Författare Ämne: Amatörer kontra fackarkeologer  (läst 19481 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Amatörer kontra fackarkeologer
« skrivet: augusti 10, 2012, 09:13 »
Citat från: Frågvis Amatör skrivet Igår kl. 22:44
Citera
Det är viktigt för mig som amatör att kunna fråga proffsen om 'upptäckter' eftersom tusentals ögon kan hjälpa forskningen om vi amatörer får en bra återkoppling på våra triviala fynd.

Lite fler bloggar, från proffsen, om att upptäcka arkeologi där man bor som hur man söker i fornsök och hur man kan hitta fler artiklar om vad man hittills har funnit i samma område kan hjälpa den intresserade allmänheten. Relatera egna "fynd" till fornminnen i närheten, vad som skrivits om detta och hur man skall upptäcka arkeologi som ligger hemma i bokhyllor(typ krumsvärd som dyker upp på hembyggdsföreningars utställningar).

Intresset finns! Hjälp de intresserade med metodträning och kritisk granskning så undviks kanske teorier som vi diskuterar här.

Jag har ställt många löjliga frågor här baserat på min bristande kunskap.

Thomas I
Kanske borde vi diskutera problematiken med amatörer kontra fackarkeologer oberoende av debatten om staden i Östergötland.
Jag tycker det är välkommet med amatörer som ställer frågor och hypoteser.
Det finns dock flera felkällor som amatören måste ta hänsyn till och förhålla sig till.
Eftersom mitt fackområde är källtexter, har jag ofta märkt en övertolkning av exempelvis en latinsk text. När jag går till orginalkällan ser jag att debatören/artickelförfattaren bara har antagit vad som inte bokstavligen stått i texten.
Själv upptäcker jag källtexternas ursprung genom att jämföra ordval- där exakt samma ordval används kan man misstänka ett samband. Detta försvinner i en översättning.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Amatörer kontra fackarkeologer
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2012, 10:13 »
Jag vet inte riktigt...  det där med amatör och fack/proffesionell, är det egentligen av avgörande betydelse?
 
Vetenskapen syftar ju till att undvika auktoritetstilltro, och varje fråga, hypotes och kritik skall väl hanteras på ett sätt som inte tar hänsyn till vem som framfört den.
 
Jag vet att det är tillspetsat, och att i praktiken måste vi ibland lita på auktoriteter. Men ändå, rent vetenskapligt så skall det ju inte spela någon roll om vi är proffs eller amatörer.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Amatörer kontra fackarkeologer
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2012, 10:27 »
De felsta amatörer tillför ju en massa gott både till arkeologin och andra vetenskaper. Dock finns det ju ett fåtal som s a s snöar in på helt egna och udda idéer och som inte har en aning om källkritik eller vetenskaplig metodik. Detta resulterar ju i en del märkliga påståenden om t ex Ales stenar, romerska städer vid Bråviken, Birka på en massa olika ställen (utom där det ligger), hällristningars förhållande till stjärnkonstellationer och liknande. Tyvärr är det inte sällan de som framför de mest konstiga teorierna som hörs mest och som får uppmärksamhet i pressen. Egendomligt nog tycks dessa personer ofta se kritik av deras idéer som smutskastning och personliga påhopp. De framför också gärna idéer om att etablissemanget på något sätt vill dölja sanningen för folket.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Amatörer kontra fackarkeologer
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2012, 12:04 »
De felsta amatörer tillför ju en massa gott både till arkeologin och andra vetenskaper. Dock finns det ju ett fåtal som s a s snöar in på helt egna och udda idéer och som inte har en aning om källkritik eller vetenskaplig metodik. Detta resulterar ju i en del märkliga påståenden om t ex Ales stenar, romerska städer vid Bråviken, Birka på en massa olika ställen (utom där det ligger), hällristningars förhållande till stjärnkonstellationer och liknande. Tyvärr är det inte sällan de som framför de mest konstiga teorierna som hörs mest och som får uppmärksamhet i pressen. Egendomligt nog tycks dessa personer ofta se kritik av deras idéer som smutskastning och personliga påhopp. De framför också gärna idéer om att etablissemanget på något sätt vill dölja sanningen för folket.

Jo visst, men i ärlighetens namn, är det verkligen bara amatörer som agerar så? I fallet Ale-stenar så var ju faktiskt åtminstone synnerligen etablerad fackarkolog på den "aviga" sidan, och det finns gott om exempel på mycket udda utsvävningar av fackfolk.    Och i ärlighetens namn, så har väl en del smuts kastats också och person har blivit del i sakfrågan. Och att även fackfolk ibland tar kritik som ett personligt påhopp är nog givet. 
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Amatörer kontra fackarkeologer
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2012, 12:16 »

Jo visst, men i ärlighetens namn, är det verkligen bara amatörer som agerar så? I fallet Ale-stenar så var ju faktiskt åtminstone synnerligen etablerad fackarkolog på den "aviga" sidan, och det finns gott om exempel på mycket udda utsvävningar av fackfolk.    Och i ärlighetens namn, så har väl en del smuts kastats också och person har blivit del i sakfrågan. Och att även fackfolk ibland tar kritik som ett personligt påhopp är nog givet.

Jo det finns nog en del fackfolk som också bidrar till begreppsförvirring och som agerar ganska märkligt. Dock tycker jag ändå att de vildaste ideerna ändå kommer från amatörer. Sedan finns det ju fackfolk som uttalar sig vitt och brett om andra ämnen än det de egentlien behärskar, och då blir det ju lika fel förstås.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Amatörer kontra fackarkeologer
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2012, 12:21 »
Jo det finns nog en del fackfolk som också bidrar till begreppsförvirring och som agerar ganska märkligt. Dock tycker jag ändå att de vildaste ideerna ändå kommer från amatörer. Sedan finns det ju fackfolk som uttalar sig vitt och brett om andra ämnen än det de egentlien behärskar, och då blir det ju lika fel förstås.

Det håller jag med om!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Amatörer kontra fackarkeologer
« Svar #6 skrivet: augusti 10, 2012, 12:37 »
Amatörer är inte enbart amatörer. Amatörer har väldigt olika kunskapsnivåer, allt från nybörjare till semiproffs. På samma sätt är proffs inte enbart en enda sak, proffs finns också på en skala av kunskap/specialkunskap/inriktning.
Framförallt har både amatörer och proffs olika personligheter och vi har alla ”hål” i vår kunskap, ingen av oss är heltäckande.

Några av oss har en hypotes eller tro som inte går att rubba, andra är flexibla, ytterligare andra omprövar ständigt sin uppfattning när nya rön tillkommer, allt efter var och ens personlighet.

”Ingen man är så dålig att han är helt värdelös” står det i Havamal om jag minns rätt – och så är det, amatörer kan ha vilda idéer, proffs kan snöa in på detaljer, ingen av oss vet och kan allt = alla kan tillföra nya synsätt och nya tolkningar. Några kämpar för att behålla traditionell historieskrivning, andra ser andra saker. Vi är en mix – och vi är en bra mix enligt mitt sätt att se.

Framför allt kan vi diskutera utan att bli ovänner eller använda hårda ord, vi hamnar mycket sällan i personangrepp. Det är en styrka.

Jag hoppas t.ex. att jag har kunnat tillföra kunskap om ved och eld – och dess konsekvenser när det gäller hur man bygger hus och hallar – och att man använde strålningsvärmen från elden – samt arbetade i eldens sken som enda ljuskälla. Vedhanteringen var ju tämligen okänd även bland proffsen – ändå upptog den ca 10-15% av årsarbetet på en gård – och den förändrade landskapet och bestämde stora delar av arkitekturen. Jag är alltså amatör på historia – men proffs på vedeldning. Andra amatörer har annan kunskap de kan tillföra – samt nya synsätt och tolkningar.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Amatörer kontra fackarkeologer
« Svar #7 skrivet: augusti 15, 2012, 12:35 »
Hvor jeg kommer fra, har man ikke amatørarkæologer, men fritidsarkæologer.

»Både i historieskrivningen og da især i arkæologien har amatøren sin betydningsfulde plads. Der bør selvsagt indrømmes ham et længere tøjr end fagmandens, og specielt for denne afhandlings emner gælder, at det ville være urimeligt at kritisere amatørarbejder allerede af den grund, at forskningen i ikke ringe udstrækning er bragt på afveje af fagfolk.«
   (Olaf Olsen i forordet til sin afhandling Hørg, hov og kirke, 1. december 1965).

Fagfolk har ofte specialviden inden for et begrænset område. Du kan blive historiker på en afhandling om renæssancen uden at vide noget særligt om vikingetiden, og jeg krummer nogle gange tæer, når jeg ser arkæologer gøre sig kloge på historie. Generelt kan man sige, at folk bør kende deres begrænsning.

 ;)

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Amatörer kontra fackarkeologer
« Svar #8 skrivet: augusti 15, 2012, 19:15 »
Ordet amatör är nog populärt i Sverige då denna grupp ofta framställs som plundrare och kriminella som på natten går omkring med detektorer. Med amatör vill man understryka att dessa personer inte kommer tillföra något. För att verka inom arkeologin i Sverige skall man vara professionellt utbildad arkeolog och med i facket. Det mest ”amatörmässiga” vi har i Sveriges tjocka lagbok är regler kring metalldetektorer! Denna lagstiftning innebär att en stor del av Sveriges förhistoria mals ner till stoft av jordbrukets plogar.

Marty

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Amatörer kontra fackarkeologer
« Svar #9 skrivet: augusti 15, 2012, 23:23 »
Amatör,  ordet,  har samma rot som ordet "amore"   och liknande ord i latinska språk.
Alltså, man håller på med något för att man älskar det.   Det innebär ju INTE att man som amatör, har rätt eller fel, bara att man gör något för dess egen skull.   Ibland  har en amatör rätt, ibland har man fel!

Professionella har det som yrke,   (och jag är avundsjuk ;)   )   och dom har ofta mer tid att syssla med ämnet.   Men inte ens dom har alltid rätt (fast kanske lite oftare!)    Tänk på Rudbeck.

Egentligen finns det inte så stor skillnad på drivkraften, alla söker efter någon sorts fakta.  En del (både amatörer och proffs)   är lite mer envisa, och obenägna att ändra sina åsikter, men så är det bara.  Låt historien fälla avgörandet,   gamla sanningar visar sej ibland vara fel och sedan kommer det nya fakta, med nya teser.   Kul och spännande.
Låt oss fortsätta det öppna utbytet av åsikter och lära oss nya saker.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Amatörer kontra fackarkeologer
« Svar #10 skrivet: augusti 16, 2012, 01:03 »
Professionella har det som yrke,   (och jag är avundsjuk ;)   )   och dom har ofta mer tid att syssla med ämnet.   Men inte ens dom har alltid rätt (fast kanske lite oftare!)    Tänk på Rudbeck.

Tja, vet inte om man kan kalla Rudbeck "professionell" utifrån ett modernt perspektiv. Tror helt enkelt inte att begreppet som vi använder det är applicerbart på den tidens akademiker.

I grund och botten så ligger väl skillnaden i utbildning. En amatör, eller hobbyist, kan självklart vara fantastiskt kunnig och erfaren, men den "professionella" har genomgått en utbildning där han eller hon inte bara har fått en bred kunskap men även prövats på denna kunskap. Det är förstås ingen garanti för att personen ifråga kommer göra ett bra jobb, men det är ändå en sorts sållningsprocess. Precis som att man hellre vill ha en utbildad mekaniker när bilen gått sönder än en amatör som säger sig veta vad han gör, så har man inom professionell arkeologi krav på att de man anställer kan uppvisa att de genomgått en grundläggande utbildning.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Amatörer kontra fackarkeologer
« Svar #11 skrivet: augusti 16, 2012, 08:10 »
Ja, i en arkeologisk utbildning ingår det ju en del  vetenskaplig metodik, teori och praktik som en amatör kanske inte alltid hinner eller har möjlighet att sätta sig in i. Detta kan ju ibland innebära att en amatör har en något förenklad bild av hur man tolkar arkeologiska data. Men det behöver ju inte alltid vara så förstås.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Amatörer kontra fackarkeologer
« Svar #12 skrivet: augusti 16, 2012, 15:25 »
Så en arkeolog som driver ett företag är både arkeolog och "amatörföretagare"?

Marty

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Amatörer kontra fackarkeologer
« Svar #13 skrivet: augusti 16, 2012, 15:39 »
Vem som helst får ge råd till en person med själmordstendenser. Det behövs ingen formell utbildning eller legitimation. Det är förbjudet att rädda föremål från ett ploglager utan tillstånd från en länsstyrelse. Gör du det kan du åka i fängelse.

Marty

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Amatörer kontra fackarkeologer
« Svar #14 skrivet: augusti 16, 2012, 17:03 »
Så en arkeolog som driver ett företag är både arkeolog och "amatörföretagare"?

Marty

Nu är det ju väldig skillnad på att vara "företagare" och att vara "arkeolog". De två går inte att jämställa, precis som att man inte kan jämställa "företagare" med "läkare".

Vad sen metalldetektorlagen har med saken att göra har jag svårt att se. Många arkeologer tycker precis som du. Sen är man ju inte arkeolog för att man plockar upp saker ut ploglagret med hjälp av en metalldetektor, även om det är tillåtet.   

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Amatörer kontra fackarkeologer
« Svar #15 skrivet: augusti 16, 2012, 19:47 »
Grejen är ju den att vem som helst får starta ett företag och kalla sig företagare, utan någon som helst utbildning. För att få kalla sig arkeolog måste man ha en viss utbildning, annars kallas man amatör. Slutsatsen blir ju då att en företagare egentligen borde kallas amatörföretagare om han inte har utbildning. Om man skall vara konsekvent.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Amatörer kontra fackarkeologer
« Svar #16 skrivet: augusti 16, 2012, 20:28 »
Vad för utbildning menar du då?

"Företagare" är ett ord som vi använder för alla som driver ett företag, vad det företaget än sysslar med. Det finns kurser i "företagsekonomi" och andra saker som är bra att kunna om man ska driva ett företag, men du blir inte "företagare" genom att plugga, utan genom att driva ett företag. Att jämföra företagande med diskreta, väl definierade yrken där samhället i stort kräver en viss utbildning med en viss examen, så som arkeolog och läkare, är missvisande.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Amatörer kontra fackarkeologer
« Svar #17 skrivet: augusti 16, 2012, 20:49 »
Men välj ett annat yrke som tex städare istället, om du nu hela tiden vill bortse från själva poängen. Skall en person som jobbar som städare och inte har någon utbildning då kallas amatörstädare. Det är inte yrket som är det viktiga, utan skall man kallas amatör om man inte har någon utbildning, bör detta gälla konsekvent.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Amatörer kontra fackarkeologer
« Svar #18 skrivet: augusti 16, 2012, 20:59 »
Jag har en examen i Statskunskap och Nationalekonomi från Samhällsvetarlinjen vid Lunds universitet, i Lund, under 80-talet.

Arkeologer har en tendens att inte förstå att det kan ha funnits handel, kanske redan under Bronsåldern, över dagens landsgränser. Det brister även i tankar kring bildandet av stater när man kan blanda arkeologi med Isländska sagor i den mest fantasifulla resonemang.

För mig som läst lite Statsvetenskap är det klart vilka funktioner och organisation som ligger bakom en stat.

Tyvärr är den nuvarande arkeologin i Sverige extremt lokal och det är undantagvis som man läser något som försöker koppla ihop områden i Skandinavien. Det handlar mycket om att se sin lokala forskningsankdamm som navet där resten av  arkeologivärlden snurrar. Rudbeck är inte död. Hans tankar finns kvar än idag.

Jag skruvar och spetsar till lite ;-)

Tror att vi amatörer med en vetenskapsteoretisk skolning kan stötta arkeologi med de stora sammanhangen som samhällsbildning och ekonomi. Arkeologerna kan hålla mot allt för fantasifulla teorier från oss amatörer.

Thomas I

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Amatörer kontra fackarkeologer
« Svar #19 skrivet: augusti 16, 2012, 21:24 »
Är själv civilekonom men skulle aldrig kalla en arkeolog som startar eget för ”amatör”. Bland skådespelare hittar vi begreppen ”amatörteater” och ”amatörskådespelare”. Kanske är det yrken med oerhört stark konkurrens om jobben där man mest vill förminska människor som blandar sig i deras bransch?

Marty