Författare Ämne: Arkeologi och politisk ideologi  (läst 69705 gånger)

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #20 skrivet: oktober 23, 2012, 13:20 »
Den tyske arkæologi var indtil nazisternes magtovertagelse fokuseret på det klassiske. Romersk og græsk forskning dominerede dagsordenen. Disse aktiviteter fortsatte også efter 1933 og Hitler selv var imod de politiske kredse der ville orientere forskningen udelukkende mod det germanske. Resultatet blev, at både det klassiske og det germanske blev tilgodeset med stærk forøgede resourcer. Men under denne vækst blev ansættelserne politisk vurderet og det endte med at 86% af de tyske arkæologer var medlemmer af DNSAP.
Indtil krigen gjorde tysk arkæologi sig bl. a. bemærket ved at udgrave Olympia i Grækenland. Under krigen blev det store  arkæologiske apparat orienteret mod at retfærdiggøre anneksionen af Alsace-Lorraine med historiske argumenter. Der var arkæologer der arbejdede både fagligt og politisk på højt plan og som var på nært hold af de krigsforbrydelser, der blev begået i Østen.

En personlig bemærkning: De tyske krigstidsarkæologer troede endnu mere end andre på et koncept der var oppe i tiden, nemlig Folket. Mange troede fuldt og fast, at det græske Folk på Platons tid var det samme som det, man finder i nutidens Athen og denne ideologi overførtes efterhånden til det germanske folk. 

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #21 skrivet: oktober 24, 2012, 22:28 »
Den tyske professor Reinhard Bernbeck har i mange år intressert seg for hvordan ulike ideologier - så som sosial-darwinismens "natur-realistiske makt-språk" - fortsatt lever i beste velgående inden europeisk arkeologi. 

Citera

Archaeologists have often used the term ideology to vaguely refer to a "realm of ideas." Scholars from Marx to Zizek have developed a sharper concept, arguing that ideology works by representing—or misrepresenting—power relations through concealment, enhancement, or transformation of real social relations between groups. Ideologies in Archaeology examines the role of ideology in this latter sense as it pertains to both the practice and the content of archaeological studies.

While ideas like reflexive archaeology and multivocality have generated some recent interest, this book is the first work to address in any detail the mutual relationship between ideologies of the past and present ideological conditions producing archaeological knowledge.

Contributors to this volume focus on elements of life in past societies that "went without saying" and that concealed different forms of power as obvious and unquestionable. From the use of burial rites as political theater in Iron Age Germany to the intersection of economics and elite power in Mississippian mound building, the contributors uncover complex manipulations of power that have often gone unrecognized. They show that Occam's razor—the tendency to favor simpler explanations—is sometimes just an excuse to avoid dealing with the historical world in its full complexity.

Ideologies in Archaeology is an incredibly important book, if you want to understand the inherent but understated inner struggle that is part and parcel of studying and writing about the past.

– About.com



http://www.uapress.arizona.edu/Books/bid2321.htm
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #22 skrivet: oktober 24, 2012, 23:51 »
Pollock, Susan :
"Imperial ideologies and hidden transcripts: a case from Akkadian period Mesopotamia"

Arnold, Bettina:
The Illusion of Power, the Power of Illusion:

http://books.google.no/books?id=6E49kpRO52wC&pg=PR5&lpg=PR5&dq=Imperial+ideology+and+hidden+transcripts:+a+case+from+

"And they said, let us make gods in our image": Gendered ideologies in ancient Mesopotamia,
http://proteus.brown.edu/archaeologicaltheory/5067

Imperial Inspections: Archaeology, War and Violence
http://www.springerlink.com/content/qg5v5u3622x10284/
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #23 skrivet: oktober 25, 2012, 12:45 »
Tak Boreas. Ideologies in archeology ser ud til at være meget interessant. Jeg gør mig klart, at det jeg ønskede med at oprette denne tråd netop er at føre emnet helt op i nutiden og altså erkende det skjult ideologiske i dette forum, i Skalk, i de nordiske nationalmuseer osv.
Nu har Emund og du deltaget med jeres tanker. Det er meget fint, men jeg ville ønske at en svensk-sproget person ville skrive noget også.  Jeg selv har ret svært ved at læse svensk og jeg formoder reciprokt, at det kun er få svenskere, der læser dansk med lethed. Derfor vil emnet først rigtigt eksistere, tror jeg, når det er blevet introduceret på svensk.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #24 skrivet: oktober 25, 2012, 22:16 »
 "Härskarplanen"    av Heather Pringle   handlar om nazi-expeditioner till Sverige under 30-talet.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #25 skrivet: oktober 26, 2012, 21:00 »

Her er min oversættelse af den franske tekst jeg gengav i svar nr. 17:
(Side 26 fra Nos ancêtres les germains.)

Siden Den anden Verdenskrig har de professionnelle arkæologer skjult den rolle som den tyske forskning spillede i nazismens tjeneste. De tyske arkæologer var solidariske med systemets ideologi i højere grad end nogen anden faglig gruppe. Efter erobringerne og indlemmelserne af territorier vest for das Reich gennemførte de et forskningsprogram, der var styret af nazipartiets og SS’s højeste organer. Dette ideologiske projekt gik ud på at påvise at de erobrede lande havde været genstand for tysk bosættelse siden forhistorien. I det besatte Frankrig gik de forskere der var udsendt af naziautoriteterne ind i et samarbejde med de franske arkæologer, som, for et flertals vedkommende, indvilgede deri. Nogle tog endda parti for tyskerne og udtalte at Det tredie Riges forskning  skulle betragtes som et forbillede for Frankrig. Andre gik så langt som til at forsvare den tyske anneksion af en del af Frankrig, fordi disse territorier angiveligt skulle have germanske, forhistoriske rødder.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #26 skrivet: oktober 26, 2012, 22:57 »
Her er min oversættelse af den franske tekst jeg gengav i svar nr. 17:
(Side 26 fra Nos ancêtres les germains.)

Siden Den anden Verdenskrig har de professionnelle arkæologer skjult den rolle som den tyske forskning spillede i nazismens tjeneste. De tyske arkæologer var solidariske med systemets ideologi i højere grad end nogen anden faglig gruppe. Efter erobringerne og indlemmelserne af territorier vest for das Reich gennemførte de et forskningsprogram, der var styret af nazipartiets og SS’s højeste organer. Dette ideologiske projekt gik ud på at påvise at de erobrede lande havde været genstand for tysk bosættelse siden forhistorien. I det besatte Frankrig gik de forskere der var udsendt af naziautoriteterne ind i et samarbejde med de franske arkæologer, som, for et flertals vedkommende, indvilgede deri. Nogle tog endda parti for tyskerne og udtalte at Det tredie Riges forskning  skulle betragtes som et forbillede for Frankrig. Andre gik så langt som til at forsvare den tyske anneksion af en del af Frankrig, fordi disse territorier angiveligt skulle have germanske, forhistoriske rødder.

Var tyska arkeologer alltså mer "nazistiska" än andra yrkesgrupper/vetenskaper i dåtidens Tyskland?
Att man ville fastslå sin egen ariska ras genom arkeologi är väl dessutom vedertaget sedan länge?

Jag missar nog lite av poängen här.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #27 skrivet: oktober 27, 2012, 11:40 »
Bogen svarer således på dit spørgsmål: Det nazistiske parti var tænkt og blev  realiseret som et eliteparti, der ikke skulle overstige 10% af befolkningen. Men 86% af arkæologerne var medlemmer. Også i Rosenbergs Kampfbund für deutsche Kultur, i SS osv var der mange arkæologer, hvilket indebærer at der har været relativt mange arkæologer som var enige i nazisternes radikale metode: at udrydde modstanderne. 

Bogen giver dig ret i din anden betragtning. Forveksling af kultur og race (folk) var blevet almindeligt fra 1830-erne.

Min personlige mening er, at trangen til at forveksle disse to klassifikationer ligger dybt i befolkningen. Man vil tro på at nogle folkeslag er genetisk bedre til at danse, andre til videnskab osv. En arkæologi der går ind på dette og som smigrer denne holdning, er altså lettere at sælge og den får stor folkelig succes.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #28 skrivet: oktober 27, 2012, 12:20 »
Då arkeologi inte är en exakt vetenskap kan den per definition inte vara objektiv och det är därför bara naturligt att man antar ett nationalistiskt perspektiv om man är intresserad av sin egen historia och kultur och dess plats i världen.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #29 skrivet: oktober 27, 2012, 12:58 »
Ja Adils, det er naturligt. Men her er der en misforståelse. Bogens forfatter har ikke den holdning at han selv kunne have gjort bedre i krigsårene. Han kritiserer udelukkende det forhold, at man i 60 år slet ikke har talt om arkæologernes holdning dengang. Og det drejer sig endda mindre om den nutidige tyske holdning, for dagens tyske arkæologer ved godt alt dette, selvom de måske ikke er alt for glade for at tale om det. Nej, Olivier kritiserer især de franske arkæologer, der - efter hvad han fortæller - har levet i en selvvalgt uvidenhed om krigstidsarkæologien.
Olivier er selv leder af et stort fransk museum og da han begyndte at forske i emnet gik han selvfølgelig hen til sit eget museumsarkiv og kiggede i korrespondancen. Alt vedrørende perioden 40 - 45 manglede ! Om hundrede år vil man selvfølgelig konkludere, at der ikke har været nogen aktivitet midt i en krig, men sandheden er den modsatte: der skete enormt meget, men man har slettet sporene.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #30 skrivet: oktober 28, 2012, 09:07 »
Ja Adils, det er naturligt. Men her er der en misforståelse. Bogens forfatter har ikke den holdning at han selv kunne have gjort bedre i krigsårene. Han kritiserer udelukkende det forhold, at man i 60 år slet ikke har talt om arkæologernes holdning dengang. Og det drejer sig endda mindre om den nutidige tyske holdning, for dagens tyske arkæologer ved godt alt dette, selvom de måske ikke er alt for glade for at tale om det. Nej, Olivier kritiserer især de franske arkæologer, der - efter hvad han fortæller - har levet i en selvvalgt uvidenhed om krigstidsarkæologien.
Olivier er selv leder af et stort fransk museum og da han begyndte at forske i emnet gik han selvfølgelig hen til sit eget museumsarkiv og kiggede i korrespondancen. Alt vedrørende perioden 40 - 45 manglede ! Om hundrede år vil man selvfølgelig konkludere, at der ikke har været nogen aktivitet midt i en krig, men sandheden er den modsatte: der skete enormt meget, men man har slettet sporene.

Här är jag nog enig med bokens författare, även om jag inte vet huruvida det finns belägg för att just arkeologer var mycket värre än andra i Naziyskland.

Det som ofta stör mig är "Hitlertanken" att det var just en enda person som var den onda. Det som bör lyftas fram är hur vansinnigt det är när varje röst som ifrågasätter rådande ideal bemöts med hårda tillmälen och snudd på lagändringar.

Jag anser personligen att Maja Hagermans intention om att förbjuda Tacitus utifrån tanken att den låg till grund för nazismen - är precis lika vansinnig som just nazismen. Ett öppet samhälle är bara öppet, när alla får vara med. Inte bara "de duktiga".

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #31 skrivet: oktober 28, 2012, 19:09 »
Selvom det er naturligt, som Adils skriver, at arkæologer er nationalistiske, så skal vi erindre, at den tyske nationalsocialisme ikke blot var national og naturlig, men også forbryderisk.
Og til Supergeten bekræfter jeg, at bogen beviser (i mine øjne) at de tyske arkæologer fra 1933 til 45 var nazistiske dels derved, at de var medlemmer af partiet, dels derved at de aktivt deltog i en storgermansk logik og handling og endelig derved at der var højt placerede arkæologi-personligheder som var vidner til krigsforbrydelser. Jeg kan naturligvis ikke gengive en 300-siders bog i alle dens overvældende detaljer.

Jeg har tidligere skrevet, at bogen er blevet positivt modtaget her i Frankrig. Men forfatteren skriver, at det arkæologiske fag ikke har modtaget hans arbejde med begejstring og at mange fagfolk enten nægter at se sandheden i øjnene eller klamrer sig til den overbevisning at man dengang ikke kunne handle anderledes.

Hvad angår denne tråds modtagelse her på Arkeologiforum, så har jeg spurgt Gorm, om der har været andre klager over mig end Bornholms, men jeg har ikke kunnet få det oplyst.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #32 skrivet: oktober 28, 2012, 20:33 »
Tyskland var ingalunda ensamma om att begå förbrytelser under kriget och hur mycket jag än tycker om England så ställde deras arkeologer till med mer elände för hundra år sen än de tyska gjorde senare. (Se hur de for fram i Egypten och Grekland t.ex.)

Det som är sorgligt är att man verkar ha velat mörklägga eventuella arkeologiska upptäckter som gjordes under tiden ifråga, enkom för att de tillhörde fel ideologi.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #33 skrivet: oktober 29, 2012, 12:30 »
Adils, at dømme efter den bog jeg refererer her, så var krigstidsarkæologien i Tyskland sin egen censor. Hvis det, man fandt svarede til de germanske drømme og forventninger - så blev det offentliggjort. Hvis ikke, så forblev det i skufferne.

Det er meget interessant at træffe et menneske, med sådanne meninger som dig. Det havde jeg ikke forventet, her på dette forum. Bornholms reaktion var derimod hvad jeg forventede.

Men vi må jo begrænse os til det arkæologiske, så jeg tror, jeg slutter her. Formodentlig. 

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #34 skrivet: oktober 29, 2012, 12:31 »
Det är tveklöst så att arkeologer försåg nazismen med legitimitet och argument. Hur betydelsefulla de var i praktiken kan diskuteras. Men det jag har funderat på är i vilken utsträckning arkeologerna var övertygade om den nazistiska ideologin och i vilken utsträckning det rör sig om en slags opportunism där en stor mängd arkeologer helt plötsligt funnit sig i en situation där de genom att ansluta sig till partiet fått finansiering.... Jag vet inte i vilken utsträckning det finns källor att komma åt detta, det krävs nästa lite andra arkiv än de som täcker in tjänstemannahandlingar.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #35 skrivet: oktober 29, 2012, 13:04 »
Det sker ännu idag liknande ting, exempelvis i Kina, där vita européer inte får komma till Taklamakan för att gräva, efter att de blivit känt att vita (kelter?) bott i området en gång i tiden. Tempelstriden i Angkor Vat har också nationalistiska under- och övertoner. Israelisk arkeologi ska vi bara inte tala om..... ;)
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #36 skrivet: oktober 30, 2012, 01:50 »
Adils, at dømme efter den bog jeg refererer her, så var krigstidsarkæologien i Tyskland sin egen censor. Hvis det, man fandt svarede til de germanske drømme og forventninger - så blev det offentliggjort. Hvis ikke, så forblev det i skufferne.


Dette var standard procedyre i en række land på den tid.

I den katolske værden blev der ikke kopiert ett søkort fra arkiverne såfremt det ikke var klarert i kardinalernes rækker. Under Sovjetstaten inter-nasjonale sosialisme var samme censur effektiv fra 1918. I Tyskland - som skulle være Sovjet-statens motvægt i "kampen om fremtiden" - trådte censuren først iverk 1931-32. "Att klippe Trotskij ut av historiebøkerne" er formodentlig et uttryk vi alle kjenner til. Traditionen med at skrive om historien är jo jevngammel med religionerene, der omskriver de gamle myter g anvender mirakler for at beskrive historien som den ønskes lest, av en nyskåren makt-elite med blodige hender.

Social-darwinismen og teorien om "herrefolket" var heller ikke et uttryk for noe specifikt tyskt, germansk eller "nasjonal-sosialistisk". Disse oppfatninger var allerede på plass i det europeiske kulturliv, fra London til Roma, da 1. verdenskrig endelig brøt en 105 år gammel fred mellom de europeiske kongedømmer -hvoretter man kunne produsere nye republkker og dito diktaturer - i hele Europa.   

Nå hører man stadig at nasjonalisme - ikke minst nasjonalsosialsime - er noget man skal vokte seg meget vel for. Det skal man ikke bestride, men blott minne om at de to elemeter der gjorde nazismen farlig var dens sosial-darwinistiske grundholdning, der dengang førte til rasisme - samt den akademiske ensretting som alltid følger i kjølvannet av politisk censur og politisk styrte budgetter.

Når staten eier allt så lystrer man staten - med mindre man klarer å ta seg utenlands, før man havner i gulag. En fri akademi eksisterer alltså ikke uten garantert frihet fra de politiske processer. De tyskere som degang studerte eller arbeidet med arkeologi var ikke meget annerleds en de der studerte medicin, biologi eller odontologi. De ble alle akive støttespillere for den nasjonalsosialistiske stat - hvad de så en mente om saken. Som statsansatt arkeolog gjør man naturligvis sitt arbeide - og så liker sansnligvis å bli verdsatt for sin insats. Ble man invitert til et nmedlemsskap i Partiet sa man ikke nei, hverken i det brune Tyskland eller det røde Sovjet.

Arkeologenes partimedlemsskap er altså ikke noe vi kan holde imot dem, da det i grunnen ikke sier noe om deres grunleggende moral eller filosofi. Det eneste vi vet for sikkert er at de bodde, arbeidetog levde i et samfunn der man fikk rationalisere till dels strengt med sitt spontane uttrykksbehov - med mindre man var ansett som lojal mot "partiets linje" og "statens interesser".  Et NS-medlemsskap kunne alltså, likt et medlemsskap i Kommunistpartiet, Socialdemokratiet eller Liberalerne - ses som en pragmatisk nødvendighet for ens karriære - og knapt noget andet.

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #37 skrivet: oktober 30, 2012, 10:20 »
Gösta Säflund, http://www.ne.se/g%C3%B6sta-s%C3%A4flund , gav en något annorlunda bild av utvecklingen en Mio Nielsen.
Han berättade om när han kom till "tyska skolan" i Rom på mitten av 1930-talet och hur de gamla arkeologerna hade blivit avstängda och pur unga nazistiska doktorander tog deras plats. (Jag tillbringade några veckar med Säflund i Rom 1987) Han berättade ganska detaljerat och jag tror honom. För honom var det lite av en känsla av obehag att arkeologkollegerna hade försvunnit.
Givetvis, de som ville komma framåt anpassade sig efter politikens locktoner, vilket långt ifrån alla gjorde.
På Vikingeskibsmuseet i Oslo berättade min guide att norska arkeologer misstänkliggjordes efter andra världskriget för nazisympatier.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #38 skrivet: oktober 30, 2012, 12:11 »
Karlfredrik, det meste jeg har skrevet her er referat af en enkelt bog, som jeg tror på, men ikke har viden til at stå inde for. Men din kilde er ikke i modstrid med min. I midten af trediverne havde den tyske arkæologi endnu ikke ekspanderet til den størrelse den fik 10 år senere. Under væksten var det nazi-medlemmer, der blev rekrutteret. I tyvernes Tyskland var den fascistiske etno- og arkæologi en lille gruppe blandt en mængde demokratiske kolleger.
Boreas, Olivier siger noget helt andet end dig. Det var ikke let at blive medlem af det tyske NS. Man skulle bevise sin holdning og sine intentioner, før man blev medlem. Fra den skriftlige ansøgning til medlemsbogen gik der to år - siger tysk Wiki. Det arkæologiske fag havde Alfred Rosenbergs særlige interesse og der er masser af beviser på at faget fra krigstiden var domineret af racistisk tankegang, foruden at man deltog i plyndring af erobrede landes museer. Olivier har ofte mødt det argument du fremfører: at motivet var opportunisme. Derfor fremlægger han mange beviser for det modsatte.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #39 skrivet: oktober 30, 2012, 13:16 »
Gösta Säflund, http://www.ne.se/g%C3%B6sta-s%C3%A4flund , gav en något annorlunda bild av utvecklingen en Mio Nielsen.
Han berättade om när han kom till "tyska skolan" i Rom på mitten av 1930-talet och hur de gamla arkeologerna hade blivit avstängda och pur unga nazistiska doktorander tog deras plats. (Jag tillbringade några veckar med Säflund i Rom 1987) Han berättade ganska detaljerat och jag tror honom. För honom var det lite av en känsla av obehag att arkeologkollegerna hade försvunnit.
Givetvis, de som ville komma framåt anpassade sig efter politikens locktoner, vilket långt ifrån alla gjorde.
På Vikingeskibsmuseet i Oslo berättade min guide att norska arkeologer misstänkliggjordes efter andra världskriget för nazisympatier.

Skulle man fråga någon med ett kristet kors om han eller hon sympatiserade med korståg och häxbränningar? Knappast, men jag har fått frågan om nazisympatier (av vilt främmande människor) bara för att jag bär Mjölner runt halsen. Jag ha bett dem fara åt h-e, då jag inte hade något med den historiska parentesen att göra, för det är vad det egentligen är, sett i ett längre perspektiv. Ska vi förbjuda Dannebogen på grund av Stockholms blodbad också? "Hets mot folkgrupp"...... ;)
Hell thir regin donaraz!