Författare Ämne: Smålands inland resmål för den kreativa stenåldersmänniskan  (läst 10471 gånger)

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Smålands inland resmål för den kreativa stenåldersmänniskan
« Svar #20 skrivet: juli 31, 2012, 18:55 »
nu har jag läst den.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Smålands inland resmål för den kreativa stenåldersmänniskan
« Svar #21 skrivet: augusti 01, 2012, 16:21 »
Gyrk!
Citera
nu har jag läst den.
Ger det dig några funderingar?
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Smålands inland resmål för den kreativa stenåldersmänniskan
« Svar #22 skrivet: augusti 02, 2012, 10:47 »
Ser att Science Daily också nämner avhandlingen:

Citera
Carl Persson's doctoral thesis in Archaeology is based on archaeological material discovered in connection with the construction of the E4 highway by Markaryd, Sweden. The finds consisted of a few very small pieces of flint that had been left behind in connection with visits to what used to be a small island in the outlet of a long-gone lake. The wear marks on the flint fragments reveal that they were used to carve meat, bone, wood and horn. The wear marks combined with computer-aided analyses of the phosphate levels in the ground and the distribution of the finds has yielded a detailed account of people's visits to the site some 9,000 years ago.

http://www.sciencedaily.com/releases/2012/06/120625085204.htm
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Carl Persson

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Smålands inland resmål för den kreativa stenåldersmänniskan
« Svar #23 skrivet: augusti 16, 2012, 22:23 »
Oj det blev en vidlyftig och intressant diskussion om inlandet. Inte minst av tidsskäl avstår jag nog från att kommendera allt som hänt senare än för 9 000 år sedan. Angående sammanfattningen ovan är det ganska plågsamt att skriva sådana eftersom man är väl medveten om att den bara fångar en del av texten. När sedan universitets informatör gjort sitt jobb och spetsat texten känner man inte igen sig alls.

Angående 14C-dateringen som diskuterades ovan skulle jag såklart föredra att ha haft fler. Det har dock många gånger vist sig väldigt svårt att datera mesolitiska boplatser. Påfallande ofta blir istället dateringar av odlingsrösen och stolphål mesolitiska (sannolikt pga. att den boreala skogen brinner bra). Själv litar jag egentligen bara på dateringar ur bra kontexter (ben, härdar, låsta lager osv). Hellre en bra dateringen än många dåliga således.

Som påpekas ovan är det väldigt svårt att tolka det mesolitiska landskapet eftersom man kan missa hela sjösystem och i exempelvis sv småland är 25 % av markytan täkt av mossmarker som inte alls existerade under mesolitisk tid. Ganska mycket av avhandlingen handlar om sådana praktiska och konkreta problem. Sen finns det förstås mycket tolkningsproblem som sitter i traditioner och i huvudena på oss alla.

Om relationen mellan inlandet och kusten är det min preliminära åsikt att den mesolitiska världen var kustbaserad. Från början trodde jag dock inte det, så jag kanske ändrar mig igen.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Smålands inland resmål för den kreativa stenåldersmänniskan
« Svar #24 skrivet: augusti 17, 2012, 19:20 »
Nu talar väl bio-kemin för att också människan helst slår rötter där sött möter salt. När åmynningarna är befolkade följer ikringliggande öar och holmar, åar och älvar, skogar och fjäll - dit man får frakta allt salt och all sill...     
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Smålands inland resmål för den kreativa stenåldersmänniskan
« Svar #25 skrivet: augusti 30, 2012, 13:46 »
Såg just att avhandlingen också diskuteras på denna tråd: http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3260.120.html, i inläggen 123, 126, 127 och 129. Där diskuteras också begreppet "inlandsarkeologi".
Ju äldre desto bättre.