Författare Ämne: Varnhem  (läst 59645 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Varnhem
« Svar #40 skrivet: februari 22, 2007, 18:15 »
Mia Vretemark har svarat på mina frågor i mitt mail och då jag finner hennes uppgifter så viktiga har jag bett om tillåtelse att få citera hennes mail här. Hon skriver:

Citat från: Mia Vretemark
Skelettet i den murade stenkistan på sydsidan är C14 daterat till 990-1040. En barngrav i murad kista precis söder om kormuren är C14-daterad till 950-1040. Den murade kistan med kvinnoskelett på norra sidan gav en mer spretig datering med många toppar (990-1160), men hamnar mest troligt mellan 1010-1050. Dessa gravar är samtliga anlagda efter det att uppkastlagret för källaren kommit dit samt byggnadslagret för stenkyrkan. Vad vi har gått ut med till pressen är att stenkyrkan förefaller vara byggd senast 1040. Utöver dessa gravar har vi ytterligare ett 20-tal dateringar som visar att den kristna begravningsplatsen togs i bruk redan på 800-talet och användes till mitten av 1100-talet. Det är fantastiskt spännande! Vi får ompröva vår bild av det vikingatida/tidigmedeltida Västergötland rejält.
 
Till sommaren fortsätter grävningen, 11 juni börjar vi igen. Om Du vill veta mer detaljer kring dateringar och kommande grävningar kan Du kolla på vår hemsida om några dagar. Vi håller på och uppdaterar med de senaste rönen www.vastergotlandsmuseum.se/arkeologi/Varnhem

Denna grävning har redan kommit att kasta ett helt nytt ljus över kristnandeprocessen i Sverige. Den påträffade stenkyrkan är samtida med de allra tidigaste stenkyrkorna i Danmark. Därtill av en utformning med källare under långhuset som inte tidigare är känd. Att kristna gravar nu finns belagda från 800-talet i en samlad grupp på en kyrkogård i Västergötland sätter fokus på bristerna i det skrivna källmaterialet. Själv har jag hävdat att det bara är en otrolig slump att vi överhuvud taget vet något annnat än arkeologiskt om Birka i Mälaren. Ett manuskript, Ansgaris Vita, har överlevt. Hur många andra sådana här texter kan det inte ha funnits vilka alla numera är försvunna.   
« Senast ändrad: mars 18, 2007, 14:13 av Gorm »

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
SV: Varnhem
« Svar #41 skrivet: februari 22, 2007, 19:19 »
Tack Sven för att du skrev till Mia så man äntligen fick lite information. Oerhört intressant det här, kyrkan kan alltså ha stått där redan under Olof Skötkonungs tid! Nu blir det mycket att fundera över - och att ändra på hemsidan...   :D

Stenkistan med tillhörande skelett på sydsidan:


Foto: Bengan

Kvarlevorna nu alltså daterade till åren 990-1040

Bengan
« Senast ändrad: februari 22, 2007, 21:58 av Gorm »

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Varnhem
« Svar #42 skrivet: februari 22, 2007, 19:40 »
Det kommer att bli intressant att se vad de menar med en kristen begravningsplats från 800-talet. Menar de att alla gravar är kristna? I så fall är de begravda inom en "kyrkogård" eller har man i dessa gravar funnit artefakter eller andra spår som man tolkar som kristna. Förstår jag det rätt har man ett 20-tal dateringar som visar den kristna begravningsplatsen togs i bruk redan på 800-talet, hur många gravar har man hittat från dennna första fas och hur många tillhör senare faser? Det kommer att bli intressant att se hur detta gravfält i sin tidiga fas skiljer sig mellan de senare faserna. En fråga som måste hållas öppen är huruvida gravältet/begravningsplatsen från början varit en kristen plats eller om den övertas av den kristna "församlingen". Man väntar med spänning på både rapporter och kommande undersökningsresultat.

Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Varnhem
« Svar #43 skrivet: mars 05, 2007, 15:21 »
Nya C14-dateringar från utgrävningen i Varnhem:
http://www.vastergotlandsmuseum.se/varnhem/c14_analyser_2007.html

"Söder om långhuset hittades en mycket fin murad stenkista med huvudnisch för kraniet. I kistan fanns skelettet från en ca 40-årig man. Den murade stenkistan var nedgrävd i det påförda uppkastlagret från källarbyggnationen och i byggnadslagret från stenkyrkan vilket tydligt visar att graven tillkommit efter att stenkyrkan byggts. Mannen begravdes mellan 970-1040. Stenkyrkan tycks alltså vara byggd senast 1040."

Det här med C14-dateringar och osäkerheten i exakthet - finns det något som säger att den troligaste dateringen borde vara i mitten av skalan, eller förskjuten åt endera hållet?

Bengan

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Varnhem
« Svar #44 skrivet: mars 05, 2007, 18:07 »
Jag har för mig att man anser att själva mätningsresultatet av C14 är normalfördelat, med andra ord störst sannolikhet att det riktiga värdet ligger i mitten, lägre sannolikhet närmare "flankerna" dvs längre från mitten-värdet. Men det gäller det okalibrerade värdet, i C14-år. Vid kalibreringen till kalenderår händer dock saker. Kalibreringskurvan är "brusig" dvs. har många olinjariteter som kan göra att det mest sannolika förskjuts åt något håll. Man brukar ju redovisa detta grafiskt (typiskt från programmet "Oxcal"), så efter kalibreringen blir det ingen snygg normalfördelningskurva utan en "taggig" fördelning som kan vara väldigt oregelbunden. Så utan att ha sett den kurvan i detta fall så är det nog svårt att säga något närmare. Tror dock inte man ska försöka "snäva in" värdet mer än som angivits.
/Mats

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Varnhem
« Svar #45 skrivet: mars 05, 2007, 22:17 »
Bara en kort kommentar om detta med 14C-kurvor och insnävning av dessa. Det går an att snäva in dessa, så att nya och mer exakta sannolikhetsbedöningar uppstår, med hjälp av exempelvis stratigrafiska "lock" och "bottnar" (alltså kända och stratigrafiskt låsta yngsta- och äldstavärden). Det går också att passa in kurvserier genom s.k. "wriggle matching", alltså att passa in dateringars sannolikhetskurvor mot kalibreringskurvans utseende och med hjälp av kurvornas toppar och dalar ("wriggles").

Hur det ligger till i detta fall har jag dock ingen aning om. Spännande är det i allafall!

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
SV: Varnhem
« Svar #46 skrivet: mars 05, 2007, 23:03 »
Tack för redogörelserna, Mats och Heimdahl! Jag skall väl inte påstå att jag riktigt begriper vad ni menar, men jag tror mig ana kvintessensen. Och det kommer ju en redogörelse från arkeologerna framåt sommaren. Men 1040 är ju fantastiskt bara det!

Överbo blir ju bara mer och mer intressant, med en kvinnograv innehållande en vinthund och en katt (äldsta fyndet i Sverige?) liksom en mansgrav med resterna av ett svärd, beslag av en sköld, dryckeshorn av brons mm, båda gravarna från 100-talet.
Sedan kristna gravar från 800-talet, en gravhäll från 1000-talet försedd med runinskrift och ett kors liksom uppemot 1.000 silvermynt från samma tid (Norge, Irland, England, Tyskland och östra Medelhavet), alltså ungefär samtida med Överbokyrkans tillblivelse...

Bengan

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Varnhem
« Svar #47 skrivet: mars 06, 2007, 13:00 »
Nu är jag inte med längre, Bengan. Var ligger Överbo? Var vi inte i Varnhem, eller ligger Överbo där också?
Spännande med det ev. kristna gravfältet från 800-talet, förresten. Känns ju onekligen som om kristen mission söderifrån (och västerifrån förstås) borde haft närmare in mot Västergötland än upp till Birka, så man skulle inte bli förvånad.

/Mats

Utloggad anders

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
    • http://www.gidenstam.org
SV: Varnhem
« Svar #48 skrivet: mars 06, 2007, 13:11 »
Mycket intressant!

Men kan någon förklara vad de grundade "kristen gravplats redan under 800-talet" på? Enligt webbsidan så har ju den äldsta graven intervallet 780-970 och med samma försiktighet som de använt innan borde det ju bli "gravlagd senast 970". Med tanke på att graven precis brevid, den med släktlikt örnäsa, var daterad till 1020-1160 så låter väl 900-tal troligare? Tillräckligt kort tid för att fortfarande veta exakt var släktgraven ligger.

/Anders

Utloggad Innstein

  • Novis
  • Antal inlägg: 17
SV: Varnhem
« Svar #49 skrivet: mars 06, 2007, 15:47 »
Kul med Varnhem!
Det finns en plats några kilometer norr om Varnhem som heter Såntorp. Även här tror jag det finns en kristen begravningsplats från 800-talet. Grävningarna från Såntorp finns nyligen publicerade. Överbo med dess fynd, som ligger i direkt anslutning till Varnhem indikerar att det redan under romersk järnålder fanns en "elit" etablerad i Varnhem. Jag har för mig att det dessutom skall ha funnits tre stora högar på platsen som tagits bort. Om Uppsala är Upplands viktigaste punkt med avseende på maktutövning under järnålder och tidig medeltid och Uppåkra för Skåne, så kanske Varnhemstrakten är Västergötlands motsvarighet?
MVH/Martin

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
SV: Varnhem
« Svar #50 skrivet: mars 06, 2007, 20:11 »
Ja, det var jag som var otydlig, Mats - Överbo ju inte är nämnd i den här tråden tidigare...
På äldre kartor står Överbo utsatt endast ett par hundra meter öster om Varnhems klosterkyrka, och arkeologer jag talade med på platsen nu i somras trodde att fru Sigrids hus kan ha legat där som den gamla prästgården(?) med sin outgrävda ;) trädgård ligger idag - Överbo. Den verkliga fru Sigrid, inte Arns mamma...

Fann denna sida hos Historiska.se som visar fynd från Överbo i Varnhems socken och från Våmb en mil österut över Billingen:
http://www.historiska.se/historia/manadensforemal/2006/mfjuli2006/
och detta hänge i guld från romersk järnålder från Överbo Smedsgård
http://mis.historiska.se/mis/sok/include_image_exp.asp?uid=14285
Och från samma tid har man påträffat delar till en servis för vin, så nog har det bott mycket bemärkta personer på platsen!

Såntorp med sina gravar från 950-1050 (enl. Claes Theliander) ligger endast fem km norrut. Uppgiften att de var från 800-talet har bl.a. jag själv spridit efter att ha läst en bokrecension behäftad med sakfel...

Bengan

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Varnhem
« Svar #51 skrivet: mars 18, 2007, 13:15 »
Om Uppsala är Upplands viktigaste punkt med avseende på maktutövning under järnålder och tidig medeltid och Uppåkra för Skåne, så kanske Varnhemstrakten är Västergötlands motsvarighet?
MVH/Martin

Nej nu ska vi nog lugna ner oss lite  ;) Med all sannolikhet står nog den yngre järnålderns viktigaste centralplats i Västergötland att finna i Gudhem, belägen en dryg mil från Varnhem.
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Johan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 62
SV: Varnhem
« Svar #52 skrivet: mars 18, 2007, 15:27 »
I Hulje utanför Mjölby hittades 1995 en solitär skelettgrav, orienterad i öst-västlig riktning och utan några gravgåvor, som tolkats som en kristen grav. Två tänder som 14C-analyserades daterar graven till 840-963 och 880-995 AD.

En tänkbar förklaring till det solitära läget kanske skulle kunna vara att man inte ville ha kristna jordfästningar på byns gravfält, men att en liten grupp kristna i området fått begrava sin trosfrände på en avsides plats.

Detta appropå att söka kristna inslag ned i 800-tal...

(Källa: Hulje - boplats, skrävsten och gravar. Rapport. UV Linköping 1996:63)

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
SV: Varnhem
« Svar #53 skrivet: mars 18, 2007, 19:42 »
Fler tidiga 14C-daterade skelettgravar: I Nästa utanför Värnamo i Småland undersöktes 1990 en skelettgrav med lämningar av ett barn på ett tydligt kristet influerat gravfält med 14C-datering från en tand till 634-965 cal AD (1260+-90 BP; kalibrerat 2 sigma). Ytterligare två 14C-daterade skelettgravar på gravfältet ger möjlighet till både tidiga och mer ”normala" dateringar (ungefär 707-1152 AD respektive 682-1152 AD). På gravfältet blandades hedniska (högar med stenpackning) och kristna element (skelettbegravningar i väst-öst). Detta i ett landskap som traditionellt ska ha kristnats mycket sent.

Är Varnhemsgravarnas datering angivna med 1 eller 2 sigmas sannolikhet på kalibreringen?

/Ulf

Utloggad Varga

  • Administratör
  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
    • Bloggen om Aiax och Wicca
SV: Varnhem
« Svar #54 skrivet: mars 20, 2007, 11:43 »
Diskussionen om Västergötlands kristnande har blivit avdelat till en egen tråd som finns här: Västergötlands kristnande

/Camilla
När allt är sagt och gjort, är mera sagt än gjort
- Amerikanskt ordspråk

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Varnhem
« Svar #55 skrivet: mars 20, 2007, 12:51 »
Citera
Nej nu ska vi nog lugna ner oss lite  Med glimten i ögat (blinkande) Med all sannolikhet står nog den yngre järnålderns viktigaste centralplats i Västergötland att finna i Gudhem, belägen en dryg mil från Varnhem.

Claes, orkar du utveckla det i en ny tråd? Snälla...

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Varnhem
« Svar #56 skrivet: mars 20, 2007, 13:47 »
Citera
Nej nu ska vi nog lugna ner oss lite  Med glimten i ögat (blinkande) Med all sannolikhet står nog den yngre järnålderns viktigaste centralplats i Västergötland att finna i Gudhem, belägen en dryg mil från Varnhem.

Claes, orkar du utveckla det i en ny tråd? Snälla...
Nej... jag kan bara hänvisa till det som just du skrivit i ämnet genom åren...

Claes
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Varnhem
« Svar #57 skrivet: mars 20, 2007, 14:09 »
Ok, jag hade förhoppningar om att du borrat vidare och hittat nya vinklingar...

Utloggad P-A

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 144
SV: Varnhem
« Svar #58 skrivet: mars 22, 2007, 09:33 »
Den första historiskt kända personen med anknytning till Varnhem torde vara fru Sigrid, dvs hon som skänker mark till klostret och stöter på hinder. Hon har kopplingar/släktrelationer till Inge d.ä släkt men också till Sven Estridssen med släkt. Sven Estridssen som i sin tur för att följa Adam tvingas skilja sig från sitt äktenskap med en dotter/syster till Emund gamle.
Att kyrkan trycker på om att upplösa äktenskapet skall enligt Adam ha berott på för nära släktskap. Kusiner för att följa de spröda släktrelationerna är väl troligt. Adam berättar också om en viss fru Gunhild som skall ha bott på en egendom i "Götaland" och hade hon inte någon form av "klosterverksamhet" eller liknande. Men här kan jag minnas lite fel och har inte Adam tillgänglig.

Alltså har vi uppenbart kopplingar direkt till den yppersta daniska eliten för fru Sigrid. Estridsen som i sin tur hade släktförbindelser med Knut, Sven och Harald som också har föbindelser med det senare svenska området. Att Varnhemsområdet har starka daniska kopplingar under järnålder kan man nästan förutsätta med de tydliga tecken som finns och övrig diskussion. Dessa förbindelser brukar väl tolks som allianser uppburna av äktenskap, uppväxter i fosterhem etc. Vilket förstås också är en av kunskapsvägarna  för kulturella influenser. Alltså skulle man kunna gissa på äktenskap och gåvoutbyten från båda håll, av detta skäl är det väl inte oävet att också studera den kristna sedens framväxt bland den daniska eliten som en bild till förståelsen för framväxten i Varnhem.
/P-A

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Varnhem
« Svar #59 skrivet: mars 23, 2007, 22:39 »
Alltså har vi uppenbart kopplingar direkt till den yppersta daniska eliten för fru Sigrid. Estridsen som i sin tur hade släktförbindelser med Knut, Sven och Harald som också har föbindelser med det senare svenska området.

Vill man vara riktigt fantasifull kan man ju erinra sig Sigrid Storråda som ju skall ha varit Sven Estridsens mormor. Namn kommer ju ofta igen gång på gång i olika släktled i aristokratiska ätter.