Författare Ämne: Historisk arkeologi?  (läst 4166 gånger)

Utloggad Lerig

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Historisk arkeologi?
« skrivet: juli 16, 2012, 14:04 »
Hej,

Jag har sökt och kommit in på historisk arkeologi (30hp) men innan jag accepterar det hela vill jag gärna vara lite mer på det torra med vad det innebär. Det tycks vara arkeologi med fokus på den historiska tiden, som skiljer sig rejält åt beroende på vilket område vi talar, vissa sedan år 3000 f.kr och andra sedan 1500 e.kr.

Har tänkt bli historiker efter detta så frågan är - passar det här in på något bra sätt? Någon som läst det och har lite mer kött att ge mig?

Mvh

Lerig

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Historisk arkeologi?
« Svar #1 skrivet: juli 16, 2012, 16:56 »
Om det är i Sverige du tänker läsa historisk arkeologi så kommer du framför allt få läsa om perioden 1100 - ca 1750 e.Kr. Ingenstans pratar man egentligen om "historisk arkeologi" från 3000 f.Kr., även om det finns områden där skriftliga källor sträcker sig så långt tillbaka. Begreppet som sådant är ganska specifikt nordeuropeiskt.

Jag tycker att det är jättebra om historiker har lite arkeologisk kunskap, så jag skulle säga att historisk arkeologi passar bra som biämne om man vill bli historiker. Men var medveten om att kursen inte kommer handla så mycket om skriftliga källor och vad de berättar, utan det är just det arkeologiska materialet som framför allt kommer behandlas.