Författare Ämne: Tintin utrensad från bibliotek  (läst 13437 gånger)

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #20 skrivet: september 25, 2012, 17:05 »
Detta är trams:Tidningen har flyttats från barnavdelningen till serietidningsavdelningen. Att kalla detta för vansinne är sannerligen trams. Vad har detta med arkeologi att göra? Storm i ettt vattenglas...

Varför inte fortsättningsvis börja alla dina inlägg på samma sätt; detta är trams:....... >:(
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #21 skrivet: september 25, 2012, 17:10 »
Jag förstår överhuvudtaget inte vad du pratar om. Du klev in i tråden med en överlägsen och otrevlig attityd. Insinuerar saker. 

Inte första gången heller....
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #22 skrivet: september 25, 2012, 17:12 »
Jag förstår överhuvudtaget inte vad du pratar om. Du klev in i tråden med en överlägsen och otrevlig attityd. Insinuerar saker. 
Om han på kulturhuset själv säger att:
  "– All barnbokslitteratur borde ses över. Även vuxenlitteratur. Många människor från afrikanska länder bor här i dag, men vi har alldeles för lite kunskap om dem."  så är det anpassning.
Du hävdar att när jag säger detta har med invandring att göra, så är det trams.

Du kan väl då förklara för mig vad man skall kalla hans ord om de inte handlar om anpassning i relation till invandring?
Kolla ditt eget inlägg, det är inte särskilt trevlig attityd det speglar heller. Jag nämnde inte dig i mitt första inlägg men du kände dig tydligen träffad... Klart det är trams. Du drar slutsatsen att "vi" (vilka dessa vi är är oklart) anpassar sig till invandrare utifrån en persons beslut om ett seriealbum. Du kan säkerligen hitta liknande exempel (Black Nogger, kinapuffarna, tårtan, osv). Det är dock enstaka exempel som genom media ger intrycket av att vara mer omfattande. Storm i vattenglas. Vid närmare eftertanke tror jag inte heller detta ger fler röster till SD. Detta är bortglömt om en vecka och det är långt till valet.

Här är lite mer som folk kan uppröras över: http://debatt.svt.se/2012/09/25/vit-vrede-tystar-diskussionen-om-tintinalbumens-rasism/

Samt några tankar kring kritikcykelns allt snabbare fart: http://copyriot.se/2012/09/25/kritikcykelns-hastighet/

Vad kul att Adils ansluter till diskussion till slut... :D
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #23 skrivet: september 25, 2012, 17:22 »
Var det ironi det där? Kan vara lite svårt ibland.... Javisst är det trams, men inget oskyldigt trams; varför ska utifrån kommande ha tolkningsföreträde när det gäller såna här saker? Det är alldeles uppenbart att jag inte är ensam om den iakttagelsen. Det är de små stegens tyranni mot ett slags utslätat färdigtuggat och konfliktlöst samhälle, bröd och skådespel, förströelse av det lättare slaget och pk-bomull lindat runt allt som sticker ut.

Kul att du lever förresten. ;)
Hell thir regin donaraz!

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #24 skrivet: september 25, 2012, 18:07 »
Kolla ditt eget inlägg, det är inte särskilt trevlig attityd det speglar heller. Jag nämnde inte dig i mitt första inlägg men du kände dig tydligen träffad... Klart det är trams. Du drar slutsatsen att "vi" (vilka dessa vi är är oklart) anpassar sig till invandrare utifrån en persons beslut om ett seriealbum. Du kan säkerligen hitta liknande exempel (Black Nogger, kinapuffarna, tårtan, osv). Det är dock enstaka exempel som genom media ger intrycket av att vara mer omfattande. Storm i vattenglas. Vid närmare eftertanke tror jag inte heller detta ger fler röster till SD. Detta är bortglömt om en vecka och det är långt till valet.

Här är lite mer som folk kan uppröras över: http://debatt.svt.se/2012/09/25/vit-vrede-tystar-diskussionen-om-tintinalbumens-rasism/

Samt några tankar kring kritikcykelns allt snabbare fart: http://copyriot.se/2012/09/25/kritikcykelns-hastighet/

Vad kul att Adils ansluter till diskussion till slut... :D

Tyckte du att du tillförde något vettigt med ditt första inlägg? Är det ett bra sätt att vara nedlåtande och överlägsen tycker du? Förvånas du över att man blir sur över det?


Sen behöver jag inte bemöta dina "jag tror" och "tycker" med liknande saker - det räcker med att konstatera att det du kallar "storm i vattenglas" uppenbarligen upprörde väldigt många. Pratade nyss med en pensionerad lärare som drog en lång, hård, sågning som slutade med ett "nu får de tamejfan ge sig". Han kopplade det hela till ungefär vad jag tidigare skrev.

Men det är klart, dina vattenglas kan ju vara större än mina.

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #25 skrivet: september 25, 2012, 18:41 »
Citat från: tty
Är man nu en sån som gillar att rensa ut och bränna kunde man väl begränsa sig till "Tintin i Sovjet"

Skulle väl i så fall vara för att den idylliserar 30-talets Sovjetunionen.

Eh, den gavs ut redan på 20-talet och är alls ingen idyllisering, snarare precis tvärtom, då serien publicerades i den konservativa katolska tidskriften Le XXème Siècle.

Förmodligen sån därna "ironi", det där också.
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #26 skrivet: september 25, 2012, 19:12 »
Eftersom du enbart angriper halmgubbar och insinuerar saker om mig du inte vet något om ska jag klargöra min ståndpunkt: Alla censurförsök som vi kan kalla Kulturhushändelsen får bara motsatt effekt. SD och liknande partier får fler röster. Det är alltså trams det man gjort på kulturhuset och att antyda att detta har med invandrare att göra är även det trams.

Jag vill bara påminna dig att det var just DU som gjorde kopplingen mellan Kulturhuset och invandrare. Jag citerar dig: "Hur var det nu, anpassar vi oss efter invandrare eller inte?"


"Vi" er huvudledet i hans sentens. Alltså talar han om dej och sej själv, möjligen fler. Subjektet ar alltså 1. person flertal.  I detta fall betonas "vi" i relation till invandrade medborgare, som även beskrivs i 2. person flertal ("dom").

Alltså fokuserar han på "vi" - i betydelsen "svenskar".  Uttrycket "invandrare" refereras ju redan i den länkade artikeln, där Kulturhuset beskriver sina senare handlingar. Du gör m.a.o. ett citatfusk till premiss för att försvara ett uttryck du infört.   :-[

Var åsikten alltså att "tramsa" till debatten - ytterligare? När du använder beskrivningen "trams" om andra medlemmars engagemang kan det ju bli ett problem att förstå hur du vill nyktra diskussionen och bidraga till folkets upplysning. Enkla, enerverande utrop och logisk likgiltighet - är det inte så mikro-fascister uppträder?    ;D
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Tintin utrensad från bibliotek
« Svar #27 skrivet: september 26, 2012, 00:49 »
Då diskussionen både är otrevlig (skärpning!) och inte har något med arkeologi att göra så låser jag den.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :