Författare Ämne: Ny sida med allt GIS-material från Gamla Uppsala tillgänglig på nätet  (läst 3082 gånger)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
Nu har Uppsala Universitet lagt ut en sida med allt GIS-material som finns tillgängligt från Gamla Uppsala (forskningsgrävningar, schaktdragningar, förundersökningar inför årets grävningar) tillsammans med fler olika kartor, både historiska och moderna. Fantastisk kul för den som vill titta runt lite och kanske förstå platsen lite bättre. Tror dock att sidan fortfarande är i "beta-form" så alla länkar är ännu inte färdiga.

Extra kul är det historiska kartmaterialet som finns i mycket hög upplösning, däribland Peringskiölds (eller egentligen Truls Arnvidssons) karta från 1709, Europas troligtvis mest detaljerade fornlämningskarta från denna tid.

Citera
WebGIS: Gamla Uppsala
 

I Gamla Uppsala har man gjort utgrävningar ända sedan 1600-talet. Det har grävts många schakt genom åren, men de har oftast varit små och dokumentationen från de tidiga insatserna är i regel fragmentarisk. Idag kan ingen enskild person ha grepp över alla arkeologiska undersökningar och därför är det svårt att förmedla resultaten till allmänheten. Bristen på överblick resulterar lätt i att endast de största och mest visuella objekten blir beskrivna och tolkade.

Under 2008 påbörjade Institutionen för arkeologi och antik historia i Uppsala ett forskningsprojekt i Gamla Uppsala i samarbete med Upplandsmuseet och flera andra institutioner där Riksantikvarieämbetets museum i Gamla Uppsala har spelat en stor roll ur förmedlingssynpunkt.

I detta projekt som finansieras med FoU-medel från Riksantikvarieämbetet, har allt material samlats i en GIS-databas (GIS=Geografiskt informationssystem). I nuläget har 38 undersökningar lagts in i databasen. Samtliga undersökningar har digitaliserats till en enhetlig datastruktur i programmet ArcGIS, vilket innebar att information från en rad olika källor och mediaformat hanteras eftersom undersökningarna som lagts in sträcker sig från 1847 till våra dagar.

http://limosa.user.uu.se/flexviewers/GamlaUppsala/
http://www.arkeologi.uu.se/WebGIS/

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
jag kommer inte in på stolphålsnivå, gör jag nåt fel?

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
Nej, jag gör inte heller det. Jag vet inte om det beror på att sidan fortfarande är under utveckling eller någonting annat. Om jag träffar de som håller på med den så kan jag fråga, annars så finns det säkert någon adress att maila. Enligt projektets sida:

Citera
För den som vill ha tillgång till grunddata för att arbeta vidare med informationen i ett eget GIS-program är det möjligt att få GIS-data direkt, antingen genom att kontakta projektet eller Svensk Nationell Datatjänst, som framöver kommer att förvalta dessa uppgifter.

Så om man är intresserad så kan man alltså få tillgång till den grunddata som allting bygger på.

Jag märkte även att förra årets förundersökningschakt inte finns med, utan endast de förundersökningsschakt som grävdes i mitten av 90-talet. Vad jag förstår så är målsättningen att även de senaste undersökningarna ska komma med.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
Här är ett kort nyhetsinslag från grävningarna i Gamla Uppsala som sändes i SVT igår. Anledningen att det sändes var att kungen kom på besök, men inslaget handlar mest om grävningen.

http://www.svtplay.se/klipp/262135/kungen-pa-besok-i-gamla-uppsala