Författare Ämne: Vikingastol?  (läst 4279 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Vikingastol?
« skrivet: september 08, 2012, 17:06 »
På alla vikingamarknader har en speciell stolstyp blivit väldigt populär, se bilden nedan.



Den är lätt att forsla med sig (två plankor) och den är mycket bekväm. Eftersom den är en vikingatida typ är det ju fullt korrekt att den finns med i vikingaeventsammanhang. Men ... Som en hel del saker som finns inom reenactmentkulturen kan, och bör man ställa sig frågan: var finns originalet? Jag fick t.ex. för några år sedan höra av en seriös museiman från Danmark att denna stolstyp inte var vikingatida utan var en afrikansk stolstyp från nyare tid. Vi har därför på Fotevikens Museum varit mycket misstänksamma mot bl.a. denna stolstyp.

Häromdagen var jag på ett stort museum och fann stolen som visas på bilden i den permanenta historiska utställningen. Pedagogen blev förvånad när jag frågade om man visste var originalet fanns men trodde sig ha hört att det var från en norsk båtgrav. När jag refererade våra tvivel utifrån vår danska sagesman blev hon emellertid bekymrad.

Nu kastar jag därför ut denna fråga till alla på forumet: Kan ni hjälpa mig att finna ursprunget till denna stolstyp? Är det en nutida skapelse som blivit historiskt legitim eller finns originalet i verklighetens vikingatid?

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Vikingastol?
« Svar #1 skrivet: september 08, 2012, 18:15 »
Den verkar komma från Afrika.

http://www.instructables.com/id/Folding-Shelves-From-Bunkbed-Ladders-and-other-Ins/

Som amatör har jag svårt att se att den skulle passa i ett järnåldershus eller era vikingahus i Foteviken. Ser ut att ta för mycket plats.

Thomas I

Utloggad Heinrich H

  • Stammis
  • Antal inlägg: 100
SV: Vikingastol?
« Svar #2 skrivet: september 08, 2012, 21:12 »
Minns jag rätt så är det en konstruktion amerikanska scouter hittade på nån gång under 50/60talet. Ska se om jag hittar källan till detta.


En snabbsökning gav detta:Also not even vaguely period, unless you are recreating the Boy Scouts in the 1940s.

star-gazer chair är det namn som verkar vara vanligast...