Författare Ämne: Hjälp med arkeologiska perspektiven  (läst 9813 gånger)

Utloggad Generalrepetition

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Hjälp med arkeologiska perspektiven
« skrivet: september 18, 2012, 18:05 »
Hejsan! Det är så här att jag studerar till att bli arkeolog och jag har lite frågor, tänkte om någon kunde hjälpa mig. Jag har en tenta snart om arkeologiska perspektiv, jag undrar om någon kan hjälpa med med någon information kring de fyra perspektiven:
1. Kulturhistorisk (traditionell) arkeologi
2. Processuell arkeologi
3. Post-processuell (tolkande) arkeologi
4. Post-processuell (kriitisk) arkeologi

Mycket tacksam för svar!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Hjälp med arkeologiska perspektiven
« Svar #1 skrivet: september 18, 2012, 21:06 »
Borde ni inte blivit tilldelade en lista med kurslitteratur? Jag är helt säker på att det går att hitta grundlig information om den teoretiska utvecklingen inom arkeologin i den litteraturen. Jag skulle gissa att ni även har fått en eller ett par föreläsningar om ämnet?

Om du av någon outgrundlig anledning inte har någon aning om vart du ska vända dig för att hitta information om ämnet, så kan jag ge två tips:

På djupet: Arkeologins idéhistoria av Bruce Trigger (eng. titel: A History of Archaological Thought).

Lite mer övergripande: Från ting till text: teoretiska perspektiv i arkeologisk forskning. av Björnar Olsen.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hjälp med arkeologiska perspektiven
« Svar #2 skrivet: september 18, 2012, 22:13 »
Akademiker i högform AndreasE?    "Jag fick leta i hyllor för att hitta info, det ska banne mig alla andra göra också."  Ursäkta, men det var det som fick mig att fnysa åt universitetens mentalitet när jag läste där, det är så ingrott och ....  ja bäst att lämna osagt..
 
Generalrepetition försöker skaffa sig information som kan ses som en kompletering till en något stram kurslitteraturslista. Mycket lovvärt tycker jag då det möjliggör en bredare syn och fler perspektiv. Hur ska Generalrepetition kunna lita på att litteraturlistan väl representerar ämnet?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Hjälp med arkeologiska perspektiven
« Svar #3 skrivet: september 18, 2012, 23:43 »
Jag kan ha fel, men för mig så antyder det faktum att Generalrepetition vänder sig till ett forum på internet och frågar om "någon information" om de fyra huvudsakliga teoretiska strömningarna inom arkeologin inför en nära stundande tenta, på att han eller hon av någon anledning valt att strunta totalt i både kurslitteraturen och de föreläsningar som hållits i ämnet. Det gör i alla fall inte mig sugen på att sammanfatta ett tämligen stort ämne så att Generalrepetition slipper göra det själv.

I ett längre perspektiv så tror jag inte heller att man gör en person en tjänst genom att göra deras jobb åt dem. Grundkurserna på universitetet är inte bara till för att lära ut fakta. De ska även lära eleverna att läsa akademisk text, leta litteratur och själv tolka den. Litteraturlistan finns där av en anledning. Den fungerar som en introduktion till den vetenskapliga facklitteraturen i det valda ämnet.

Och om de ansvariga professorerna/lektorerna valt litteraturlistan, så kan man lita på att den representerar ämnet väl, framför allt om det handlar om grundkurserna. För att klara tentan så ska man visa att man har tagit till sig den informationen som finns i den givna litteraturen och de föreläsningar som givits, och att man förhåller sig till just det. Att gå in i en tenta med endast en "bredare syn" med fler "perspektiv" från ett forum på internet låter som ett recept för misslyckande. Hur vet du att det någon har sagt på internet representerar ämnet korrekt över huvud taget?

I grund och botten så är det inte svårt. Jag skulle gissa att det finns en 80% chans att just de böcker jag listade, Trigger och Olsen, finns med på Generalrepetitions litteraturlista. Dessa böcker finns troligtvis även i ett stort antal upplagor att låna på fakultetens bibliotek, och på närmaste bokhandel med kurslitteratur. Troligtvis har de fyra teoretiska strömningar som han/hon nämnde även behandlats på lektionstid. Med ok anteckningar så behöver man kanske inte ens läsa litteraturen för att klara tentan.   

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hjälp med arkeologiska perspektiven
« Svar #4 skrivet: september 19, 2012, 01:09 »
Jag kan ha fel, men för mig så antyder det faktum att Generalrepetition vänder sig till ett forum på internet och frågar om "någon information" om de fyra huvudsakliga teoretiska strömningarna inom arkeologin inför en nära stundande tenta, på att han eller hon av någon anledning valt att strunta totalt i både kurslitteraturen och de föreläsningar som hållits i ämnet. Det gör i alla fall inte mig sugen på att sammanfatta ett tämligen stort ämne så att Generalrepetition slipper göra det själv.

I ett längre perspektiv så tror jag inte heller att man gör en person en tjänst genom att göra deras jobb åt dem. Grundkurserna på universitetet är inte bara till för att lära ut fakta. De ska även lära eleverna att läsa akademisk text, leta litteratur och själv tolka den. Litteraturlistan finns där av en anledning. Den fungerar som en introduktion till den vetenskapliga facklitteraturen i det valda ämnet.

Och om de ansvariga professorerna/lektorerna valt litteraturlistan, så kan man lita på att den representerar ämnet väl, framför allt om det handlar om grundkurserna. För att klara tentan så ska man visa att man har tagit till sig den informationen som finns i den givna litteraturen och de föreläsningar som givits, och att man förhåller sig till just det. Att gå in i en tenta med endast en "bredare syn" med fler "perspektiv" från ett forum på internet låter som ett recept för misslyckande. Hur vet du att det någon har sagt på internet representerar ämnet korrekt över huvud taget?

I grund och botten så är det inte svårt. Jag skulle gissa att det finns en 80% chans att just de böcker jag listade, Trigger och Olsen, finns med på Generalrepetitions litteraturlista. Dessa böcker finns troligtvis även i ett stort antal upplagor att låna på fakultetens bibliotek, och på närmaste bokhandel med kurslitteratur. Troligtvis har de fyra teoretiska strömningar som han/hon nämnde även behandlats på lektionstid. Med ok anteckningar så behöver man kanske inte ens läsa litteraturen för att klara tentan.

Spelar det någon roll hur man skaffar sig kunskap?    Ett A är väl ett A och ett B ett B vare sig det står skrivet i NE, på svarta tavlan eller i skolgårdsgruset....? 
 
Och vet du alls om GR varit lat, sjuk eller drabbats av sorg och förtvivlat försöker komma ikapp på alla sätt tillgängliga, eller om GR bara tycker ämnet är så jäkla intressant att han/hon vill vidga sin kunskap genom att diskutera det på forumet?
 
Nog för att vi vet att många drösar läser arkeologi, men är det inte ganska ofint att förutsätta att man bara är lat? 
 
Redan när jag läste på universitet pratade man om alternativt lärande, och om hur fruktansvärt resursslösande det är att tillskansa sig kunskap genom att plöja textmassor.  Du är ju ung Andreas, du borde inte vara så himla dammig!  ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Hjälp med arkeologiska perspektiven
« Svar #5 skrivet: september 19, 2012, 08:32 »
Helt rätt! Varför uppfinna hjulet på nytt? De här perspektiven finns det naturligtvis andra som redan funderat kring...

1. Google är din vän.

2. Kasta om ord och formuleringar här och var.

3. Lämna in.

4. Bing! Du är nu färdig arkeolog.  :)


Ärligt talat: Kunskap på djupet kommer inte gratis. För en som tänker ägna sig åt att designa och konstruera hjul, och inte bara skifta hjul åt andra för 250:- per gång, är det nödvändigt att uppfinna hjulet på nytt.
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Hjälp med arkeologiska perspektiven
« Svar #6 skrivet: september 19, 2012, 09:06 »
Tror att du och Yngwe pratar om helt olika saker. Att kopiera och kasta om ord för att läraren ska bli nöjd är ju det normala förfarandet när man läser kurslitteraturen och antecknar vad läraren säger. Då använder man så få hjärnceller som möjligt. Nej! in på diskussionssajter och googla runt vad andra tycker och tänker. Då blir du intresserad och börjar tänka själv plus att du upptäcker fler källor och problematiseringar. Kanske upptäcker att lärarens frågeställningar är passé. Inte ovanligt ;-)

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Hjälp med arkeologiska perspektiven
« Svar #7 skrivet: september 19, 2012, 11:29 »
Tror att du och Yngwe pratar om helt olika saker.

Det gör vi säkert. Jag borde kanske citerat det första inlägget, så att det framgick att det var det jag kommenterade och inte Yngwes svar.

Jag håller med dig om det mesta. I det här fallet lades det dock fram som "jag har en tenta snart, kan nån hjälpa mig med information", vilket känns som nåt annat än att googla runt, söka upp alternativa källor och diskutera med andra. Fast det kanske bara är olika sätt att formulera sig på. Jag vidhåller i alla fall att i [edit: högre] studier är det inte nödvändigtvis svaren utan ofta vägen till svaren som är det viktigaste. I arbetslivet är det för det mesta tvärtom.

Citera
Att kopiera och kasta om ord för att läraren ska bli nöjd är ju det normala förfarandet när man läser kurslitteraturen och antecknar vad läraren säger.

Vad man anser "normalt" hänger väl ihop med vad man själv har för erfarenheter.   ;)
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hjälp med arkeologiska perspektiven
« Svar #8 skrivet: september 19, 2012, 11:52 »
På det stora hela så syftar ju studier till ett arbetsliv, så goda rutiner redan under studietiden kan ju vara ett sätt att förbereda sig. Därför håller jag med Kungsune, pröva alla vägar att skaffa dig kunskap. Det är inte lärarens/kursledarens gunst som är av vikt, det är kunskapen. Och med den kommer du att klara tentan!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Hjälp med arkeologiska perspektiven
« Svar #9 skrivet: september 19, 2012, 12:15 »
Ja, jag har hållt på en del med pedagogik och det finns ju undersökningar på hur högskolestudier går till. Visst har jag egna erfarenheter. Att tenta av ämnen när man inte är engagerad för att komma vidare osv.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Hjälp med arkeologiska perspektiven
« Svar #10 skrivet: september 19, 2012, 12:29 »
Kunskap är vad man kommer ihåg när man glömt bort vad man har lärt sig......
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Hjälp med arkeologiska perspektiven
« Svar #11 skrivet: september 19, 2012, 14:47 »
påminner om forumreglerna:
Citera
5.13. Angående tentauppgifter; Kontrollera med din institution/lärare att det är ok att söka svar på tentafrågor genom att posta på diskussionsforum. Risken finns att det kan anses som fusk. Var medveten om att chansen finns att dina lärare ser det som postas. Skriv tydligt i inlägget att det rör sig om en tentauppgift. Arkeologiforum tar inget ansvar för att svaren som ges är korrekta.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Hjälp med arkeologiska perspektiven
« Svar #12 skrivet: september 19, 2012, 15:38 »
Hejsan! Det är så här att jag studerar till att bli arkeolog och jag har lite frågor, tänkte om någon kunde hjälpa mig. Jag har en tenta snart om arkeologiska perspektiv, jag undrar om någon kan hjälpa med med någon information kring de fyra perspektiven:
1. Kulturhistorisk (traditionell) arkeologi
2. Processuell arkeologi
3. Post-processuell (tolkande) arkeologi
4. Post-processuell (kriitisk) arkeologi

Mycket tacksam för svar!

I detta kvalificerade forum kan man få klara svar raka fakta-frågor och även mer komplicerade frågor - typ "Hur kokade stenåldersmänniskans sin mat, innan dom kunde producera lerkärl?" eller "Hur fick Nordens första bönder ljus i sina lyor?"

Den frågeställning du lägger fram kräver emellertid en hel liten utredning - typ "Vem var sverna under vikingatiden?".  I den frågan är vi nu på sidan 121... :D

Det är prisvärdigt att du vill diskutera modern arkeologi som vetenskap OCH akademi. Men det kräver att du törs presentera en problemställning - som inledning till en diskussion - där du beskriver hur du själv, redan uppfattar dom olika perspektiven och deras värde. Då kommer du säkerligen få svar från folk som kan bidra med väl kvalificerade synpunkter och dito tips till litteratur.

Att du sen studerar arkeologi och skal tenta om ämnet är - iofs. - likgiltigt. Engagerade inlägg, synspunkter och frågor däremot...   ;)
« Senast ändrad: september 19, 2012, 16:10 av Boreas »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Hjälp med arkeologiska perspektiven
« Svar #13 skrivet: september 19, 2012, 18:41 »

Spelar det någon roll hur man skaffar sig kunskap?    Ett A är väl ett A och ett B ett B vare sig det står skrivet i NE, på svarta tavlan eller i skolgårdsgruset....? 

I vanliga livet, nej. Men när man pluggar på universitetet så spelar det roll. För det första så ingår det i utbildningen att lära sig hitta, tolka och sålla i akademisk litteratur. För det andra så har universiteten ett ansvar att lära ut korrekt, eller åtminstone inom ämnet allmänt accepterad kunskap. Detta gör man genom att tilldela kurslitteratur som de ansvariga för kursen själva har läst och kontrollerat.

Och vet du alls om GR varit lat, sjuk eller drabbats av sorg och förtvivlat försöker komma ikapp på alla sätt tillgängliga, eller om GR bara tycker ämnet är så jäkla intressant att han/hon vill vidga sin kunskap genom att diskutera det på forumet?


Om han eller hon endast ville vidga sin kunskap genom att diskutera ämnet på forumet så tror jag att hon/han hade varit mer specifik i sin frågeställning ("har ni några tankar om det teoretiska ramverk som Lewis Binford introducerade i sin artikel "Archaeology as anthropology" från 1962 som på många sätt skapade den processuella skolan?") än " berätta allt ni vet om dessa fyra saker".

Självklart vet jag inte om Generalrepetition varit sjuk eller drabbats av sorg. Om så dock var fallet så borde han eller hon vänt sig till sin lärare och bett om att få senarelägga tentan, inte försöka komma ikapp genom att be folk på ett forum sammanfatta 400 sidor teorihistoria.

Tror att du och Yngwe pratar om helt olika saker. Att kopiera och kasta om ord för att läraren ska bli nöjd är ju det normala förfarandet när man läser kurslitteraturen och antecknar vad läraren säger. Då använder man så få hjärnceller som möjligt. Nej! in på diskussionssajter och googla runt vad andra tycker och tänker. Då blir du intresserad och börjar tänka själv plus att du upptäcker fler källor och problematiseringar. Kanske upptäcker att lärarens frågeställningar är passé. Inte ovanligt ;-)
 

Nja, visst ingår ett visst mått av korvstoppning, men dagens tentor går vanligtvis ut på att tolka och resonera. Man ska visa att man både läst och tagit till sig kunskapen, och att man kan resonera om den och även kritisera det man lärt sig.
Det är dessutom svårt att googla runt, diskutera och problematisera om man inte har koll på grundfakta. De två är inte motpoler.

Det är inte lärarens/kursledarens gunst som är av vikt, det är kunskapen. Och med den kommer du att klara tentan!

Absolut. Men hur får man samma koll på 150 års teorihistoria genom att be okända människor på ett forum sammanfatta 400 sidor Trigger, som de flesta dessutom troligtvis inte läst, som genom att läsa boken själv? Utan kunskapen så klarar du inte tentan, hur "självständig" och modern du än varit.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hjälp med arkeologiska perspektiven
« Svar #14 skrivet: september 19, 2012, 23:28 »
påminner om forumreglerna:

Så mina värsta farhågor om lärosätena är besannade. Det spelar roll hur man tillförskaffar sig kunskap....  dom kanske skulle vara mindre nitiska på detta och koncentrera sig på att få upp den ideligen kritiserade nivån istället....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hjälp med arkeologiska perspektiven
« Svar #15 skrivet: september 19, 2012, 23:39 »
Absolut. Men hur får man samma koll på 150 års teorihistoria genom att be okända människor på ett forum sammanfatta 400 sidor Trigger, som de flesta dessutom troligtvis inte läst, som genom att läsa boken själv? Utan kunskapen så klarar du inte tentan, hur "självständig" och modern du än varit.

Det funkar på samma sätt som att planka kompisens anteckningar eller understrykningarna. Med hjälp av diskussion hittar du huvudfrågeställningar utifrån vilka du både kan fördjupa och bredda dina studier.
 
Ingen påstår väl att man ska slänga bort litteraturen, den är givetvis ett viktig källa till kunskap. Men då ytterst få av oss kan memorera från pärm till pärm är det väl synnerligen nyttigt att finna former för hur man tillgodogör sig innehållet, hur man bevarar det och inte minst hur man kan använda sig av det.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Hjälp med arkeologiska perspektiven
« Svar #16 skrivet: september 20, 2012, 00:15 »

Det funkar på samma sätt som att planka kompisens anteckningar eller understrykningarna. Med hjälp av diskussion hittar du huvudfrågeställningar utifrån vilka du både kan fördjupa och bredda dina studier.
 
Ingen påstår väl att man ska slänga bort litteraturen, den är givetvis ett viktig källa till kunskap. Men då ytterst få av oss kan memorera från pärm till pärm är det väl synnerligen nyttigt att finna former för hur man tillgodogör sig innehållet, hur man bevarar det och inte minst hur man kan använda sig av det.

Ok, men det var ju inte det som efterfrågades här, utan ren "information" om ämnet. Alltså den information som finns i litteraturen eller i föreläsningarna. Sen skulle jag väl knappast säga att det brukar funka särskilt bra att planka kompisens anteckningar. Det brukar vara en desperat åtgärd som man tar till när man inser att man inte hängt med/gjort sitt bästa. Ibland gör man det för att man missat en föreläsning av någon anledning, men då oftast som ett komplement till den litteratur som föreläsningen behandlade.

Att läsa litteraturen är grundläggande. Att lära sig sålla i den likaså. Ofta brukar föreläsningarna vägleda en i vilka delar som är viktigare än andra. Jag skulle säga att man först måste tillgodogöra sig den givna litteraturen, sen kan man om man till andra former att söka och definiera kunskap som ett komplement. Generalrepetition började i fel ände.

Och till sist, hur realistiskt var det att förvänta sig en tentaförberedande diskussion om det här ämnet här på forumet? Kunskapsnivån är ofta hög här, men arkeologins idéhistoria är ett ytters specifikt ämne som jag tror att få personer här har särskilt bra koll på, och jag tror inte att någon har tid eller intresse till att sammanfatta detta enorma ämne. Ett mer realistiskt svar på frågan som ursprungligen ställdes var nog trots allt att hänvisa till facklitteratur i ämnet (eller wikipedia, men det kan ju alla kolla upp själva).   

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Hjälp med arkeologiska perspektiven
« Svar #17 skrivet: september 20, 2012, 09:25 »
Kunskapsnivån är ofta hög här, men arkeologins idéhistoria är ett ytters specifikt ämne som jag tror att få personer här har särskilt bra koll på, och jag tror inte att någon har tid eller intresse till att sammanfatta detta enorma ämne.

Jag tycker nog snarare att jag ser stora brister i själva uppdelningen, den är extremt hårt skruvad och förenklad. Den speglar i större utsträckning vad en begränsad grupp arkeologer på universiteten resonerar kring än vad den speglar den arkeologiska verksamheten i stort. Nu finns det givetvis undantag, men det är vad jag kommit fram till när jag reflekterat över vad jag itutades under min utbildning i början av 90-talet.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Hjälp med arkeologiska perspektiven
« Svar #18 skrivet: september 20, 2012, 20:13 »
Jag tycker nog snarare att jag ser stora brister i själva uppdelningen, den är extremt hårt skruvad och förenklad. Den speglar i större utsträckning vad en begränsad grupp arkeologer på universiteten resonerar kring än vad den speglar den arkeologiska verksamheten i stort. Nu finns det givetvis undantag, men det är vad jag kommit fram till när jag reflekterat över vad jag itutades under min utbildning i början av 90-talet.

Det är absolut ett legitimt perspektiv på ämnet i stort. Men det ändrar ju inte det faktum att kursen går ut på att lära sig den allmänt accepterade bilden av den arkeologiska idéhistorien. För att ifrågasätta den måste man ju först veta hur den skildras.