Borgen i Ystad har varit känd sedan länge även om den inte omtalas i medeltida källor. Den är identisk med den ”Slottsbacke” som Anders omtalar. Den är markerad som en borgliknande figur på karta från 1738 och som en fyrkant på karta från 1758. År 1793 omtalas den i skrift då ordet ”Slottsbacken” förekommer. På 1800-talet berättas att man tagit mängder med sten, grus och taktegel från platsen och man ska då också ha påträffat källarvalv. År 1927 gjordes en utgrävning och åren 1979 - 1980 utfördes undersökningar på platsen.
Borgformen, en kvadrat omgiven av en vall och vallgrav på ca 70 meters längd svarar väl till de borglämningar som man påträffat runt omkring i Skåne. Själv har jag lokaliserat tre sådana bara i Malmö kommun. Tidpunkten kan troligtvis ligga ca sent 1100-tal – början av 1200-talet.
Den äldre bebyggelsen i Ystad är placerat på två höjdstäckningar utmed kusten, avskiljda av en å, Vassaån. På den västra höjden etablerades den äldsta staden med Mariakyrkan. På den östra växte snart också stadsbebyggelse upp runt Nicolaikyrkan. Sten Tesch har tidigt haft funderingar på om inte Nicolaikyrkan skulle ha haft en föregångare i ett fiskekapell liknande det Nicolaikapell som omtalas i Simrishamn år 1161. En liknande situation har funnits i Skanör där jag vid undersökning själv konstaterat att rester efter ett stenkapell från slutet av 1100-talet döljer sig i den nuvarande stadskyrkans murar.
Eftersom borgen ligger i närheten till denna östra stadsdel är det inte otroligt att det i detta område utvecklats en fiskhandelsplats på 1100-talet vid vilken man anlagt ett kapell. Strax intill har man så uppfört en borg som kontrollerat denna verksamhet. I och med stadens uppkomst vid mitten av 1200-talet har emellertid borgen förlorat sin betydelse och försvunnit vilket skulle kunna förklara varför det inte finns några medeltida dokument bevarade.
Jag har för länge sedan plottat ut områdets ursprungstopografi utifrån arkeologiska resultat över kulturlagrens tjocklek. Ni kan se stadens utveckling här (borgen är inte markerad men den har legat 400 meter norr om Österport och norr om Vassaån):
http://www.fotevikensmuseum.se/skane/skaneso.htmKlicka på ”Ystads historia”.