Författare Ämne: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige  (läst 23278 gånger)

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #40 skrivet: augusti 20, 2012, 08:24 »
Och till sist. Själva "tidslinje" är ett begrepp senare än "cirkeltid", inom vilken den "äkta" ursprungliga mytiska berättelsen om besjälade Naturen, föddes och trivdes under så många eoner. Så först skulle vi kanske separera de två olika typer av mytiska berättelser (och religioner) från varann. Den resten, som talar om människor som med hjälp av gudar transformerade deras riken, - skulle passa väl inom tidslinje-konceptet.


Utloggad Anna-Carin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
    • http://hem.bredband.net/annbet/
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #41 skrivet: augusti 20, 2012, 11:55 »
Och till sist. Själva "tidslinje" är ett begrepp senare än "cirkeltid", inom vilken den "äkta" ursprungliga mytiska berättelsen om besjälade Naturen, föddes och trivdes under så många eoner. Så först skulle vi kanske separera de två olika typer av mytiska berättelser (och religioner) från varann. Den resten, som talar om människor som med hjälp av gudar transformerade deras riken, - skulle passa väl inom tidslinje-konceptet.

Även om somliga kulturer och tider haft en cirkulär tidsuppfattning, så kullkastar det inte tidens grundläggande egenskap att vara enkelriktad, då som nu.  ::) Händelser som inträffar på icke-relativistiska avstånd från varandra kan alltid inordnas på en tidslinje, dvs de inträffar före, efter eller samtidigt med varandra... det är det som är det fundamentala i "tidslinjekonceptet". Exempelvis nämner du själv att tidslinje är ett senare begrepp än cirkeltid, och vips har du placerat dem i relation till varandra längs en tidslinje.

Sen räcker det förstås inte att enbart sortera händelser, eller i det här fallet religioner, längsefter en tidslinje - t.ex. skulle en tidslinje över de senaste 100 årens religioner i Sverige antagligen vara mycket svårtolkad om man inte relaterar dem till ytterligare faktorer, som olika folkgruppers flyttningar.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #42 skrivet: augusti 20, 2012, 15:58 »
Jag samtycker, Anna-Carin. Men vad är jag ute efter det är att börja från början. Varför inte först vaska fram fragment av äldsta naturreligions traditioner från senare tiders berättelser? Det är inte möjligt att datera det Ursprungliga, jag vet. Men efter att det blir separerad, kanske vi ser tydligare nån tidslinje i resten av traditioner? Jag tror t ex att berättelser om återkommande undergång i storskala så som Ragnarök är sena skaldiska variationer på olika teman kommande från sägner knutna till lokala heliga platser.

Det är i de sägner, tycker jag, de traditioner av ursprungliga naturreligion är troligen bevarade. Ta till ex den Stora Floden. Det finns myriader av berättelser om Vårliga Floden från en specifik källa, som det är inte möjligt att tämja. I såna berättelser, cykliska tidens lokala "kosmogoni" och mytisk topografi är exemplifierade mycket tydligt på en gång. Ursprungligen, Världen brukade bli född igen på våren från överflod av Vatten-element kombinerad med Elden som kom i form av den första åskan omkring 21 mars - den ursprungliga Nyårsnatten
i många traditioner.

I Grekland finns det två nivåer av detta slags mytisk skeende bevarade. Först finns det berättelser om Deukalions Flod, lokaliserad på Parnas eller andra dominerande berg norrut. De pretenderar till att bli hela Världens Undergång och Pånyttfödelse. Men i Athens finns det en plats inom Olympieion, bredvid Zeus tempel, där enligt Pausanias de vatten av Deukalions Flod sank i Underjorden. (Han bodde i Athens, sägs det) Athenare brukade offra kakor med honung vid denna platsen varje år - kanske för heliga ormar? Vad fint; de olika nivåers berättelser existerade sida vid sida utan kollision?

Med undertryckande av Stora Gudinnans religion, berättelse om årlig återkommande Världens Undergång blev deformerad eller helt raderad från folkens minnen. I Grekland var det ursprungligen Sfinxen, som förtärde omkring vad den kom åt på hösten. Jo; det var undergången av en lokal "värld". Mera prosaisk händelse finns det i walesiska "Mabinogion", där det är en mössflocks skuld i det heliga landet Dyfed. Men de möss är utomvärldsliga vän till en avvisad friare av gudinnan Rhiannon.

Hur mycket kunde man avlägsna sig från Det Ursprungliga? I stället av t ex Friaren-avvisade-på-våren-som- vill-hämnas-på-hösten har vi i Ragnarök en avskydd Lokke som föder monster i rollen som propagandister av partriarkala värdena reserverade ursprungligen för den Gamla Stora Jordgudinnan?

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #43 skrivet: augusti 21, 2012, 10:21 »
Bara för att gå till slutet med letandet efter Det Ursprungliga...  Just nu lever vi inte bara inom den linjära tiden. Titta i almanack med kyrkliga fester när det gäller den cirkulära tiden och du ska veta bättre. Var ska vi  leta efter de äldsta materiella spår efter detta sakrala konceptet?

Äldsta ristnigar på stenytor det är kanske simpla hål? Någon tagit ett verktyg (pilspetsen?) som kanske symboliserade den Kosmiska Elden och borrade i sten, som representerade "Vatten" - elementet. How come?
Jo; om ni har två sten i mitten av en stencirkel, då den liggande platta stenen förkropsligar Vatten (yin; det kvinnliga) Var finns då stenrester efter borrandet? Jag tror de blev tagna om hand för att tillverka nåt slags amulett för nya årets välgång.

Hällristningar av Brittiska Öarna visar exemplen av komplicerade layouts av många ringar centrerade på ett hål. Dessutom, det finns linjer omkring, vilka tränger inom ringarna och försvinner in i centrala hålet. Kanske är de ett slags "protokoll av penetration" med symboliska innebörd rikare än det av ett ensamt hål? Walesisk "Mabinogion" har "äldre friaren" stängd i en bag med all lokal fruktbarhetspotential in i. Denna bag attackeras då med "nya friaren" och hans följe. (Vedisk Vrtra som håller tillbaka Vattnen på våren kan vara till hjälp också)

Japp; det är det. Här har vi kanske första materiella spår efter det Ursprungliga - en "naturreligion" som gick ut på att försäkra välgång för ett litet land omkring och för människor nyttjande det under begynnande året.


Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #44 skrivet: augusti 21, 2012, 11:42 »
Enligt mitt förmenande är Ragnarök ett pågående skede i en cykel så stor att vi inte kan uppfatta den.....
Hell thir regin donaraz!

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #45 skrivet: augusti 21, 2012, 22:24 »
Jag samtycker, Adils. Men sen då finns några frågor.

- Har de mytiska berättelser om stora omvälvningar i gudavärlden kommit till tidigare än de lokala sägner gällande årliga cykler av Naturens fruktbarhet och deras oregelbundenheter,  eller tvärtom?
- Den tidslinje vi pratar om här imo startade knappast med en prästs berättande om avlägsna gudavärldar. Startpunkten fanns imo på jordens yta och inte "out there". Föreställ sig en fiktiv stenverktyg-hantverkare gående omkring och letande efter bästa platsen att börja arbeta på. Efter ett tåg, han ser en blixt slå på ett ställe. Då associationer startar att formas i hans sinne. - "Verktyg formade på denna platsen skulle "ärva" blixtens egenskaper?" eller nånting sånt. IMO Länge efteråt försökte människor imaginera några gudaväsen stående bakom Naturens företeelser... Och därifrån till asarna är lång väg kvar.
- Jag tror att "gudarna" levande i "övre världen" föddes under nån slags summeringsprocess av lokala jordiska gudaväsen. För länge sen, hittade jag en artikel om Livets Träd i tidig assyrisk tradition. Assyriska staten kom till som en federation av byar. Grenarna av det assyriska Livets Träd symboliserade huvudgudar av de byarna och hela trädet det var Assur - huvudguden av hela staten. 

Mot denna bakgrund, Ragnarök - berättelser kom kanske också till under en (knagglig och ojämn) smältningssprocess och det skulle vara givande att vaska fram de äldsta delarna utav det?

 

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Tidslinje över olika religioner som funnits i Sverige
« Svar #46 skrivet: augusti 22, 2012, 10:37 »
Med användning av en gnutta fantasin, första hypotesen på "tidslinje" av gamla gudar i Ragnarök kunde se ut så här. - Den äldste var Loke, som kommit från gamla Egypten i form av Seth. Några äventyr av Loke är ganska lika de av den egyptiske mörke guden. Efter egyptiska solbåtarna i hällristningar kommer yngre jättegestalt som lyfter de båtarna bort (?). Han är ganska lik Thor, som blir visad med hammare så småningom. Sen har vi Oden som kommit till Skandinavien kanske många gånger med schamaniska folken från stepperna.

Vem finns kvar då? De äldsta teritoriella gudar i form av jättarna (från olika ödemark) och Vanir (från Alvhem?). När vi tittar närmare dä finns det spår av teritoriell hierarki bland dem, som jag pratade om förut. Det där med att även de allra högste gudar skulle legitimeras genom att bli adopterad av lokala jättar är symptomatisk på det sista. Finns det några daterbara materiella rester av Vanirs och jättarnas kulter i Sverige, som vi kan ordna i en tidslinje av de ursprungliga religioner?

Med detta avslutar jag mitt input här och... god fortsättning med teman!!