Författare Ämne: Arkeologi och politisk ideologi  (läst 26772 gånger)

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #160 skrivet: januari 13, 2015, 14:04 »
Yngwe.
Kristendommen er en grekisk religion. Dens bøger er skrevet på grekisk. I Italien fik den i middelalderen en særlig form, som er latinsk. I Danmark tror de fleste mennesker, at vi udelukkende har hentet denne latinske version hjem til Norden, men der er mange tegn på at vi også hentede kristne - og andre monoteistiske - elementer direkte fra Østen.
Det skulle være mærkeligt om vi ikke gjorde det !

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #161 skrivet: januari 13, 2015, 14:13 »
Citera
*Varför revs inte alla? Och vad gör dessa runda kyrkorum till typiskt ortodoxa? Finns dom inte också i bl.a. Italien?
När kyrkor byggs i Italien, så var det österländskt kristna inflytandet omfattande och påvens nästan noll. I öster byggs runda kyrkorum.
*
Citera
Vad gör Eskilstunakistor till typiskt ortodoxa?  Varför finns dom inte i området där biskopsservicen hittades?
Vad gäller område, så finns fynd på Öland, nära rundkyrkor. Det är heller inte långt mella GU och det område i Ö mälarområdet, där det är tätast med rundkyrkor. I Falan finns en serie rundkyrkor, vilka är så samlade att man kan föreställa sig ett samband till icke Romersk katolicism. Alla uttryck för icke Romersk katolsk kristendom behöver inte använda sig av hela arsenalen av cymbolik. På Öland är det Eskilstunakyrkor och i Vgl är det liljestenar, och ingetdera gillas av Romersk katolocismen. Annars hade ingen rört dem.
Citera
*Har Kalmare Ledung ens någonsin genomförts?
Enligt ett antal texter så har attacken skett. Om inte, så blir det ännu mer intressant, för då faller ett antal etablerade argument för Romersk Katolska aktivitéter som falska.
Citera
*Ekonomiska anspråk, och för att de var hedningar, hedniska sådana alltså, inte ortodoxa...
Hedningar i form av icke Romerskt Katolskt kristna. Kristna gravar av Kiev-typ innebär Grekisk Ortodox kristendom.
Citera
*Vad gör liljestenar till typiskt ortodoxa?  Varför finns dom inte i området där biskopsservicen hittades?
Så länge ingen rimlig förklaring finns för deras behandling, så är de minst något vilket Romersk Katolska kyrkan motsätter sig som icke Romersk Katolskt.
Citera
*Vad gör dessa runstenar till ortodoxa?
De flesta är försedda med kristna kors av en typ som har starkast influenser med östkristenhetens cymbolik. Att de även kan återfinnas i f d Västrom beror på att Östrom återtog stora delar av det romerska riket och då "återinfördes" östkristna cymboliker igen till de områden de behärskade och/eller hade inflytande över.
Citera
*Hur många har man hittat i jämförelse med andra typer av värdeföremål?
4 eller är det 5. Det intressanta är VAR de hittats.


Fortsättning följer
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #162 skrivet: januari 13, 2015, 16:53 »
Yngwe.
Kristendommen er en grekisk religion. Dens bøger er skrevet på grekisk. I Italien fik den i middelalderen en særlig form, som er latinsk. I Danmark tror de fleste mennesker, at vi udelukkende har hentet denne latinske version hjem til Norden, men der er mange tegn på at vi også hentede kristne - og andre monoteistiske - elementer direkte fra Østen.
Det skulle være mærkeligt om vi ikke gjorde det !


Det där är bara ett undvikande svar.  Frågeställningen rör latinskt katolskt kontra grekiskt ortodoxt, och då är det inte relevant att tala om deras gemensamma ursprung, den som vill hävda att skandinaver var grekiskt ortodoxa och att detta var en källa till konflikt får vackert påvisa detta. Rundkyrkor är inte en indikator på grekisk-ortodoxa kristna.

Eller tycker du det?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #163 skrivet: januari 13, 2015, 17:12 »
När kyrkor byggs i Italien, så var det österländskt kristna inflytandet omfattande och påvens nästan noll. I öster byggs runda kyrkorum.
*Vad gäller område, så finns fynd på Öland, nära rundkyrkor. Det är heller inte långt mella GU och det område i Ö mälarområdet, där det är tätast med rundkyrkor. I Falan finns en serie rundkyrkor, vilka är så samlade att man kan föreställa sig ett samband till icke Romersk katolicism. Alla uttryck för icke Romersk katolsk kristendom behöver inte använda sig av hela arsenalen av cymbolik. På Öland är det Eskilstunakyrkor och i Vgl är det liljestenar, och ingetdera gillas av Romersk katolocismen. Annars hade ingen rört dem.Enligt ett antal texter så har attacken skett. Om inte, så blir det ännu mer intressant, för då faller ett antal etablerade argument för Romersk Katolska aktivitéter som falska.Hedningar i form av icke Romerskt Katolskt kristna. Kristna gravar av Kiev-typ innebär Grekisk Ortodox kristendom.Så länge ingen rimlig förklaring finns för deras behandling, så är de minst något vilket Romersk Katolska kyrkan motsätter sig som icke Romersk Katolskt.De flesta är försedda med kristna kors av en typ som har starkast influenser med östkristenhetens cymbolik. Att de även kan återfinnas i f d Västrom beror på att Östrom återtog stora delar av det romerska riket och då "återinfördes" östkristna cymboliker igen till de områden de behärskade och/eller hade inflytande över.
4 eller är det 5. Det intressanta är VAR de hittats.


Fortsättning följer



Så vad med de tyska (frankiska) rundkyrkorna? Flera från 800 och 900-tal?  Är de grekisk-ortodoxa menar du?
Var hittar du uppgifter om att rundkyrkor skulle vara enbart östliga ?

Så du menar att beviset är att vissa av dom är sönderslagna? Det måste betyda att någon inte gillar dom, och denna någon måste vara den katolska kyrkan?  Det är ju ren spekulation helt utan bevis. På inget sätt kan du väl rimligen påstå att du kan leda detta i bevis, utan du nöjer dig väl egentligen med att finna det som en passande förklaring?

Enligt vilka oberoende texter? Och kan inte detta lika gärna vara en omskrivning för konflikter, möjligtvis våldsamma, med det besvärliga Växjö stift? Eller en jakt på hedningar som enligt saxo härjade i området?  Korsttåg var ju liksom på modet...


Dom tolkat kristna gravarna i Finland från denna tid finns, men är mycket få. De är knappast mer än undantag!


Åtyerigen, med liljestenarna hittar du på en passande förklaring, du har inga som helst belägg.


Givetvis kan skandinaverna ha hämtat sitt bildspråk från flera olika håll.  Motiven innehåller också flera förkristna inslag, vilket inte behöver betyda att de är asa-kristna.

4 eller 5..... och hur många andra religiösa symboler har man hittat av olika slag?  Några tusen?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #164 skrivet: januari 13, 2015, 17:55 »

Det där är bara ett undvikande svar.  Frågeställningen rör latinskt katolskt kontra grekiskt ortodoxt, och då är det inte relevant att tala om deras gemensamma ursprung, den som vill hävda att skandinaver var grekiskt ortodoxa och att detta var en källa till konflikt får vackert påvisa detta. Rundkyrkor är inte en indikator på grekisk-ortodoxa kristna.

Eller tycker du det?
Min dagsorden - frågeställning - er anderledes end det du diskuterer med Vetgirig. Jeg har ingen viden om, hvad rundkirker evt. kan være indikator på, men jeg læser jeres debat med interesse.
Mit hovedsynspunkt er, at religion i vikingetid var mindre centraliseret end den blev senere. Der fandtes en masse kreative sekter, som efterhånden blev stemplet som kættere og forfulgt. Jeg formoder, at denne periode varede særlig længe ude i den geografiske periferi. Albigensernes kætteri er et godt eksempel, men de fleste former for afvigende religion blev sikkert ordnet med administrative midler.
Religiøs kreativitet er en betydningsfuld faktor i verdenshistorien, men det er de velorganiserede kirker der efterlader de tungeste spor i jorden.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #165 skrivet: januari 13, 2015, 20:28 »
Det vi i dag kaller "katolicisme" fikk faktisk ikke en selvstendig form og fasong før det nye, franco-romanske kolonivælde ble etablert under midten og slutten av av 700-tallet.

Det vi i dag kaller "kristendom" er altså en konstruksjon fra 300-tallet som eksisterte fram til vikingtidens slutt. Da først kunde handelsmanden i Venedig og emmisærene på Jupiterhøyden i Rom rekapitulere de gamle romerske feudal-lover og formulere sitt 'perfeksjonerte enevælde' i Vest-Europa. Først på 1000-tallet ble f.eks. simonien forbudt, kyskheten og gudsdommen innført og pavestolen utropt - autokratisk - som "Guds vikar på jorden". Dermed hadde de romerske hærskere enerett til formidlingen av "Den Allmæktige Guds vilje".

---

Da den s.k. "kristningen" av Norden var i gang hadde den opprinnelige lære - i kjølvannet av Issa/Isu/Issos/Jesos - forlængst blitt vel kjent, omtalt og diskuttert i såvel Syd- som Nord-Europa. Ikke minst blant tidens akademier og lærdomsmiljøer. En av de brittiske annaler påstår sogar att kunnskapen om Jesu lære hadde nått England allerede fem år etter hans død...

Under tiden ble Jesu lære koblet til den gamle tradition av lærde kunskapsformidlere, kalt vismenn, profeter, buddaer, lamaer. Allerede dengang fantes forutsigelsen at man en dag skulle motta en ny og meget betydelig budbringer - en messias - hvis budskap skulle bli en stor åpenbaring for alt folk - der verden (igjen) skulle lære sannheten om seg selv å kjenne - og nå den klare og forløsende sannhet om menneskets liv på jorden. Det var denne 'opplyste' tilstand - som en gang i framtiden skulle utfoldes og vederfares alt folk - man kalte Krisn/Xrist/Kristo. 

De første som utvikler Jesu morallære (essenere, gnostikere, hermetikere, arianer) sto man ennå langt fra maktens korridorer i Rom, Aten og Istanbull. Det er først i kejsermaktens krisetid - under begynnelsen på 300-tallet - at man enes om å adoptere Jesu lære i den romerkse kulturform - hvorfor man får Jesu lære og "Xristos Sol Invictus" som en officiell tradition der kan studeres, feires og hylles.



http://en.wikipedia.org/wiki/Sol_Invictus

Kryssning mellom den gamle gresk-romerske allfader, Sol Invictus (Helios) og Xristos. Mosaik i gravkammer, St. Peters basillica, fra 300-tallet.

På denne tid oversætter Wulfilla Matteus og Markus til ostro-gotisk - og gradvis skaper maktens menn og byråkrater en ny og 'revolusjonerende' lære - der lydighet heller enn forstand skal danne grunnlag for folkenes forløsning - og "den nye tids komme".  Dermed skapes det gudssyn, det menneskesyn og den virkelighetsoppfattning vi med tiden lærer å kjenne som "kristendom" - ende opp til Irland, Skottland og Skandinavia.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #166 skrivet: januari 13, 2015, 20:29 »
Når Vest-Rom så faller sammen som kejserdømme og overtas av goterne er det fra Romerkirkens klerikale cirkler man nå bygge "ett nytt Rom" - uten gotiske inslag. I denne process blir Konstantinopel den fremste pådriver - og så snart amalierne er ute av Italien kan restene av den gamle, romerske maktstruktur (familias) bygge opp en ny stormakt, ved hjelp av handelsmonopoler, økonomisk beskattning, politisk enevælde og - såsnart de franco-romanske familjer hade kuppet det frankiske riket - en massiv militærmakt.

Under denne processen utvikles altså den 'kunskapskultur' vi kaller religion og den ideologi vi kaller kristendom. For at ideologien - læs samfunnsprogrammeringen - skal fungere etter hensikten kreves ensretting. Ordet 'rele-gare' betyr som kjent 'kursbytte'. Når hærligheten ankommer Norden - etter 250 års samlet forsvar av Danmarks og Northumbrias sydgrenser - kalles det "Det Store Trosskiftet". Det begynte - utvilsomt - med skandinavenes nederlag på 980-tallet, da kejserdømmet banet seg veg fram til Limfjorden. Snart deretter fallt såvel Russland (987) som Norge (995) og Sverige (1008) ind i den katolske fold - hvilket betød at såvel høy som lav nå måtte oppgi sin gamle selvstendighet og historiske samfunsformer - og akseptere fremmende lover, sanksjoner, soldater, embedsmenn og herskere.

Motstanden i folket var imidlertid stor, vilket slår ut i en rekke opprør og konflikter internt i Norden - hvorfor vi får den nordiske borgerkrigstiden, fram til midten på 1200-tallet.   

Kunnskapen om de gamle kristne myter og Jesu liv var alltså vel kjent i Nord-Europa allerede i romertid - ved siden av andre og ældre kunnskapstradisjoner fra Middelhavslandene. Utvekslingen av produkter og kunnskaper hade llænge versert mellom Egypt, Grekland, Anatolia, Karpatene, Russland og Østersjøen. Samme sak ser man både før og etter Caesar - mellom det vestre Middelhav og Nordsjølandene, England og Irland inklusive.

Under denne tid utviklet man ett visst fællesskap omkring Jesu liv og lære også i N-Europa, noe vi ser bl.a. fra Langobardenes tempelfresker under 600-tallet. Den historiske og filosofiskt utfordrene delen av læren ble imidlertid lagt til side til fordel for en politisk betinget dogmatisme og ditto overtro, der endelig skulle gjøre Rom til verdens sentrum. Så snart Vatikanets makt vokste begynte man å forfølge, plage, plyndre, torturere og eksekuttere enhver som fulgte en eldre kulturtradisjon og ditto kunskapsskoler.

Behandlingen av de gamle akademier og akademikere - i såvel Egypt som Grekland og Italien - tør være vel kjent. Samme sak kom også til å gjælde for de 'enkle kristne' kalt arianere - uansett hvor mye de studerte og dyrket Xristos-myten eller Jesu morallære. Det fikk såvel dansker som nordmenn, svensker og finner erfare - før de katolske spezialtruppen kunne konsolidere pavemaketn i Europa gjennom å renske ut de siste arianske 'kjættere' blandt katarer og albigenser. Deretter kunne frelsens budskap effektivt nå såvel muslimske som gresk-ortodokse hedninger og soldyrkende "halv-mennesker" i Amerika og Asia.

Citera

Arianism continued to exist for several decades, even within the family of the emperor, the imperial nobility, and higher-ranking clergy. But, by the end of the 4th century it had surrendered its remaining ground to Trinitarianism in the official Roman church hierarchy.

In western Europe, Arianism, which had been taught by Ulfilas, the Arian missionary to the Germanic tribes, was dominant among the Goths and Lombards (and, significantly for the late Empire, the Vandals); but it ceased to be the mainstream belief by the 8th century, as the rulers of these Germanic tribes gradually adopted Catholicism.

Arianism was crushed through a series of military and political conquests, culminating in religious and political domination of Europe over the next 1,000 years by Trinitarian forces in the Catholic Church.

http://en.wikipedia.org/wiki/Arianism

 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #167 skrivet: januari 13, 2015, 21:21 »
Min dagsorden - frågeställning - er anderledes end det du diskuterer med Vetgirig. Jeg har ingen viden om, hvad rundkirker evt. kan være indikator på, men jeg læser jeres debat med interesse.
Mit hovedsynspunkt er, at religion i vikingetid var mindre centraliseret end den blev senere. Der fandtes en masse kreative sekter, som efterhånden blev stemplet som kættere og forfulgt. Jeg formoder, at denne periode varede særlig længe ude i den geografiske periferi. Albigensernes kætteri er et godt eksempel, men de fleste former for afvigende religion blev sikkert ordnet med administrative midler.
Religiøs kreativitet er en betydningsfuld faktor i verdenshistorien, men det er de velorganiserede kirker der efterlader de tungeste spor i jorden.


I det är jag helt enig. Det bör dessutom ha varit nödvändigt även för kyrkan att göra vissa eftergifter då den etableras i missionsområden. Kombinationen bör att ha inneburit en rätt mångformig kristendom. Därför tror jag inte heller att det är så enkelt att skilja på katolskt och ortodoxt. Som Hans skrev handlade det i praktiken kanske inte om så mycket större frågor än om brödet ska vara syrat eller inte.  Den avgörande skillnaden är egentligen rent politisk där kampen står om vem som är högst i rang, den till kejsaren knutna patriarken eller påven! Att dom egentligen ser sig själva som delar av en enhet styrks av exkommunieringarna.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #168 skrivet: januari 14, 2015, 10:08 »
Naturligtvis kom kristendomen österifrån, det är ju där Jerusaleum ligger. Och förebilden till rundkyrkorna finns där, Den heliga gravens kyrka om jag minns rätt.
Sedan glöms det här att det fanns en lång rad starka östkyrkor, ofta i grekiskttalande områden. Så att evangelierna skrevs på grekiska betyder ju inte att detta är en grekisk religion, allra minst grekiskt ortodox. Den är förstås judisk, där finns förebilden och det är till judisk tro som man ständigt hänvisar till i evangelierna. Inte till något grekiskt.
Evangelierna skrevs i olika områden där man talade grekiska, det är en helt annan sak. Alexandria var väl en mycket viktig plats för den tidiga kristendomen, och det finns flera andra platser långt öster om Grekland.
Men den här frågan har ju knappast med politisk ideologi att skaffa. De politiska ideologierna idag är ju inte särskilt kristna.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #169 skrivet: januari 14, 2015, 13:09 »
  Så att evangelierna skrevs på grekiska betyder ju inte att detta är en grekisk religion, allra minst grekiskt ortodox. Den är förstås judisk, 

Hans, jeg er helt uenig, men vil nøjes med at sige, at der er rent hellenistiske træk i det nye Testamente. Men det jødiske er da en kendsgerning også. Jeg tror ikke, at der er tegn på at noget af evangelierne har været skrevet på hebræisk. Det er i den forstand, jeg taler om en grekisk religion. Altså sprogligt.
Hvad vi taler om her, har faktisk rigtig meget med politisk ideologi at gøre. Ikke mindst i Frankrig - hvor jeg bor - og specielt i disse dage.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #170 skrivet: januari 15, 2015, 09:26 »
Mio
Språkligt har du rätt, evangelierna skrevs på grekiska. Men det är ju innehållet som gjort att religionen samlat miljarder anhängare. Och läser du evangelierna ser du direkt att de hela tiden söker bekräftelser hos äldre judiska profeter.
Till en början vände man ju sig enbart till judar. Däremot finns det experter som hävdar att vissa uttryck i evangelierna förändrats när man vände sig även till ickejudar så att dessa skulle känna sig mer hemma.
Men någon grekisk religion är det naturligtvis inte. De greker som mest påverkade den tidiga kyrkan bodde långt från Grekland.
Temat är ju Arkeologi och politisk ideologi, och arkeologerna har väl inte börjat forska i de franska ruinerna än.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #171 skrivet: januari 21, 2015, 00:56 »
T ex Adam skriver i vissa stycken om "greker" rörande befolkningarna runt Odermynningen med Jumne och sedan i andra stycken om "hedningarna". Grekerna var hedningar. Men ordet betyder äve "grekiskt ortodox kristen.

Omnämnandet av ortodoxa som "hedningar" uppstår för efter att "Den stora Schismen" är en politisk och offentlig realitet - 1054. Orsaken var katolikernas intrång i/erövring av öst-kyrkans missionsmarker och domener i central-Europa, där det slaviska språk och handelsgemenskap redan etablerats.

Därefter följer nästan 200 år med diverse maktbruk intill Ungern, Böhmen, Mähren, Tjeckien, Polen, Litauen, Lettland, Estland och Finland alla falla under väst-kyrkan. Envar som under denna tid opponerade mot den västliga kejsarmakt och kyrka blev därmed att betrakta som "heretiker", "frånfallen" eller "hedning".

Plundringen och utrotningen av dom 'väst-kristna' Albigenser och Katarer i syd-västra Frankrike - begrundades som man vet med deras 'felaktiga gudsuppfattning' och 'heretiska verksamhet'.

Innan 1050 finns fortfarande en "gemensam fiende" bland dom hedna (antika) nordborna. Därför är motsättningarna mellan Rom och Konstantinopel av mildare karaktär. Först när yttergränsen av missionsmarkerna är nått börjar intrigerna och konflikterna dom emellan bli skarpa. Innan den tid kan man se att katolska rapportörer, som i Paulus Diaconus reseberättelse från England, där han berättar om två "öst-bröder". Intressant nog berättas att dom under sin resa hade besökt "Thule" - fem dagsresor norr om England.
 
Inslaget av lök-kupoler i gamla svenska kyrkor och klockstaplar - inte minst i det gamla Hälsingland - visar att här har varit gamla kulturella förbindelser av mellan Sverige, Finland,  Baltikum och Ryssland på flera nivån. Att skandinaviska vikingar sen 900-talet reste till Konstantinopel - för att tjänstgöra i kejsarens garde - visar med all tydlighet att här fanns allianser och nära handelsförbindelser mellan den svenska och rysska ynglinga-ätten och deras kolleger i Miklagard. Man räknar med att det i perioder fanns intill 5000 'väringar' i Konstantinopel - från Baltikum, Ryssland och Fenno-Skandia.

Efter den norske motståndshjälten Olav Haraldssons fall - 1030 - ble kyrkor vigd åt honom i såväl Viborg som Novgorod, Gdansk och Konstantinopel. Olav-kapellet i Konstantinopel påstås ha uppbevarat Olav familjvapen - svärdet "Bäsing". I Födelsekyrkan i Betlehem finns (fortfarande) et Olavs-ikon från 1200-talet, gjord i bysantinsk stil.

Efter katolikernas intrång i Östersjön och underkuvning av Skåne, Gotland, Sverige, Finland och Baltikum - pr. 1050 - reste man kyrkor till Olavs ära också i dessa land. Bland Sveriges 220 medeltidskyrkor är mer än 75 vigd till den nordiska frihetshjälten Olav Haraldsson - "Gotlands sista patron". Som sina närmaste allierade i motståndet mot den katolska koloniseringen av Skandianvien, som Ulf Jarls och Emund den Gamles, hade också Olav Haraldsson och hans Nord-Norska stridsmän nära förbindelser med Novgorod-Kiev och den grekiska kyrkan.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #172 skrivet: januari 21, 2015, 09:13 »
Intressant.
Katolska kyrkan utnämner alltså till helgon en man som skulle ha starkaste bandet till ortodoxa kyrkan?

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #173 skrivet: januari 21, 2015, 11:44 »
Citera
Katolska kyrkan utnämner alltså till helgon en man som skulle ha starkaste bandet till ortodoxa kyrkan?
Ett utomordentligt trick. Än idag används ju denna metod att "kapa" politiska (eller religiösa) rörelser i samband med maktkamper, t ex i Sverige av idag. Väl beprövad erövringsteknik alltså.

Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #174 skrivet: januari 21, 2015, 18:07 »
Ett utomordentligt trick. Än idag används ju denna metod att "kapa" politiska (eller religiösa) rörelser i samband med maktkamper, t ex i Sverige av idag. Väl beprövad erövringsteknik alltså.

Olav Haraldsson korades aldrig till helgon i Den Katolska Kyrkan per se, enbart i hennes nordiska provinser, autonomt. Sen stöddes denna uppfattning av den större delen av (den kvarvarande) nordiska adeln, såväl som i befolkningen.

Orsaken var att hans popularitet i stora delar av befolkningen, långt fram på 1100-talet - och ikon för motståndsrörelsen (Birkebeinerna) mot dom "främmande herrar" som efter kungens martyrium - i kamp mot inkräktarna, sommaren 1030 - "tog säte i Norges hus" (Olavssagan).   

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,5787.msg55704.html#msg55704

Förövrigt kan man uppleva en ren ekvilibrism i målmedvetna missförstånd när temat restes på tråden om Olav den Helige:

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,6433.0.html
« Senast ändrad: januari 21, 2015, 18:37 av Boreas »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #175 skrivet: januari 21, 2015, 18:49 »
Från himmelska kunskaper till himmelska mirakler.
Politisk historieskrivning under yngre romertid:
https://www.youtube.com/watch?v=qbe3Bw72G-4
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #176 skrivet: februari 28, 2015, 13:19 »
Unesco har udgivet en History of Humanity i syv bind - omtrent 10.000 sider. Den findes på engelsk og fransk og sikkert også på andre af hovedsprogene. Bind 1 er om forhistorien og altså næsten 100% arkæologisk. Man har netop foræret mig de to første bind af værket… og det er første gang jeg holder en sådan objektiv verdenshistorie i hånden.
Jeg sætter ordet objektiv i kursiv, for selvom værket er et forsøg på objektivitet, så er man milevidt fra målet, idet praktisk taget alle forfatterne er uddannede i det land, de er født i og taler om dette geografiske område. Men de kommer fra hele jorden. Iøvrigt tror jeg, at franske impulser har været vigtige for at igangsætte arbejdet. 

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #177 skrivet: mars 26, 2015, 23:31 »
Omnämnandet av ortodoxa som "hedningar" uppstår för efter att "Den stora Schismen" är en politisk och offentlig realitet - 1054. Orsaken var katolikernas intrång i/erövring av öst-kyrkans missionsmarker och domener i central-Europa, där det slaviska språk och handelsgemenskap redan etablerats.

Innan 1050 finns fortfarande en "gemensam fiende" bland dom hedna (antika) nordborna. Därför är motsättningarna mellan Rom och Konstantinopel av mildare karaktär. Först när yttergränsen av missionsmarkerna är nått börjar intrigerna och konflikterna dom emellan bli skarpa. Innan den tid kan man se att katolska rapportörer, som i Paulus Diaconus reseberättelse från England, där han berättar om två "öst-bröder". Intressant nog berättas att dom under sin resa hade besökt "Thule" - fem dagsresor norr om England.
 
Inslaget av lök-kupoler i gamla svenska kyrkor och klockstaplar - inte minst i det gamla Hälsingland - visar att här har varit gamla kulturella förbindelser av mellan Sverige, Finland,  Baltikum och Ryssland på flera nivån. Att skandinaviska vikingar sen 900-talets början reste till Kiev och Konstantinopel - för att tjänstgöra i kejsarens garde - visar med all tydlighet att...

Ortodoxa förbindelser med Skandinavien och öarna utanför Norge - som Irland och Skottland - lär har långt äldre och bredare rötter än dom flesta vill tro. Från 500-talet finns ortodoxa inslag och helgon i brittiska kloster även i södra England.

Förbindelserna har bland annat gått över Mellan-Norden och troligen involverat finsk-språkliga. Två av dom kvinnor som blivit nunnor var döttrar till väst-saxarnas kung Cuenred; Cwenburg (Kvenborg) och Cutburg (Gutborg).

https://books.google.no/books?id=t5MSBgAAQBAJ&pg=PA231&dq=Orthodox+Saints+of+the+British+Isles:+Volume+III&hl 

Man lägger för övrigt märke till Cuenreds kronprins bar namnet Ingil (Ingjald/Ingvald):
http://homepages.rpi.edu/~holmes/Hobbies/Genealogy2/ps05/ps05_050.htm
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #178 skrivet: mars 26, 2015, 23:56 »
Citera
Ortodoxa förbindelser med Skandinavien och öarna utanför Norge - som Irland och Skottland - lär har långt äldre och bredare rötter än dom flesta vill tro. Från 500-talet finns ortodoxa inslag och helgon i brittiska kloster även i södra England.
Den första meningen håller inte jag med om.
Just från 500-talet och fram till omkring 800 är kontakter och resande genom Ryssland, Polen och centraleuropa (t ex Donauleden) stängd genom kontinuerliga oroligheter, vilka drabbade främs handeln, men samtidigt allt resande. Den först öppnade leden som från Kaspiska-/Svarta Haven leder mot Västeuropa annat än via Medelhavet är Volga-Vita Havet-Västeuropa. Den vägen var kanske relativt öppen redan från 500-talet, vilket kan bidragit till Helsingländernas deltagande i transithandel mot Östersjön.

Den andra meningen behöver kompletteras.
Jag säger att Kontakterna i handel och resande från Ö Medelhavsområdet ALDRIG avbröts innan de Engelska provinshärskarna konverterade till Romersk Katolicismen. Dark Ages var inte alls så Dark som Romersk Katolska kyrkand propagandamakare lyckats få oss att tro. Det finns hur mycket dokumentation som hels bevarad i Ö Medelhavsregionen som helst, vilket stödjer kontakterna. Men även mängder med dokument och arkeologi (numera) i England. Däremot föreligger det en verklig Dark Age i Västeuropa fram tills frankerna konverterat till Romersk Katolicismen OCH kuvat det mesta av sin omgivning (en del av Dark-heten). I början av 600-talet flyttas sedan de Dark:a molnet över till England vilket med våld och lämpor fick eliterna att ansluta sig till Romersk Katolicismen. Den britonska kyrkan kämpade emot ända till ca 1100, då Normanderna gick fram som IS gör i Mellersta Östern idag.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #179 skrivet: april 23, 2015, 22:45 »
Åter tillåtet att tala om Nordens betydelse för Nord-Europas civilisationshistoria?

I den engelska historikern Michel Pyes senaste bok heter det att "Nordsjön var grundlaget för Nord-Europas civilisationshistoria":

Citera

«Rundt Middelhavet tar vi for gitt at det var sterke forbindelser mellom landene, og at disse påvirket hverandre gjensidig gjennom handelsruter fra øst til vest, og tilbake igjen. Men det samme gjelder også for Nordsjøen, og konsekvensene var bemerkelsesverdige.»

Slik innleder Michael Pye sin nye bok «The edge of the world. How the North Sea made us who we are».

http://www.uib.no/christiekonferansen/86188/%E2%80%93-nordsj%C3%B8en-var-aldri-et-stengsel

I denna bild är givetvis Östersjön av vital betydelse. Temat vidgas nu uppmärksamhet under en tre-dagars konferens i den norska staden Bergen:

Citera

Handel og flytting over Nordsjøen og Austersjøen var vel så viktig for bygginga av det moderne Europa som landa ved Middelhavet.

Når europearar ser bakover i historia, endar dei gjerne opp ved Middelhavet, hos dei gamle grekarane og romarane. Sett derifrå ligg landa kring Nordsjøen og Austersjøen i utkanten. Noreg er så langt nord at det knapt eksisterer.

Men no peikar fleire forskarar på at også den nordiske regionen var eit sentrum for sivilisasjonsbygging, og også her var det havområda som var i sentrum for kommunikasjonen.

Austersjøen-Nordsjøen var ei aust-vest-akse i nord som tilsvara Middelhavet i sør. Handelsrutene frå Dei britiske øyane i vest til Russland i aust førte til migrasjon og byutvikling i det som i mellomalderen og fram mot 1800 var oppfatta som Norden.

http://forskning.no/historie/2015/04/nordsjoen-skapte-den-nordiske-sivilisasjonen

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”