Författare Ämne: Kalkmålningar  (läst 10260 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Kalkmålningar
« skrivet: september 18, 2005, 23:26 »


Håller just på att lägga sista handen vid min bok om den svenska kyrkans medeltidshistoria. Har därför nu i september varit på en längre fotosafari bland vår kyrkor och fann av en tillfällighet och plåtade detta motiv. Vad tycker ni bilden föreställer? Det jag tycker att det liknar, en indian, kan det nämligen knappast vara. Tacksam för idéer.

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Kalkmålningar
« Svar #1 skrivet: september 19, 2005, 02:59 »
Ser onekligen ut som en jägare med camouflage på huvudet och ett bröstharnesk av något slag...

Bengan

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Kalkmålningar
« Svar #2 skrivet: september 19, 2005, 07:28 »
Målningen är endast liten och sitter högt upp i korpartiet till Kumla kyrka mellan Uppland och Västmanland. Den är målad av Albertus Pictor och har en datering till året 1482. Detta är tio år innan Columbus landsteg i Amerika. Jag har beskådat många kalkmålningar men ett liknande motiv med sådan huvudbonad har jag aldrig förr sett.

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Kalkmålningar
« Svar #3 skrivet: september 19, 2005, 08:31 »
Jakttekniken får mig att tro att det är fråga om vildsvinsjakt. Vildsvinet ser dock nästan ut som en stor igelkott, men det som ser ut som taggar ska väl föreställa vildsvinets borst. Är nu borsten på svinet något överdrivna, så kan ju även jägarens huvudbonad vara något överdriven. Jag får intrycket att huvudbonaden är fästad med en rem (eller är det jägens öra vi ser?). Kanske det är en slags jakthjälm eller jakthatt som jägaren bär? Försök att leta efter nordiska eller europeiska hjälmar, hattar och mössor från senare delen av 1400-talet för att se om det dyker upp något som med lite fantasi kan liknas vid det jägaren bär på målningen. Kanske finns det någonstans belägg för denna underliga huvudbonad?
Ju mer jag funderar över bilden så lutar jag mer åt att det är, som Bengan förestår, fråga om camouflage där gröna löv eller kvistar bundits fast på huvudet eller huvudbonaden. I så fall är det ju inte undra på om man inte hittar några andra exempel på denna huvudbonad.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Kalkmålningar
« Svar #4 skrivet: september 19, 2005, 09:28 »
Vid förstoring av bilden tycker jag att det mer ser ut som en hakrem än ett öra. Sedan ser väl benen ut att vara lindade? Jag vet att många tar av sig stövlarna när de skall smyga sig på villebrådet, tror att det kallas pyrschjakt.
Jag tror också på vildsvin då det märkliga djuret har klövar.

Bengan

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Kalkmålningar
« Svar #5 skrivet: september 19, 2005, 10:09 »
Jag håller med Gunnar, jag får också det absoluta intrycket av att det rör sig om vildsvinsjakt. Svinet i sig är ganska likt de som finns avbildade i "Skapelsens sedelärande samtal" (eller vad den nu heter). Mitt tips är att göra en snabbkoll i Kulurhistoriskt Lexikon för Nordisk Medeltid på uppslagsordet vildsvinsjakt eller liknande.
Finns det inte någon bisarr huvudbonad med kamouflage avbildad i Olaus Magnus "Historia om de nordiska folken"? Det ringer en vag klocka om detta någonstans.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Kalkmålningar
« Svar #6 skrivet: september 19, 2005, 10:22 »
Litteraturtips som jag fann via historiska museet (medeltidens bildvärld, http://www.historiska.se/medeltidbild/ ) avseende målningarna i Kumla kyrka:

Boström E, 1984, s 54 ff, Medeltida kalkmålningar i Västmanlands län Västmanlands fornminnesförenings och Västmanlands läns museums årskrift

Cornell H & Wallin S, 1972, s 77 f, Albertus Pictor

Nilsén A, 1986, s 107 ff, Program och funktion i senmedeltida kalkmåleri

Kolla upp länken (+litteraturreferenserna) och leta upp kyrkan, det är tydligen lite diskussion kring vilka av målningarna som Albertus Pictor har gjort..... Skall du använda bilden i en bok så för det ju inte finnas några fel! Sedan kanske just den bilden finns kommenterad, och det vill du väl inte missa?
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Kalkmålningar
« Svar #7 skrivet: september 19, 2005, 12:39 »
Jag tror definitivt på camouflage, det var min första tanke.. dessutom kan man lägga till färgen så blir det ännu mer troligt. Att det skulle vara en indian verkar bara konstigt, dock var ju nordbor där innan Columbus så av den anledningen skulle det inte vara omöjligt.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Kalkmålningar
« Svar #8 skrivet: september 19, 2005, 15:03 »
Jag kommer inte att använda bilden i boken, jag bara råkade snubbla på den och tyckte det var ett konstigt motiv. Platsen där den sitter på är emellertid intressant, på ett kapitäl; alltså mellan pelare och valv. I Härkeberga kyrka inte långt från Kumla, har Albertus pictor också på just kapitälen placerat de två djuren som ses nedan. Albertus har ju en viss portion av fantasi mitt i all sin realism men jag kan inte få bort misstanken att han här i Härkeberga fångat upp något för honom exotiskt, kan det vara en kamel och en elefant (den sista kanske svårtolkad med sina pucklar men  ändå). Är det samma med bilden i Kumla? Kan han ha haft tillgång till bilder eller hörsägen om företeelser långt borta ifrån. Var i världen fanns på den tiden sådana här jägare, Afrika, i Indien, i Bergslagen?

 

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Kalkmålningar
« Svar #9 skrivet: september 19, 2005, 17:03 »
De exotiska djuren kan han ju ha tagit från något av de medeltida bestiarier (eller kartor) som väl cirkulerade och kanske användes som mönsterböcker. Isåfall är det ju möjligt att vildsvinsjägaren är en Afrikansk eller Asiatisk inföding (man kan ju kolla om Herodotus, Marco Polo eller någon annan känd historieskrivare nämner befjädrade infödingar i sina skrifter.

Utloggad Tylluan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
    • http://www.lajv.org
Kalkmålningar
« Svar #10 skrivet: oktober 17, 2005, 16:18 »
Finns det någon bok eller artikel som berättar om jakt under medeltiden? Det kanske kan underlätta en del.

Huvudbonaden ser skum ut, som något med kreneleringar. Med mycket vilja ser mannen ut att bära hosor och double, men mer kan jag nog inte komma fram till. Hur ser dom andra målningarna i kyrkan ut?

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Kalkmålningar
« Svar #11 skrivet: oktober 19, 2005, 05:49 »
Ett tips är att titta i "Skapelsens sedelärande samtlal" från 1483, faksimilutgåvan. Den behandlar olika historier som har moral som kärna. Kanske kommer din elefant från historien om "Elefanten som inte böjde på knä" (åttionionde samtalet), samt dromedaren (här avtecknad som en kamel) och dess lopp (nittioförsta samtalet). Sedan finns det flera berättelser om skogssvin, som jag inte hunnit titta på men kanske hittar du mer där. Gråmunkarna tryckte boken 1483 genom Johann Snell. Bokförlaget Bra Böcker har givit ut boken tillsammans med Michaelisgillet, och har reproducerats av Grafiska i Värnamo. Fler utav dessa berättelser återfinns på kyrkomålningar. Du bör leta efter titeln DYALOGUS CREATURARUM MORALIZATUS. Lycka till!
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Kalkmålningar
« Svar #12 skrivet: oktober 19, 2005, 05:52 »
Du kan hitta den på Tradera nu. Idag går en aktion ut och en annan lite senare. Sök på Dyalogus. MVH
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Kalkmålningar
« Svar #13 skrivet: oktober 19, 2005, 08:48 »
Tips: En sökning på www.antikvariat.net ger flera träffar. :)

/J
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Kenaz

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
Kalkmålningar
« Svar #14 skrivet: september 05, 2006, 17:45 »
Nu har jag det inte i huvudet, men det finns en fransk jaktmanual från just denna tid om jag inte erinrar mig fel, där bilder på liknanade kamoflerade män finns med. Jag kan se om jag kan jaga rätt på titeln om intresse finns...

Utloggad Mohawk

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
Kalkmålningar
« Svar #15 skrivet: september 05, 2006, 19:54 »
Citat från: "Kenaz"
Nu har jag det inte i huvudet, men det finns en fransk jaktmanual från just denna tid om jag inte erinrar mig fel, där bilder på liknanade kamoflerade män finns med. Jag kan se om jag kan jaga rätt på titeln om intresse finns...


Kan det vara Gaston Phébus "Livre de Chasse"?