Författare Ämne: Geometrisk arkeologi  (läst 155734 gånger)

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
Geometrisk arkeologi
« skrivet: augusti 13, 2012, 10:42 »
Jeg har studeret geometrien af palisaden, skibssætningen og højene i Jelling. Jeg forudsiger at afstanden mellem højenes midte er 137,5 meter samt at palisaden og sydhøjen nok er planlagt samtidig.
Er nogen interesseret i at vide hvordan? Der kræves kun elementært geometri.

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2012, 10:20 »
Hvor tidligt tog man egentlig meter-systemet i brug?

Se tidligere svar omkring Harald Blåtands bygningsværker.

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3951.msg48139.html#msg48139

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #2 skrivet: augusti 14, 2012, 11:15 »
Det var først efter den franske revolution i begyndelsen af 1800 tallet.
Man kan vise geometrisk, at højden i romben der er 24/25 af kantlængden på ca. 360m Højden er tilsyneladende afsat som 660 ægyptiske Royal Cubit, der også svarer til en Stiv Vestsjællansk Alen og den findes indhugget i fundamentstenen på Skelskørs Kirke. Prøv fra mine tal at udregne længden af en cubit og udregn så længden af 6 cubit. Der venter en overraskelse.

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #3 skrivet: augusti 14, 2012, 13:28 »
Ja undskyld jeg er nytilkommet og har først nu læst noget af diskussionen om Harald Blåtands borg. Jeg er imponeret over den historiske viden der lyser ud af indlæg fra Mio, Edmund Slemme, Bornholm og Vetgirig. Her kan jeg ikke være med.
Som matematiker er jeg imidlertid kommet længere med anlægget i Jelling end andre tror jeg. Jeg præsenterede mine opdagelser for 2mdr siden til en konference i Milano  http://www.nexusjournal.com/program.html  som en poster, med tilhørende tekst i konferencens Proceedings (ISBN 978-88-386-7333-7) side 215-220. Desværre er filerne for store til at hæfte ved her. Nogen ide til løsning? Dropbox?
Kort fortalt har man i Jelling løst det uløselige problem med cirklens kvadratur ved hjælp af det gyldne snit med en teoretisk afvigelse på 0,0015%.
Den symbolske betydning af at lave en cirkel med samme omkreds som et kvadrat er at forbinde Himmel (cirkel) og Jord (kvadrat) - eller at mennesket består af Ånd og Støv. Keops-pyramiden rummer den samme symbolik.
Jeg er ved at publicere en populær avisartikel derom, men det er svært, da læsere (og arkæologer) er mat-fobisk.

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #4 skrivet: augusti 15, 2012, 08:05 »
Nu kan jeg ikke vide, hvad der menes med "stor", men afhængig af, hvilke formater filerne ligger i, kan de sandsynligvis formindskes/komprimeres. Da jeg har den fulde udgave af Acrobat, skal jeg gerne forsøge. Ellers kunne du småske tilbyde at maile dem itl folk, der er interesserede - hvis du f.eks. skriver, at alle der henvender sig inden søndag aften, vil få dem tilsendt mandag, kan du maile til alle på en gang. Jeg er selv meget interesseret i at se det, de jag synes det lyder som om, der ikke kan være tale om tilfældigheder.

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #5 skrivet: augusti 15, 2012, 08:47 »
Fra tråden "SV: Harald blåtands gård hittat"
Emund Slemme « Svar #278 skrivet: juni 07, 2012, 13:46 »

"Der er ingen tvivl om at Alfdeni-slægten - som frisiske lensgrever bl.a. i Dorestad - var ekstremt velhavende. Vi hører gennem årene, at forskellige slægtsmedlemmer tog rundt i regionerne på skatteopkrævning. Ligeledes måtte handelsfolket betale gebyr pr standplads - og der blev indført toldbestemmelser, hvor enhver købmand fra nord skulle betale en afgift på 10 % for deres last ved anløb af Dorestad.
....
Det kan undre at Harald Blåtands Jelling ikke har eksisteret gennem længere tid, men blev opført ret pludseligt og var i brug relativt kort tid. Det kan samtidig vække forundring at samme Harald slår mønter af korstypen længe før møntreformer og landskabslove indføres."

Emund Slemme har i sin bog vist flere frisiske ringborge, og konstruktionen af de danske trelleborge omfatter brug af geometri, som adskillige har beskæftiget sig med. Hvordan harmonerer Royal Cubit med romerske fod, som Poul Nørlund sammenlignede med en fod i Trelleborg? Romersk fod opgav han til 29,57 cm, mens den i Trelleborg blev opgivet til 29,33 cm. Er der en sammenhæng?

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #6 skrivet: augusti 15, 2012, 08:55 »
Som matematiker er jeg imidlertid kommet længere med anlægget i Jelling end andre tror jeg. Jeg præsenterede mine opdagelser for 2mdr siden til en konference i Milano  http://www.nexusjournal.com/program.html  som en poster, med tilhørende tekst i konferencens Proceedings (ISBN 978-88-386-7333-7) side 215-220. Desværre er filerne for store til at hæfte ved her. Nogen ide til løsning? Dropbox?

Umiddelbart kan jeg ikke finde frem til Proceedings fra 2012 på siden, kan du vejlede mig?

(På et tidspunkt linkede jeg i en tråd til en tegning (indhugning) af en assyrisk eller egyptisk ringborg, der lignede et solkors, men jeg kan ikke finde det igen. Anybody?)

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #7 skrivet: augusti 15, 2012, 10:09 »
En Royal Cubit ses opgivet på forskellige måder, en af dem er ca. 52,5 cm.
Hvis den kun er 52,4 cm, bliver 6 cubit = 314,4, hvilket minder mig om pi.
 :-\

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #8 skrivet: augusti 15, 2012, 11:42 »
På dette link
  http://www.cheops-pyramide.ch/khufu-pyramid/khufu-numbers.html 
kan man læse, at Keops-pyramidens længde er 440 cubit, eller 230,4 meter.

1 cubit = 230,4:440 = 0,523636363636364

6 cubit = 3,141818181818182 –

Her  http://da.wikipedia.org/wiki/Pi_%28tal%29  ses 100 decimaler i Pi.

Her tages de første 15 med: 3,141592653589793 – og så er vist så tæt på Pi, som vi kan komme
For i sammenligning med Pi 3,141818181818182

 – da der kun er en forskel (hvis jeg har set rigtigt) på så lidt som 0,000225528228389.

En cirkel med en diameter på 1 har en omkreds på 3,141...osv.
Da det blev fastlagt, hvad en meter er, må "de bestemmende" have haft et udgangspunkt, for dette kan simpelthen ikke være tilfældigheder.

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #9 skrivet: augusti 15, 2012, 11:44 »
Jeg tænker over på hvilken måde jeg bedst kan videresende mit bidrag til konferencen. Jeg tror det bliver via dropbox, hvor jeg kan give adgang til de der giver deres e-mail til mig. Evt via privat korrespondence i dette forum.
Min erfaring er at kun personer med en vis interesse for matematik er i stand at vurdere, hvad jeg har fundet.

Jeg har undersøgt om det ISBN nr jeg opgav for proceedings findes på nettet, men det er tilsyneladende endnu ikke registreret.

@Bornholm. Hvad du skriver om Alfdeni slægten lyder interessant. Hvad er dine kilder? Jeg vil også prøve at skaffe Edmund Slemmes bog, og se lidt på geometrien, hvis jeg får tid.
Ang Royal Cubit så er den ældste og mest nøjagtige, den der er brugt i Keopspyramiden, så vidt jeg ved. Senere værdier er lidt længere evt pg af kopiering. Keopspyramidens kantlængde er af ægyptologer opgivet til at være 440 Royal Cubit (rc). Det almindelige gennemsnitlige mål for Keops P er 230,4 m. Cole har opmålt pyramidens 4 sider og fundet værdier, der afviger nogle cm herfra. 230,4m/440 giver 0,523636..m. 6 rc bliver altså 3,141818..m.
Det er højest overraskende, hvis man tænker over det.

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #10 skrivet: augusti 15, 2012, 11:55 »
@Bornholm Ja jeg ser du har regnet det samme ud. Længden - for det er jo en længde - svarer til omkredsen på en cirkel med diameter på 1 meter. Betyder det at ægypterne kendte meteren? Hvordan er meteren defineret? Konsekvenserne af dette er rystende, med mindre man mener det blot er et tilfælde.

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #11 skrivet: augusti 15, 2012, 12:03 »
"It had long been realised that a universal standard of measurement was needed, and that it should be a natural constant. In 1791 the French National Assembly decided in favour of a standard that would be one ten millionth part of a quarter of the earth's circumference. The survey which established the length was made from Dunkirk, in France, to Barcelona, in Spain. The work was long and difficult and was carried out during a time when France and Spain were heading to war. On a number of occasions the surveyors were arrested as spies and nearly lost their heads! From this survey a platinum 'end bar' was produced in 1799 which was known as the 'Mètre des Archives' and was the master standard for the world's new measuring system, the so-called metric system."

http://www.npl.co.uk/educate-explore/posters/history-of-length-measurement/

Kan man tro på, at de har målt den afstand nøjagtigt? Og har egypterne så også gættet eller målt på jordens størrelse for 2500 år siden ... glæder mig til at se, hvad du har lavet, selv om jeg ikke er matematiker.

Emund Slemmes bog er omtalt her www.vikingetidenskonger.dk men jeg håber, at han selv vil bidrage her i tråden med mere om Alfdeni slægten.

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #12 skrivet: augusti 15, 2012, 14:13 »
Vedr Cubiten
Hubert Paulsen, der skrev Den Store Pyramide. Gyldendal 1980 s. 70 antog at Cubiten skulle tages som gennemsnit af af øst- og vestsiden og beslutter sig for 3,1416m hvorved 6 rc bliver 3,1416m - en meget fin værdi for pi.

Der er imidlertid andre, der har bemærket sammenhængen mellem omkredsen af en cirkel med diameter 1 m og 6 cubit. Den første var nok R.A. Schwaller de Lubicz (se le Temple de l´Homme (1977) p.428) og civilingeniøren C.Berriman (se Historical Metrology p.73), der endog definerede cubiten som pi/6 meter =0,5236 meter. Det blev accepteret af den franske arkæolog og matematiker,C. Funck-Hellet  (se La Bible et la Grande Pyramide d'Egypte,témoignages authentiques du mètre et de pi (1956)).

Da K-pyramiden er bygget  omkr 2600 f.kr. er det meget provokerende at man 4400 år før meteren blev opmål, i ægypten har kunnet bestemme en længdeenhed, der i høj grad minder om meteren.

For mig er det stadig en gåde, som jeg ikke blot vil tilskrive et fantastisk slumptræf.

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #13 skrivet: augusti 15, 2012, 21:21 »
Der skulle stå
... besluttede sig for 0,5236m for længden af en Cubit, hvorved 6 Cubit bliver 3,1416m - En meget fin værdi for omkredsen af en cirkel med diameter på 1 meter.

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #14 skrivet: augusti 15, 2012, 23:07 »
Der skulle stå
... besluttede sig for 0,5236m for længden af en Cubit, hvorved 6 Cubit bliver 3,1416m - En meget fin værdi for omkredsen af en cirkel med diameter på 1 meter.

Egypterne regnede med Cubit, når de skulle følge med i Nilens vandstand med et såkaldt nilometer:
In the center of the large well is a marble octagonal column was a Corinthian capital. The top of the column is held in place by a wooden beam spanning the Nilometer. To measure the water level, the column is graded and divided into 19 cubits (a cubit equals approximately half a meter), and thus can measure water levels up to about 9.5 meters. The floods measured by this Nilometer were important to both the rulers of Egypt, the Caliph, and the general population. During the summer months, the Cairo Nilometer was used to regulate the distribution of water as well as to compute the levy of taxes paid as tribute by Egypt to the Arab Caliph. An ideal flood filled the Nilometer to the 16 cubit mark; less could mean drought or famine (see Figure 1) and more could mean a catastrophic flood."
http://www.waterhistory.org/histories/cairo/

"Geometry means earth measure, the ancient term used centuries before the greek Eratosthenes “first measured the earth,” who but in reality measured it rather crudely, to only 5% accuracy, having simultaneously (by hour glasses) measured shadows at two locations in Egypt to calculate the distance between them, and so, the earth’s circumference was roughly extrapolated therefrom, having known the earth is a sphere.  So who must have measured the globe much more accurately long before the time of Eratosthenes, to have equated the angles and forms of triangles relating to spheres to the true size of the earth, necessarily by much more accurate time measurement?"

"Ancient egyptian geometers knew that the value of pi was represented by the fraction 22/7, so 880 royal cubits was the length of two base sides of Great Pyramid, and 280 royal cubits for its height, because 880/280 equals pi, and thereby, the dimensions of the Great Pyramid of Giza are actually a reduced embodiment of the dimensions of a hemisphere of earth by a factor of 43,200, exactly twice the number of nautical miles which compose the circumference length of the earth, because the base perimeter length of the Great Pyramid is within 0.5% of exactly half a nautical mile, one of the darwinists’ worst nightmares, yet really self-evidently valid, proving how the Maps of the Ancient Sea Kings (Hapgood) were drawn with such precision during the ice age, which in fact began and then ended much later than we are being told."

http://genesisveracityfoundation.com/earth-measure-geometry

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #15 skrivet: augusti 16, 2012, 00:25 »
@Bornholm Jeg ved ikke hvordan jeg skal forholde mig til dine citater som jeg finder postuleret fra lidt dubiøse kilder. Men det får mig til at tænke på den kontroversielle men dygtige forsker Dennis Rawlins, der har lavet en kritisk analyse af Eratostenes' bestemmelse af jordens radius. Så vidt jeg husker mener Rawlins at Eratostenes, der jo var bibliotekar på biblioteket i Alexandria, slet ikke lavede forsøg, men havde adgang til kort, der gjorde det muligt at forudsige resultaterne fra kortene. Tilsyneladende var der viden om jordens størrelse, der går meget langt tilbage.
Jeg skal se om jeg kan finde artiklen.

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #16 skrivet: augusti 16, 2012, 12:03 »
@Niban
Nej, jeg står heller ikke inde for citaterne, men jeg bemærkede synspunktet om, at nogen måtte have vidst noget før Eratosthenes.
Kender godt til Dennis Rawlins, som jeg selv talte med for få år siden.
Det er måske denne artikel du hentyder til?
http://www.jstor.org/discover/10.2307/232212?uid=3737880&uid=2129&uid=2&uid=70&uid=4&sid=21101150151597

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #17 skrivet: augusti 16, 2012, 12:05 »

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #18 skrivet: augusti 16, 2012, 12:17 »
Jeg har hentet min gl. computer frem, reduceret en artikel derer ved at blive publiceret og som jeg gerne vil have feedback på. Især indenfor det historiske. Samtidig afprøver jeg om jeg kan linke til en public folder i dropbox.
https://www.dropbox.com/sh/r5uhy2csbowddta/rMx-hv_TiH/Harald%20Bl%C3%A5tand%20koden.pdf
Jeg håber det virker.

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Geometrisk arkeologi
« Svar #19 skrivet: augusti 16, 2012, 12:33 »
@Bornholm Ja
det var den ene artikel var:
Eratosthenes' Geodesy Unraveled: Was There a High-Accuracy Hellenistic Astronomy?
Author(s): Dennis Rawlins
Source: Isis, Vol. 73, No. 2 (Jun., 1982), pp. 259-265
Published by: The University of Chicago Press on behalf of The History of Science Society
Stable URL: http://www.jstor.org/stable/231678
Den anden var:
The Eratosthenes-Strabo Nile Map.
Is It the Earliest Surviving Instance
of Spherical Cartography?
Did It Supply the 5000 Stades Arc
for Eratosthenes' Experiment?
DENNIS RAWLINS
Denne har jeg scannet fra tidskriftet
Archive for History of Exact Sciences
Volume 26, Number 3 (1982), 211-219, DOI: 10.1007/BF00348500