Författare Ämne: Byta utbildning?  (läst 5544 gånger)

Utloggad Pastmaster

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
Byta utbildning?
« skrivet: september 24, 2012, 23:26 »
Hej!

Jag har läst arkeologi i ett år och läser just nu fortsättningskursen i arkeologi vid LU men jag upptäckte förra veckan i Uppåkra att det var jordlagret jag funderade mer på än själva aktiviteten på platsen för många, många år sedan. Jag fann klimatförändringarna i stenålderskursen jätteintressant och brydde mig mer om det än artefakterna och boplatserna. Min b-uppsats kommer att innefatta klimatförändringar under stenåldern om den godkänns och känner att jag vill fortsätta med geologi nästa termin. Då ska jag söka kurser i geobiosfär och geologiska tillämpningar: laborativ och experimentell arkeologi. Annars hade jag sedan tänkt mig grund och forts i GIS och sedan geografiska data, databaser, statistisk analys samt fjärranalys för landskapsstudier kombinerat med 60 hp osteologi (arkeozoologi, humanosteologi och bioarkeologi). Men jag saknar verkligen den vetenskapliga delen av utbildningen, de "riktiga labbarna", det logiska tänkande ur ett naturvetenskapligt perspektiv med matematik. Och lärarna på institutionen känns inte direkt engagerade i studenterna, det mesta av utbildningen har varit frågor som har gett svaren "relativt". Jag vill ha ett mer konrekt svar på mina undersökningar, inte något flummigt ordbajseri. Sedan så ser inte framtidsutsikterna lovande ut i varken Norden eller Europa, de varmare länderna vet jag inte ännu. Har bara hört gott om Sydamerika, men det kan också ändras med tiden. Ser som sagt inte bra ut för arkeologer i allmänhet.  :(

Så bör jag hoppa på geologprogrammet till hösten 2013?

Tack på förhand.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Byta utbildning?
« Svar #1 skrivet: september 24, 2012, 23:51 »
Bara du vet vad som är bäst för dig, men jag skulle inte välja att bli arkeolog som jag inte verkligen ville. Som du själv märkt så är det ingen lätt bransch att slå sig in i, så för att komma någonstans så måste man nog verkligen vilja hålla på med det.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Byta utbildning?
« Svar #2 skrivet: september 25, 2012, 09:22 »
Men jag saknar verkligen den vetenskapliga delen av utbildningen, de "riktiga labbarna", det logiska tänkande ur ett naturvetenskapligt perspektiv med matematik. Och lärarna på institutionen känns inte direkt engagerade i studenterna, det mesta av utbildningen har varit frågor som har gett svaren "relativt". Jag vill ha ett mer konrekt svar på mina undersökningar, inte något flummigt ordbajseri. Så bör jag hoppa på geologprogrammet till hösten 2013?
Tack på förhand.

Tyvärr finns det alltid en risk att en viss flummighet smyger sig in i humanistiska ämnen. Dock varierar det mellan olika institutioner och olika forskare/lärare hur konkret eller flummig utbildningen är.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Pastmaster

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Byta utbildning?
« Svar #3 skrivet: september 25, 2012, 19:02 »
Vi hade en föreläsning om "visualization" i Uppåkra idag. Någon vid namn Niccolo Del'lunto föreläste om digital arkeologi som användes av ingenjörer för många herrans år sedan. Idag kan arkeologen själv använda det som GIS och 3D arkeologi - bredda sitt perspektiv och undvika de traditionella ritningarna. Sydamerika som plats för fältarkeologi nämndes ett par ggr. Man läser GIS och 3D arkeologi på masterprogrammet.

Ändå så känner jag att geologi inte har samma problematik som arkeologi. Du behöver inte anpassa dig efter klimatet, du kan ta prover även på vintern. Arbetsklimatet är mångfacetterad och kan jobba precis var som helst på jordklotet, men för arkeologer blir man arbetslös under vinterperioden i Norden och Europa. Jag vill inte ha en otrygghet i mitt yrke, jag vill kunna avancera mig uppåt och göra karriär i det jag älskar att hålla på med.

I geologi är yrket omväxlande: tar prover ute i fält, analyserar dina prover i ett laboratorie, sätter dig på ditt kontor och startar upp datorprogrammet Arc GIS och tittar på elektroniska kartor. Det är precis vad jag vill syssla med i framtiden. Att få komma nära naturundersökningar och kombinera det med laborationer är vad jag har saknat i arkeologi. Jag trodde att man skulle ta C14-prover i ett labb själv. Till min besvikelse så verkar man bara gräva och låta geologer/kemister göra C14-dateringar i ett labb. Prospekteringsmetoder finner du även i geologyrket så då vinner jag mer på att omskola mig till geolog. Jag har inga bekymmer med Ma D, Fy B, Ke B och Bi B. Jag vill bara komma i närheten av naturvetenskapen som möjligt så jag slipper de flummiga tolkningarna.

Utloggad Pastmaster

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Byta utbildning?
« Svar #4 skrivet: september 27, 2012, 06:10 »
Jag har bestämt mig, det blir geologiprogrammet till hösten 2013. Dock bör jag under mitt uppehåll friska upp mina matte-, kemi- och fysikkunskaper. Däremot är biologi korvstoppning i ordets rätta bemärkelse, så det blir inte särskilt svårt.

Jag tänker inte hamna i samma situation som föregående masterstudenter inom historisk arkeologi. Jobba inom vården liksom? :P

Utloggad immo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 84
    • ...
SV: Byta utbildning?
« Svar #5 skrivet: september 27, 2012, 15:18 »
There is nothing wrong with studying archaeology, if that is what one is fascinated by. Life is definitely too short to do something boring! Ceram's "Gods, Graves and Scholars" must have fascinated many and turned them to this interesting field of research.

It is correct that the permanent job chances in archaeology are slim and even talented, hard working archaeologists may have great difficulties finding employment - not to speak of decently paid work. In Sweden many young archaeologists frequently spend more than 10 years working as amanuens with temporary contracts, often changing work locations all over the country, and meagre salaries.

But there exist as well rewards other than a big pay cheque and bonuses.
The combination of office and fieldwork, unsupervised working, the possibility to actually discover material things and the story behind, quite like in a crime scene investigation, to document the traces of past humans in order to tell a story, often using modern technology to help solve the problem, can be highly satisfying.

Swedish exploration/rescue archaeology seen from an international perspective still has a very high reputation. There are not many other countries in Europe were excavations are conducted at that high standards. This is not to say that things could not be better even in Sweden.

Don't accept if archaeology is reduced to digging with a spade in the dirt, discovering treasures or writing reports over the winter months. There are many more aspects to archaeology. Think of quaternary geologists reading amazing stories out of medieval latrine pits, physicists dating carbon samples or x-raying finds, experts on dendrochronology providing exact dates for a piece of wood, underwater archaeologists diving in the Baltic or Swedish lakes recovering wood and leather objects over 1000 years old, geophysicists mapping settlements and graves without a spade, pilots documenting archaeology from the air, geographers and physicists employing remote sensing methods (laser scanning, photogrammetry), IT specialists developing and introducing new techniques and software to document archaeological sites and to tell better stories about past people and their lives.

It actually may be a smart approach to enter the highly interesting field of archaeology through a side discipline. Whatever path you decide to take, make sure that you look for the best teacher in their field to learn from, no matter to which country this may take you. Check internationally for the group/department/university that is currently leading in the field, defining the state-of-the-art. Think about what you are most interested in, and then try to become THE expert in that field. That way there are good chances that you will be successful in your professional life. This is similarly valid for geology or any other field or trade.

If you decide to continue at Lund University, I would try to attend Nicolo's lectures and courses. He is doing some really cool stuff and his research is cutting edge.