Författare Ämne: Forskningsrön i skolan?  (läst 6763 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Forskningsrön i skolan?
« skrivet: juni 04, 2012, 11:54 »
Ikväll på TV (Kunskapskanalen 17:30) diskuterar man ifall skolan förmedlar vad forskningen kommer fram till. Ämnesområdet som diskuteras är visserligen naturvetenskap men man kan ju samtidigt fråga sig hur det är med arkeologin. Hur snabbt når dess forskningsrön in i grund- och gymnasieskolans klassrum? Hur väl återspeglar t ex dagens läroböcker de senaste rönen om vår forntid? Hur mycket kan våra skollärare om det senaste inom arkeologin?

http://www.tv.nu/kanal/kunskapskanalen
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Lars Croft

  • Stammis
  • Antal inlägg: 104
SV: Forskningsrön i skolan?
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2012, 13:50 »
När jag läste Svenska B på gymnasiet 2009 så fick vi lära oss att runstenar var helt igenom hedniska och att runstenarna användes som byggstenar i kyrkor för att kristendomen skulle visa vilka som bestämde. I övrigt så är historieundervisningen såpass koncentrerad på 1900-talet så att nischa sig någorlunda på förhistoriska epoker är sällsynt. Och slutligen så vill jag ifrågasätta litteraturvalet då vi på mitt gymnasium hade samma författare till tre olika ämnesböcker, skolan hade valt honom för att han tidigare varit lärare där.

Vad jag menar är alltså att skolorna skulle behöva bli bättre på att ta till sig forskning och fakta ;)

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Forskningsrön i skolan?
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2012, 14:58 »
När jag läste Svenska B på gymnasiet 2009 så fick vi lära oss att runstenar var helt igenom hedniska och att runstenarna användes som byggstenar i kyrkor för att kristendomen skulle visa vilka som bestämde.

 ???

Jag tror (läs: hoppas) (läs: hoppas verkligen och innerligt) att det var ett undantag, och lärarberoende snarare än läroplansberoende...
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Lars Croft

  • Stammis
  • Antal inlägg: 104
SV: Forskningsrön i skolan?
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2012, 16:21 »
Jag hoppas också! Ack vad jag fick skämmas när jag kom till universitet!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Forskningsrön i skolan?
« Svar #4 skrivet: juni 05, 2012, 08:50 »
???

Jag tror (läs: hoppas) (läs: hoppas verkligen och innerligt) att det var ett undantag, och lärarberoende snarare än läroplansberoende...

Läroboksberoende kanske?
Jag vet inte riktigt hur fackgranskning av läroböcker sker eller om Liber mfl förlag litar på författarens kompetens att skriva om allt fram till idag.... Att systematiskt studera och kommentera vad som skrivs om förhistoria/medeltid i svenska läroböcker borde vara något som ligger inom Svenska Arkeologiska samfundets intresseområde snarare än inom universitetens och RAÄs.
Konstigheter skall givetvis meddelas läroboksutgivaren så att justeringar kan göras till nästa upplaga.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Forskningsrön i skolan?
« Svar #5 skrivet: juni 05, 2012, 10:00 »
Läroboksberoende kanske?

Fast det citerade (att runstenar är uteslutande hedniska) är så uppenbart felaktigt att jag har svårt att tro att det skulle ta sig förbi någon som helst granskning, eller ens genomskumning. Även om det i detta fall inte handlade om historia utan om svenska. Jag tolkar det hela som något läraren sade, inte som något i en lärobok. Men det har givetvis Lars Croft bäst koll på av oss här på forumet.

Vi är naturligtvis många, inte bara lärare, som då och då fått saker om bakfoten. Oftast nämner vi det på en fikarast, eller nuförtiden på ett forum, och får då kanske veta av någon som vet bättre hur det egentligen förhåller sig. Knepigare om en lärare förmedlar nåt han/hon inte har koll på, även om det skulle vara i förbigående (jag förmodar att runstenar förekommer i svenskämnet främst för det språkliga, inte på grund av deras konstnärliga eller historiska betydelse).
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Forskningsrön i skolan?
« Svar #6 skrivet: juni 05, 2012, 10:23 »
För att anknyta till ursprungsfrågan, dvs i vilken mån ny forskning sätter sin prägel på undervisningen, så tror jag att även detta är väldigt lärarberoende. Det finns, inbillar jag mig, i alla ämnen lärare som är väldigt på; som fortbildar sig i sina ämnen på fritiden om det inte ges utrymme på arbetstid (vilket det sällan ges) och som gärna tillämpar nyare forskningsrön i sin undervisning. Likväl som det finns lärare som har sina ämnespärmar iordningställda sedan många år, och kör samma upplägg varv på varv enligt minsta-möjliga-möda-principen.

Jag tror det säger sig självt att den förstnämnda lärartypen inte heller är så beroende av vad som står i de läroböcker som råkar finnas till hands.
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Forskningsrön i skolan?
« Svar #7 skrivet: juni 05, 2012, 13:02 »
Vill nog hålla kvar vid läroböckerna ett ögonblick. Hur ser egentligen kapitlen om förhistoria och medeltid ut i moderna läroböcker för grundskolan? Har man fått med något av senare forskning och resultat? Generaliserar man eller tar man belysande exempel?
Och den springande frågan, har vi egentligen några nya forskningsresultat från de senaste 20 åren som skall in i en lärobok för grundskolan där textmassan är EXTREMT begränsad??
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Lars Croft

  • Stammis
  • Antal inlägg: 104
SV: Forskningsrön i skolan?
« Svar #8 skrivet: juni 05, 2012, 18:44 »
Jag tog studenten 2010 så lite halvdunkelt kring själva böckerna. Historian gick mest ut på andra världskriget. Pesten dominerade medeltiden och jag kommer ärligt talat inte ihåg någonting om vad som stod och sades om allt innan medeltiden :p Och det säger nog tyvärr mer om undervisningen än om mig, då det var ett av mina favoritämnen och jag sög in så mycket kunskap som möjligt.

Angående de hedniska runstenarna så har Spiring rätt i att det var läraren som sa det!