13:45 »

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Fund: Dagmarkors på Bornholm
« Svar #3 skrivet: september 20, 2013, 13:48 »
Man kunne få den tanke, at korsene er fra nogle af de fem biskopper og tyve præster, der døde under "slaget ved Foteviken", men det er der sikkert mange meninger om...
 8)

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Fund: Dagmarkors på Bornholm
« Svar #4 skrivet: september 20, 2013, 15:02 »
De där korsen kallas väl också "enkolpion" och brukar bäras av Grekisk Ortodoxiska biskopar. Även gammelkristna präster och biskopar från Irland, England, delar av Spanien resp delar av Frankrike bar sådant (tror jag). Påven hade ett styvt jobb med att rätta in alla Europas katolska stift i sina led. Ca 900 -ca 1300 var det många förföljelser av oliktänkande kristna i Europa och många religiösa reaktioner från de oliktänkande.

Skulle inte förvåna mig om man hittar ett 4:e kors också i området. En för varje socken.

I Sverige har man hittat ett enkolpion tillsammans med en i princip full service i silver för en Ortodox biskops verksamhet. Man kallar det plundringsgods. Varför inte en Grekisk Ortodox biskops sista handling innan hans stift togs över av Romersk Katolicismen?
På Öland har ett ensamt enkolpion hittats, men inte så långt från sätet för det nedlagda "birca" stift. "Självklart" plundringsgods!
Sedan finns, har jag för mig,  ytterligare 1 från Ögl och ja, plundringsgods!
Fast det tror inte jag något av dem är!

Det är viktigt att fastställa vid vilken tid de Bornholmska korsen nedlades. Bornholm "antog" kristendomen ca 1050 enligt tingsbeslut. Det betyder inte att man var "icke" kristna dessförinnan. Det innebär att de anslöt sig/konverterade till Romersk Katolska kyrkan. Det dröjde antagligen minst 1-2 prästgenerationer innan prästerskapet såväl som befolkningen "skolats" om till Romersk Katolicismen. Korsen borde alltså grävas ned typ 1050-1100, som en eftergift för Romersk Katolicismen. Minst en av kyrkorna har dessutom dolda mått och cymbolik som svarar mot flera militärordnas normer. Dessa ordnar jagades också som oliktänkare av Katolikerna.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Fund: Dagmarkors på Bornholm
« Svar #5 skrivet: september 22, 2013, 22:55 »
Hej Vetgirig
Du har fat i noget. Korsene er gravet ned senere, end du angiver --- det er tolkningen nu. Men omkring 1123 og år fremefter var Polens hertug Boleslav ifølge nuværende teorier muligvis på (Bornholm og) Øland, hvor han skulle "rydde op" blandt hedninge (anderledes kristne?). De svenske fund er kendte her (de er vist i flere svenske bøger) og et af de seneste fundne kors på Bornholm anses for at være fra det byzantinske område eller være inspireret deraf. I løbet af næste uge finder jeg ud af mere om dette, men byzantinsk indflydelse er jo meget synlig i gotlandske kirker og i de bornholmske samt i hvert fald en i Skåne. Det betyder ikke, at det officielle Danmark har anerkendt dette, men har man øjne i hovedet og kan læse, så kan man jo finde ud af meget ... I Tyskland mener en forsker  meget overraskende --- (ironi) --- at korset må være lavet i Tyskland --- tiderne har ikke ændret sig meget siden Adam af Bremens dage. Kristendommen kom til Bornholm før 1000, og der har været kirker i 1000-tallet, hvor der nu står andre kirker. Det bliver for langt at komme ind på her, men jeg vender tilbage om korsene, når jeg ved mere.

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Fund: Dagmarkors på Bornholm
« Svar #6 skrivet: september 23, 2013, 08:42 »
Skulle inte förvåna mig om man hittar ett 4:e kors också i området. En för varje socken.

Bornholm "antog" kristendomen ca 1050 enligt tingsbeslut.

Da det var lidt travlt i går, fik jeg ikke svar på det hele
Der er ikke 4 sogne på Bornholm, men 18 sogne.
At en tingbeslutning skulle beslutte kristendom er der ikke belæg for.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Fund: Dagmarkors på Bornholm
« Svar #7 skrivet: september 23, 2013, 11:09 »
Citera
Der er ikke 4 sogne på Bornholm, men 18 sogne.
Fanns det 18 socknar på Bornholm ca 1050?
Citera
At en tingbeslutning skulle beslutte kristendom er der ikke belæg for.
Bornholm styrdes av en självständig kung vid tiden för konverteringen, vad jag minns. Jag tog för givet att kungen inte kunde besluta över menighetens huvud i ett sådant fall.

I Sverige kan det ju finns ett samband mellan fynden av enkolpions och vissa händelser.

Vad gäller Öland och Möre (smålandskusten vid kalmarsund samt troligen nuv östra härad i Blekinge som del av dåvarande Möre) så utsattes de ju för korståg ca 1122. Detta tyder på att det fanns en oliktänkande kristendom i regionen jämfört med Romersk Katolicismens officiella version. Här fanns även sätet för "birca" stift och man hittar alltså ett enkolpion på ett ställe och på ett annat ställe har jag för mig man hittat en biskopskräkla. Typen av kristendom kan ha varit Ortodox, men lika väl Irisk eller (gammel-) Engelsk kristendom. De nämnda var mycket aktivare vad gäller långsiktig mission riktad till "gräsrötterna" än Romersk Katolikerna, som riktade sig till eliterna och inte var främmande för att tvinga på befolkningar sin version av kristendom med våld.

Vad gäller det stora fyndet, så hittades det i Gamla Uppsala. Här sades ju av Hamburg-Bremens företrädare härska de mest fasansfulla "hedniska" seder och bruk. De texter som är bevarade uttrycker sig på sitt sätt som en varning för (Västeuropas) bildade eliter att nedlåta sig till att ha kontakter eller umgås med sådana förfärliga människor. Flera forskare har menat att begreppet "hedning" i särskilt Hamburg-Bremens tappning eg avser oliktänkande kristna. Dessa oliktänkande var farligare för Romersk Katolicismen än de många "icke kristna", som säkert också fanns kvar. Icke kristna betraktades inte som något hot av Romersk Katolska rättroende, bara en tillfällig störning, i motsats till de oliktänkande. Uppsalakittet kan alltså vara nedlagt i samband med att Romersk Katolska kyrkan i praktiken tog över ett stift upprätthållet av oliktänkande med säte i (Gamla) Uppsala. Det finns många tecken som tyder på att den av Romersk Katolska kyrkan tillsatte biskopen i (Gamla) Uppsala under åtskilliga år fick hålla till i Sigtuna (ibland ser man Sigtuna Stift i hanlingar, men avsikten var Uppsala). I nästa skede etablerar sig Romersk Katolska kyrkan i Östra Aros (området runt nuv Uppsala domkyrka) med Uppsala Stift, parallellt i så fall med ett oliktänkande stift i Uppsala d v s något slags kompromiss. Man anlägger antagligen Trefaldighetskyrkan som domkyrka, först i trä, och sedan i sten/tegel. Det finns också tankar om att det s k gudahovet var beläget inom området där kyrkorna och slottet idag står, bl a med "lunden" i sluttningen, men i så fall har befolkningen övergått helt i kristendomen vid tiden. (Gamla) Uppsala skulle då vara ett kungligt gods (maktcentra) med ett stadssamhälle (som f n grävs fram) uppbyggt kring den kungliga maktens säte OCH sätet för en biskop. Så småningom, under 1200-talet bränns (Gamla) Uppsala kyrka, kanske under någon religiös konflikt, och de oliktänkandes stift läggs ned, vilket Romersk Katolöska kyrkan sin vana trogen döljer med vilseledande omnämnaden i historiska handlingar. Vi har alltså än idag svårt att tränga genom rökridåerna. Processen avslutas med att Romersk Katolska kyrkan flyttar namnet "Uppsala" till Östra Aros och Gamla Uppsala uppstår, först i folkmun och senare accepterat av makten. Uppsalafyndet bör alltså nedlagts i samband med att Uppsala stift (oliktänkande) läggs ned under 1200-talet. Tyvärr finns ingen möjlighet att datera nedläggningen, då fyndet gjordes för långt tillbaka. Det är också nu bygget av vad som skall bli Uppsala domkyrka startar.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Fund: Dagmarkors på Bornholm
« Svar #8 skrivet: september 23, 2013, 20:50 »
Vetgirig, varifrån får du alla dessa teorier om stiftet i Uppsala? Det stämmer att vissa forskare anser att Adam av Bremens beskrivning av den hedniska kulten i Uppsala på 1000-talet skulle kunna handla om icke-katolsk kristen mission snarare än faktisk hednisk kult. Men sen förstår jag inte riktigt hur det du säger går ihop med källorna...

Grundandes av ärkebiskopssätet i Uppsala (Gamla Uppsala) 1164 är väl belagt. Detta ärkebiskopssäte går sedan att följa genom brev mellan sätet och påvestolen, liksom kungliga brev, fram tills reformationen. Själva sätets grundande är okänt, men tyska källor tyder på att det fanns på 1120-talet, även då som romersk-katolskt. Det finns vad jag vet ingenting som tyder på att ärkebiskopar i Uppsala skulle ha suttit i Sigtuna.

Vi vet ingenting om kyrkans etablering i Östra Aros. Erikskrönikan gör gällande att det var här Erik Jedvardsson mördades efter att ha deltagit i en gudstjänst i en kyrka på platsen. Denna kyrka tror man sig ha lokaliserat under den nya domkyrkans kor. Om det är samma kyrka som Erik Jedvardsson besökte så torde den vara byggd innan 1160. Det rör sig om en liten romansk kyrka, knappast en domkyrka. Mer sannolikt anses det vara att det handlar om en gårdskyrka på den sannolika kungsgård som låg på platsen, och som troligtvis donerades till bygget av den nya domkyrkan på 1270-talet.

Sen finns det inga belägg för vad som orsakade branden av domkyrkan i Gamla Uppsala. Vi vet endast att kyrkan på 1200-talet var svårt brandskadad, troligtvis innan år 1202, och att detta var en bidragande orsak till flytten av ärkestiftet. Inte heller finns det några bevis för att något stift "lades ned" i och med denna flytt. Själva flyttningsprocessen är för tidens mått mätt väldigt väldokumenterad i källorna.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Fund: Dagmarkors på Bornholm
« Svar #9 skrivet: september 23, 2013, 22:58 »
Hänvisningar till tyska källor räcker inte eftersom de lånar uppgifter av varandra. En bekräftad info kräver en oberoende källa med samma uppgift och den kan inte vara tysk, för att bli bekräftad. De tyska källorna ljuger ofta bevisligen. Varför uppger man bara en biskop för Helsinglanden (som f ö kanske aldrig släpptes in), när biskopens säte i Selånger existerar så länge att ett stadssamhälle av Björköstadens storlek hinner utvecklas?

Händelserna runt skapandet av ärkestiftet i Uppsala är lika diffust, som förekomsten av Olaus Petris 3:e rike av de som föregår Sverige, d v s ingen räknar med något annat än de källor som skrevs av segrande kyrka och stat. Och kyrkan var ytterst intresserad av att skriva sin egen historia. Den gode Olaus var visserligen 4-600 år efter det begav sig, men har i det stora hela klart för sig i de flesta stycken om historian i stort, som vi vet idag, till skillnad från andra historieskrivare före honom. Gustav Vasas släkt hade ju dessutom anor från de "besegrade" 3:e riket.

Jag beskrev ett antal reflektioner med anledning av att man hittat en nästan full biskoplig servis vid Gamla Uppsala, låt vara att det finns bättre data i tid för händelser jag inte erinrade mig medan jag skrev. En trolig oliktänkande kristen biskop jämfört med Romersk Katolska kyrkan. Varför skulle en plundrare resa till Gamla Uppsala och lägga ned taget gods. Varför inte gräva hemma? Och varför inte bara klippa silvret som man gjorde med annat silver?

Det är något skumt runt "hednatemplet" vid Gamla Uppsala.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Fund: Dagmarkors på Bornholm
« Svar #10 skrivet: september 24, 2013, 20:50 »
Hänvisningar till tyska källor räcker inte eftersom de lånar uppgifter av varandra. En bekräftad info kräver en oberoende källa med samma uppgift och den kan inte vara tysk, för att bli bekräftad. De tyska källorna ljuger ofta bevisligen.

Vet du ens vilka tyska källor jag syftar på? Jag är inte hemma så kan inte ge dig exakta källhänvisningar, men kan göra det i helgen.mvad jag förstår så finns det ingen anledning att tro att de ljuger. Dessutom, varifrån får du idén att en "info" skulle kräva ytterligare en "oberoende källa", som dessutom inte får vara tysk, för att bli "bekräftad"? Det här måste ju var var dina ytterst personliga regler. Sanningen är ju att ytters få uppgifter från denna tid är så väl belagda att vi kan finna dem i flera sinsemellan helt oberoende källor. Självklart kan man betrakta en uppgift som bättre belagd om man har flera källor som säger samma sak, men vi kan knappast förkasta allt som endast nämns i en källa. Alla källor måste bedömas på sina egna meriter.

Jag beskrev ett antal reflektioner med anledning av att man hittat en nästan full biskoplig servis vid Gamla Uppsala, låt vara att det finns bättre data i tid för händelser jag inte erinrade mig medan jag skrev. En trolig oliktänkande kristen biskop jämfört med Romersk Katolska kyrkan. Varför skulle en plundrare resa till Gamla Uppsala och lägga ned taget gods. Varför inte gräva hemma? Och varför inte bara klippa silvret som man gjorde med annat silver?

Silverskatten är från slutet av 1000-talet, och vad jag vet så kan man inte säga att det är en "biskoplig" servis. Den är definitiv kyrklig, men mer än så går inte att säga. Den behöver ju dock förstås inte vara resultatet av plundring, då det ju mycket väl kan ha stått en eller flera kyrkor i GU innan domkyrkan byggdes. Jag tror att den enklaste, och mest sannolika förklaringen är att den grävdes ned någon gång i slutet av 1000-talet eller början av 1100-talet i samband med någon idag okänd orolighet i området. Det är väl känt att präster ibland försökte rädda kyrksilver på det sättet.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Fund: Dagmarkors på Bornholm
« Svar #11 skrivet: september 25, 2013, 12:11 »
Citera
Silverskatten är från slutet av 1000-talet, och vad jag vet så kan man inte säga att det är en "biskoplig" servis.
Vad jag vet har man ingen aning om när skatten nedlades, då den hittades för över 100 år sedan och inget om fyndplatsen dokumenterades vid den tiden. Tyvärr.
Det som gör skatten biskoplig är enkolpiet. Detta var inom de östliga kristenheterna, liksom inom Iriska, Brittiska resp Galisiska m fl icke Romersk Katolska västeuropeiska kristenheter ett tecken som främst tilldelades en biskop.
Citera
Den är definitiv kyrklig, men mer än så går inte att säga. Den behöver ju dock förstås inte vara resultatet av plundring, då det ju mycket väl kan ha stått en eller flera kyrkor i GU innan domkyrkan byggdes. Jag tror att den enklaste, och mest sannolika förklaringen är att den grävdes ned någon gång i slutet av 1000-talet eller början av 1100-talet i samband med någon idag okänd orolighet i området. Det är väl känt att präster ibland försökte rädda kyrksilver på det sättet.
Just det! Vilken var den vanligast förekommande elementet i oroligheter vid den tiden, låt vara att andra oförrätter också lades till? Motstånd av oliktänkande mot Romersk katolsk aggression!
Tror du att en Romersk Katolsk präst/biskop skulle gömma undan sina heliga ting, när han skulle lika lätt kunna söka sig till sina gelikar? Det var värre för en oliktänkande präst/biskop, som knappast i ett terrorklimat kunde räkna med att gå säker.
Tidpunkten för nedläggningen bör vara när ett oliktänkande stift med säte i (Gamla) Uppsala upphörde/lades ned. Vilken tid det är är svårt att säga f n, men de tider Romerskt Katolskt baserade källor uppger måste tas med en nypa salt (bekräftas oberoende) eftersom de i tidigt skede representerar politiska åtgärder/ambitioner och i ett senare skede representerar propaganda.
 
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Fund: Dagmarkors på Bornholm
« Svar #12 skrivet: september 25, 2013, 20:06 »
Vad jag vet har man ingen aning om när skatten nedlades, då den hittades för över 100 år sedan och inget om fyndplatsen dokumenterades vid den tiden. Tyvärr.

Jag tror faktiskt att man har ganska bra koll på var silvret hittades. Vet att jag pratat med John Ljungkvist om det. Nej, vi vet inte när den nedlades, men den visar inga tecken på längre användning, och den är dessutom väl samlad rent kronologiskt, vilket tyder på att man inte haft tid att tillfoga nya föremål till den. Det finns ingen anledning att placera den under 1200-talets andra hälft.

Det som gör skatten biskoplig är enkolpiet. Detta var inom de östliga kristenheterna, liksom inom Iriska, Brittiska resp Galisiska m fl icke Romersk Katolska västeuropeiska kristenheter ett tecken som främst tilldelades en biskop.

Vad jag förstår så var enkolpion helt enkelt relikskrin av olika slag, och användes i både den katolska kyrkan och den ortodoxa kyrkan. Det finns många exempel på enkolpion som använts av olika personer, inte bara biskopar, inom den katolska kyrkan, tex ett hittat i kejsar Honorius hustru Marias grav, ett som tillhört den lombardiska kungen Adaloald och ett som hittats i en oidentifierad grav i St Lorenzo-basilikan i Rom. Både munkar och biskopar kunde bära speciella enkolpion när de var på resa.

Den ortodoxa traditionen att biskopen bär ett enkolpion som värdighetstecken är modernare.

Just det! Vilken var den vanligast förekommande elementet i oroligheter vid den tiden, låt vara att andra oförrätter också lades till? Motstånd av oliktänkande mot Romersk katolsk aggression!
Tror du att en Romersk Katolsk präst/biskop skulle gömma undan sina heliga ting, när han skulle lika lätt kunna söka sig till sina gelikar? Det var värre för en oliktänkande präst/biskop, som knappast i ett terrorklimat kunde räkna med att gå säker.
Tidpunkten för nedläggningen bör vara när ett oliktänkande stift med säte i (Gamla) Uppsala upphörde/lades ned. Vilken tid det är är svårt att säga f n, men de tider Romerskt Katolskt baserade källor uppger måste tas med en nypa salt (bekräftas oberoende) eftersom de i tidigt skede representerar politiska åtgärder/ambitioner och i ett senare skede representerar propaganda.

Eh, what? Den vanligaste källan till oroligheter lär ju, baserat på de oroligheter vi känner till, ha varit maktkamper mellan olika grupperingar stormän, inte motstånd mot "romersk katolsk aggression". Har vi något exempel på sådan ifrån Skandinavien över huvud taget?

Som jag sa, kyrksilver begravdes för att hållas säkert vid olika hot. Ibland hände det att de inte grävdes upp. Jag ser inget problem med att en romersk-katolsk präst gräver ner kyrksilver istället för att "söka upp sina gelikar". Om Uppsala hotas av en politisk konflikt så lär ju knappast tex Sigtuna vara säkrare. Mer praktiskt var väl då att helt enkelt gräva ner silvret tills hotet var över. När hotet är så nära att man inser att kyrkan kanske är i fara så kan det ju mycket väl varit för sent att fly. Att det dessutom inte grävdes upp igen skulle ju dessutom kunna tyda på att prästen ifråga själv stannade kvar vid sin plats, och kanske inte gick levande ur konflikten.

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Fund: Dagmarkors på Bornholm
« Svar #13 skrivet: september 25, 2013, 20:49 »
Fanns det 18 socknar på Bornholm ca 1050?Bornholm styrdes av en självständig kung vid tiden för konverteringen, vad jag minns. Jag tog för givet att kungen inte kunde besluta över menighetens huvud i ett sådant fall.

Ingen ved med sikkerhed, hvornår sognene blev oprettet, sandsynligvis sammen med beslutning om planlægning af kirkebyggeriet, hvilket er fundet sted i 1000-tallet.
Men Bornholm består af fire herreder, som vi heller ikke kender den nøjagtige oprettelsesdato for. De er nævnt i Valdemars Jordebog fra ca 1230.
Ifølge de fund, der er gjort, var Bornholm nok dansk i Knud den Stores tid.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Fund: Dagmarkors på Bornholm
« Svar #14 skrivet: september 25, 2013, 21:08 »
Citera
Men Bornholm består af fire herreder, som vi heller ikke kender den nøjagtige oprettelsesdato for. De er nævnt i Valdemars Jordebog fra ca 1230.
Var de 4 rundkyrkorna äldst av kyrkorna på ön? Stod det en rundkyrka i varje härad?
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Fund: Dagmarkors på Bornholm
« Svar #15 skrivet: september 25, 2013, 22:36 »
Rundkirkerne kan være bygget i forbindelse med den danske konges planer om at ekspandere mod øst i den første fjerdedel af 1100-tallet. To af dem står i samme herred, og hvad placeringerne angår, diskuteres dette for øjeblikket ud fra den teori. Det passer ind i flere historikers opfattelse af, at den polske hertug Boleslav I sejlede til Øland, hvor han indtog Gråborg og andre borge - og muligvis hjalp den danske konge med at bygge kirker, inspireret af dem, der står en del af i Polen, og som der har været rigtig mange af i Bøhmen, i resten af Tjekkiet og i andre slaviske lande.

Jeg ved ikke, hvilken sølvskat, I diskuterer, men den, som er fundet på Bornholm for nylig kan det jo ikke være.


Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Fund: Dagmarkors på Bornholm
« Svar #16 skrivet: september 25, 2013, 22:42 »

Eh, what? Den vanligaste källan till oroligheter lär ju, baserat på de oroligheter vi känner till, ha varit maktkamper mellan olika grupperingar stormän, [...]
 

Kan du ange ett exempel, eller två?


[...] inte motstånd mot "romersk katolsk aggression".
Har vi något exempel på sådan ifrån Skandinavien över huvud taget?


Vad med ledungsflottornas uppbyggnad, organisering och mobilisering - jämte den därpå följande "vikingatiden"?!
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Fund: Dagmarkors på Bornholm
« Svar #17 skrivet: september 25, 2013, 22:43 »
Fanns det 18 socknar på Bornholm ca 1050?Bornholm styrdes av en självständig kung vid tiden för konverteringen, vad jag minns.

Der var kristne på Bornholm før 1000, der var kirker i 1000-tallet, og hvis der er en kerne af sandhed i sagaen om Jomsvikingerne, kom nogle af dem fra Bornholm.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Fund: Dagmarkors på Bornholm
« Svar #18 skrivet: september 26, 2013, 20:28 »
Kan du ange ett exempel, eller två?

Tja, listan kan ju göras ganska lång... Knut den Store stred med Olov Haraldsson, samma kung ska ha brännt ner "lagbrytares hus". Håkon Ivarsson gjorde uppror mot Harald Hårdråde. Två män vid namn Erik ska ha stridit om tronen efter att Stenkil dog. Inge den äldre ska ha stridit med den norska kungen Magnus, osv. Och här nämner jag  endast olika "kungar".

Vad med ledungsflottornas uppbyggnad, organisering och mobilisering - jämte den därpå följande "vikingatiden"?

På vilket sätt går detta att koppla till ett motstånd mot den katolska kyrkan? Några belägg för detta påstående?

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Fund: Dagmarkors på Bornholm
« Svar #19 skrivet: september 26, 2013, 20:46 »
Jeg synes det er vældig trist, at ligegyldigt hvilket emne, man starter en tråd om, så bliver tråden invaderet af trolle, der tilsyneladende ikke har andet at foretage sig, end at chikanere andres tråde, og som tilsyneladende har nogle personlige stridigheder, som ikke vedkommer mig..
:(

Men der er tilsyneladende ikke nogen form for moderation på dette debatforum, eller også er moderatorerne tøsedrenge, harehjerter og kujoner, der ikke tør bede om en smule disciplin.
Der er færre og færre aktive, og det er der ikke noget at sige til, for hvilke seriøse mennesker gider spilde tiden her? Ikke jeg.
:(