Författare Ämne: Arkeologi och politisk ideologi  (läst 69972 gånger)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #100 skrivet: januari 07, 2015, 20:34 »
Det kan verka som dom senaste decenniers politiska vindar har fått prägla den historiesyn som under senare sekel skal undertrycka dom slaviska och germanska mänskors värde. I detta fall används även Caesar, Tacitus och senare källor till att utmåla det för-romerska Central- och Nord-Europa som "primitivt" - typ "skriftslöst, statslöst och kulturfattigt". Sen förklarar man alla senare uttryck för 'högre kulturformer' som ett resultat av "romersk påverkan".  ???

En liknande bild har man i tidigare tider försökt måla upp för antika samhällen ikring Medelhavet. Efter som akkadier och fenicier, sen akkamenider och semiter, expanderade västerut - under trojakrigen - blev "hellensk" ett invektiv och efter expansionen ersätt med "grekisk".     

http://www.ancient-origins.net/myths-legends/true-meaning-paganism-002306

Citera

Nu kunde man stigmatisera alla kulturer och folkslag som inte bugade för dom feniciska, romerska och bysantinska imperier. Därmed fick enkla "skogsbönder" (pagani) och naturliga "nudister" (barbari) - jämte alla som inte avbiktade ett sådant levnadssätt - uppfattas som fördärvade människor och stigmatiserats som "syndiga", "ogudliga" och "avgudadyrkande". Därnäst blev dom - som fiender - både "ociviliserade", "grymma" och "primitivt våldsamma".   

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,6119.msg64671.html#msg64671

Under senare sekel har man föreskrivit samma recept för hur vi skal förstå det för-romersk-katolska Skandinavien som "perifert", "isolerat", "enkelt", "primitivt" och "våldsamt" - precis . Att här finns olika bevis på motsatsen - som runstenar och dylikt - har i detta samband ansetts som "rena undantag". Dessutom avfärdar man då substansen i vad Caesar tydligen uttrycker i sina rapporter från "Det Vackra Gallien": "Gallerna använde ett grekiskt skriftspråk till vardagliga syften". Termen "grekisk skrift" berättar även att det rör sej om fonetiska täcken, konstruerade med stavar och bågar (vektorer).

Man kan alltså undra på vilken motivering som numer ligger bakom den stigmatisering som fortfarande pågår vad gäller forn-tidens europeiska och asiatiska nordbon - som i historiens lopp blivit offer för pirat-angrepp och slavjakt, krig, jämte erövring och slaveri. Under tiden fick dom alltså utstå dom värsta skällsord - typ 'sklavin', 'goyim', 'gentiles', 'barbari' och 'hedningar' - intill dom själva började uppträda som aggressorer, propagandister och erövrare - i hop med dom gamla, eftersom den romerska kolonimakt och hennes katolska informationsmonopol erövrade hela Nord-Europa.

I dag finns det antal mänskor som tror att krig, slaveri och folkmord är något som uppstått i Nord-Europa. Är man något insatt i bestialitetens historia vet man att så definitivt inte är fallet. Läser man slaveriets historia förstår man även att nord-europeerna - speciellt ryss, finnar och skandinaver - faktisk var väldigt sent ute. Både som offer och som övergripare.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #101 skrivet: januari 07, 2015, 23:19 »
Enligt forskare på antika grekland, så myntades ordet "bar-bar" av grekerna om människor som levde norr om grekernas samhällena. Det var något nedsättande, hånfullt och syftade på hur antika greker uppfattade de nordliga människornas talspråk (bar-bar-bar-bar-.....). Något vi idag skulle beskriva som bla-bla-bla-bla-....

Hånfullt, trots att kulturellt stod inte samhällena norr om grekerna upp till Donau efter grekerna i höjdpunkt. T ex var inte makedonerna ansedda som greker vid tiden, men det fick ju grekerna sota för med tiden.


Befolkningarna (stormännen) i Italien beundrade den grekiska kulturen och särskilt romarna. Dessa anammade alltså bl a uttrycket bar-bar för att kunna håna främlingar.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #102 skrivet: januari 08, 2015, 09:27 »
Vetgirig

Fortfarande har du inte visat något som tyder på att när Erik Segersäll kallas hedning så är han egentligen grekiskt ortodox kristen.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #103 skrivet: januari 08, 2015, 11:34 »
Med hensyn til det spørgsmål Hans stiller til Vetgirig, så vil jeg foreslå, at på den tid - og i Skandinavien - var der sandsynligvis stor uskarphed og overlapning religionerne imellem. Anderledes sagt: På vikingetiden formoder jeg, at man sagtens kunne erklære sig for både det ene og det andet. Samtidigt. I en overgangsalder består vore ideologier i højere grad af hældninger og tendenser, end af formelle indmeldelser i en organisation. De talrige Skandinaver, der var officielt døbt i Konstantinopel, var højst sandsynligt ikke særlig ortodokse, mens andre, der boede i Sverige måske var langt mere oprigtige i en tro, som de baserede på løse rygter, halv viden og ulæselige fragmenter af hellig skrift.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #104 skrivet: januari 08, 2015, 11:38 »
Erik S kallas "hedning", vilket per Romersk Katolsk definition (Hamburg-Bremens version) är detsamma som grek ortodox. Något annat behöver inte noteras.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #105 skrivet: januari 08, 2015, 13:14 »
Måste bara lägga mig i




Att en grekisk-ortodox kan kallas hedning innebär ju knappast  att alla som kallas hedningar är grekisk-ortodoxa. Eller hur Vetgirig?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #106 skrivet: januari 08, 2015, 16:57 »
Jeg har også meget tillid til hvad du siger, Vetgirig. Men mere præcise citater ville ikke skade.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #107 skrivet: januari 08, 2015, 17:55 »
Man kallar inte icke kristna för hedningar. Endast fel sorts kristna är hedningar.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #108 skrivet: januari 08, 2015, 19:21 »
Vetgirig.
Din påstand er meget spændende for mig, som var kommet til lignende tanker ad helt andre veje. Men Adam skrev jo på latin. Hvilket latinsk ord drejer det sig om, eller taler du om den term oversætterne har valgt ? Endvidere: Mener du at ikke blot Adam, men også hans katolske samtid kaldte de ortodokse med en nedsættende term, for at antyde at de slet ikke var kristne ?

Det er en kendsgerning, at Øst- og Vestkristendommen gensidigt ekskommunikerede hinanden, og derved satte de andre uden for den sande kristendom. Derved blev de selvfølgelig frafaldne og skismatikere, men hedninge... - ordet overrasker mig.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #109 skrivet: januari 08, 2015, 22:40 »
Det är faktiskt inte min idé. Minns dock inte var jag läste det. Emellertid gäller detta inte hela Romersk Katolicismen, utan den Romersk Katolicism, som utgår från Hamburg-Bremen, samt de delar av densamma som stöder Hamburg-Bremen. Minns att det är händelser och upprepade texter under ca 300 år det gäller (ca 800-1100). Därefter har ju Påven neutraliserat Hamburg-Bremen (med samarbetande) och samtidigt tagit kontroll över Romersk Katolicismen i Norden.

Vad jag minns, så använder Adam "pagani", men av andra kapitel så talas om greker (minns inte ordet, men det är översatt så) för samma befolkningar. Misstänker att vissa i forumet, liksom vad gäller utpekandet av minst 2 skilda birca, inte kan inse detta heller. Eller följande:

Det finns ju flera texter, vilka tydligt anger att det finns kyrkor i Norden redan innan Ansgars första resa. Denna resa är inte föranledd av att utöka kristendomen i Norden, utan av att ta kontroll över dessa kristna för Påvens räkning, d v s övertyga dem om att erkänna Påven (konvertera i förekommande fall).
Även avsnitten om Poppo säger samma sak, dock att de kristna anses avfälliga (från Romersk Katolicismen), om de dittills ens varit Romersk Katoliker.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #110 skrivet: januari 09, 2015, 07:19 »
Det finns ju flera texter, vilka tydligt anger att det finns kyrkor i Norden redan innan Ansgars första resa.

Vad är det för texter?

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #111 skrivet: januari 09, 2015, 07:28 »
Kristna som bekände sig till andra inriktningar brukade väl benämnas som heretiker (kättare) eller schismatiker, inte hedningar.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #112 skrivet: januari 09, 2015, 08:02 »
Jeg vil forbinde den løbende diskussion til aktuel arkæologi:
For nogle få år siden udgravede man et kæmpe bygningsværk fra 965 i Jelling, Danmark, der var iøjnefaldende hellenistisk-pythagoræisk.
Det var Jellingpalisaden.
Den blev omtalt som en sensation, men det hellenistiske - dens mest bemærkelsesværdige karakteristisk - blev kun tøvende anerkendt og overhovedet ikke omtalt som en sensation.
Hellenistisk tal-kult var forbudt af paven i Rom på den tid, men ikke af Konstantinopel, som stadig læste Platon osv.

Det er for mig helt indlysende at Jellingpalisaden vidner om den tusindårige strid mellem Rom og Konstantinopel.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #113 skrivet: januari 09, 2015, 10:07 »
Mio verkar ha helt rätt i att det länge inte var stora skillnader mellan ortodoxt och katolskt kristna. De samarbetade exempelvis i att förfölja arianer.  Förs på 1050-talet, drygt 50 år efter att Erik Segersäll dött, blev det en verklig brytning mellan kyrkorna.
Så att Segersäll skulle ha setts som hedning om han varit ortodoxt kristen är orimligt. Vad jag sett i kyrkohistoria och vanlig historia finns inget som tyder på att katoliker, allra minst i Hamburg Bremen, skulle ha använt ordet hedning enbart om grekiskt ortodoxa.

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #114 skrivet: januari 09, 2015, 10:11 »
Castor.
Her er en tekst:

Widukind fortæller at danerne anerkendte Kristus som en gud, om end knap så mægtig som andre guder. I indledningen til hans fortælling om Haralds omvendelse forekommer det mærkværdige udsagn at „danerne var fra gammel tid kristne, men tjente ikke desto mindre afguderne efter hedningeskik.”

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #115 skrivet: januari 09, 2015, 10:14 »
Vetgirig
Du påstår gång på gång att Hamburg Bremenstiftet skulle ha använt ordet hedning enbart på grekiskt ortodoxa. Jag skulle gärna vilja ha ett exempel.
Du har påstått samma sak flera gånger i ett annat forum där det deltog en person med bra koll på Hamburg Bremen och Adam, och han visade gång på gång att du har fel. Tvärtom är det anmärkningsvärt att Adam inte verkar bekymra sig alls över grekiskt ortodoxa, för när han skrev hade ju brytningen skett. Så hos honom finns inget som tyder på att det fanns någon konkurrerande grekisk ortodox kyrka i Sverige.
Och nu måste du tala om vilka böcker som slår fast att det fanns andra kyrkor i Sverige innan vi nåddes av den romersk katolska tron.  Jag har ingenstans i de böcker jag läst - och de är många - som tyder på det. Däremot finns det spekulationer, men nästan alla handlar om irisk mission.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #116 skrivet: januari 09, 2015, 10:16 »
De flesta religioner hade ju många gudar, så en till spelade förstås ingen roll. Danerna bodde grannar med folk som tidigt påverkades av kristendomen så det är helt naturligt om en del daner vände sig till den kristna Guden om de andra inte verkade hjälpa. Men där sägs ju inget om vilken kristen kyrka det handlar om, och det spelar säkert ingen roll så tidigt.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #117 skrivet: januari 09, 2015, 11:39 »
Mio verkar ha helt rätt i att det länge inte var stora skillnader mellan ortodoxt och katolskt kristna. De samarbetade exempelvis i att förfölja arianer.  Förs på 1050-talet, drygt 50 år efter att Erik Segersäll dött, blev det en verklig brytning mellan kyrkorna.
Så att Segersäll skulle ha setts som hedning om han varit ortodoxt kristen är orimligt. Vad jag sett i kyrkohistoria och vanlig historia finns inget som tyder på att katoliker, allra minst i Hamburg Bremen, skulle ha använt ordet hedning enbart om grekiskt ortodoxa.


Inte ens den stora schismen 1054 sägs ha utgjort någon markant skillnaden i synen på katoliker och ortodoxa bland gemene man. Det hela ses snarast som en schism inom kristenheten.  De väpnade konflikter som under 1200 förs mellan katoliker och ortodoxa ges sen religiösa förtecken, men har knappast sitt ursprung i detta, utan bör snarast ses som orsakade av det gamla vanliga, alltså makt och pengar!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mio Nielsen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 372
  • Opvokset i Vanløse. Bor i Aveyron
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #118 skrivet: januari 09, 2015, 12:51 »
. Men där sägs ju inget om vilken kristen kyrka det handlar om, och det spelar säkert ingen roll så tidigt.


Jeg forestiller mig at det spillede en stor rolle om man valgte græsk eller latin som sit internationale sprog. Men vore historikere vil bilde os ind, at ingen skandinaver kunne tale, læse eller skrive hverken det ene eller det andet. Tror du på det, Hans ?

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Arkeologi och politisk ideologi
« Svar #119 skrivet: januari 09, 2015, 16:18 »
Citera
Du påstår gång på gång att Hamburg Bremenstiftet skulle ha använt ordet hedning enbart på grekiskt ortodoxa.
Om du läser mina inlägg, så säger jag att Romersk Katolikerna, i synnerhet Hamburg-Bremen med stödkretsar, kallar ALLA konkurrerande kristna för "hedningar". Dessa konkurrerande kristna är nämnligen farliga för Romersk Katolismens strävan efter religiöst herravälde. Icke kristna är betydelselösa i sammanhanget, alltså inget hot mot Romersk katolicismens religiösa kristna herravälde.

Det finns flera gränsdragningar mellan olika kristna huvudfraktioner. En av dessa går mellan katoliker och "icke katoliker". Arianer är t ex icke katoliker. Kopter likaså. Armeniska kyrkan är katoliker (tror jag). Jag funderar på var protestantismens olika religiösa fraktioner skall räknas, men jag tror att de formellt teologiskt får räknas till Katolicismen. Inom anglikanska kyrkan märks det nog mest.
Amatör! Skåning i Norrland!