Författare Ämne: Borg i Ystad  (läst 5240 gånger)

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
Borg i Ystad
« skrivet: september 01, 2012, 19:17 »
Få känner till att det funnits en borg i Ystad.
Nu  grävs den ut på nytt.

http://www.ystadsallehanda.se/ystad/article1685063/Forna-tiders-borg-gravs-fram.html

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Borg i Ystad
« Svar #1 skrivet: september 01, 2012, 20:09 »
Ingen högoddsare med tanke på läget vid kusten! Mycket intressant!

Thomas I

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Borg i Ystad
« Svar #2 skrivet: september 02, 2012, 13:52 »
Ingen högoddsare, -  men  -     det är lite märkligt att det inte finns något dokument om denna  (såvitt jag vet)   från medeltiden, och inga kända lokala myter eller legender.
Var den i funktion endast en kort period?
Var det någon annan än Kungen som styrde över den?
Finns det en liknande i andra kust-samhälle?   Simrishamn? Åhus?  Rönne?  Luntertun?  Lomma?  Ronneby?

Är det denna borg som gett namn åt Ystad?  Ortnamnsforskarna på står ju att namnet Ystad kommer av Ide-gran,  men den lokala traditionen sedan åtminstone 1700-talet säjer att det kommer av den lilla byn Öja,  alltså Öja-stad, Öjas fiskeplats vid kusten.
 


.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Borg i Ystad
« Svar #3 skrivet: september 03, 2012, 22:13 »
Jag tittade i Anders Ödmans bok "Borgar i Skåne". En känd borg i Ystad är Slottsbacken i Herrestad. Detta är en ny borg inne i den nuvarande staden?

Thomas I

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Borg i Ystad
« Svar #4 skrivet: september 04, 2012, 17:13 »
Denna borg hittades  (av en slump tror jag)    1927 ,    men man har aldrig kunnat gräva ut den i sin helhet eftersom det hela tiden funnits nutida  bebyggelse ovanpå.   Just nu kan man endast gräva ett mindre hål i en gräsmatta. 

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Borg i Ystad
« Svar #5 skrivet: september 05, 2012, 22:05 »
Borgen i Ystad har varit känd sedan länge även om den inte omtalas i medeltida källor. Den är identisk med den ”Slottsbacke” som Anders omtalar. Den är markerad som en borgliknande figur på karta från 1738 och som en fyrkant på karta från 1758. År 1793 omtalas den i skrift då ordet ”Slottsbacken” förekommer. På 1800-talet berättas att man tagit mängder med sten, grus och taktegel från platsen och man ska då också ha påträffat källarvalv. År 1927 gjordes en utgrävning och åren 1979 - 1980 utfördes undersökningar på platsen.

Borgformen, en kvadrat omgiven av en vall och vallgrav på ca 70 meters längd svarar väl till de borglämningar som man påträffat runt omkring i Skåne. Själv har jag lokaliserat tre sådana bara i Malmö kommun. Tidpunkten kan troligtvis ligga ca sent 1100-tal – början av 1200-talet.

Den äldre bebyggelsen i Ystad är placerat på två höjdstäckningar utmed kusten, avskiljda av en å, Vassaån. På den västra höjden etablerades den äldsta staden med Mariakyrkan. På den östra växte snart också stadsbebyggelse upp runt Nicolaikyrkan. Sten Tesch har tidigt haft funderingar på om inte Nicolaikyrkan skulle ha haft en föregångare i ett fiskekapell liknande det Nicolaikapell som omtalas i Simrishamn år 1161. En liknande situation har funnits i Skanör där jag vid undersökning själv konstaterat att rester efter ett stenkapell från slutet av 1100-talet döljer sig i den nuvarande stadskyrkans murar.

Eftersom borgen ligger i närheten till denna östra stadsdel är det inte otroligt att det i detta område utvecklats en fiskhandelsplats på 1100-talet vid vilken man anlagt ett kapell. Strax intill har man så uppfört en borg som kontrollerat denna verksamhet. I och med stadens uppkomst vid mitten av 1200-talet har emellertid borgen förlorat sin betydelse och försvunnit vilket skulle kunna förklara varför det inte finns några medeltida dokument bevarade.

Jag har för länge sedan plottat ut områdets ursprungstopografi utifrån arkeologiska resultat över kulturlagrens tjocklek. Ni kan se stadens utveckling här (borgen är inte markerad men den har legat 400 meter norr om Österport och norr om Vassaån):

http://www.fotevikensmuseum.se/skane/skaneso.htm

Klicka på ”Ystads historia”.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Borg i Ystad
« Svar #6 skrivet: september 05, 2012, 22:36 »
Sven Lagman: Det är Ystad 11:1?

Fornsök: "Borglämning, rest av, provgrävd av Otto Rydbeck 1927 varvid murrester påträffades"

Tack för informationen. Det finns mycket på Fotevikens sida som jag har missat.

"Borgar i Skåne" har bara med denna borg på kartan. En utmäkt publikation.

Jag har även Christian Larssons "Borgar och befästningar i det medeltida Sverige" som tyvärr helt  utelämnar de medeltida danska delarna.

Thomas I

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Borg i Ystad
« Svar #7 skrivet: september 06, 2012, 00:17 »
Sven Lagman har en utomordentlig redogörelse av kända fakta.  Många av dessa är väldigt lite kända av Ystadborna (kanske för att dom skrevs för internet??? )   

Det enda jag kunde önska i övrigt är en preliminär skiss över läget, på en modern karta.  Föresten anser jag att man även bör markera den i markplan, på motsvarande sätt som man gjort med en del kyrkor i Lund.

Dock hade det varit riktigt kul om någon medeltida notis om borgen dykt upp, kanske i Danmark, kanske i norra Tyskland?!?!    :-)