Författare Ämne: Ortsnamnens vittnesbörd.  (läst 76500 gånger)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Ortsnamnens vittnesbörd.
« Svar #160 skrivet: oktober 12, 2012, 00:59 »
Nej jag läser inte ytterst selektivt! Och om jag så hade missat något, eller inte förstått, varför denna ton?
Är du proffsig bör du klara av att bli ifrågasatt utan att se det som ett påhopp.

Du är då inte den som ska tala om ton. Jag ser inte ifrågasättande av arkeologiska fakta som påhopp, däremot när du skriver saker som:

Jag kan inte förstå varför du ska försvara något som du uppenbarligen inte kommer ihåg eller kanske aldrig  kunnat i detalj. Och jag kan verkligen inte förstå varför jag ska tro på ditt ord bara för att du har fem års utbildning. Om du förväntar dig det har du uppenbarligen glömt bort den vetenskapliga grundkursen.

Ja, då ser jag det som påhopp.

Men som du vet har jag redan kommenterat det där. Du rabblar bosättnings och gravformer, men missar helt att placera dom i en geografisk kontext som påvisar mälardalsk enhet. Du skriver ju gör själv att det främst rör Uppland och delar av Västmanland. Vidare så är faktumet att det finns stora likheter ett bevis ifrågan såvida du också inte påtalar den stora skillnaden mot omgivningen.

Det jag beskrev var uppenbarligen mönstret i, som jag skriver, Mälardalens jordbruksbygder. Alltså Upplands, Västmanlands och Sörmlands jordbruksbygder, vilka framför allt ligger i Mälarens närhet och längs kusten. Att lista alla andra regioners gravfältstypologi kändes orealistiskt. Är inte här för att skriva uppsatslånga utläggningar. Den information jag gav var mer än nog för dig att själv kolla upp skillnader. Kan nämna några snabbt: dominans av urnegravfält under äldre och romersk järnålder i tex ÖG, större inslag av skelettbegravningar under järnålder över huvud taget (ofta i form av flatmarksgravar), flacka kommunala stensättningar i VG och ÖG under romersk järnålder/folkvandringstid, endast sporadisk förekomst av kammargravar under romersk järnålder/folkvandringstid, hög frekvens av vapengravar i ÖG osv osv.

Men men men... för ett tag sedan beskrev du västra Mälardalen som en randbygd, eller för att undvika laddning, en övergångszon. Det har du nu bekräftat.  Det beskriver då en fullkomligt normal situation som jag är fullkomligt övertygad om att alla arkeologer vet förekommer över i stort sett hela landet.

Insåg du det nu? Ingen har påstått att Mälardalen på något sätt skulle vara unikt. Självklart är det här ett mönster som återkommer över hela landet.

Vi har då kommit dithän att den mäladalska enhetligheten har blivit reducerad till något liknande som gäller för Tunaorterna, nämligen att det finns lokal, och i viss del regional särart, men att den inte är av sådant slag att den kan klart definiera Mälardalen som en enhet. 

Du har förstås rätt till din tolkning :)