Författare Ämne: Varnhem  (läst 59661 gånger)

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Varnhem
« skrivet: september 14, 2005, 14:23 »
Den 12 september 2005 började man gräva ut en tidigmedeltida kyrka strax invid Varnhems klosterkyrka - kanske Fru Sigrids gårdskyrka, kvinnan som skänkte marken till munkarna...

På deras utgrävningssajt kan man följa utvecklingen dag för dag, och de fjorton första dagarna är allmänheten välkommen.



Bengan

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Varnhem
« Svar #1 skrivet: september 14, 2005, 16:18 »
Jag bara måste posta en bild på Varnhems klosterkyrka, för att den är så häftig (i brist på bättre ord).  8)

http://www.kms.raa.se/cocoon/bild/show-image.html?id=16000300031893

http://www.kms.raa.se/cocoon/bild/show-image.html?id=16000300023533

/Johan
« Senast ändrad: mars 18, 2007, 14:21 av Gorm »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Varnhem
« Svar #2 skrivet: september 14, 2005, 20:40 »
Det vore ju intressant om det inte är en kyrka man hittar - tidigare har man ju grävt sig mer än 2 meter ner i det förmodade långhuset uten att hitta något golv...!

Om Fru Sigrid: Efter att ha varit och lyssnat på professor Dick Harrison i Vårgårda i lördags så var det tydligen så att för att för att få kalla sig Fru skulle man vara, eller ha varit, gift med en Herr - alltså en tvättäkta riddare som varit ute på korståg.

Mellan kullen man gräver i och klosterkyrkan har man funnit en vikingatida silverskatt som bestod av ca 1.000 mynt, och omedelbart norr om kullen en runristad gravhäll - "Kättil gjorde denna sten efter Kata sin hustru, Torgils syster".

Det skall bli spännande att följa utgrävningen!


Här inne vilar flera av våra tidiga kungar, plus Birger jarl...

Bengan

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Varnhem
« Svar #3 skrivet: september 16, 2005, 10:03 »
Från utgrävningssajten idag:

15 september: Arbetet för att frilägga ”underjordsvåningen” i västra delen av långhuset fortsatte under dagen. Vi kan nu se att det är minst två byggnadsfaser, möjligen rest av en medeltida kastal som är äldre än stenkyrkogrunden.



Spännande!!!

Bengan

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Varnhem
« Svar #4 skrivet: september 17, 2005, 11:57 »
16 september

Citat från: "[url=http://www.skaramus.se/ark/varnhem/dagbok.htm
Västergötlands museum[/url]"]Två sökschakt på norra sidan om långhuset visar att det finns gravar även på denna sida. En liten spädbarnsgrav har vi hunnit undersöka på förmiddagen och flera kalkstenskistor sticker upp ur jorden. På norra sidan finns också sotig jord som tyder på ett kulturlager. Ett bryne och några djurben har vi hittills hittat i det lagret. Om sotlagret är äldre än kyrkan vet vi inte än.

Framrensningen av kyrkogrunden fortsätter i östra delen och vi börjar nu se konturerna av koret. Underjordsvåningen visar sig finnas under hela långhuset.


/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Varnhem
« Svar #5 skrivet: september 19, 2005, 09:06 »
Från Radio Skaraborgs hemsida 19 september:

Dom arkeologiska utgrävningarna i Varnhem har pågått en vecka och man har gjort en rad spännande fynd. Förutom kyrkan som man redan anade fanns där har man funnit resterna av ett försvarstorn som troligen hängt ihop med en äldre träkyrka från 1000-talet.
- Det är ett ovanligt och spännande försvarstorn, säger arkeolog Maria Vretemark till Sveriges Radio Skaraborg.
Maria Vretemark hoppas på att utgrävningarna kan fortsätta under en treårsperiod så att man kan undersöka hela kyrkoanläggningen och också leta efter en gård som ska ha skänkts tillmunkarna i Varnhem.



På nyheterna berättades dessutom att man funnit en igenmurad ingång i öster i koret, och man nämnde likheter med Husaby kyrka...!


Husabys stentorn är något äldre än resten av kyrkan


Bengan

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Varnhem
« Svar #6 skrivet: september 20, 2005, 11:01 »
Från Radio Skaraborgs hemsida tisdag 20 september 2005:

Ännu ett spännande fynd har gjorts vid utgrävningarna i Varnhem, ett silvermynt från 1000-talet. Troligen rör det sig inte om ett svenskt mynt.
På ena sidan av det välbevarade myntet finns ett kors och på den andra sidan ett ansikte.
Arkeologen Tony Axelsson säger till Sveriges Radio Skaraborg att han tror att myntet på något sätt hänger ihop med den myntskatt som hittades på 1800-talet inte långt från dagens utgärvningsplats.

Bengan

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Varnhem
« Svar #7 skrivet: september 22, 2005, 02:29 »
Kände att jag bara måste åka och kika på vad de gör i Varnhem...



Väggarna till det förmodade försvarstornet som varit lika stor som det senare långhuset.
Murarna är byggda i skalmursteknik, extra intressant är att insidorna ser ut att ha varit putsade!
Något motsvarande rum under en svensk kyrka känner man inte till.



Ca 2 meter ner - och fortfarande inget golv (traktorgrävaren nådde inte längre ner).

Annat av intresse är att ingången till koret varit belägen på den norra sidan vilket ju även det är unikt.
En murad eldstad med kalkbruk i botten i långhusets sydöstra hörn späder på mysterierna...

Tydligen tar grävningarna slut denna vecka, anledningen var visst pengabrist...




Utgrävningsområdet sett från öster, klosterkyrkan ligger ca 150 m åt höger i bild


Bengan

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Varnhem
« Svar #8 skrivet: september 22, 2005, 07:49 »
Tack Bengan för att du delger oss spännade utgrävningsbilder och information. Hoppas verkligen att de har så mycket pengar att grävningarna kan fortsätta.

Den nästan enda säkra möjligheten att få en datering på anläggningstiden för en medeltida stenbyggnad med källare är att ta upp schakt på utsidan vinkelrätt mot yttermuren så att man säkert kan få nedgrävningsprofilen och eventuella fynd från den urspungliga byggnadsgropen. På dina bilder verkar det bara som man tömt själva källaren. Är det så?

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Varnhem
« Svar #9 skrivet: september 22, 2005, 10:17 »
Arkeologerna pratade om att de hade något schakt kvar att ta upp på den norra sidan, men pga alla de gravar som var placerade utmed sidorna lär det nog ta sin tid. Flera påbörjade schakt var pågående men ingenstans hade man kommit särskilt djupt.
Förstod jag ciceronen rätt så kommer man inte att gräva ut mer av rummet nu i höst, men han menade att golvet skulle vara spännande att hitta. Måste vara frustrerande att pengarna styr på detta sätt!

När började man egentligen använda skalmurstekniken, och användes den till annat än försvarsmurar?

Bengan

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Varnhem
« Svar #10 skrivet: september 22, 2005, 19:38 »
Jag funderar över vad det skulle kunna bli för datering av det fömodade tornet/kastalen. Kyrkan tror man ju revs när klosterkyrkan byggdes, och den var kanske användbar ca 1160-70. Då bör ju "Sigrids kyrka" ha byggts i början av 1100-talet och tornet bör ju då hamna i 1000-talet. Kastalernas intåg brukar väl anses vara 1200-tal?

Bengan

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Varnhem
« Svar #11 skrivet: september 22, 2005, 22:31 »
Jag skulle hålla en slant på en datering av stenbyggnaden till runt 1100. Här är några kända hållpunkter för stenbyggnader:

Den äldsta stenbyggnadstekniken vi känner här i Norden hör samman med kyrkor. Ca 1030 uppfördes S:t Clemens kyrka i Roskilde och kanske före 1060 den första biskopskyrkan i Lund. Ca 1060 byggdes också biskopskyrkan i Dalby strax öster om Lund. På 1080-talet började man så bygga den nuvarande domen i Lund och den nuvarande kyrkan i Dalby.

Runt 1100 var man i full gång med att bygga stenkyrkor i Vätterns östra strandregion. Här några dendroprov som jag snappat upp: 1103 Örberga kyrka, ca 1110-tal Vreta kyrka, ca 1112 Herresta kyrka och 1118 Hagebyhöga kyrka, alla i västra delen av Östergötland.

Cistercienserorden är intressant eftersom denna klosterorden avskydde städer och älskade landsbygden. Men det skulle vara speciella platser, nämligen utmed de viktigare huvudvägarna på 1100-talet. Ärkebiskop Eskil i Lund var den store initiativtagaren till klosterrörelsen. På 1140-talet grundas huvudstationer på vägen mellan ärkestiftscentrat Lund och Östergötland: 1144 Herrevad norra Skåne, 1143 Nydala mitt i Småland och 1143 Alvastra invid Vättern. Man har givetvis också tidigt kopplat in Västergötland i denna medvetna placering av klostren. Lurö mitt i Vänern (pilgrimsleden till Nidaros) ska ha grundats ca 1143 och säkert också Varnhem runt den tiden. Snart följde Gudhem kloster mitt i Västergötland, kanske 1161.

Intressant är att se att Alvastraklostret ägde mycket jord i Karlsborgsområdet på Vätterns västra strand mitt emot klostret. Jag tolkar det som att cistercienserna tidigt kanske etablerat färjetrafik på Vättern och även på Vänern (Lurö). Hamnen i Alvastra bör ha legat där det fortfarande finns en ruin efter ett litet stenkapell ett stenkast från vattnet.

Jag har sammanställt alla cistercienserkloster på http://www.foteviken.se/Utblick/svndex.htm
Gå in på ”Alvastra kloster”

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Varnhem
« Svar #12 skrivet: september 23, 2005, 00:11 »
Ja, kyrkorna skall ju ha varit de första stenbyggnaderna - Västergötland har ju Gökhem från 1077 och den närbelägna Göteve från 1093, båda utanför Falköping och dendrodaterade av Alf Bråthen.

Men - och här kommer en uppgift jag missade att nämna tidigare - i korgolvet till "Sigrids stenkyrka" har man funnit ett stolphål, ca 60 cm i diameter och beläget strax invid väggen in till långhuset. Detta stolphål tror man skall ha tillhört en tidigare träkyrka, återstår bara att hitta tre hål till...
Stenkyrkans golv och det funna stolphålet ligger alltså en nivå över det förmodade tornet/kastalet, så det har kanske t.o.m. funnits två kyrkor ovanpå...

Lurö skall ha varit en föregångare till Varnhem och haft en klosterbyggnad som var "nitton steg lång och åtta steg bred, avdelad i fyra rum". Även Lugnås skall ha varit en föregångare innan Fru Sigrid skänkte byn Varnhem till munkarna.
Tyvärr vägrar min dator att visa upp presentationen av klostren - den har lite exter för sig ibland...

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Varnhem
« Svar #13 skrivet: september 23, 2005, 07:19 »
Presentationen fordrar shockwave installerad. Du finner knapp för snabb och gratis inladdning längst ner på http://www.foteviken.se

Det retar mig att jag nyligen var i Varnhem - men dagen innan utgrävningarna började. I två veckor var jag ute på fotoresa bland viktigare medeltida kyrkor och besöket i Varnhem låg bland de första på turen. Borde ha lagt det i slutet. Utgrävningen verkar ju vara bland de mera spännande inom sitt ämnesområde sedan länge. Hoppas att man kan publicera rapporten snarast.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Varnhem
« Svar #14 skrivet: september 23, 2005, 10:52 »
Först fyndet av en äldre kyrka under S:t Olofs i Sigtuna och nu detta. Godis för medeltidsarkeologer. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Varnhem
« Svar #15 skrivet: september 23, 2005, 19:51 »
Från utgrävningsdagboken den 22 september:

Norr och öster om kyrkan har vi undersökt jordlagren närmare och kunnat konstatera att det är mer än 1 meter ner till ursprunglig markyta. Det tyder på att kullen som kyrkan är byggd på, faktiskt inte är helt naturlig utan påbättrad av människohand. I de tjocka kulturlagren finns dessutom fynd som kan vara från järnåldern, t.ex keramik, en nål av ben, några brynen och ganska mycket djurben.

Dagens roligaste fynd hittades inne i kyrkan, i golvet i källarvåningen. Där påträffades ett fint tidigmedeltida bultlås och ett 12 cm långt spetsigt föremål av silver eller tenn som kan vara ett medeltida skrivredskap, en så kallad stylus.


Nytillverkat bultlås från Bäckedals folkhögskola


Så det hemlighetsfulla rummet kanske står i vikingajord...?   :shock:


Ja du Sven - hur många gånger har man inte varit iväg på ställen lång borta och lyckats ta några bra bilder för att sedan komma hem och se på Internet att det funnit massor av domarringar, bautastenar och runstenar nere i hörnet av kyrkogården eller på andra sidan muren...

Bengan

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Varnhem
« Svar #16 skrivet: september 23, 2005, 21:05 »
Det kallas för Lagen om all tings jäklighet! Jag får trösta mig med de nio västgötakyrkor som jag i varje fall fick till mitt bildarkiv.

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Varnhem
« Svar #17 skrivet: september 23, 2005, 23:24 »
Det var då tur att jag hann åka till Varnhem och titta innan de avslutade årets grävning.

De olika byggnadsfaser och hur de ska tolkas är verkligen intressanta. Stolphålet, 0,7 m diam, under koret kan ju tolkas som något från innan stenbyggnaden byggdes. En eldstad i ett långhus med källare hör ju inte till vanligheterna och får en att misstänka att byggnaden först hade andra funktioner än som långhus i en kyrka. Att det sedan var en tidigmedeltida kyrka verkar ju uppenbart utifrån planlösningen och de omgivande gravarna. Sedan är frågan varför man murade igen öppningen mellan långhus och kor? Var det så att det äldre långhuset förföll, medan det något yngre koret användes som ett litet andaktskapell e.d.? Likaså är det intressant att undra över om öppningen i väster är ett ljusschakt  eller en trappa ner till källaren.

3000 besökare på utgrävningen och mycken uppmärksamhet i media borde ju göra att Sparbanksstiftelsen ser behovet av att ge pengar till en fortsatt utgrävning nästa år.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Varnhem
« Svar #18 skrivet: oktober 06, 2005, 23:14 »
Nu kan man ladda hem PowerPoint-presentationer med bilder från Varnhemsgrävningens hemsida.

Filerna är på ca 3 mB vardera och visar förutom grävmaskiner också stolphålet och en del av den igenmurade väggen, gravar, grävande skolklasser och intresserade åskådare som Dick Harrison och Ragnar Sigsjö, vilka jag tyckte mig se...

Bengan

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Varnhem
« Svar #19 skrivet: november 18, 2005, 22:57 »
Det finns en film om undersökningen att ladda hem härifrån: http://www.skaramus.se/ark/varnhem/film/varnhemsfilm.wmv

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :