Författare Ämne: Vikingatidens svear - grundfakta  (läst 90884 gånger)

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #80 skrivet: september 18, 2012, 12:06 »
Jag måste ha missat nåt.. Skrev du inte att endast Svear och Daner nämns? Här står ju Gothi. Eller menar du att Gothi är samma sak som Svear och då skall det inte räknas?

Marty

Jag syftade på de tre 800-talskällorna Wulfstan, Rimbert och Einhard. Den sistnämnde har följande att säga om daner och svear:

Citera
En havsbukt sträcker ut sig från västerhavet mot öster; dess längd är okänd, men dess bredd överstiger ingenstädes 100 romerska mil, och på åtskilliga ställen är den smalare. Många folkslag bo runtomkring denna. Danerna och svearna, vilka vi kalla Nordmän, bebo både nordstranden och alla öar i bukten.



Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #81 skrivet: september 18, 2012, 12:20 »
Brink ger här sin bild av Skandinavien. Han är lite "Svea-skola" och fokuserad på mellandelan och norra delen av Sverige men ger en sammanfattning.

Thorsten Andersson m fl verkar anse att Götarna utifrån Jordanes under åtminstone folkvandringstid ansåg sig vara Gotiska stammar om något. Allt eftersom minnet av Goterna på kontinenten försvann kanske Götarna kom att ingå i ett annant begrepp. Exempelvis Rökstenen från 800-talet visar på en tydlig ambition/tradition i Götaländerna att anknyta till Gotiska traditioner. Så Götarna kan under FVT och vendeltid ha ansett sig tillhöra det Gotiska för att under sen vikingatid byta till det Sveonska. Samma process ser man kanske med Jutar i Danmark som först är bara Jutar och senare ingår bland Danerna.

Att säga att Götarna alltid varit en del av Sweonerna är inte mer rätt än att säga att Saxarna alltid ingått i England.

http://www.abdn.ac.uk/staffpages/uploads/his237/06Brink-1.pdf

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #82 skrivet: september 18, 2012, 12:22 »
Här är Einhards text på latin (från Vita Karoli Magni):

Sinus quidam ab occidentali oceano orientem versus porrigitur, longitudinis quidem inconpertae, latitudinis vero quae nusquam centum milia passuum excedat, cum in multis locis contractior inveniatur. Hunc multae circumsedent nationes; Dani siquidem ac Sueones, ques Nordmannos vocamus, et septentrionale litus et omnes in eo insulas tenent.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #83 skrivet: september 18, 2012, 12:58 »

Att säga att Götarna alltid varit en del av Sweonerna är inte mer rätt än att säga att Saxarna alltid ingått i ..

Hur sjutton vet du det?

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #84 skrivet: september 18, 2012, 13:04 »
Hur sjutton vet du det?

Sveariges rike är af hednavärlden samman kommet, af swea och gotha landh 
 


:)

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #85 skrivet: september 18, 2012, 13:23 »
1500-tal: Sveariges rike är af hednavärlden samman kommet, af swea och gotha landh
1200-tal: Suetia que et Gothia occidentalis, suecia quae Olim Gothia dicta

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #86 skrivet: september 18, 2012, 13:24 »
Blir det inte lite löjligt om vi ska behöva upprepa källor?
Hur väsentlig är Olaus Magnus som källa i tråden dessutom ;)?

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Vilka var egentligen svearna
« Svar #87 skrivet: september 18, 2012, 13:54 »
När jag läser källorna så tycker jag att götarna verkar ha ett liknande förhållande till svear som engelsmän till britter utom i högmedeltida källor där delar av Östergötland tillsammans med Gotland urskiljs som ett Gothia. I övrigt räknas det större begreppet Gothia (inräknat Västergötland, Småland,Blekinge och Mälardalen), som det verkar, som det huvudsakliga Sverige.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vilka var egentligen svearna
« Svar #88 skrivet: september 18, 2012, 14:19 »
När jag läser källorna så tycker jag att götarna verkar ha ett liknande förhållande till svear som engelsmän till britter utom i högmedeltida källor där delar av Östergötland tillsammans med Gotland urskiljs som ett Gothia. I övrigt räknas det större begreppet Gothia (inräknat Västergötland, Småland,Blekinge och Mälardalen), som det verkar, som det huvudsakliga Sverige.


App, app... nu tycker du. ;)

Fakta: svea och göta land.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #89 skrivet: september 18, 2012, 14:54 »
Fast jag ändrade trådnamnet;-)

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #90 skrivet: september 18, 2012, 15:28 »
Hur sjutton vet du det?

Hur sjutton vet du att det inte är så? ;)

Marty

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #91 skrivet: september 18, 2012, 15:32 »
Det vet jag inte ;-). Det är du som påstår något inte jag!

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #92 skrivet: september 18, 2012, 17:11 »
Vad jag menade var att det inte finns några bevis för att Götarna skulle ha ansett sig vara Svear. Det finns dock mycket som talar för att de ville associeras med Goterna.

Marty

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #93 skrivet: september 18, 2012, 17:21 »
Jo men eftersom det ständigt återkommer kopplingar till ett gotiskt arv när källorna talar om svear så kan jag inte bara blunda för det! Eller har du framfört några skäl att avfärda källor som dalorto, Anglicus eller Adam av Bremens uppgifter?

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #94 skrivet: september 18, 2012, 19:41 »
Borde väl vara i andra tråden..
Adam säger väl ändå inte att Götar är Svear? Möjligtvis att Götarna är en del av Sweonerna? Börjar vi med Jordanes är det helt tydligt att Gautagothi, Ostrogothi och Vagoth inte är en del av nåt Sweonskt. Namnmässigt är de dock i princip "Goter". Beowulf är i och för sig en saga men med historiska inslag. Även här är Geatas (Götarna) ett eget folk med egen kung med bas någonstans mellan Skiflingar (Svear?) och Daner. Visst kan Götarna ha ingått i ett Sweonskt "förbund", de kan även ha initierat det (eller blivit kuvat av det). Motsvarande situation kan ha rått för Gutar eller Bornholmare (i förhållande till Danerna). Även i en så sen källa som Äldre Västgötalagen gör man tydlig skillnad på en Göt och en Svensk. Västra Götaland är som jag ser det lika väl en del av Danerna som en del av Sweonerna. Sagorna kanske pekar mot ett Sweonskt välde över delar av Skandinavien medans ortsnamnen och arkeologin i VG är minst lika "danisk" som "sweonsk". Jag ser dock denna kultur som just "Götisk". Arkeologiskt har VG starka kopplingar till bl a Jylland och Polen under 200-talet. Under vikingatiden är runstensmodet i samma omfattning och karaktär som i Danmark. Ett fynd som det berömda smedsfyndet i Djurgårdsäng pekar mot Norge. I Vendeltid tror jag (inga storhögar är grävda i VG) att det finns likheter med Svealandskapen.

Marty

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #95 skrivet: september 18, 2012, 20:39 »
Dræpær maþær svænskan man • eller smalenskæn innan konongsrikis • man eigh • væstgøskan bøte firi atta ørtogher • ok þrettan markær • "västgötslagen"

Man kan tydligen tolka texten som att svensk man ej västgöte förutsätter att Västgötar inte är svenskar :-).
Skulle gärna få en redogörelse hur man tänker då.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #96 skrivet: september 18, 2012, 21:37 »
Man tänker utifrån ätt-stam-folk, inte nation.
Erik

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #97 skrivet: september 18, 2012, 21:41 »
Nu får du nog utveckla.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #98 skrivet: september 18, 2012, 21:55 »
För att återgå till grundfakta, och på förbekommen anledning. Finns det någon tidig källa som skiljer götarna från svearna? Det verkar vara en springande punkt och en ståndpunkt som saluförs flitigt men finns där källstöd?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Jotuni

  • Stammis
  • Antal inlägg: 356
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #99 skrivet: september 18, 2012, 22:03 »
Finns det någon tidig källa som skiljer götarna från svearna?

Jag undra hur skilde götarna och svearna från varandra? Språket var det samma, hednisk religion det samma osv...