Författare Ämne: Birka kontra Alnsö/Adelsö  (läst 4733 gånger)

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
Birka kontra Alnsö/Adelsö
« skrivet: augusti 30, 2012, 18:25 »
Det förkommer en hel del jämförelser mellan Uppåkra   och Birka.  En  massa högröstade!?!    ;)    åsikter.

Men  Birka var ju en handelsplats/marknadsplats.   Vore det inte mera intressant att titta på   jämförelsen mellan Adelsö och Uppåkra, som jag uppfattar som motsvarigheter?   Åretrunt bebodda platser av högre status?? 

Eller bedrivs ingen forskning  alls kring Adelsö??     Eller har jag gamla uppgifter som är inaktuella?? 

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Birka kontra Alnsö/Adelsö
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2012, 19:09 »
Grejen är väl att Adelsö anses utgöra en enhet med Birka. De verkar så att säga höra ihop.

Sen måste man nog även klassa Birka som en året runt bebodd plats av högre status.

Just nu bedrivs det ingen aktiv forskning runt Adelsö vad jag vet. Däremot så har det ju bland annat utförts forskningsgrävningar på Adelsö förr, bland annat på 90-talet i samband med det utgrävningar som ägde rum på Birka då.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Birka kontra Alnsö/Adelsö
« Svar #2 skrivet: augusti 31, 2012, 09:19 »
När man skulle lägga ut hela Birka på entreprenad 2007 skapade Fotevikens Museum tillsammans med arkeologer från Uppsala en grupp som la ett bud, inte minst för att få information och försäkra oss om att man inte dumpade priserna så att man öppnade upp mot oseriösa spekulanter. Min kollega Björn och jag tillbringade tre dygn på plats och tillsammans med mannen som handhavde skötseln gick vi minitiöst igenom hela området. Vi besökte givetvis också platser som man som besökare inte kommer till. Bland annat det äldre gravfält som ligger på södra sidan av ön. Detta har ju helt kommit i skymundan eftersom man enbart koncentrerat sig på Svarta jorden.

I vårt förslag planerade vi också att bättre sammankoppla Adelsö med Björkölämningarna. Jag vill påstå att Adelsölämningarna var sorgligt bortglömda. Dålig och knapphändig information. Här ligger ju de tre stora gravhögarna, här har man grävt ut delar av den stora vikingahallen, här finns runstenen, den medeltida kyrkan och inte minst svearnas första kungliga palatsbyggnad från 1260-talet. Därtill hör att det på norra sidan av Björkö vid Hemlanden ligger en vik som heter Kugghamn. Eftersom syd- sydvästen är förhärskande är det smala sundet mellan Björkö och Adelsö förrädiskt för ankrade större skepp. Kugg (kogg) hamn ger däremot ett alldeles utmärkt ankringsläge. Mig veterligen har man inte dykt på platsen vilket ju är tråkigt. En trolig ankringsplats från 1200-talet tillhörigt det kungliga palatset borde väl vara intressant att dyka på.

Utgrävningarna om palatset Alsnöhus publicerades av Thordeman 1920 och sedan dess har mig veterligen inte mycket gjorts på den platsen. Byggnaden har givetvis inte stått för sig själv i terrängen utan varit omgiven av murar och andra byggnader. Om detta fanns ingen som helst information. Jag tog mig då friheten att analysera materialet. Snabbt fann jag t.ex. tydliga spår som pekar på att byggnaden inte varit två våningar som man trott utan tre våningar. Ni kan läsa om detta här:
http://www.fotevikensmuseum.se/utblick/svndex.htm
Klicka på "Alsnöhus och Birka"


Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Birka kontra Alnsö/Adelsö
« Svar #3 skrivet: augusti 31, 2012, 11:07 »
Hur är det förresten med den gamla handelsplatsen Helgö? Vad för forskning bedrivs det idag kring den och det material man funnit där?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Birka kontra Alnsö/Adelsö
« Svar #4 skrivet: augusti 31, 2012, 17:34 »
Hur är det förresten med den gamla handelsplatsen Helgö? Vad för forskning bedrivs det idag kring den och det material man funnit där?

De arkeologiska undersökningarna avslutades någon gång på 70-talet har jag för mig, men materialet är nog inte fullständigt publicerat ännu. Det finns dock ganska många delar i serien, den senaste kom ut 2011 och heter Excavations at Helgö. 18. Conclusions and new aspects.

Materialet i sig har nog konstigt nog blivit lite bortglömt idag, så det saknas i förvånansvärt många nyare arbeten. Kanske beror det på att materialet är väldigt stort och svåröverblickat. Sen är tyvärr publikationerna inte så lättarbetade, och mer än en student eller forskare har slitit sitt hår i frustration innan de övergav sina ambitioner att använda materialet i vidare forskning.

Det har dock relativt nyligen kommit nya tolkningar av husen på några av Helgös husterasser. Tyvärr så grävdes det ju innan man hade så mycket erfarenhet av hus från järnåldern, så man lyckades inte identifiera husen särskilt väl under grävningens gång eller i de ursprungliga publikationerna.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Birka kontra Alnsö/Adelsö
« Svar #5 skrivet: augusti 31, 2012, 17:59 »
Det intresserar mig att det finns ett Stora- och Lilla Dalby på Adelsö. Finns även byar med -torp, tofta och platser med -lund i namnet.

Är detta vanligt i Mälardalen?

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Birka kontra Alnsö/Adelsö
« Svar #6 skrivet: augusti 31, 2012, 18:41 »
Alla de namnled du nämner (-by, -torp, tofta och -lund) förekommer ganska frekvent i Mälardalen, så det är inget konstigt med att de finns på Adelsö.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Birka kontra Alnsö/Adelsö
« Svar #7 skrivet: augusti 31, 2012, 18:48 »
AndreasE. Jag använde hittas slummässiga karta och tittade runt GU där jag inte hittar dessa namn lika frekvent? Har du några exempel runt GU?

Intressant om frekventa ortnamnskonstruktioner i Skåne även finns frekvent runt Mälardalen.

Thomas I

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Birka kontra Alnsö/Adelsö
« Svar #8 skrivet: augusti 31, 2012, 19:17 »
Tyvärr  så glöms nog mycket bort som är  pre-internet.   :(      Därför kan det vara av intresse - ibland - att ställa frågor som man TROR att man vet svaret på.  Ibland får man mycket intressanta svar.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Birka kontra Alnsö/Adelsö
« Svar #9 skrivet: augusti 31, 2012, 20:50 »
AndreasE. Jag använde hittas slummässiga karta och tittade runt GU där jag inte hittar dessa namn lika frekvent? Har du några exempel runt GU?

Intressant om frekventa ortnamnskonstruktioner i Skåne även finns frekvent runt Mälardalen.

Thomas I

Nu ligger ju Adelsö en bit ifrån Gamla Uppsala...

Runt Adelsö så finns tex Söderby, Sundby och Ekeby på Munsön, Liksom Närlunda. På Färingsö finns Eneby, Sandtorp, Skogby, Mörby, Törnby, Stockby, Karbytorp, Sockarby, Sundby, Viggeby, Alby, Degerby, Högby, Talltorp, Norrby, Östertorp och Västertorp osv.

Runt Gamla Uppsala så finns Myrby (vilket var en del av GU under medeltid), Råby, Skälby, Lunda (och Lundatorp), Åby, Vallby, Gränby, Överby, Hällby, Hässelby, Broby, Lälunda osv.

-toft är ovanligare, men förekommer här och där. Tex kommer min mormor från ett Tofta.

Det är väl ingenting konstigt med att ungefär samma ortnamnskonstruktioner finns både i Mälardalen och i Skåne? Man har ju trots allt talat samma språk. Sen finns det absolut skillnader i deras frekvens mellan olika regioner, och vissa namnled är vanligare i ett område än ett annat.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Birka kontra Alnsö/Adelsö
« Svar #10 skrivet: augusti 31, 2012, 22:50 »
Hur såg Birka ut under Adams tid? Om platsen då var Götarnas så kanske ön var en militär stödpunkt? Vet man nåt om bebyggelsen efter år 1000? Visst var ortsnamnen lika över stora delar av Skandinavien fast det finns tydliga skillnader, med exempelvis Tunor i mälardalen och -hem på de viktigaste platserna i VG. Överhöghet över större områden som det suktas över från både Svenskt och Danskt håll kan vi nog glömma med korta undantag.

Marty

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Birka kontra Alnsö/Adelsö
« Svar #11 skrivet: september 01, 2012, 03:04 »
Hur såg Birka ut under Adams tid? Om platsen då var Götarnas så kanske ön var en militär stödpunkt? Vet man nåt om bebyggelsen efter år 1000? Visst var ortsnamnen lika över stora delar av Skandinavien fast det finns tydliga skillnader, med exempelvis Tunor i mälardalen och -hem på de viktigaste platserna i VG. Överhöghet över större områden som det suktas över från både Svenskt och Danskt håll kan vi nog glömma med korta undantag.

Marty

Jag ska inte svära på det, men vad jag förstår så var Birka övergivet på Adams tid (andra halvan av 1000-talet). Utgrävningarna har inte hittat några tecken på att Birka skulle haft någon militär funktion vid den tiden, borgen och garnisonen var tex övergivna (garnisonen verkar tex ha bränts ned vid ett anfall runt 970 e.Kr. och sedan aldrig byggt upp igen). Däremot så lär det ännu varit lätt att se att det för inte allt för länge sedan hade legat någonting speciellt på platsen.