Författare Ämne: Dalby Kyrka-Nordens äldsta bevarade byggnad skall dateras  (läst 20472 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Dalby Kyrka-Nordens äldsta bevarade byggnad skall dateras
« Svar #20 skrivet: september 05, 2012, 20:37 »
Bornholm. Den andra boken du nämner har jag redan köpt. Tack för förklaringen till titeln.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Dalby Kyrka-Nordens äldsta bevarade byggnad skall dateras
« Svar #21 skrivet: september 06, 2012, 21:43 »
Idag fick jag Dalby-boken på 550 sidor om denna märkliga plats som idag är en villaförort till Lund.

Har läst Anna Limhammers "Dalby Mellan Vikingatid och Medeltid" och hoppades på några klarläggande om Dalbys relation till Uppåkra och Lund men forskningsläget är nog mer frågor än svar för tillfället.

Jag blev glad över att se min amatörfundering kring relationen med Torna Hällestad bekräftad i artikeln.

Thomas I

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Dalby Kyrka-Nordens äldsta bevarade byggnad skall dateras
« Svar #22 skrivet: september 08, 2012, 07:19 »
Det verkar vara en riktigt bra bok som dessutom kommer från "Centrum för Danmarksstudier" vid Lunds universitet som brukar ge ut fantastiska publikationer. Jag har precis beställt ett ex av boken.

Tack för tipset om boken!

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Dalby Kyrka-Nordens äldsta bevarade byggnad skall dateras
« Svar #23 skrivet: oktober 01, 2012, 13:19 »
...  Det kanske mest spännande var undersökningar i den södra långhusmuren över södra sidskeppsvalven. Detta muravsnitt tillhör ju den äldsta delen av den nu stående kyrkan. Här har upptäckts tre ursprungliga byggnadsställningshål som går sextio cm in i muren. Ett är tomt men i två är virket bevarat. Man har tagit C14 prov och resultaten väntas snart. Möjlighet finns kanske också för dendroprov trots att det inte är så många årsringar i trästockarna. Vansinnigt spännande - kanske kan vi äntligen få en absolut datering att knyta upp hela byggnadskronologin på för kyrkan.

Er der noget nyt om prøverne?

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Dalby Kyrka-Nordens äldsta bevarade byggnad skall dateras
« Svar #24 skrivet: januari 03, 2013, 19:08 »
En länk till ett kort reportage om Dalby Kyrka som inte har med dateringsfrågan att göra men som visar de äldsta delarna. Två och en halv minut arkeologi i början.

http://www.youtube.com/watch?v=EWJwzxRhNok

Visar de äldsta murarna som finns kvar i kyrkan.

Kan vara intressant för semesterplaneringen i sommar ;-)

Lund, Uppåkra och kyrkan i Torna Hällestad finns i närområdet.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Dalby Kyrka-Nordens äldsta bevarade byggnad skall dateras
« Svar #25 skrivet: augusti 15, 2013, 21:11 »
Tydligen används laserteknik, i ett pågående projekt, för att skanna hela kyrkan på in och utsidan för att skapa kompletta 3D modeller av det som finns kvar.

Jag var på ett föredrag idag i Uppåkra om virtuellt återskapande av arkeologi där det visades några resultat från Dalby.

Mycket proffsigt och intressant föredrag.

Det finns även mycket Dalby och modeller av kyrkan och klostret i den nyutgivna boken om Lunds historia under medeltiden.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Dalby Kyrka-Nordens äldsta bevarade byggnad skall dateras
« Svar #26 skrivet: januari 19, 2015, 21:59 »
Mina Dalbyböcker har inte öppnats förrän nu och om jag börjar med Historiska Medias "Dalby Kyrka-Omen plats i historien" Kommentera gärna om jag har missuppfattat något.

Dalby kyrka grundläggs som en kyrka intill en kungsgård av Sven Estridsen.

Egino sitter här som biskop innan han tar över Lund kring 1066 e.Kr. men det är osäkert om Dalby var ett eget stift.

Eventuellt sitter biskopen i Lund här under bygget av Lunds domkyrka?

Dalby hade egna kaniker som på ett diffust sätt blev ett kloster och Dalby var ett kloster fram tills Reformationen. Det är kanske ett av de första klostren i Skandinavien?

Ett sidospår, beträffande ålder på stenkyrkor, var att Lunds äldsta stenkyrka kan ha varit St. Drotten följt av den tidiga versionen av domkyrkan. Dessa är båda äldre än Dalby?

Thomas I