Författare Ämne: Övrig kulturhistorisk lämning?  (läst 4172 gånger)

Utloggad Smyg

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
Övrig kulturhistorisk lämning?
« skrivet: september 02, 2012, 18:08 »
Har inför mitt gymnasiala projektarbete varit i kontakt med min länstyrelses enhet för kulturmiljön och dess vård, och fått vissa tvetydiga svar på mina frågor, och ytterligare svar verkar dröja lite för länge. Så därför undrar jag här i ställe, utifall att någon skulle råka ha svaren.

1. Vad är det egentligen som gör att en lämning blir kategoriserad som 'övrig kulturhistorisk', och inte en fast fornlämning? Fick höra att till exempel torplämningar ofta blir övriga kulturhistoriska lämningar, trots att de väl borde falla under "lämningar av bostäder, boplatser och arbetsplatser samt kulturlager som uppkommit vid bruket av sådana bostäder eller platser" som det står i lagen?

2. Fick även höra att det ej krävs tillstånd för ingrepp i dessa 'ökl', vilket det ju gör för fasta fornlämningar. Stämmer detta?

3. Hur ska man, utifall ett ingrepp ska göras, veta om en lämning är en övrig kulturhistorisk sådan, eller en fast fornlämning? Det exempel jag specifikt tänker på står som just en sådan i FMIS Fornsök, men den tjänsten ska ju inte användas för att planera ingrepp. Var skall man kolla?

Alla svar uppskattas.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Övrig kulturhistorisk lämning?
« Svar #1 skrivet: september 03, 2012, 09:16 »
Så här skriver Raä om övrig kulturhistorisk lämning:

Citera
Övrig kulturhistorisk lämning används för kulturhistoriska lämningar som enligt rådande praxis vid registreringstillfället inte utgör fast fornlämning men som ändå anses ha ett antikvariskt värde. Bedömningen används även för sådana lämningstyper som vanligen inte betecknas som lämningar, t ex  Fyndplats, Plats med tradition och Fyndsamling. Ett antal lämningar i FMIS har tilldelats antikvarisk bedömning Övrig kulturhistorisk lämning trots att de borde ha haft bedömningen Ej kulturhistorisk lämning. Det kan gälla vissa fornlämningsliknande lämningar och en del platser för nu flyttade lämningar, t ex runstenar. Detta är ett resultat av konverteringen eftersom det i dessa fall inte varit möjligt att automatiskt tilldela bedömningen Ej kulturhistorisk lämning. Detsamma gäller lämningar som blivit undersökta och borttagna. Detta kommer att åtgärdas i samband med kvalitetshöjande åtgärder.

http://www.fmis.raa.se/help/WebHelp/Antikvarisk_bed_mning.htm

Övriga kulturhistoriska lämningar kan omdefinieras och bli fasta fornlämningar, vilket bl a har skett med en hel del fossil åker i götalandskapen.

Egentligen har ÖKL inget lagskydd, men man bör ju ändå ta hänsyn till dem vid exploatering. Det bästa är att alltid konsultera Länsstyrelsen innan man funderar på att göra något ingrepp i en lämning. Vad gäller hu man vet om något är en fast fornlämning eller övrig kulturhistorisk lämning så står det i FMIS. Vid osäkerhet så konsultera gärna Länsstyrelsen eller ditt lokala länsmuseum.
Det kan ju tilläggas att andra typer av skydd kan gälla för en övrig kulturhistorisk lämning, till exempel biotopskydd enligt miljöbalken (gäller t ex odlingsrösen i jordbruksbygd) eller att hänsyn skall tas till en lämning enligt skogsvårdslagens hänsynsparagraf.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Övrig kulturhistorisk lämning?
« Svar #2 skrivet: september 05, 2012, 08:45 »
Det bizarra i sammanhanget är att det finns väldigt olika praxis för vad som är ÖKL i olika län. I Västra götaland reggades huvuddelen av röjningsröseområdena som ÖKL medan dem i Jönköping oftast är Fornlämning. Medeltida bytomter är fornlämningar i Skåne men ÖKL i Halland.

Och om jag minns rätt så vill kulturmiljöutredningen revidera det hela och (väldigt förenklat sett) införa ett årtal. Men jag kanske minns fel. har inte haft tid att sätta mig in i den ordentligt.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/