Författare Ämne: Hur kvinnor reagerar på satyrers uppvaktning  (läst 3572 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Hur kvinnor reagerar på satyrers uppvaktning
« skrivet: augusti 29, 2012, 16:28 »
En avhandling som verkar vara något udda, men intressant, om hur kvinnor på bilder på grekiska krukor från antiken reagerar på satyrers uppvaktning. Det verkar som att kvinnorna ofta avbildades som positivt inställda till uppvaktningen och att satyrerna avbildades som dugliga älskare.

Citera
Contrary to the prevalent theory that the women were negative toward the approaches of the satyrs, and that the satyrs were believed to be incapable of having sex with women, it is demonstrated that the women approved of the satyrs’ advances and that the satyrs were effective lovers.


Lindblom, Anna, 20111:Take a Walk on the Wild Side: The Behaviour, Attitude and Identity of Women Approached by Satyrs on Attic Red-Figure Vases from 530 to 400 BC

http://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:432225

http://images2.bridgemanart.com/cgi-bin/bridgemanImage.cgi/400wm.AMQ.1456010.7055475/103362.jpg
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Lars Croft

  • Stammis
  • Antal inlägg: 104
SV: Hur kvinnor reagerar på satyrers uppvaktning
« Svar #1 skrivet: augusti 31, 2012, 11:56 »
Hon föreläste om satyrer m.m. på en kvällskurs jag gick. En pryd person gick ut ur klassrummet ganska tidigt. Jag tyckte att det var intressant hur stor skillnad det blev i situation (ofta) beroende på i vilken ordning  man såg på bilderna, om det var fler än en bild på krukan vill säga.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Hur kvinnor reagerar på satyrers uppvaktning
« Svar #2 skrivet: augusti 31, 2012, 12:37 »
Samtidigt är det anmärkningsvärt hur små könsorganen är på de mänskliga avbildningarna.....
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Lars Croft

  • Stammis
  • Antal inlägg: 104
SV: Hur kvinnor reagerar på satyrers uppvaktning
« Svar #3 skrivet: augusti 31, 2012, 13:39 »
Det är inte längden på pennan, det är vad man skriver!

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Hur kvinnor reagerar på satyrers uppvaktning
« Svar #4 skrivet: september 01, 2012, 12:30 »
Då fick man fatta sig kort då...... :D
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Tidshjulet

  • Medlem
  • Antal inlägg: 31
SV: Hur kvinnor reagerar på satyrers uppvaktning
« Svar #5 skrivet: december 20, 2012, 03:17 »
Intressant artikel. Känns som om jag själv har skrivit den.

Satyrer var alltså don Juans istället ohyggliga barbarer! Redogjorde hon för bevisen som talade för att de skulle vara barbarer och inte bara emot? Jag menar, berättade hon något varför vi har trott att de var ogillade? Det vill säga, vem var det som fick oss att tro så först? Det är kanske det enda intressanta vid deg här laget. Jag har alltid sett satiren som den manlige motsvarigheten till nymfen så det finns en viss logik i det att deras uppvaktning ska betraktad positivt. Men jag skulle vilja höra om hennes evidens...


Utloggad Tidshjulet

  • Medlem
  • Antal inlägg: 31
SV: Hur kvinnor reagerar på satyrers uppvaktning
« Svar #6 skrivet: december 23, 2012, 09:59 »
Nå, Phianky?