Författare Ämne: Geometrisk arkeologi  (läst 155725 gånger)

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #80 skrivet: augusti 28, 2012, 18:12 »
Du har fuldstændigt ret. Der ligger megen spændende arkæologi i at udforske mål-sætningen i alle Haralds monumenter. Jeg husker at ha set en rapport om Ravlingebroen, men der var ikke så meget om mål, så vidt jeg husker. Der er nok mere i målene for ringborgene.
Har du henvisning til nogle grundige undersøgelser?
Du nævner alen fra Trelleborg. Hvordan er den bestemt?

Med h.t. litteratur har jeg pt. ikke noget bud, men vil se efter i mit arkiv. Et par amatørarkæologer har givet et par mere eller mindre dubiøse fremstilinger af alt, hvad der rør sig om Trelleborge. Du er sikkert støt på deres artikler eller bøger. Den ene er Niels Ishøj Christensen der har skrevet "Den store konges borg" ca. 2007 (se et tidligere indlæg af samme) http://www.ancient-astronomy.dk/sepmag01.htm

og den anden er Finn Rasmussen med "Nyt syn på trelleborgene" 2006 http://www.heimskringla.no/wiki/Nyt_syn_p%C3%A5_trelleborgene

Begge fremstillinger er meget fantasifulde og visse steder ikke historiske korrekte.

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #81 skrivet: augusti 30, 2012, 15:57 »
@Edmund
Tak for henvisningerne.
Jeg kender godt Niels Ishøj Christensen og har købt hans bog for et år siden. Jeg finder hans syn på Trelleborg og kristendommens indførelse forfriskende, men er ikke i stand til at vurdere validiteten af den historiske kontekst. Derimod er hans løsning af cirkelens kvadratur, som han mener ligger bag voldens bredde, matematisk set korrekt, og den benytter faktisk det gyldne snit, men med en anden metode end den jeg mener er benyttet i Jelling og er knap så nøjagtig. Han har sandsynligvis fundet konstruktionen i "Sacred Geometry" af Robert Lawlor. Den benytter en såkaldt "Keplers Trekant" http://en.wikipedia.org/wiki/Kepler_trianglesom nogle mener også er benyttet til konstruktion af Keops Pyramide.
Jeg ser at han også mener at den ægyptiske Cubit er brugt i Trelleborg.

Hvad siger arkæologer til en konstruktion af Trelleborg over så langt et tidsrum?
Jeg har bestilt Nørlunds undersøgelser af Trelleborg fra 1948 og vil se om jeg kan få nogle data der kan benyttes til at finde "trelleborg-alen"

Jeg har ikke læst Finn Rasmussen's bog men han er tilsyneladende lige så utraditionel.

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #82 skrivet: augusti 31, 2012, 11:22 »
Hvad siger arkæologer til en konstruktion af Trelleborg over så langt et tidsrum?

Jeg har ikke læst Finn Rasmussen's bog men han er tilsyneladende lige så utraditionel.

På dette link og et stykke nede på siden dateret 5. okt. 2009 - findes en bogomtale af Finn Rasmussen's "Nyt syn på Trelleborgene" -

http://vikingebloggen.blogspot.dk/search/label/b%C3%B8ger

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #83 skrivet: augusti 31, 2012, 11:39 »
Jeg savner også kilder som dokumentation i Finn Rasmussens bog og kan se at en kommentar henviser til din bog som mere veldokumenteret.
Jeg må få talt med nogle arkeologer mht opmåling af Haralds byggerier. Hvordan går det med projektet "Kongens Borge"?  Her må man da igen få set på mål-sætning af borge og broer.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #84 skrivet: september 07, 2012, 23:27 »
Nu ved jeg ikke, om vi skal kalde Grækenland øst eller vest, men den ældste urlignende mekanisme, jeg kender, er Antikythera-Mekanismen, som man kan læse om her: http://www.antikythera-mechanism.gr/

Da jeg for et par år siden besøgte Salisbury Cathedral, fik vi at vide, at kirkens ur var det ældst kendte, vistnok ca. 600 år gammelt, mere husker jeg ikke.

Nu hävdas det också att man har använt geometriska kalkyler när medelålderns symbolbyggen anlagts. Frågan är varifrån dessa geometriska motiv och traditioner kommit?!

http://www.youtube.com/watch?v=ew-4CVaOuuc&feature=player_embedded
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #85 skrivet: september 08, 2012, 12:06 »
Når man starter med at sige, at der SKAL være en femtakket stjerne, kan man nå langt med en lineal, en passer og en computer.

Utloggad Heinrich H

  • Stammis
  • Antal inlägg: 100
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #86 skrivet: september 08, 2012, 13:42 »
Nåt som är i bruk hos timmermän är detta: http://www.holderbros.com/blog/tagged-with/daisy-wheel
Som anses ha rötter långt tillbaka. Vanligast är det nere i europa.

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #87 skrivet: september 08, 2012, 15:20 »
Jeg fandt min fars gl. trommestok frem med gamle dansk/norske tommer på den ene side og cm på den anden.

20 tommer svarer til 57,3(1) cm så vidt jeg kan skønne. Det passer meget godt til en ægyptisk cubit.
1 tomme er 0,0261545m iflg wikipedia.  100 tommer til 2,61545 m. Det er det gyldne snit i anden(2,618) i meter. 120 tommer = 10 fod til 3,13854m, der passer godt med omkredsen på en cirkel med diameter på en meter, der med pi beregnes til 3,1416 m. Et tilfælde?

I Nørlunds grundige opmåling af Trelleborg(1948) finder han afstand fra centrum til husgavlene udenfor volden er dobbelt så stor som radius i ringborgen til 137,27+ 0,037m Det svarer meget godt til højafstanden i Jelling som jeg har forudsagt skulle være 137,5m ved at dele palisadelængden på 360m med det gyldne snit i anden. Benyttes Nørlunds tal kan man regne baglæns og findes en palisadelængde på 359,38m. Arkeologer har målt den til 358 - 360 m. Et tilfælde?

@Boreas
Du åbner en pandoras æske af kontroversielle synspunkter med dit spørgsmål og video-henvisning. Det ved du vel?
Her er der en video, som jeg syntes er endnu mere provokerende pg af den grundige research, der ligger bag. Jeg har checket de geometriske og fysiske beregninger og de er OK.
Jeg ved ikke om jeg er enig i konklusionen. Men her er der et svar på dit spørgsmål.
http://www.youtube.com/watch?v=ooy2LTJoMVM&feature=youtube_gdata_player

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #88 skrivet: september 08, 2012, 16:03 »
Linket virkede ikke, så vidt jeg kan se. Jeg prøver igen
http://www.youtube.com/watch?v=ooy2LTJoMVM&feature=youtube_gdata_player

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #89 skrivet: september 09, 2012, 00:14 »
Intressant länk.

På hög tid att man nu försöker förklara pyramider och andra matematiskt precisa monument med jordnära och rationella argument - alltså som ett resultat av antikens och för-antikens kunskapsmiljön och deras samtida samhällen.

Problemet är givetvis den höga åldern på dessa, till dels mycket imponerande, byggverk. En annat problem är givetvis att exakt samma typ former, fasoner, tekniker och symboler återfinns i olika världsdelar. (För att åtgärda   förhastade konklusioner om dessa sammanfall har man redan utvecklat ett synsätt och en dito argumentation som kan avvisa ett vart täcken på sådan "hyper-diffusionism" - som "tillfälligheter"...  :-[ )

En av dessa sammanfall ar att man ser naturens stora aktörer - solen och månen - som huvudteman i symbolspråket.  Den tredje som går igen är "ormen", vilket pekar på att just denna varelse fått symbolisera en för-antik "kunskapskultur".  I dag används grekernas antika symbol för "naturkunskap" som yrkesvapen för läkaryrket. En annan aspekt av ormen är "kommunikation över gränser" - vilket gör att gamla handelsföreningar fortfarande kan använda budbringarens (Merkurs) dubbelorm i sin logo.

När nya ideologier - typ religiösa - tog över dom gamla civilisationer blev dom gamla kunskapsmiljöer och deras symboler ansett som en "inre fiende" som bedrev "djävulens värk". Under den katolska medeltiden kunde man även döma folk till 'bål och brand' för att hålla sej med gamla kunskaper eller utöva traditionell naturvetenskap.   

Nu hittar man just "ormen" som ett centralt (kunskaps-)symbol i alla våra gamla, antika kulturer - från södra Asien och Amerika till norra Ryssland och Skandinavien. Det KAN ju vara en (logisk och rationell) förklaring på hur avancerade kunskaper vandrat mellan södra och norra del av den gamla världen under brons- och järnålder - innan Medelhavets krig och teokratiska diktaturer tog över hela Eurasia. Den sista rest av den gamla, naturfilosofiska kunskapskulturen fanns alltså i dom norra delar av den gamla värld...

Dom klassiska vetenskaper som därefter växte fram reformation och upplysningstid bygge ju i ett och allt på den gamla kunskapstradition, varifrån endera fragment av kunskapstraditioner lyckades överleva, från den grekiska, romerska och den nord-europeiska antiken. I Amerika blev den ju kvar intill Colombus, men då gick det rätt snabbt helt och fullständigt åt skogen med den "fjäderprydda ormen" och hans civilisationer där också.

Sen dess har ursprunget för den gamla kunskapskulturen varit dold i "historiens mörker", intill man i vår tid börjar hitta och sätta i hop dom fragment och monument som behövs för att se konturerna efter forntidens astronomiska, geografiska och geometriska kunskaper - jämte dom naturvetenskapliga och tekniska färdigheter som fick upp pyramider och ormsymbol globen runt.

2005 hittade arkeologen Sheila Coulson (UiO) en 70.000 år gammal ormsymbol" - i en grotta i Syd-Afrika.
http://www.forskning.no/artikler/2006/desember/1164969937.12

Ormen som 'visdoms-symbol' går igen - också i Norden:
http://www.youtube.com/watch?v=UhOx73PSJxs&feature=relmfu           

Phillip Gardiner gjort en tankeväckande video om "orm-kulturens" gamla spår i Skandinavien, där han behandlar Harald S. Boehlkes avhandling om "Keltisk kristendom" (Ariasnism) som den gamla, nord-europeiska akademins anpassning till "den nya tid" som kom med teosofi och katolicism. På en sådan bakgrund blir ju ett gammalt, geometriskt mönster mellan för-kristna centralorter i Norge en parallell till vad man ser på Bornholm.   
https://www.youtube.com/watch?v=0lCR5p14DcM&feature=related
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #90 skrivet: september 09, 2012, 14:11 »
Ja videoen påstår at der har været højt udviklede tekniske kulturer før pyramiderne, som i sig selv er udtryk for en forbløffende matematisk og teknisk viden. Det er et mysterium, som må angribes naturvidenskabeligt. Naturvidenskaben har før omstødt fejlagtige verdensopfattelser, med Copernikus, Einstein og kvantemekanikken. Måske er opfattelsen af vores tekniske kultur som unik også fejlagtig.

@Boreas
Jeg kan godt lide din tvær- og naturvidenskabelige tankegang til myter som det fremstilles i Phillip Gardiners video.
Jeg kom til at tænke på en artikel: When the sea saved humanity i Scientific American august 2010. Du ka finde den på dette link http://elibrary.bsu.az/jurnallar/Scientific%20American_201008.pdf Her gives et for mig overbevisende argument for månetilbedelse. Da månen var knyttet til tidevandet og da der var rigelig mad at hente i havet ved ebbe. Blev man belønnet, hvis man holdt øje med månen.
Du nævner geometri i den sidste video
Citera
Phillip Gardiner gjort en tankeväckande video om "orm-kulturens" gamla spår i Skandinavien, där han behandlar Harald S. Boehlkes avhandling om "Keltisk kristendom" (Ariasnism) som den gamla, nord-europeiska akademins anpassning till "den nya tid" som kom med teosofi och katolicism. På en sådan bakgrund blir ju ett gammalt, geometriskt mönster mellan för-kristna centralorter i Norge en parallell till vad man ser på Bornholm.   
Det kan jeg ikke se, men det er måske kun en kort trailer? Eller tænker du på en anden?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #91 skrivet: september 09, 2012, 19:38 »
Man kan google på Harald S. Boehlke och finne en hel del beskrivelser av hans bok "The Viking Serpent". Ellers heter det i introduksjonen till Phillip Gardiners film:

Citera

"The Viking Serpent" or "The Norwegian Pentagram" as it was called before being translated reveals a hitherto unknown and occult side to the Viking- and early Middle Age in Norway. From approx. 935 CE heathen Viking Norway was introduced to a form of Christianity peculiar to a certain branch of the Gnostic Celtic Church of the British Isles, where the serpent had a 'leading role' and which, according to historians and archaeologists, has a pronounced Syrian and Egyptian character.

Comparing old legends and historical facts the author has unravelled a fascinating story and found a holy geometry constructed by the Celts that the famous co-author of Holy Blood, Holy Grail, Henry Lincoln has deemed "the Norwegian extension of this extraordinary business." The clandestine plan of the Celtic Church erecting cities and monasteries as markers in such a fashion that one with the use of The Golden Section was able to construct a gigantic pentagram across Southern Norway is also revealed. The geometry is illustrated by the author in easy to follow step-by-step diagrams.

The Celtic Church's form of Gnostic Christianity contained certain elements brought to them by the largest of the Gnostic sects, the Ophites who revered the serpent, as a symbol of Christ. Following the Roman Emperors sanctioning of a certain breed of Christians in 325 CE, later known as the Roman Catholic Church, the Ophites and other Gnostics were persecuted, their scriptures confiscated and burned. They sought shelter in Syria, Egypt, Western and Northern Europe. A large number of their writings were found in the Egyptian desert at Nag Hammadi in 1945 CE.

---

The Stave Churches, peculiar to Norway abound with serpent imagery; serpents are carved on pillars and portals writhing all over the churches and church roofs are fashioned so as to mimic serpent skin.
From ca. 935-1015 the Celtic Church made secret arrangements with no less than three Vikings of royal descent intent upon ascending the Norwegian throne. In return for the opportunity to convert their country to the Gnostic Celtic Christianity and put their sacred geometry in place, they assisted the kings in creating and deploying the law and order of the church, making the people more governable.

The book also exposes the Catholic Church's murder of the first Norwegian Archbishop on his return from his inauguration in Constantinople. The East-Roman Empire with its seat in Constantinople was considered by many to be the centre of Christianity and differed from Rome in its beliefs, resulting in "the great schism" or definitive separation of Rome and Constantinople on religious matters.

This is a tale that acedemia agreed with and yet refused to acknowledge. This is a tale of a massive scale building programme, hiding deep mystical truths, right beneath the eyes of Europe. Harald S. Boehlke has uncovered one of the most profound mysteries of ancient times. He has discovered a medieval system of sacred geometrical construction on a scale never before seen. Boehlke shines a bright light on these mysteries, revealing sacred and shocking truths and casting a dark shadow across the textbook history of Christianity.


Her finnes ett lengre klipp fra filmen:
http://www.disclose.tv/action/viewvideo/43468/_full_movie_The_Viking_Serpent_Part_1_of_3/#ixzz25zjYLCMl

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #92 skrivet: september 09, 2012, 20:13 »
For noen år siden gjorde Tom Egeland denne lille oppsumering av de oven omtalte teorier:

http://tomegeland.blogspot.no/2010/02/hellig-geometri-24-april-2007.html

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #93 skrivet: september 09, 2012, 21:28 »
Tak jeg fandt selv noget om Harald Boehlke. Jeg må få læst hans bog ved lejlighed.
Den er ikke lige til at få fat i. Jeg husker svagt at have læst lidt om hans teorier og at det dengang ikke var geometrisk overbevisende for mig, men dengang vidste jeg heller ikke så meget om hellig geometri og hvad man skulle se efter.  Jeg fandt også flere youtube klip af hans film, så det må jeg nøjes med i første omgang.
jeg fandt også dette frahttp://skepsis.no/?p=517
Citera
Av Anne Stalsberg
Norge har mange pseudohistorikere og kvasiarkeologer. En av dem er reklamemannen Harald Boehlke som i 2000 gav ut Det norske pentagram, nå utsolgt fra forlaget Eutopia. Boken utgir seg for å være banebrytende forskning og i følge omslaget og forlagsomtalen ble Norge kristnet av kjetterske irkse munker som brukte hellig geometri. For å nedfelle krefter sørget de følgelig for å plassere alle viktige byene og klostrene i henhold til et pentagram som strakte seg fra Trøndelag til Telemark, fra Vestlandet til Hamar.
Men en sådan kritik giver jeg ikke meget for hvis det kommer fra en person, der ikke kan forstå geometrien og vurdere den.
Jeg har set en tilsvarende ulødig kritik rettet mod Haagensens geometri på Bornholm, men hans geometri er OK, og i sig selv foruroligende med den høje grad af nøjagtighed. Det fik mig faktisk til at forske i det og publicere noget derom se
http://www.nexusjournal.com/the-nexus-conferences/nexus-2008/190-n2008-bandholm.html
Artiklen er ret matematisk, men jeg har lavet en mere populær udgave som der skulle være et link til her (hvis det virker)
Himmelnøglen DIFØT kopi.pdf henvisning

Det er vældigt spændende, hvis der i Norden skulle have været en keltisk kristen tradition for hellig geometri, så man ikke behøver at hente den fra Visdommens Hus i Baghdad. Leif Sahlqvist http://www.amazon.com/Cardinal-Alignments-Golden-Section-Cosmography/dp/1419621572/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1347218766&sr=8-1&keywords=sahlqvisthar jo også fundet noget i Sverige.

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #94 skrivet: september 09, 2012, 21:43 »
Mit link til min artikel "Himmelnøglen" i public folder virkede ikke. Der prøver jeg igen https://dl.dropbox.com/u/33945514/Himmeln%C3%B8glen%20DIF%C3%98T%20kopi.pdf

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #95 skrivet: september 09, 2012, 21:56 »
niban -

Arkeolog Anne Stalsbergs patroniserende vurderinger er desverre uten verdi. Hennes grunleggende kristentro har ført til at hun med lett hjerte og uten motforestillinger kan kritisere alle analyser som ikke stemmer med det 'offisielle' historiesyn hun selv er kjent med. Hennes medlemsskap i den konserverende foreningen "Skepsis" passer alltså som hånd-i-hanske med det historiesyn som under forrige århundre ble etablert i våre kirketro akademier. I blant hevder sogar medlemmer av denne forenigen å ha enerett på vett og fornuft...

Hva de gamle myter og legender faktisk betyr - og hva de gamle lærdomstradisjoner kjente til av geometri og matematik har hun naturligvis ikke peiling på. Ei heller ønsker hun å gi temaet en reell behandling - og sette de geometriske konstelasjoner eller arianske problemstillinger under debatt. Fru Stalsberg kjenner sin norske kirke - og sin posisjon i det norske akademi. Derfor vet hun å gjøre seg bemerket blant sine meningsfeller blant matpakkene på de historiske institutter.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #96 skrivet: september 09, 2012, 22:02 »
@Boreas
Ja det har jeg indset.
Prøv at læse min artikel. Jeg er spændt på at høre dine kommentarer. Nu skulle linket virke.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #97 skrivet: september 09, 2012, 22:16 »
Mit link til min artikel "Himmelnøglen" i public folder virkede ikke. Der prøver jeg igen https://dl.dropbox.com/u/33945514/Himmeln%C3%B8glen%20DIF%C3%98T%20kopi.pdf

Spenende artikkel.

Man fristes til å minne om det utrolige astrolab man fant iet forlist skip på bunnen av Middelhavet, utenfor Anti-Kytera - i den greske skærgård, like nord for Kreta. Mekanismen er allerede 2000 år gammel og har vakt berettiget oppsikt i vide kretser.

Nå er det vel også bevist at kunskapskulturene i Østesjøen og Midddehavet hade kontakt med hverandre allerede i bronsealderen. Så kan vi jo undre på når denne forbindelsen ble brutt og erstattet med antagoisme - om ikke under romertiden og den senere kristentid? Det var vel først under den senere av disse perioder at de klassiske akademier ble fortrengt av diverse teosofier - og som etter Amaliernes falll fra den romerske trone ble forfulgt og brutalt utryddet av den gresk-romerske kirkestat...   

Antikytera-mekanismen kan m.a.o. representere en kunskapstradisjon som i millennier omfattet både Middelhavet og Østersjøen...

 http://www.antikythera-mechanism.gr/
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #98 skrivet: september 09, 2012, 22:27 »
@Boreas
Ja jo mere man dykker ned i den viden der findes i antikken jo mere overrasket bliver man.
Jeg omtaler også Antikytera mekanismen i min artikel. Den er nu ikke som et astrolabium, den svarer snarere til de gamle mekaniske regnemaskiner med håndsving, mens astrolabiet svarer til en regnestok, som det hedder på dansk.

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #99 skrivet: september 14, 2012, 08:43 »
Jeg er blevet opmærksom på en målestok fundet af P V Glob i Borum Eshøj http://www.digplanet.com/wiki/Measuring_rod
Citera
A Hazel measuring rod recovered from a Bronze Age burial mound in Borum Eshøj, East Jutland by P. V. Glob in 1875 mearured 30.9 inches (78 cm) corresponding remarkably well to the traditional Danish foot.
Længden er ikke opgivet helt korrekt i wiki. Længden var 78,55cm svarende til 30 gl danske tommer. En tomme bliver derved 2,6183cm og 20 tommer 52,367 cm. Det er meget tæt på den ægyptiske cubit. En gl dansk fod på 6 tommer er markeret på stokken flere steder, og bliver 31,42cm. Bemærk ligheden med pi.

Cubiten har jeg fundet som højden i Jelling-romben som 660 cubit, svarende til halvanden gange Keops-pyramidens kantlængde. Det kan ikke være tilfældigt.

@Boeras
Citera
Nå er det vel også bevist at kunskapskulturene i Østesjøen og Midddehavet hade kontakt med hverandre allerede i bronsealderen.
Dit forslag om overlevering af kundskabskultur med mål og geometri i Norden/keltiske kultu bliver mere plausibel. Kender du til andre arkeologiske spor.