Författare Ämne: Vikingatidens svear - grundfakta  (läst 90865 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Vikingatidens svear - grundfakta
« skrivet: september 11, 2012, 19:01 »
Då formen inte passar alla, och för att göra detta något stolpiga ämne enklare att överblicka startar jag en ny tråd i hopp om att kunna få fram grundfakta om svearna under vikingatid.  Syftet är att få en någorlunda gemensam utgångspunkt för vidare hypotiserande om svear.    Min tanke är att försöka göra stolparna så strikta som möjligt och alltså minimera spekulation och hypotes.
 
 
Jag gör ett försök till första punkt.
 
I ett tillägg till Alfred den stores översättning av Paulus Orosius historiska texter sägs att Wulftans säger
 
Citera

 Then, after the land of the Burgundians, we had on our
left the lands that have been called from the earliest times
Blekingey, and Meore, and Eowland, and Gotland, all which territory
is subject to the Sweons

Jag hittar tyvärr ingen originaltext att citera.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #1 skrivet: september 11, 2012, 19:16 »
Då formen inte passar alla, och för att göra detta något stolpiga ämne enklare att överblicka startar jag en ny tråd i hopp om att kunna få fram grundfakta om svearna under vikingatid.  Syftet är att få en någorlunda gemensam utgångspunkt för vidare hypotiserande om svear.    Min tanke är att försöka göra stolparna så strikta som möjligt och alltså minimera spekulation och hypotes.
 
 
Jag gör ett försök till första punkt.
 
I ett tillägg till Alfred den stores översättning av Paulus Orosius historiska texter sägs att Wulftans säger
 
Jag hittar tyvärr ingen originaltext att citera.


Haha! Göra detta ämne lättare att överblicka! :) Blir nog inte lättare i denna tråd än i den förra... Men kör hårt. Jag vet inte om jag kan bidra med något speciellt dock.
Svealand? ;)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #2 skrivet: september 11, 2012, 19:28 »
Fördjupar mitt inlägg.

Sveariges rike är af hednavärlden samman kommet, af swea och gotha landh 

Kristoffers Landslag 1442

Utloggad mof

  • Stammis
  • Antal inlägg: 184
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #3 skrivet: september 11, 2012, 20:37 »
Fördjupar mitt inlägg.

Sveariges rike är af hednavärlden samman kommet, af swea och gotha landh 

Kristoffers Landslag 1442

Ja, kanske vet vi mindre idag än då?

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #4 skrivet: september 11, 2012, 20:44 »
Jag hittade denna text om Wulfstans resa: Sorry, ingen originaltext.

Länk till texten; http://www.gutenberg.org/dirs/etext03/dsmsw10.txt
(Stycket hittats i slutet av textmassan)

Wulfstan said that he went from Haethum to Truso in seven days and
nights, and that the ship was running under sail all the way.
Weonodland was on his right, and Langland, Laeland, Falster, and
Sconey, on his left, all which land is subject to Denmark.  "Then on
our left we had the land of the Burgundians, who have a king to
themselves.  Then, after the land of the Burgundians, we had on our
left the lands that have been called from the earliest times
Blekingey, and Meore, and Eowland, and Gotland, all which territory
is subject to the Sweons; and Weonodland was all the way on our
right, as far as Weissel-mouth.  The Weissel is a very large river,
and near it lie Witland and Weonodland.  Witland belongs to the
people of Eastland; and out of Weonodland flows the river Weissel,
which empties itself afterwards into Estmere.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #5 skrivet: september 11, 2012, 21:03 »
Kite Danskt resonemang om både Ottar och Wulfstan...

http://www.uwethomsen.dk/files/Slesvig/slesvig900.htm

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #6 skrivet: september 11, 2012, 21:37 »
Karl Sverkerson får 1160 ett brev av Påven Hadrianus där Sverkersson kallas Regnum Sweorum et Gothorum.
I Adam av Bremens fjärde bok kapitel 14 står det precis såhär.
”Men om vi vänder tillbaka till det Baltiska havets mynning i norr, möter vi först Nordmännen, därefter skjuter det danska landskapet Skåne fram och öster därom bebor götarna ett stort område som sträcker sig ända upp till Birka. Därefter kommer Sveonerna som härskar över stora landområden ända upp till Kvinnolandet"

Marty

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #7 skrivet: september 11, 2012, 21:43 »
Karl Sverkerson får 1160 ett brev av Påven Hadrianus där Sverkersson kallas Regnum Sweorum et Gothorum.
I Adam av Bremens fjärde bok kapitel 14 står det precis såhär.
”Men om vi vänder tillbaka till det Baltiska havets mynning i norr, möter vi först Nordmännen, därefter skjuter det danska landskapet Skåne fram och öster därom bebor götarna ett stort område som sträcker sig ända upp till Birka. Därefter kommer Sveonerna som härskar över stora landområden ända upp till Kvinnolandet"

Marty
Och Adam skriver i fjärde boken, kapitel 7:
Citera
Skåne är den yttersta delen av Danmark och utgör en halvö. Det är nämligen omgivet av hav på alla håll med undantag av en sammanhängande landarm i öster, som utgör gräns mellan sveonernas land och Danmark.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #8 skrivet: september 11, 2012, 21:49 »
Widsith;
mænan fore mengo in meoduhealle hu me cynegode cystum dohten. Ic wæs mid Hunum ond mid Hreðgotum, mid Sweom ond mid Geatum ond mid Suþdenum. Mid Wenlum ic wæs ond mid Wærnum ond mid wicingum.

to this noble company in the mead hall, how my worthy patrons rewarded me. I was with Huns and with Goths, and with Swedes and with Geats and with south-Daner. With Vandals I was and with Varni and with Vikings

Marty

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #9 skrivet: september 11, 2012, 22:44 »
Wendlum = Wender
Wærnum = Väringar
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #10 skrivet: september 11, 2012, 22:58 »
Ottar från Hålogaland, enligt Alfred den stores skrivare.
 
Citera

Ðonne is tōemnes þǣm lande sūðeweardum, on ōðre healfe þæs mōres, Swēoland, oþ þæt land norðeweard;
 
Then alongside that land on the south, on the other side of the moors, is Sweden, as far as that land to the north
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #11 skrivet: september 11, 2012, 23:01 »
Ja, kanske vet vi mindre idag än då?

Med tanke på den okända mängden böcker och arkivrullar som försvann under 1500-talet och brann under 1600-och 1700-talet - har vi numer bara en bråkdel kvar av dom källskrifter som Huitfeldt och Messenius kunde använda. Slottsbranden år 1697 destruerade allena över 200.000 pergament av den svenska nationalarkivet.

Numer har vi också förstått att större mängder material gick i flammornas rov redan under slutet av vikingtiden, då hov och helgedomar förstördes. Sen dess kan man räkna grovt eller lätt på högmedelålderns inkvisitoriska kampanjer mot 'vrånglära' och 'hedendom'. Det är ju rätt tankeveckande att man inte har några större epos kvar från vare sej Danmark, Norge, Sverige, Finland eller Baltikum - fast från Island och Färöarna... 

Så visst vet vi mindre än både Snorre Sturlasson och bröderna Magnus - vad gäller medelålderns kulturfolk ikring Östersjön.  I dag törs vi ju knappt utgå från - som ett "grundläggande faktum" - att dom mycket omtalade "svearna" faktisk existerade - som beskrivit,  på den östra delen av den skandinaviska halvön...   :-*
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #12 skrivet: september 12, 2012, 10:18 »
Rimberts Vita Anskarii lämnar många intressanta upplysningar om de vikingatida svearna, men ger inga närmare geografiska anvisningar om exakt var dessa svear bodde.

Ansgarsvitan i engelsk översättning kan studeras här:
http://www.fordham.edu/halsall/basis/anskar.asp

Några utdrag:

Citera
[W]hile they were in the midst of their journey they fell into the hands of pirates. The merchants with whom they were travelling, defended themselves vigorously and for a time successfully, but eventually they were conquered and overcome by the pirates, who took from them their ships and all that they possessed, whilst they themselves barely escaped on. foot to land.
[…]
With great difficulty they accomplished their long journey on foot, traversing also the intervening seas, where it was possible, by ship, and eventually arrived at the Swedish port called Birka. They were kindly received here by the king, who was called Biörn, whose messengers had informed him of the reason for which they had come. 

Citera
[T]he prefect of this town named Herigar [..] received the gift of holy baptism [...] A little later he built a church on his own ancestral property[.]

Citera
When the servants of God had spent another half year with them and had attained the object of their mission they returned to the emperor and took with them letters written by the king himself in characters fashioned after the Swedish custom.

Citera
[Bishop] Gautbert, who at his consecration received the honoured name of the apostle Simeon, went to Sweden, and was honourably received by the king and the people; and he began, amidst general goodwill and approval, to build a church there[.]

Citera
[A] certain Swedish king named Anoundus had been driven from his kingdom, and was an exile amongst the Danes. Desiring to regain what had once been his kingdom, he sought aid of them and promised that if they would follow him they would be able to secure much treasure. He offered them Birka […]  Only Herigar, the prefect of this place, was present with the merchants and people who remained there. Being in great difficulty they fled to a neighbouring town […]

Citera
[Anskar] having beheld this vision long before he set out on his journey, was assured that he was summoned by a divine command to go to those parts, and specially by the word that had been spoken " Hear, O islands," because almost all that country consisted of islands; and by that which had been added, " Thou shalt be unto them for salvation, even unto the end of the earth," because in the north the end of the world lay in Swedish territory.

Citera
[A] certain people named Cori had in former time been in subjection to the Swedes, but had a long while since rebelled and refused to be in subjection. The Danes, being aware of this, at the time when the bishop had come into Swedish territory, collected a large number of ships, and proceeded to this country, eager to seize their goods and to subject them to themselves.


Rimbert talar alltså om en rätt omfattande kristen verksamhet i Birka, med bl.a. två kyrkbyggen och en stationerad biskop.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #13 skrivet: september 12, 2012, 10:44 »
Adam skriver bok 4 kap14:
"Postea longis terrarum spatiis regnant Sueones usque ad terram feminarum"

Det står inte "därefter kommer sveonerna"

Det är en tolkning! Vad man kan få ut av meningen är : därefter regerar sveonerna över marker fram till kvinnolamdet. Det är ingenting som klargör att dessa sveoner skulle handla om ett nytt folk separerat från de sveoner som han i övriga kapitel placerar närmast Danmark i det västra Gothia.

Utloggad algot

  • Medlem
  • Antal inlägg: 26
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #14 skrivet: september 12, 2012, 11:03 »
Grundfakta?Svia Kind."Svear äga konung taga och att vräka"ÄVG.Snorre:Sveakungen satt i Uppsala(Uppsalir)Det äldsta dokument vi har om Uppsala(Upsal)är väl Sparlösastenen utanför Vara.Där näms även Erik och Alrik och om en stor strid.
Jag tycker detta skulle mana till lite eftertanke.
Jeffrey.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #15 skrivet: september 12, 2012, 11:08 »
Adam skriver bok 4 kap14:
"Postea longis terrarum spatiis regnant Sueones usque ad terram feminarum"

Det står inte "därefter kommer sveonerna"

Det är en tolkning! Vad man kan få ut av meningen är : därefter regerar sveonerna över marker fram till kvinnolamdet. Det är ingenting som klargör att dessa sveoner skulle handla om ett nytt folk separerat från de sveoner som han i övriga kapitel placerar närmast Danmark i det västra Gothia.

Fast han skriver väl "regerar" om alla de andra grupperna? Isf kan man inte tolka texten på annat sätt än att sveonerna även de är en folkgrupp som regerar över en specifik plats (han förklarar vilka som styr vart). Varför skulle han, mitt i en text, byta beskrivelseform? Det vore väl mycket märkligt(?)


...eller så har jag missförstått denna text.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #16 skrivet: september 12, 2012, 12:16 »
Nej! Han skriver habitant om de andra, dvs bebor. Han förklarar ju väldigt tydligt att väst och östgötar är sveoner. Han tillägger att det även finns andra sveoner som ännu inte blivit kristna. För mig är det självklart varför han plötsligt övergår till regnant i just detta fall.
Det intressanta är dock att ordet "kommer" är ett översättningstillägg för att kunna läsa in sveoner som en fristående grupp.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #17 skrivet: september 12, 2012, 12:32 »
När källor översätts läggs det alltid till information som inte finns i originalet. Detta för att läsaren lättare ska förstå. Tyvärr har översättaren ibland fel förkunskaper i historia varför meningarna också krängs om i konstig riktning utan att översättaren märker det själv. Enda sättet att som forskare värja sig är att själv studera språk.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #18 skrivet: september 12, 2012, 12:56 »
Nej! Han skriver habitant om de andra, dvs bebor. Han förklarar ju väldigt tydligt att väst och östgötar är sveoner. Han tillägger att det även finns andra sveoner som ännu inte blivit kristna. För mig är det självklart varför han plötsligt övergår till regnant i just detta fall.
Det intressanta är dock att ordet "kommer" är ett översättningstillägg för att kunna läsa in sveoner som en fristående grupp.

Kan du referera och ge närmare beskrivning av var han skriver detta?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Vikingatidens svear - grundfakta
« Svar #19 skrivet: september 12, 2012, 12:58 »
Ja. I ett och samma stycke: "At vero a parte aquilonari revertentibus ad ostium Baltici freti primi occurrunt Nortmanni, deinde Sconia prominet, regio Danorum, et supra eam tenso limite Gothi habitant usque ad Bircam. Postea longis terrarum spatiis regnant Sueones usque ad terram feminarum. Supra illas Wizzi, Mirri, Lamiy, Scuti et Turci habitare feruntur usque ad Ruzziam, in qua denuo finem habet ille sinus. Itaque latera illius ponti ab austro Sclavi, ab aquilone Suedi possederunt."

Gothi habitant
regnant Sueones
Turci habitare

Sedan kan man jämföra med andra passager där han har över och underordnade terminologi på folk men det tyckte jag att vi redan avklarat i andra trådar för länge sedan.