Författare Ämne: Uppdragsarkeologi tidigt 70-tal?  (läst 5840 gånger)

Utloggad Wurner

  • Medlem
  • Antal inlägg: 33
Uppdragsarkeologi tidigt 70-tal?
« skrivet: april 09, 2015, 12:00 »
Mina föräldrar bor i ett villaområde uppfört i ett svep på tidigt 70-tal. Runt om området i alla riktningar finns registrerade fornlämningar. Området var tidigare, fram tills bostäderna byggdes, ängsmark, åker och skog.

Jag undrar:
Gjordes arkeologiska undersökningar inför större byggnadsprojekt redan tidigt 70-tal? Var finns i så fall rapporterna - på länsmuseet?
Om det funnits kända fornlämningar före byggandet, eller om fornlämningar upptäckts under själva byggandet, skulle dessa då finnas registrerade hos riksantikvarieämbetet idag? Rensas borttagna fornlämningar bort från Raä?

Vad jag egentligen är intresserad av är om det skulle kunnat påträffas saker i själva bostadsområdet och hur jag i så fall skulle kunna få reda på det (fornsök visar alltså inga fynd i området).

Om så någon vill ta på sig att berätta allmänt om arkeologi i samband med samhällsexpansion under 1900-talet skulle jag med glädje läsa även det.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Uppdragsarkeologi tidigt 70-tal?
« Svar #1 skrivet: april 10, 2015, 03:13 »
Uppdragsarkeologin kom igång på allvar på 60-talet och var väletablerad på 70-talet. Det är förstås omöjligt för någon här att säga om det utfördes någon undersökning i ditt område, men det kan det mycket väl ha gjorts.

Generellt sett borde ett undersökt område finnas registrerat i FMIS som en fornlämning, med bibliografiska uppgifter om publikationshistoria. Men då många arkeologiska undersökningar från miljonprogrammens år aldrig publicerats (det finns ett så kallat "rapportberg" kvar från den tiden) så är det inte säkert att alla undersökningar kommit in i FMIS. Om undersökningen berörde en fornlämning som registrerats i någon av fornlämningsinventeringarna som skedde innan 70-talet borde den ursprungliga registreringen finnas i FMIS.

På 70-talet hade dock boplatsarkeologin inte alls kommit lika långt som idag, och det mesta som undersöktes var synliga fornlämningar som tex gravfält. Om det inte fanns några synliga fornlämningar registrerade på platsen för ditt bostadsområde, vilket FMIS antyder, är det nog ganska stor sannolikhet att länsstyrelsen lät området bebyggas utan någon form av arkeologisk utredning.

Utloggad Wurner

  • Medlem
  • Antal inlägg: 33
SV: Uppdragsarkeologi tidigt 70-tal?
« Svar #2 skrivet: april 10, 2015, 09:54 »
Tack för utmärkt svar! Skulle du vilja ta dig an även några följdfrågor?

Två "offerstenar" har hittats i utkanten av området vid en granskning -69 - utifrån vad du skriver så kan jag nu anta att det var en granskning av hela området. Idag skrivs ju rapporter som sammanfattar resultatet av hela det undersökta området, alltså uppdraget - skrevs det även då? Eller är allt som finns av dokumentation de handskrivna inscannade rapporterna på FMIS?

Vad är egentligen en offersten? Här är rapportbladet i FMIS: länk. Är sådana här stenar vanliga? Vad vet man om dem? Är det ens "fornlämningar"? Hur vet man om stenarna transporterades iväg när området bebyggdes några år senare än rapporten skrevs eller om de nu ligger sprängda i bitar eller nergrävda i en trädgård?


Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Uppdragsarkeologi tidigt 70-tal?
« Svar #3 skrivet: april 11, 2015, 16:49 »
Det du syftar på är en inventering av fornlämningsbeståndet som i detta fall skedde 1969. Dessa inventeringar täcker hela landet och har utförts i omgångar. Det finns ingen rapport, syftet var att kartera landets fornlämningar. Alla synliga lämningar fick ett nummer, en geografisk lägesbeskrivning och en kort beskrivning/klassificering. Det skannade dokumentet är materialet för databasen.

Just denna lämning har jag svårt att säga någonting om då du enbart länkade till det inskannade dokumentet, inte till fornlämningsnumret i själva FMIS. Min gissning är att det handlar om två ovanligt formade och placerade stenar som inventeraren registrerat som möjlig fornlämning, kanske som "annan kulturhistorisk lämning" eller någonting liknande. "Offerstenar" är vad jag vet inget specifikt begrepp, utan syftar nog snarast på någon möjlig typ av kultisk/vidskeplig funktion. Men som sagt, svårt att veta utan att se hur det registrerats.

Om stenarna flyttades/förstördes vid bygget borde fornlämningen vara registrerad som "borttagen".

Utloggad Wurner

  • Medlem
  • Antal inlägg: 33
SV: Uppdragsarkeologi tidigt 70-tal?
« Svar #4 skrivet: april 12, 2015, 18:32 »
Stort tack för dina svar AndreasE, nu förstår jag en hel del saker bättre än tidigare.

Om jag vill veta huruvida det gjordes någon undersökning, finns det någon möjlighet för mig att få reda på det? Kan jag fråga länsmuseet?

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Uppdragsarkeologi tidigt 70-tal?
« Svar #5 skrivet: april 13, 2015, 13:34 »
Länsmuseet är nog din bästa chans. Som sagt, är nog osannolikt om FMIS inte ger någon information om eventuella undersökningar. Men prova absolut att fråga ditt lokala länsmuseum.