Författare Ämne: Malmö 1692  (läst 3441 gånger)

Utloggad tanner

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
Malmö 1692
« skrivet: juli 18, 2012, 10:26 »
Nu finns en animation inlagd på Malmö 1692. Där  man kan göra en "promenad", in genom stadsporten och vidare genom staden. Klicka på Galleri, så kommer ni rätt...

Skånska dagbladet har även lagt in den på sin digitala upplaga, där finns även lite mer att se och höra om projektet.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Malmö 1692
« Svar #1 skrivet: juli 18, 2012, 12:03 »
Direktlänken är här:
http://www.malmo1692.se/Sv/Scr/Gallery.htm

Arbetet har nu fortskridit så långt att i princip alla hus i Malmö 1692 är färdigmodellerade. Som ni ser på videon håller teamet nu på med alla de detaljobjekt, träd, fåglar, vagnar, tunnor etc som ska till för att staden ska bli levande. Det första målet med en interaktiv stad, där du själv flyttar dig runt utmed gatorna, kommer snart att ha uppnåtts. Den finns redan men måste anpassas till Internet. Snart kommer också arbetet med att kunna gå in i en hel del hus att påbörjas. Allt kommer att vara baserat på de detaljerade bouppteckningar som berättar vad som finns i varje rum vilka finns kvar för många av gårdarna. Ett "hästjobb" men resultatet blir helt fantastiskt. Önskar att jag kunde ta er med till Virtuall Reality-labbet i Lund. Man tar på sig speciella glasögon och går in i ett rum format som en stor kub och plötsligt kan du tredimensionellt och naturtroget själv vandra i staden. 

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Malmö 1692
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2012, 13:31 »
Kul! Sånt här borde göras oftare.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Malmö 1692
« Svar #3 skrivet: juli 18, 2012, 18:16 »
Imponerande arbete Sven Lagman & Övriga Otroligt snyggt med hamnporten.

Kan ni få in detta i en mobilapp också så att man kan gå runt i stan och se dessa miljöer från 1692 hade varit spännande.

En liten kommentar är att staden kanske skall smutsas ner? Det har ni säkert tänkt på.

Thomas I

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Malmö 1692
« Svar #4 skrivet: juli 18, 2012, 21:47 »
Under arbetets gång har den använda tekniken utvecklats, inte bara tekniskt utan även mentalt. De första husen som skapades i 3D var perfekta med t.ex. lodräta väggar och vinkelräta timror och de såg nybyggda ut allesammans. Konsten var att mentalt få personer, som ju lagt ner stort arbete på att få dem exakta enligt allt skriftligt material, att  "förstöra" dem genom att ge dem ett åldrigt utseende och göra dem vinga och skeva. Det har teamet nu lyckats förträffligt med.
Teknikutvecklingen med mobilapp finns redan i projektet men det är viktigt att man tar ett steg i taget. Med tanke på att det är en hel stad med nästan åttahundra fatigheter som återskapats får det ta den tid som behövs. Allt baseras ju på maximalt utnyttjande av samtida bevarat kart- och skriftmaterial. Mer än 25.000 handskrifter har exerperats och bildar underlag för rekonstruktionerna.
Nu närmar sig snart den tidpunkt då man ska börja göra allt interaktivt. När jag gjorde det första försöket 1987 med "Malmö 1692" var det ett spel där man vandrade runt i delar av staden och med slumpgenaratorns hjälp hamnade i olika situationer som man skulle krångla sig ut ur. Grafiken var ju minst sagt primitiv på den tiden och det mesta var textbaserat. Det ska därför bli mig ett sant nöje att hjälpa teamet med dessa situationer, hämtade från dåtida brottsmål, beskrivningar etc.
Tråkigt bara att officiella kulturinstitutioner som Malmö museum och andra inte alls är intresserade. Man lade ju t.o.m. ner hela projektet. Tack var några herrar som vägrade ge upp kunde detta viktiga arbete dock leva vidare i en helt annan regi.