Arkeologi > Metod

Geometrisk arkeologi

<< < (2/56) > >>

Bornholm:
Fra tråden "SV: Harald blåtands gård hittat"
Emund Slemme « Svar #278 skrivet: juni 07, 2012, 13:46 »

"Der er ingen tvivl om at Alfdeni-slægten - som frisiske lensgrever bl.a. i Dorestad - var ekstremt velhavende. Vi hører gennem årene, at forskellige slægtsmedlemmer tog rundt i regionerne på skatteopkrævning. Ligeledes måtte handelsfolket betale gebyr pr standplads - og der blev indført toldbestemmelser, hvor enhver købmand fra nord skulle betale en afgift på 10 % for deres last ved anløb af Dorestad.
....
Det kan undre at Harald Blåtands Jelling ikke har eksisteret gennem længere tid, men blev opført ret pludseligt og var i brug relativt kort tid. Det kan samtidig vække forundring at samme Harald slår mønter af korstypen længe før møntreformer og landskabslove indføres."

Emund Slemme har i sin bog vist flere frisiske ringborge, og konstruktionen af de danske trelleborge omfatter brug af geometri, som adskillige har beskæftiget sig med. Hvordan harmonerer Royal Cubit med romerske fod, som Poul Nørlund sammenlignede med en fod i Trelleborg? Romersk fod opgav han til 29,57 cm, mens den i Trelleborg blev opgivet til 29,33 cm. Er der en sammenhæng?

Bornholm:

--- Citat från: niban skrivet augusti 14, 2012, 13:28 ---Som matematiker er jeg imidlertid kommet længere med anlægget i Jelling end andre tror jeg. Jeg præsenterede mine opdagelser for 2mdr siden til en konference i Milano  http://www.nexusjournal.com/program.html  som en poster, med tilhørende tekst i konferencens Proceedings (ISBN 978-88-386-7333-7) side 215-220. Desværre er filerne for store til at hæfte ved her. Nogen ide til løsning? Dropbox?

--- Slut citat ---

Umiddelbart kan jeg ikke finde frem til Proceedings fra 2012 på siden, kan du vejlede mig?

(På et tidspunkt linkede jeg i en tråd til en tegning (indhugning) af en assyrisk eller egyptisk ringborg, der lignede et solkors, men jeg kan ikke finde det igen. Anybody?)

Bornholm:
En Royal Cubit ses opgivet på forskellige måder, en af dem er ca. 52,5 cm.
Hvis den kun er 52,4 cm, bliver 6 cubit = 314,4, hvilket minder mig om pi.
 :-\

Bornholm:
På dette link
  http://www.cheops-pyramide.ch/khufu-pyramid/khufu-numbers.html 
kan man læse, at Keops-pyramidens længde er 440 cubit, eller 230,4 meter.

1 cubit = 230,4:440 = 0,523636363636364

6 cubit = 3,141818181818182 –

Her  http://da.wikipedia.org/wiki/Pi_%28tal%29  ses 100 decimaler i Pi.

Her tages de første 15 med: 3,141592653589793 – og så er vist så tæt på Pi, som vi kan komme
For i sammenligning med Pi 3,141818181818182

 – da der kun er en forskel (hvis jeg har set rigtigt) på så lidt som 0,000225528228389.

En cirkel med en diameter på 1 har en omkreds på 3,141...osv.
Da det blev fastlagt, hvad en meter er, må "de bestemmende" have haft et udgangspunkt, for dette kan simpelthen ikke være tilfældigheder.

niban:
Jeg tænker over på hvilken måde jeg bedst kan videresende mit bidrag til konferencen. Jeg tror det bliver via dropbox, hvor jeg kan give adgang til de der giver deres e-mail til mig. Evt via privat korrespondence i dette forum.
Min erfaring er at kun personer med en vis interesse for matematik er i stand at vurdere, hvad jeg har fundet.

Jeg har undersøgt om det ISBN nr jeg opgav for proceedings findes på nettet, men det er tilsyneladende endnu ikke registreret.

@Bornholm. Hvad du skriver om Alfdeni slægten lyder interessant. Hvad er dine kilder? Jeg vil også prøve at skaffe Edmund Slemmes bog, og se lidt på geometrien, hvis jeg får tid.
Ang Royal Cubit så er den ældste og mest nøjagtige, den der er brugt i Keopspyramiden, så vidt jeg ved. Senere værdier er lidt længere evt pg af kopiering. Keopspyramidens kantlængde er af ægyptologer opgivet til at være 440 Royal Cubit (rc). Det almindelige gennemsnitlige mål for Keops P er 230,4 m. Cole har opmålt pyramidens 4 sider og fundet værdier, der afviger nogle cm herfra. 230,4m/440 giver 0,523636..m. 6 rc bliver altså 3,141818..m.
Det er højest overraskende, hvis man tænker over det.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion