Författare Ämne: Nya upptäckter i Birkas hamn  (läst 23141 gånger)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
Nya upptäckter i Birkas hamn
« skrivet: augusti 21, 2012, 19:22 »
Dagens Nyheter skriver idag om det marinbiologiska projekt som just nu undersöker hamnområdet vid Birka. Undersökningarna har visat att hamnen var mycket mer monumentalt uppbyggd än vad man tidigare trott:

Citera
Eftersom arkeologerna i det här fallet inte kan dra paralleller med andra, liknande platser från samma tid arbetar de utifrån olika tänkta scenarier.

Ett av dem tyder på att sten- och träkonstruktionerna på sjöbotten bar upp mycket stora bryggor, drygt 100 meter långa. På dessa sammanlänkade bryggor försiggick handeln. Varor lastades och lossades, hämtades från land och transporterades in. Kanske låg själva handelsplatsen på bryggorna, kommersen pågick här. I Hedeby i Tyskland har arkeologerna fått göra en liknande omtolkning – hamnen på vattnet fungerade som stadens torg.

http://www.dn.se/kultur-noje/nya-fynd-revolutionerar-bilden-av-birka
 
Kul att marinarkeologin har fått ett sådant uppsving under senare år. Birka är ju en fantastisk plats utifrån ett sådant perspektiv.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nya upptäckter i Birkas hamn
« Svar #1 skrivet: augusti 21, 2012, 23:29 »
edit
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nya upptäckter i Birkas hamn
« Svar #2 skrivet: augusti 21, 2012, 23:34 »
Också jättekul att det under förmiddagen låg som första artikel i DN's nät-upplaga. Fick mig att ha överseende med faktarutans "sveriges första stad, knutpunkt för hela nordeuropa" och det grova klavertrampet att göra götarnas stad till svearnas!  :P
 
Väldigt intressant, fantastiskt spännande med dessa stora bryggor.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Nya upptäckter i Birkas hamn
« Svar #3 skrivet: augusti 21, 2012, 23:59 »
Spännande upptäckter, tänk så mycket det ärvi inte vet (ännu) om Birka!

Bryggan längst till vänster misstänker jag var en av vedbryggorna! Bra plats att stapla ved på innenför bryggan! 8)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Nya upptäckter i Birkas hamn
« Svar #4 skrivet: augusti 22, 2012, 09:49 »
förstår inte riktigt detta med landhöjningen och kustlinjen, borde inte bryggorna legat högre upp på land? Nån som kan förklara?

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Nya upptäckter i Birkas hamn
« Svar #5 skrivet: augusti 22, 2012, 10:15 »
Yngwe

Jag tror att Adam af Bremens uppgiftslämnare (danske kungen) var mycket väl insatt i ”Svenska” förhållanden. Så på något sätt var just då det övergivna Birka, Götarnas stad i Svionernas land.  När Ottar reser till Kaupang på 800-talet anges allt land till höger som danskt (b la Bohuslän). När man beskriver en resa från Ålborg till Trondheim på 1000-talet så seglar man till orten Vik (nu antagligen hittad på Orust) på 1 dag. Här anges att Vik (i Bohuslän ) tillhör Nordmännen.  Före 900-talet lär Göta Älvs mynning ha tillhört Älvagrimmarna och Götarna. Under 900-talet kom Älvmynningen att bli gräns mellan Daner/Norrmän/Götar-Svenskar. Under den turbulenta tiden som Adam beskriver kan naturligtvis Birka ha varit en ö kontrollerad av Västgötska eller Östgötska kungahus. Vid denna tidpunkt och en lång tid framåt kom ju alla kungar från dessa landskap.  I de spännigar som rådde mellan det kristna Sigtuna och hedningarna i Uppsala så var säkert Götarna med och manövrerade. Situationen kan ha varit sådan att Svealändska hedningar med maktambitioner kontrollerade Uppsalatrakten medans Svealändska kungar residerade i Sigtuna medans Götarna som kom att dominera riksbildningen satte sig mitt emellan på Birka?

Marty

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya upptäckter i Birkas hamn
« Svar #6 skrivet: augusti 22, 2012, 17:54 »
förstår inte riktigt detta med landhöjningen och kustlinjen, borde inte bryggorna legat högre upp på land? Nån som kan förklara?

Landhöjningen sedan Birka övergas är ungefär 5 meter, så endast bryggornas innersta del närmast den dåtida stranden ligger idag på land. De långa bryggorna gick ut långt förbi dagens strandlinje.



Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Nya upptäckter i Birkas hamn
« Svar #7 skrivet: augusti 22, 2012, 19:51 »
innebär att bryggorna måste ha rasat ner, såklart, (tänkte mest på vattenytan)

Utloggad Jotuni

  • Stammis
  • Antal inlägg: 356
SV: Nya upptäckter i Birkas hamn
« Svar #8 skrivet: augusti 22, 2012, 22:33 »
Landhöjningen sedan Birka övergas är ungefär 5 meter, så endast bryggornas innersta del närmast den dåtida stranden ligger idag på land. De långa bryggorna gick ut långt förbi dagens strandlinje.

I artikkeln sägs pålar var på 8 meters djup tydligen på då tiden. Ny är de på 3 meters djup eller hur?

Bara undrar motiven att bygga så stora bryggor. Där var tillräcklig vatten under skeppen fast bryggorna hade varit mindre.

En gång jag läste någonstans att pålar slås ner under vatten på sådant sätt att skeppen kunde inte komma till hamn utan att ha en lots. Orsaken var att hindra plötslig attack från sjön.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya upptäckter i Birkas hamn
« Svar #9 skrivet: augusti 22, 2012, 22:41 »
I artikkeln sägs pålar var på 8 meters djup tydligen på då tiden. Ny är de på 3 meters djup eller hur?

Ungefär.

Bara undrar motiven att bygga så stora bryggor. Där var tillräcklig vatten under skeppen fast bryggorna hade varit mindre.

Storleken på bryggorna gjorde det möjligt för fler skepp att lägga till samtidigt, det gav mer utrymme för på- och avlastning och man kan även ha bedrivit handel direkt på bryggorna.

En gång jag läste någonstans att pålar slås ner under vatten på sådant sätt att skeppen kunde inte komma till hamn utan att ha en lots. Orsaken var att hindra plötslig attack från sjön.

Det du beskriver är en variation av en så kallad pålspärr. Sådana finns det vid Birka och på många andra sjö- eller havsnära bebyggelser.

Utloggad Jotuni

  • Stammis
  • Antal inlägg: 356
SV: Nya upptäckter i Birkas hamn
« Svar #10 skrivet: augusti 22, 2012, 23:24 »
Storleken på bryggorna gjorde det möjligt för fler skepp att lägga till samtidigt, det gav mer utrymme för på- och avlastning och man kan även ha bedrivit handel direkt på bryggorna.

Säkert men det skulle ha varit mycket lättare att bygga bryggan längs kustlinien ner på säg 4 meter djup och ha samma utrymme och sådant.

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Nya upptäckter i Birkas hamn
« Svar #11 skrivet: augusti 23, 2012, 10:05 »

Citat från: Gyrk
förstår inte riktigt detta med landhöjningen och kustlinjen, borde inte bryggorna legat högre upp på land? Nån som kan förklara?

Landhöjningen sedan Birka övergas är ungefär 5 meter, så endast bryggornas innersta del närmast den dåtida stranden ligger idag på land. De långa bryggorna gick ut långt förbi dagens strandlinje.

En sak med den beräknade landhöjningen i Mälardalen förvånar mig lite - sedan Mälaren "snörptes av" från havet och blev en insjö, vilket väl skedde nån gång vid vikingatidens slut, så borde väl inte landhöjningen direkt påverka strandlinjen? Mälaren lär väl inte ha "tippat" så mycket att det handlar om flera meter. Såvitt jag förstått (efter lite googling) har strandlinjen sjunkit sedan dess främst på grund av ökad vattenavtappning, men kanske är det mer komplext än så?

Är det lite slentrianmässigt som man pratar om "landhöjning" när det gäller all strandförskjutning även i insjöar, oavsett anledning? (Ingen lär säga att Ragundasjön tömdes på grund av "landhöjning", för att ta ett extremt exempel.) Jag har funderat över detta sedan jag hajade till för ett par veckor sen, då jag läste på en informationstavla i Sigtuna om hur vattennivån förändrats sedan stadens grundande.
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya upptäckter i Birkas hamn
« Svar #12 skrivet: augusti 23, 2012, 17:46 »
Jag är absolut ingen expert på Mälarens strandlinjeförskjutning, men ungefär 5 meters förskjutning sen vikingatiden gäller för Mälarens stränder. Glöm inte bort att Mälaren aldrig varit "avsnörpt" från Östersjön. Det som hände när Mälaren blev en sjö var vad jag förstår att passagerna framför allt blev "enkelriktade", vatten rinner alltså kontinuerligt ut ur Mälaren, men tränger endast in från Östersjön vid extrema förhållanden. Mälarens vattennivå ligger enligt wikipedia idag i snitt 0,7 m över havsnivå.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Nya upptäckter i Birkas hamn
« Svar #13 skrivet: augusti 23, 2012, 20:01 »
Det finns sluss både i Södertälje och Stockholm.  Finns det något utlopp utan sluss?? 

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Nya upptäckter i Birkas hamn
« Svar #14 skrivet: augusti 23, 2012, 20:16 »
När jag läser DN-artikeln är den oöverträffade i superlativ: "Gigantisk" och "Enorm". Kan inte tänka mig att dessa ord kommer från seriösa forskare. Jag blir inte klok på om ´Birka är ett tidigt Vendig byggt ovanpå den gigantiska hamnen eller om man hittat långa bryggor för lastning och lossning.

Birka drivs väl av privata intressenter och måste tävla med Ribe och Hedeby om att vara störst och vackrast?

Det finns forfarande mycket outforskat när det gäller hamnstäder i nuvarande Sverige under järnåldern. Köpingsvik på Öland, Maletofta/Ravlunda på Österlen och Lödöse har aldrig fått Birkas forskningspengar eller intresse.

Det mest intressanta från DN-artikeln, länkad till här i AndreasEs första inlägg här, är följande citat.

Citera
 Alla har idéer om vad vikingatiden är. Många av dem betonar det vilda, krigiska. Det vi gör kommer att nyansera bilden. Det är bra, inte minst därför att den tiden är ständigt närvarande i populärkulturen, säger Andreas Olsson

Det håller jag helt med om.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya upptäckter i Birkas hamn
« Svar #15 skrivet: augusti 23, 2012, 21:16 »
När jag läser DN-artikeln är den oöverträffade i superlativ: "Gigantisk" och "Enorm". Kan inte tänka mig att dessa ord kommer från seriösa forskare. Jag blir inte klok på om ´Birka är ett tidigt Vendig byggt ovanpå den gigantiska hamnen eller om man hittat långa bryggor för lastning och lossning.

Vad är skillnaden mellan detta och Uppåkras "Skandinaviens största och äldsta järnåldersstad"? Det är väl bra mycket mer superlativt det?

Själv tycker jag att artikeln är särdeles sansad. Journalisten använder ordet "enorm" en gång, och det är i ingressen. Arkeologerna använder ordet "jätteanläggning". Det är allt. Resten är en ganska rak beskrivning av vad man påträffat.

Och nej, vad jag vet drivs forskningen i Birka inte av privata intressenter. Som det står i artikeln så kommer arkeologerna från Sjöhistoriska museet och Södertörns högskola. Jag skulle tro att projektet uppkommit som de flesta arkeologiska forskningsprojekt: någon arkeolog har en intressant frågeställning som han/hon vill forska om, han/hon söker pengar från massor av olika fonder, och när han/hon fått några anslag så sätter han/hon ihop ett team och utför projektet.

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: Nya upptäckter i Birkas hamn
« Svar #16 skrivet: augusti 23, 2012, 21:19 »
Det finns sluss både i Södertälje och Stockholm.  Finns det något utlopp utan sluss??

Stockholmsström, annars nej om vi inte talar om tidigare perioder.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Nya upptäckter i Birkas hamn
« Svar #17 skrivet: augusti 23, 2012, 21:29 »
AndreasE:

Citera
Vad är skillnaden mellan detta och Uppåkras "Skandinaviens största och äldsta järnåldersstad"? Det är väl bra mycket mer superlativt det?

Nu är Uppåkra ingen vikingatida hamnstad på 7 hektar som fanns under 200 år. Vi kan väl lägga ner den diskussionen här eftersom Birka var en handelsplats, liksom Maletofta/Ravlunda, Köpingsvis och Köpingsvik.

Driften av Birka drivs väl av ett företag? Forskningen gör det självklart inte.

Jag läste både gigantisk och enorm som superlativ kring den hittade hamnanläggningen. Det är väl samtdigt en billig seger att jämföra en vikingatida handelsplats med starka sponsorer, på Björkö, med andra tänkbara handelsplatser utan motsvarande välvilliga ekonomiska beskyddare?

Thomas I

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Nya upptäckter i Birkas hamn
« Svar #18 skrivet: augusti 23, 2012, 21:35 »
Spännande med de stora bryggorna! Låt oss glädjas ihop med Stockholmarna. Hoppas de nu inte missar eventuella vrak (trots att dessa är grymt dyra att konservera). Tänker spontant på de ”vägar” som finns i Äskekärr vid Göta Älv (fyndplats för 2-3 vikingaskepp). Kan dessa vägar vara indikationer på att det tidigare funnits långa och stora bryggor där? Liknande bryggor har man tidigare funnit i exempelvis Dorestad.

Marty

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya upptäckter i Birkas hamn
« Svar #19 skrivet: augusti 23, 2012, 21:53 »
Nu är Uppåkra ingen vikingatida hamnstad på 7 hektar som fanns under 200 år. Vi kan väl lägga ner den diskussionen här eftersom Birka var en handelsplats, liksom Maletofta/Ravlunda, Köpingsvis och Köpingsvik.

Det jag vände mig mot är att du helt plötsligt är så känslig för superlativ, men när de används om platser du känner starkt för så är de självklara. Det handlade inte om att jämföra Birka och Uppåkra, vilka definitiv är olika sorters platser.

Driften av Birka drivs väl av ett företag? Forskningen gör det självklart inte.

Hur besöksmålet Birka drivs har väl ingenting med saken att göra? Det är ju inte Strömma Turism som finansierar forskningen, som du själv säger. Jag vill även förtydliga att det inte är Strömma som äger Birka, de driver endast den publika verksamheten (guidade visningar, museet, gästhamn och restaurang).

Jag läste både gigantisk och enorm som superlativ kring den hittade hamnanläggningen. Det är väl samtdigt en billig seger att jämföra en vikingatida handelsplats med starka sponsorer, på Björkö, med andra tänkbara handelsplatser utan motsvarande välvilliga ekonomiska beskyddare?

Som sagt, "gigantisk" användes inte alls och journalisten använder "enorm" en gång. Och det går faktiskt inte att förneka att upptäckterna tyder på att hamnanläggningen var mycket, mycket stor. Eller får man inte skriva det, då det kan anses för "superlativt"?

Varför billig seger? Det faktum att alla arkeologiska lämningar i landet inte får samma pengar investerade i sig gör ju inte upptäckten mindre intressant.