Författare Ämne: Ög 186  (läst 2679 gånger)

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
Ög 186
« skrivet: augusti 29, 2012, 00:22 »
Jag funderar på varför Ög 186, som är signerad, inte har ristarnamn i Samnordisk runtextdatabas. Är det ett krav att en ristare är känd för mer än en inskrift? Eller är det så att inskriftens avslutning (anun ×hiu × siþu) inte med säkerhet kan fastställas vara som en ristarsignatur?

Stenen har stora likheter med Ög 189 i grannsocknen Vikingstad, när det gäller runormens utformning, som är lite speciell. Jag har för mig att jag sett någon (skylt, bok, artikel?) påpeka att denna likhet kan tyda på att stenarna har samme ristare, men jag kan inte återfinna var jag såg det. Är det någon mer som har sett något sådant och i så fall var?

Det vore intressant att veta om stenarna har samme ristare, eftersom denne Anund är en av mycket få östgötska runristare som vi har namnet på (förutsatt att slutet på Ög 186 är en ristarsignatur). Vad tror ni om saken? (Se bilder på t.ex. Wikipedia)

(Jag funderar på i fall jag tagit upp frågan tidigare på forumet, men får ingen träff när jag söker på Ög 186 i sökfunktionen).

Utloggad anber

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Ög 186
« Svar #1 skrivet: augusti 31, 2012, 00:18 »
Skulle det inte kunna vara så att det står:
ANÔN HJÁ SIðU dvs vara vid förfädernas sida, kanske intill "ättehögen"´och att hela texten hänger samman.
GOT/GÖT RESTE (DENNA STEN) EFTER SKæRA SIN SON (FÖR ATT "HAN" SKA VARA) VID FÖRFÄDERNAS SIDA.
Det som stör mig med den gängse översättningen är "högg sidan" där "högg" hade räckt.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Ög 186
« Svar #2 skrivet: september 01, 2012, 09:16 »
Att ristaren saknas i Samnordisk runtextdatabas är bara en miss, inget annat.
Uppgifter om ristare i databasen har huvudsakligen hämtats från Jan Axelsons sammanställning "Mellansvenska runristare". Och Östergötland ligger inte i Mellansverige.
Så här står det f.ö. under Ristare i hjälpfilen som följer med Rundataprogrammet, ett program som använder Samnordisk runtextdatabas:
Citera
För de vikingatida runristningarna från Södermanland, Uppland, Västmanland och Gästrikland är, om inte annat anges, uppgifterna om ristare hämtade från Jan Axelsons Mellansvenska runristare. Förteckning över signerade och attribuerade inskrifter. (Runrön 5, Uppsala 1993).
Fler ristare saknas i databasen, en genomgång behövs av materialet.