Författare Ämne: Stor hamnstad funnen vid Svensksundsviken  (läst 38991 gånger)

Utloggad TomasBLBlom

• Novis
  • Antal inlägg: 16
Stor hamnstad funnen vid Svensksundsviken
« skrivet: augusti 05, 2012, 08:56 »
Med ledning av bl a Jean de Rogiers kartor över Östanstång har jag i år hittat en stad i Svensksundsviken. En vik på södra sidan Bråviken. Stadens hamnområden sträcker sig över 30 hektar, har upp till en mil med grävda transportkanaler i flera nivåer och har troligen också haft timmerakvedukter på flera ställen. Själva stadskärnan ligger vid Bjärkusa och är uppbyggd enligt radialplan med centrum vid vägkorset söder om Lilla Bjärkusa och har en diameter på ca 2000m. Genom staden har minst en koncentriskt grävd kanal runnit. Norr om Bjärkusa gård ligger rester av en borganläggning på ca 225x120m i åkern.
Flera koncentriska planstrukturer har återfunnits i området. Där alla verkar vara baserade på den romerska Actusen.
Datering efter landhöjning pekar på 600-1000 eKr. Den "germano-romerska" planeringen av anläggningarna indikerar däremot att planering och uppbyggnad kan ligga så tidigt som 400-talet.

Jag jobbar nu på att få en riktig kartering till stånd.
Mer information finns på barnstenshamnen.wordpress.com
Välkommen med frågor, synpunkter och kritik!

Tomas Blom

Utloggad stakodder

• Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Stor hamnstad funnen vid Svensksundsviken
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2012, 12:01 »
Hej, min personliga uppfattning efter att ha ögnat igenom dina kartor är att kanske det funnits en centralplats vid Svensksundsviken, t o m med romerska mått som bas. Men dina inritade cirklar verkar inte ha med verkligheten att göra. Mer logiskt att ev byggnader m m följde landskapet och topografin...
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad TomasBLBlom

• Novis
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2012, 12:36 »
Då föreslår jag att du lägger lite mer tid på att studera verkligheten. :)
Vilken av cirklarna anser du inte har någon motsvarighet i topografin?

Är Bjärkusas stadsplan och överensstämmelsen med symbolerna på Tre Kronor stenen en ren slump menar du?

Utloggad stakodder

• Veteran
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2012, 12:52 »
Det är möjligt att jag har dålig syn, men kan inte se en enda överenstämmelse mellan dina cirklar och terrängen. Om dina bevis ska vara mera övertygande, måste du erbjuda mer detaljerade studier.

Utloggad TomasBLBlom

• Novis
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2012, 12:58 »
Läs igenom de dokument och inlägg jag har lagt upp på Bärnstenshamnen och återkom när du gjort det.
Om vi ska ha en seriös diskussion så tycker jag att den som lägger upp kritik också ska ha tillgodogjort sig de studier jag gjort sista månaderna.
Att bara säja "jag ser inget" duger inte. Därför vore jag glad om du läste på lite först! :)

Utloggad stakodder

• Veteran
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2012, 13:58 »
Nu har jag tittat på dina kartor igen, men finner ingen speciell överenstämmelse mellan dina inlagda linjer och terrängen i det moderna landskapet, där raka åkerlinjer är vanligare än i det gamla landskapet. Har du prövat att göra dina kartor mot bakgrund av de äldsta skifteskartorna, det hade nog varit intressantare?

Men det skulle nog vara enkelt att arkeologiskt bekräfta eller dementera några av dina teser, t ex kanalerna.

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #6 skrivet: augusti 05, 2012, 21:08 »
Var är de stora gravfält som en så stor "stad" skulle lämna efter sig under järnåldern? Var är de många lösfynd man skulle förväntat sig blivit upplöjda genom århundradena?

Utloggad Heinrich H

• Stammis
  • Antal inlägg: 100
« Svar #7 skrivet: augusti 05, 2012, 22:05 »
Detta förbryllar mig
citat:Stenarna placerades ut på 1600-talet för att bevara minnet av en plats det var förbjudet att tala om. slut citat

Har du nåt som förklarar detta förbud om att tala om platsen?

Utloggad Piankhy

• Gode
  • Antal inlägg: 2 463
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2012, 08:47 »
Om det skulle vara en stad anlagd enligt romerska mått och romerskt bruk, vilken romersk stad skulle i så fall din stadsbildning mest påminna om? Vad jag vet brukade inte romerska städer anläggas i perfekt cirkelform. Dessutom borde spåren efter en sådan stad vara betydligt tydligare och synas väl i terrängen. För att inte tala om gravfält, en massa lösfynd o dyl.

Rom
http://www.google.se/url?source=imglanding&ct=img&q=http://www.the-colosseum.net/images/oldromemap.jpg&sa=X&ei=HmcfUKe1Co-T0QXPyYCgDw&ved=0CAwQ8wc&usg=AFQjCNE-IEIKIUnQRInbHxLvkf_URs8ZNw

Trier
http://www.ancientworlds.net/aworlds_media/ibase_1/00/05/48/00054850_000.jpg

Xanten
http://www.ancientworlds.net/aworlds_media/ibase_1/00/05/53/00055316_000.gif

Det romerska London
http://www.google.se/url?source=imglanding&ct=img&q=http://media.web.britannica.com/eb-media/95/22195-004-4AECE421.gif&sa=X&ei=ZGgfUP3aPIrE0QXPkIHQDw&ved=0CAwQ8wc4Eg&usg=AFQjCNG1qqX6GFPeREw0BhgJ_stlKqM0Og
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Kylarvende

• Stammis
  • Antal inlägg: 367
« Svar #9 skrivet: augusti 06, 2012, 11:53 »
Hej!

Intressant med sådana gåtor:

Detta förbryllar mig
citat:Stenarna placerades ut på 1600-talet för att bevara minnet av en plats det var förbjudet att tala om. slut citat

Man lägger alltså ut stenar för att bevara minnet av ngt som var förbjudet att tala om. Förbryllande. Byte av religion, men man ville inte skymfa tidigare gudar? De kanske kunde komma tillbaka och bli lömska att ha att göra med? Då hade man stenarna som back-up lösning?

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
« Svar #10 skrivet: augusti 06, 2012, 13:46 »
Var är de stora gravfält som en så stor "stad" skulle lämna efter sig under järnåldern? Var är de många lösfynd man skulle förväntat sig blivit upplöjda genom århundradena?

För skojs skull borde man här nämna Uppåkra som en "stad" som än så länge saknar stora gravfält.
/Stefan
Qui tacet, consentit

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #11 skrivet: augusti 06, 2012, 17:04 »
Vilket ju många har undrat över. Samtidigt ska det sägas att till skillnad från Uppåkra ligger inte den här platsen i ett skånskt fullodlingslandskap utan i ett östergötskt sprickdalslandskap. Bortodling är därmed bra mycket mindre övertygande som förklaring än i Uppåkra. Inte har Östergötland samma generella brist på synliga gravfält som Skåne har heller. En tidig stadsbildning i denna del av Östergötland skulle förväntas lämna spår mer liknande de man ser tex vid Birka än de som finns vid Uppåkra.

Utloggad TomasBLBlom

• Novis
« Svar #12 skrivet: augusti 07, 2012, 04:15 »
Det är bara i områden med överskott på åkermark man hade lyxen att kunna anlägga stora gravfält. På Vikbolandet vimlar det däremot av "kremeringsplattor". Det är också en sak jag tagit upp i mitt material för den som Orkar Läsa På.
Vad gäller lösfynd så vet vi ju faktiskt inte hur mycket som plöjts upp genom århundradena. Men eftersom delar av kanalsystemet är intakt så är det inte omöjligt att lösfynden redan låg under plognivå när området började odlas på. En annan anledning kan vara att det helt enkelt är ont om lösfynd. Men lösfynden är inte heller förutsättningen för den rapport jag lämnat till RAÄ. Hamnområden på 30 hektar och kanalsystemet talar sitt tydliga språk. Man kan inte lyfta ur en detalj och med den falsifiera en hypotes som är uppbyggd efter en kontext.
Man måste kunna visa på feltolkningar av själva kontexten.

Utloggad TomasBLBlom

• Novis
« Svar #13 skrivet: augusti 07, 2012, 04:19 »
Detta förbryllar mig

Jupp. Karl XI införde dödsstraff för tal om att Birka låg någon annanstans än i Mälaren. Johannes Messenius, som jag gissar var en av de som visste men inget sa fick ändå spendera decennier i fängelse i Finland.

Utloggad TomasBLBlom

• Novis
« Svar #14 skrivet: augusti 07, 2012, 04:20 »
Nu har jag tittat på dina kartor igen, men finner ingen speciell överenstämmelse mellan dina inlagda linjer och terrängen i det moderna landskapet, där raka åkerlinjer är vanligare än i det gamla landskapet. Har du prövat att göra dina kartor mot bakgrund av de äldsta skifteskartorna, det hade nog varit intressantare?

Men det skulle nog vara enkelt att arkeologiskt bekräfta eller dementera några av dina teser, t ex kanalerna.
Inte vid Brogsten eller Agelsta heller?
Eller den bågformade kanalen ovanför lIlla Bjärkusa, som tillsammans med kanalen bredvid Raväsvägen också är utritad på Jean de Rogiers kartor?
Då kan jag inte hjälpa dig.

Utloggad TomasBLBlom

• Novis
« Svar #15 skrivet: augusti 07, 2012, 04:24 »
Om det skulle vara en stad anlagd enligt romerska mått och romerskt bruk, vilken romersk stad skulle i så fall din stadsbildning mest påminna om? Vad jag vet brukade inte romerska städer anläggas i perfekt cirkelform. Dessutom borde spåren efter en sådan stad vara betydligt tydligare och synas väl i terrängen. För att inte tala om gravfält, en massa lösfynd o dyl.

Rom
http://www.google.se/url?source=imglanding&ct=img&q=http://www.the-colosseum.net/images/oldromemap.jpg&sa=X&ei=HmcfUKe1Co-T0QXPyYCgDw&ved=0CAwQ8wc&usg=AFQjCNE-IEIKIUnQRInbHxLvkf_URs8ZNw

Trier
http://www.ancientworlds.net/aworlds_media/ibase_1/00/05/48/00054850_000.jpg

Xanten
http://www.ancientworlds.net/aworlds_media/ibase_1/00/05/53/00055316_000.gif

Det romerska London
http://www.google.se/url?source=imglanding&ct=img&q=http://media.web.britannica.com/eb-media/95/22195-004-4AECE421.gif&sa=X&ei=ZGgfUP3aPIrE0QXPkIHQDw&ved=0CAwQ8wc4Eg&usg=AFQjCNG1qqX6GFPeREw0BhgJ_stlKqM0Og
Varför hänger alla upp sig på de romerska måtten. Har ni inte läst resten?
OM det nu är så att anläggningen är måttsatt enligt den romerska foten så är det till bra hjälp vid kartering och preliminär åldersbestämning. Men dessa mått är inte grundvalen för min fyndrapport till RAÄ eller analysen av kanalsystemet.

Utloggad Piankhy

• Gode
« Svar #16 skrivet: augusti 07, 2012, 08:12 »
Hur många andra bosättningar från den tid du talar om har omfattande kanalsystem.? Hur vet du att kanalerna inte är mycket senare? Hur vet du att de inte är utdikningar av annat slag? Kanaler och dikningar har ju använts i olika sammanhang framförallt under medeltid och senare. På de kartor du visar på din site finns inga tecken alls på någon stad av den magnitud du talar om. Eventuella kanaler och diken gör ingen stad.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

• Gode
« Svar #17 skrivet: augusti 07, 2012, 09:18 »
Intressant är också att du skriver  på din site om de rättigheter du har till ditt fynd enligt fornminneslagen (förmodar att det är KML du menar).

http://barnstenshamnen.wordpress.com/2012/07/25/om-skyddet-av-mina-fynd/

Var exakt i den lagen står det att du har någon sorts rätt till de fornminnen du eventuellt hittar? Visserligen kan man behålla fornfynd som man hittar och som inte tillhör en fast fornlämning (dock är man skyldig att erbjuda staten att få lösa in det mot betalning (hembud)
1. om fornfyndet innehåller föremål som helt eller delvis består av guld, silver, koppar, brons eller annan legering med koppar eller
2. om fornfyndet består av två eller flera föremål, som kan antas ha blivit nedlagda tillsammans)

Om man upptäcker en fast fornlämning har man ingen speciell rättighet till den.
Du skriver att: "Primärt handlar denna anmälan om staden, kanalanläggningarna och borgen och mina rättigheter i samband med detta." Vad är det för rättigheter?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Heinrich H

• Stammis
  • Antal inlägg: 100
« Svar #18 skrivet: augusti 07, 2012, 09:42 »
Jupp. Karl XI införde dödsstraff för tal om att Birka låg någon annanstans än i Mälaren. Johannes Messenius, som jag gissar var en av de som visste men inget sa fick ändå spendera decennier i fängelse i Finland.

Jag försöker hitta belägg för detta men utan framgång. Dessutom; Hur kan något liknande knytas till den plats du beskriver?

Utloggad Kylarvende

• Stammis
  • Antal inlägg: 367
« Svar #19 skrivet: augusti 07, 2012, 09:50 »
Hej!
Personligen tycker jag det skulle vara kul med en "romersk" stad på svensk mark. Ang mått skall man nog inte hänga upp sig på detaljer. Hur var det med tunneln för Nasas boosters till raketerna?

http://www.straightdope.com/columns/read/2538/was-standard-railroad-gauge-48-determined-by-roman-chariot-ruts

“Roman war chariots made the initial ruts, which everyone else had to match for fear of destroying their wagons. Since the chariots were made for or by Imperial Rome, they were all alike in the matter of wheel spacing. Thus, the standard U.S. railroad gauge of four feet, eight and a half inches derives from the specification for an Imperial Roman army war chariot.

Specs and bureaucracies live forever. So the next time you are handed a specification and wonder what horse's ass came up with it, you may be exactly right. Because the Imperial Roman chariots were made to be just wide enough to accommodate the back ends of two warhorses."

“Bonus info!  I didn't have room in the printed column, but another version of this legend adds the rococo touch that the solid rocket boosters (SRBs) used on the space shuttle are manufactured at a Thiokol plant (I presume in Utah), then shipped to Florida by rail for final assembly at the launch site. The rail line passes through one or more tunnels en route, and the SRB pieces had to be made small enough so they'd fit through the tunnel bore. Thus, the legend triumphantly concludes, the dimensions of one of our most advanced vehicles was determined by the size of one of our most ancient!”

Varför hänger alla upp sig på de romerska måtten. Har ni inte läst resten?
OM det nu är så att anläggningen är måttsatt enligt den romerska foten så är det till bra hjälp vid kartering och preliminär åldersbestämning. Men dessa mått är inte grundvalen för min fyndrapport till RAÄ eller analysen av kanalsystemet.